IPTPP2/443-121/12-4/JN, Dyrektor - IPTPP2/443-121/12-5/JN">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-121/12-5/JN
z 17 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-121/12-5/JN
Data
2012.05.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
ulga
wydatki na zakup kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia i zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej przez Spółkę Jawną.



Wniosek ORD-IN 229 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej przez Spółkę Jawną– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej przez Spółkę Jawną.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Umowa Spółki Jawnej została zawarta 23 listopada 2011 r. Rejestracja Spółki w KRS nastąpiła 2 grudnia 2011 r. Jeden ze wspólników Spółki postanowił aportować do Spółki całe swoje przedsiębiorstwo. Wspólnik ten działalność gospodarczą prowadził jako osoba fizyczna będąc czynnym podatnikiem podatku VAT. Jego działalność była w pełnym zakresie tym podatkiem opodatkowana. Zgodnie z ustawą o rachunkowości ewidencję księgową prowadził w postaci ksiąg rachunkowych. W dniu 30.12.2011 r. całe swoje przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks Cywilny wniósł aportem do Spółki Jawnej. W zamian za wniesiony aport w postaci przedsiębiorstwa objął w tej Spółce nowe udziały. Spółka jawna otrzymała całe jego przedsiębiorstwo aktem notarialnym Umowa o zmianę umowy spółki jawnej i oświadczenie o podwyższeniu wkładów oraz umowa przeniesienia własności sporządzonym w dniu 30 grudnia 2011 r. Koszty sporządzenia aktu notarialnego i związane z nim opłaty (wynagrodzenie notariusza, podatek PCC, wypisy akt) poniosła Spółka. Przejście praw do przedsiębiorstwa nastąpiło z dniem 30 grudnia 2011 r. Z chwilą tą przeszły na Spółkę wszelkie ciężary i ryzyka związane z przejmowanymi składnikami majątkowymi. W tym dniu Spółka jawna dokonała pierwszej sprzedaży w ramach prowadzonej do tej pory przez tego wspólnika działalności. Sprzedaż ta odbyła się na rzecz podmiotu prowadzącego działalność i udokumentowana została fakturą VAT. Spółka także prowadzi działalność wyłącznie opodatkowaną podatkiem VAT i na potrzeby tej działalności wybrała dobrowolnie ewidencję w postaci ksiąg rachunkowych.

W dniu 29.12.2011 r. Spółka nabyła kasę fiskalną i zgłosiła pisemnie do US z dniem 30.12.2011 r. rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu, o którym mowa w art. 111 ustawy o VAT. Z dniem 31.12.2011 r. wspólnik, który dokonał aportu swojego przedsiębiorstwa zlikwidował prowadzoną na własne nazwisko działalność gospodarczą i wyrejestrował się z tym dniem, także jako czynny podatnik VAT. Po dniu 30.12.2011 r. wpłynęły do Spółki Jawnej faktury dotyczące wydatków za usługi takie jak: woda, energia, gaz ziemny, telefony, remont budynku, korekty zakupu materiałów dotyczące otrzymanych rabatów itp. Faktury te dotyczą okresu przed 30.12.2011 r. tj. prowadzenia działalności indywidualnie przez wspólnika, który wniósł do Spółki aport. Nabywcą na tych fakturach jest również prowadzona przez niego wówczas firma. Faktury te wystawione są po dacie przekazania aportu, a także wystawione przed datą przekazania aportu, a otrzymane w dniu przekazania aportu lub po tej dacie.

W piśmie z dnia 23 kwietnia 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Wspólnik, osoba fizyczna był zobowiązany rozpocząć ewidencjonowanie na kasie rejestrującej od dnia 16.06.1998 r. i uczynił to w obowiązującym go terminie. Wspólnik – osoba fizyczna był zobowiązany zainstalować jedną kasę i skorzystał uprzednio z ulgi na zakup kasy fiskalnej. Zarówno osoba fizyczna, jak i Spółka rozpoczęły ewidencjonowanie na kasie fiskalnej. Osoba fizyczna od 16.06.1998 r. w obowiązującym terminie, natomiast Spółka od momentu pierwszej sprzedaży na rzecz osoby fizycznej, która miała miejsce po dniu aportu, tj. w 2012 r. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Ewidencjonowanie na kasie fiskalnej nastąpiło w obowiązującym terminie. Wnioskodawca nie skorzystał do tej pory z ulgi na zakup kasy rejestrującej, gdyż jest to Spółka, która rozpoczęła sprzedaż po otrzymaniu aportu całego przedsiębiorstwa od osoby fizycznej. Nabywca posiada dowód zapłaty całej należności na zakup kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka Jawna ma prawo do odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz.1733)...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako następca prawny w zakresie podatku VAT nie ma prawa do odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Jak wynika z powyższego przepisu, odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy, stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

W tym miejscu należy podkreślić, iż kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy. I tak, na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733 ze zm.).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej „potwierdzeniem”;
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może być dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania, jeżeli zgłoszenie to zostało złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania tych kwot - § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Stosowanie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy m.in. złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy.

Z powyższego wynika, że przedmiotowa ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązkiem ewidencjonowania.

Z treści wniosku wynika, że jest Wnioskodawca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Umowa Spółki Jawnej została zawarta 23 listopada 2011 r. Rejestracja Spółki w KRS nastąpiła 2 grudnia 2011 r. Jeden ze wspólników Spółki postanowił aportować do Spółki całe swoje przedsiębiorstwo. Wspólnik ten działalność gospodarczą prowadził jako osoba fizyczna będąc czynnym podatnikiem podatku VAT. Jego działalność była w pełnym zakresie tym podatkiem opodatkowana. W dniu 30.12.2011 r. całe swoje przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks Cywilny wniósł aportem do Spółki Jawnej. W zamian za wniesiony aport w postaci przedsiębiorstwa objął w tej Spółce nowe udziały. Przejście praw do przedsiębiorstwa nastąpiło z dniem 30 grudnia 2011 r. Z chwilą tą przeszły na Spółkę wszelkie ciężary i ryzyka związane z przejmowanymi składnikami majątkowymi. W tym dniu Spółka jawna dokonała pierwszej sprzedaży w ramach prowadzonej do tej pory przez tego wspólnika działalności. Sprzedaż ta odbyła się na rzecz podmiotu prowadzącego działalność i udokumentowana została fakturą VAT. Spółka także prowadzi działalność wyłącznie opodatkowaną podatkiem VAT i na potrzeby tej działalności wybrała dobrowolnie ewidencję w postaci ksiąg rachunkowych.

W dniu 29.12.2011 r. Spółka nabyła kasę fiskalną i zgłosiła pisemnie do US z dniem 30.12.2011 r. rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu, o którym mowa w art. 111 ustawy o VAT.

Z dniem 31.12.2011 r. wspólnik, który dokonał aportu swojego przedsiębiorstwa zlikwidował prowadzoną na własne nazwisko działalność gospodarczą i wyrejestrował się z tym dniem, także jako czynny podatnik VAT.

Wspólnik, osoba fizyczna był zobowiązany rozpocząć ewidencjonowanie na kasie rejestrującej od dnia 16.06.1998 r. i uczynił to w obowiązującym go terminie. Wspólnik – osoba fizyczna był zobowiązany zainstalować jedną kasę i skorzystał uprzednio z ulgi na zakup kasy fiskalnej. Zarówno osoba fizyczna, jak i Spółka rozpoczęły ewidencjonowanie na kasie fiskalnej. Osoba fizyczna od 16.06.1998 r. w obowiązującym terminie, natomiast Spółka od momentu pierwszej sprzedaży na rzecz osoby fizycznej, która miała miejsce po dniu aportu, tj. w 2012 r. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Ewidencjonowanie na kasie fiskalnej nastąpiło w obowiązującym terminie. Wnioskodawca nie skorzystał do tej pory z ulgi na zakup kasy rejestrującej, gdyż jest to Spółka, która rozpoczęła sprzedaż po otrzymaniu aportu całego przedsiębiorstwa od osoby fizycznej. Nabywca posiada dowód zapłaty całej należności na zakup kasy rejestrującej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia i zwrotu kwoty wydatkowanej z tytułu nabycia w dniu 29.12.2011 r. kasy rejestrującej przez Spółkę Jawną, gdyż u Wnioskodawcy po raz pierwszy powstał obowiązek ewidencjonowania oraz – jak wynika z okoliczności sprawy – przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy dokonano stosowanego zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, ewidencjonowanie nastąpiło w obowiązującym terminie, a nabywca posiada dowód zapłaty całej należności za zakup kasy rejestrującej.

Jednocześnie tut Organ podkreśla, iż w związku tym, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, a z jego opisu, że Wnioskodawca dokonał zakupu jednej kasy rejestrującej, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia i zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup tej kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących przez Spółkę Jawną. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur otrzymanych w dniu lub po dniu nabycia aportu oraz złożenia deklaracji VAT przez Spółkę Jawną oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur otrzymanych w dniu lub po dniu nabycia aportu oraz złożenia deklaracji VAT przez Wspólnika – osobę fizyczną, jak również kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych zostały załatwione odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj