Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4512-190/15/PK
z 23 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 30 kwietnia 2015 r. (data wpływu 11 maja 2015 r.), uzupełnionym pismem z 8 lipca 2015 r. (data wpływy 14 lipca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania w deklaracji VAT-7 importu usług z tytułu zaciągnięcia pożyczki – jest:

  • nieprawidłowe w zakresie wykazania w deklaracji importu usług od podatnika podatku od wartości dodanej,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie wykazania w deklaracji VAT-7 importu usług z tytułu zaciągnięcia pożyczki. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 lipca 2015 r. znak: IBPP4/4512-190/15/PK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) należy do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: Grupa). Przedmiotem działalności Spółki jest projektowanie i produkcja łożysk.

Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Spółka składa miesięczne deklaracje VAT, zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT.

W ciągu ostatnich lat Spółka otrzymywała od podmiotów z Grupy z siedzibą w USA oraz z siedzibą w Luksemburgu (dalej razem: Pożyczkodawcy) pożyczki, od których naliczane były odsetki (dalej: Pożyczki).

W okresie od 2011 r. do chwili obecnej Spółka otrzymała łącznie 5 Pożyczek, w tym 3 pożyczki od podmiotu z siedzibą w Luksemburgu (w roku 2011, 2012 i 2013) oraz 2 pożyczki od podmiotu z siedzibą w USA (w 2014 i 2015 roku). Pożyczki te udzielane były na okres 1 roku.

Pożyczkodawcy nie są i nie byli bezpośrednimi udziałowcami Spółki. Pożyczkodawcy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Pożyczkodawca z siedzibą w Luksemburgu jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, nakładanego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innym niż terytorium kraju, natomiast Pożyczkodawca z siedzibą w USA nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej nakładanego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innym niż terytorium kraju (jednocześnie, podmioty te nie są zarejestrowane dla potrzeb VAT w Polsce).

Pożyczkodawcy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski

W związku z powyższym opisem zadano pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien ująć przedmiotowe transakcje w deklaracji VAT-7 w ten sposób, że jako podstawę opodatkowania powinien wykazywać:

  • kwotę odsetek w poz. 37 deklaracji VAT-7 - w odniesieniu do deklaracji VAT-7 dotyczących rozliczenia VAT w okresie od stycznia 2011 do marca 2013 r. (nie powinien być natomiast wykazywany podatek naliczony oraz należny)
  • kwotę odsetek w poz. 27 deklaracji VAT-7 - w odniesieniu do deklaracji VAT-7 dotyczących rozliczenia VAT w okresie od kwietnia 2013 r. (nie powinien być natomiast wykazywany podatek naliczony oraz należny).

Zdaniem Wnioskodawcy powinien ująć przedmiotowe transakcje w deklaracji VAT-7 w ten sposób, że jako podstawę opodatkowania powinien wykazywać:

  • kwotę odsetek w poz. 37 deklaracji VAT-7 - w odniesieniu do deklaracji VAT-7 dotyczących rozliczenia VAT w okresie od stycznia 2011 do marca 2013 r. (nie powinien być natomiast wykazywany podatek naliczony oraz należny)
  • kwotę odsetek w poz. 27 deklaracji VAT-7 - w odniesieniu do deklaracji VAT-7 dotyczących rozliczenia VAT w okresie od kwietnia 2013 r. (nie powinien być natomiast wykazywany podatek naliczony oraz należny).

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem przepisów wskazanych w ustawie o VAT.

W świetle art. 99 ust. 14 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ustawie o VAT, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

W okresie, w którym Spółka otrzymała Pożyczki (tj. w latach 2011-2015) powyższa delegacja została zrealizowana poprzez wydanie następujących rozporządzeń Ministra Finansów:

1.rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 250 poz. 1681) - dotyczące rozliczeń VAT za okres od stycznia 2011 r. do grudnia 2012 r.

2.rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012 r., poz. 1550) - dotyczące rozliczeń VAT za okres od stycznia 2013 r. do marca 2013 r.

3.rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 394) - dotyczące rozliczeń VAT za okres od kwietnia 2013 r.

a.Deklaracje VAT-7 w odniesieniu do rozliczeń VAT za okres od stycznia 2011 do marca 2013 r.

Zgodnie z Objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, VAT-7K i VAT-7D (w odniesieniu do rozliczeń VAT za okres od stycznia 2011 do marca 2013 r.), w poz. 37 i 38 deklaracji wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W poz. 39 i 40 wykazuje się natomiast łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, dla których miejsce świadczenia określa się na podstawie art. 28b ustawy o VAT, nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej w rozumieniu ustawy, tj. podatników podatku od wartości dodanej nakładanego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innym niż terytorium kraju (w pozycjach tych nie wykazuje się zatem podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług nabywanych od podmiotów spoza Unii Europejskiej).

Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie z Objaśnieniami niewypełnienie którejkolwiek pozycji od 20 do 65 w deklaracji VAT-7 jest równoznaczne z wpisaniem zera (0).

b.Deklaracje VAT-7 w odniesieniu do rozliczeń VAT za okres od kwietnia 2013 r.

Zgodnie z Objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, VAT-7K i VAT-7D (w odniesieniu do rozliczeń VAT za okres od kwietnia 2013 r.), stanowiącymi Załącznik 4 Rozporządzenia w poz. 27 i 28 deklaracji wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4ustawy.

W poz. 29 i 30 wykazuje się natomiast łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, dla których miejsce świadczenia określa się na podstawie art. 28b ustawy o VAT, nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej w rozumieniu ustawy, tj. podatników podatku od wartości dodanej nakładanego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej (w pozycjach tych nie wykazuje się zatem podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług nabywanych od podmiotów spoza Unii Europejskiej).

Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie z Objaśnieniami niewypełnienie którejkolwiek pozycji od 10 do 55 w deklaracji VAT-7 jest równoznaczne z wpisaniem zera (0).

Dodatkowo, w ocenie Wnioskodawcy należy wskazać, że zgodnie z art. 29 ustawy o VAT (obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem przepisów wskazanych w ustawie o VAT. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 29a ustawy o VAT (obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje (zarówno w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., jak również od 1 stycznia 2014 r.) należy przyjąć, że w przypadku pożyczki zapłatę stanowią odsetki należne pożyczkodawcy.

W konsekwencji, w przypadku Pożyczek udzielonych przez Pożyczkodawców, podstawą opodatkowania jest wartość odsetek.

Odnosząc powołane regulacje do sytuacji Spółki, w szczególności biorąc pod uwagę, że Pożyczkodawcy nie są podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w ocenie Wnioskodawcy powinien on wykazywać import usług zwolnionych w deklaracjach VAT-7 w ten sposób, że jako podstawę opodatkowania powinien wykazywać:

  • kwotę odsetek w poz. 37 deklaracji VAT-7 - w odniesieniu do deklaracji VAT-7 dotyczących rozliczenia VAT w okresie od stycznia 2011 do marca 2013 r. W związku z Pożyczkami, nie powinien być natomiast wykazywany podatek naliczony oraz należny,
  • kwotę odsetek w poz. 27 deklaracji VAT-7 - w odniesieniu do deklaracji VAT-7 dotyczących rozliczenia VAT w okresie od kwietnia 2013 r. W związku z Pożyczkami, nie powinien być natomiast wykazywany podatek naliczony oraz należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • nieprawidłowe w zakresie wykazania w deklaracji importu usług od podatnika podatku od wartości dodanej,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

W odrębnym rozstrzygnięciu wydanym dla Wnioskodawcy znak: IBPP4/4512-157/15/PK stwierdzono, że z tytułu udzielonych mu pożyczek jest on podatnikiem i winien rozpoznać import usług, a usługi te korzystają ze zwolnienia przedmiotowego.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W świetle art. 99 ust. 14 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ustawie o VAT, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

W okresie, w którym Spółka otrzymała Pożyczki (tj. w latach 2011-2015) powyższa delegacja została zrealizowana poprzez wydanie następujących rozporządzeń Ministra Finansów:

  1. rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz.U. Nr 211, poz. 1333 ze zm.) wraz z rozporządzeniami zmieniającymi to rozporządzenie, obowiązujące od 1 grudnia 2008 r. do 31 marca 2013 r.
  2. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 394), obowiązujące od 1 kwietnia 2013 r.

Zgodnie ze wzorami deklaracji VAT-7 i wyjaśnieniami do tych deklaracja (stanowiącymi załączniki do ww. rozporządzeń) w okresie od:

  1. 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. w poz. 37 i 38 deklaracji wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług. W poz. 39 i 40 deklaracji wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, dla których miejsce świadczenia określa się na podstawie art. 28b ustawy, nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej w rozumieniu ustawy, tj. podatników podatku od wartości dodanej nakładanego na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej innym niż terytorium Polski
  2. 1 stycznia do 31 marca 2013 r. w poz. 37 i 38 deklaracji wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. W poz. 39 i 40 deklaracji wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, dla których miejsce świadczenia określa się na podstawie art. 28b ustawy, nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej w rozumieniu ustawy, tj. podatników podatku od wartości dodanej nakładanego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innym niż terytorium kraju.
  3. 1 kwietnia 2013 r. w poz. 27 i 28 deklaracji wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. W poz. 29 i 30 deklaracji wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, dla których miejsce świadczenia określa się na podstawie art. 28b ustawy, nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej w rozumieniu ustawy, tj. podatników podatku od wartości dodanej nakładanego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innym niż terytorium kraju.

Należy tutaj zauważyć, że w deklaracji VAT-7, w ww. okresach, oprócz podania globalnej kwoty wartości podstawy opodatkowania i podatku należnego importowanych usług, w przypadku gdy importowane usługi były nabywane od podatników podatku od wartości dodanej, import ten należało wyszczególnić w odrębnych pozycjach deklaracji podatkowej (poz. 39 i 40 do 31 marca 2013 r. i poz. 29 i 30 od 1 kwietnia 2013 r.).

Zgodnie z art. 29 ustawy o VAT (obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem przepisów wskazanych w ustawie o VAT. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 29a ustawy o VAT (obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Powyższa definicja wskazuje, iż w przypadku usług pośrednictwa finansowego, do jakich zalicza się udzielenie pożyczki, kwotą należną (zapłatę) z tytułu sprzedaży są należne odsetki. Sama pożyczka nie stanowi wynagrodzenia pożyczkodawcy, a więc nie jest obrotem ani zapłatą. Tym samym podstawą opodatkowania z tytułu otrzymanych pożyczek będą należne Pożyczkodawcy odsetki.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Wnioskodawca powinien wykazać import usług zwolnionych w deklaracjach VAT-7 w ten sposób, że jako podstawę opodatkowania powinien wykazywać:

  • kwotę odsetek w poz. 37 deklaracji VAT-7 - w odniesieniu do deklaracji VAT-7 dotyczących rozliczenia VAT w okresie od stycznia 2011 do marca 2013 r. W związku z pożyczkami, nie powinien być natomiast wykazywany podatek naliczony oraz należny,
  • kwotę odsetek w poz. 27 deklaracji VAT-7 - w odniesieniu do deklaracji VAT-7 dotyczących rozliczenia VAT w okresie od kwietnia 2013 r. W związku z pożyczkami, nie powinien być natomiast wykazywany podatek naliczony oraz należny
  • kwotę odsetek w poz. 39 deklaracji VAT-7 od pożyczek udzielonych mu od pożyczkodawcy z siedzibą w Luksemburgu - w odniesieniu do deklaracji VAT-7 dotyczących rozliczenia VAT w okresie od stycznia 2011 do marca 2013 r. W związku z tymi pożyczkami, nie powinien być natomiast wykazywany podatek naliczony oraz należny,
  • kwotę odsetek w poz. 29 deklaracji VAT-7 od pożyczek udzielonych mu od pożyczkodawcy z siedzibą w Luksemburgu - w odniesieniu do deklaracji VAT-7 dotyczących rozliczenia VAT w okresie od kwietnia 2013 r. W związku z tymi pożyczkami, nie powinien być natomiast wykazywany podatek naliczony oraz należny

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe w zakresie wykazania w deklaracji importu usług od podatnika podatku od wartości dodanej,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, że w pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj