Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1024/11/ASz
z 9 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-1024/11/ASz
Data
2012.03.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników


Słowa kluczowe
płatnik
stypendia


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do odprowadzenia od wypłaconego stypendium dla studenta zaliczki na podatek dochodowy (wyliczonej zgodnie ze skalą podatkową), a po zakończeniu roku podatkowego do wystawienia PIT-11?



Wniosek ORD-IN 855 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 08 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 13 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ze studentem zostanie zawarta umowa określającą czas fundowania stypendium w określonej wysokości oraz okres, jaki student będzie zobowiązany do przepracowania z tego tytułu w Spółce (u Wnioskodawcy), po ukończeniu uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do odprowadzenia od wypłaconego stypendium dla studenta zaliczki na podatek dochodowy (wyliczonej zgodnie ze skalą podatkową), a po zakończeniu roku podatkowego do wystawienia PIT-11...

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od wypłaconych przez zakład pracy stypendiów, Wnioskodawca jest zobowiązany odprowadzać, zgodnie z art. 32 ust. 1-1c, zaliczki na podatek dochodowy, w oparciu o skalę podatkową.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest płatnikiem wymienionym w art. 21 ust. 1 pkt 40b, w związku z czym nie jest możliwe zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 39 wskazanej ustawy, gdzie wolne od podatku są stypendia otrzymane na podstawie przepisów o stopniach i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów są tzw. inne źródła, do których zalicza się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego powyżej przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy podatkowej wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że ze studentem zostanie zawarta umowa określającą czas fundowania stypendium w określonej wysokości oraz okres, jaki student będzie zobowiązany do przepracowania z tego tytułu u Wnioskodawcy, po ukończeniu uczelni.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że w analizowanym zdarzeniu przyszłym przepisy art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdują zastosowania.

Pierwszy ze wskazanych przepisów odnosi się do stypendiów, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania - co nie ma miejsca w przedmiotowej sprawie.

Wnioskodawca nie spełnia również warunków zwolnienia przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 40b, bowiem przepis ten normuje sytuacje, w których wysokość i zasady udzielania stypendium są określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź stypendium jest przyznawane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego.

Powyższe oznacza, że stypendium, o którym mowa we wniosku podlega opodatkowaniu a tym samym na Wnioskodawcy, jako podmiocie go wypłacającym ciążyć będą obowiązki płatnika określone poniżej przywołanymi przepisami.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy podatkowej, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Na podstawie art. 35 ust. 3 cytowanej ustawy podatkowej, zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Wskazać również należy, iż w myśl art. 35 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce.

Stosując wykładnię językową, jako podstawową regułę interpretacyjną tekstów prawnych, stwierdzić należy, iż przywołany przepis nie generuje katalogu zamkniętego świadczeń uznawanych przez ustawodawcę za stypendia. Użyte przez prawodawcę sformułowanie „w szczególności” to tyle, co „szczególnie, osobliwie, zwłaszcza” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003).

Jednocześnie, za stypendium uznać należy okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych, głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki i artystów (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003).

Natomiast stypendium fundowanym będzie stypendium przyznawane studentom przez zakład pracy, zobowiązujące ich do kilkuletniej pracy w tym zakładzie po ukończeniu studiów (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003).

Z kolei art. 38 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje, iż płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (…).

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5 (…).

Mając na względzie przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, że stypendia fundowane przez Wnioskodawcę, stanowią dla otrzymującego to stypendium, przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z woli ustawodawcy, na podmiotach wypłacających stypendia (stypendia fundowane) spoczywają obowiązki płatnika, które sprowadzają się do obliczania, pobierania i odprowadzania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od dokonywanych wypłat.

Zatem, Wnioskodawca pobiera od wypłaconych świadczeń (w tym przypadku od fundowanych stypendiów) zaliczkę na podatek dochodowy, obliczoną według skali podatkowej (art. 32 ust. 1-1c cyt. ustawy). Ponadto, Wnioskodawca ma obowiązek w myśl art. 39 ust. 1 cyt. ustawy, sporządzić we wskazanym terminie informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11).

Jednocześnie, organ podatkowy pragnie podkreślić, iż płatnik obliczoną zgodnie z obowiązującą skalą podatkową zaliczkę na podatek dochodowy, w myśl przepisu art. 32 ust. 3 ustawy, zmniejsza o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali. Przy czym przesłanką zmniejszenia kwoty zaliczki jest złożenie płatnikowi - przed pierwszą wypłatą świadczenia w roku podatkowym lub przed upływem miesiąca, w którym dochody zaczęły być osiągane - oświadczenia według ustalonego wzoru o nieosiąganiu równocześnie innych dochodów, z wyjątkiem tych określonych w art. 30-30c i 30e (art. 35 ust. 4 ww. ustawy).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj