Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-28/15-2/RR
z 27 marca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony  przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2015 r. (data wpływu 16 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy soku z brzozy wraz z dodatkami – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 stycznia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy soku z brzozy wraz z dodatkami.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży hurtowej soków z brzozy. Produkowany przez Wnioskodawcę sok jest produktem naturalnym, niegazowanym, nie jest rozcieńczany wodą i nie zawiera konserwantów. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji dla podatku od towarów i usług. Jest też zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Wnioskodawca posiada w swojej ofercie zarówno naturalny sok z brzozy jak i soki z brzozy smakowe, m.in. zawierające dodatkowo sok z owoców lub warzyw oraz inne.


W aktualnej ofercie Wnioskodawcy znajdują się następujące soki:

  1. sok z brzozy naturalny,
  2. sok z brzozy z kwasem chlebowym,
  3. sok z brzozy bez cukru,
  4. sok z brzozy z aronią,
  5. sok z brzozy z cytryną,
  6. sok z brzozy z czarna jagodą,
  7. sok z brzozy z dzika różą,
  8. sok z brzozy z jabłkiem,
  9. sok z brzozy z L-Karnityną,
  10. sok z brzozy z maliną,
  11. sok z brzozy z miętą,
  12. sok z brzozy z owocem granatu,
  13. sok z brzozy z suszonymi owocami,
  14. sok z brzozy z wiśnią,
  15. sok z brzozy z żurawiną.

Wszystkie soki oferowane przez Wnioskodawcę sprzedawane są przez niego hurtowo w butelkach o pojemności: 300 ml, 750 ml, 3000 ml. Pełna oferta soków z brzozy produkowanych i sprzedawanych hurtowo przez Wnioskodawcę dostępna jest pod adresem strony internetowej.

Wszystkie produkty Wnioskodawcy objęte są kodem PKWiU nr 11.07.19.0, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z dnia 26 listopada 2008 r.).

Przy sprzedaży wszystkich swoich soków Wnioskodawca stosuje stawkę VAT w wysokości 23% (zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), przy czym do soków: z brzozy z owocem granatu, z brzozy z jabłkiem i z brzozy z czarną jagodą, Wnioskodawca uzyskał już interpretację tutejszego Organu co do możliwości stosowania stawki 5% (na podstawie art. 41 ust. 2a stawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zw. z załącznikiem nr 10 do ww. ustawy, vide: interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2014 r., sygn. IPPP3/443-1041/14-2/JF).

Spośród soków produkowanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę, wymienionych w punkcie 1-15 powyżej, pomijając już soki: z brzozy z owocem granatu, z brzozy z jabłkiem i z brzozy z czarną jagodą, co do których Wnioskodawca uzyskał już interpretację pozytywną, następujące soki zawierają udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo- warzywnego nie mniejszy niż 20% składu surowcowego:

  1. sok z brzozy z dziką różą (składniki: naturalny sok z brzozy 70%, sok z dzikiej róży 24,9%, cukier, regulator kwasowości- kwas cytrynowy),
  2. sok z brzozy z maliną (składniki: naturalny sok z brzozy nie rozcieńczony wodą 70%, sok malinowy 24,8%, cukier, regulator kwasowości-kwas cytrynowy, aromat),
  3. sok z suszem owocowym (składniki: naturalny sok z brzozy nie rozcieńczony wodą 70%, wyciąg z suszu owocowego 25%, cukier, regulator kwasowości-kwas cytrynowy),
  4. sok z brzozy z cytryną (składniki: naturalny sok z brzozy nie rozcieńczony wodą 73%, sok z cytryny 22%, cukier, regulator kwasowości-kwas cytrynowy),
  5. sok z brzozy z aronią (składniki: naturalny sok z brzozy nie rozcieńczony wodą 71%, sok z owoców aronii 23,8%, cukier, regulator kwasowości-kwas cytrynowy),
  6. sok z brzozy z żurawiną (składniki: naturalny sok z brzozy nie rozcieńczony wodą 70%, sok żurawinowy 24,4%, cukier, regulator kwasowości-kwas cytrynowy, aromat).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dokonując sprzedaży soku z brzozy z dziką różą (w którym sok z dzikiej róży stanowi 24,9%), soku z brzozy z maliną (w którym sok malinowy stanowi, 24,8%), soku z brzozy z suszem owocowym (w którym wyciąg z suszu owocowego stanowi 25%), soku z brzozy z cytryną (w którym naturalny sok z cytryny stanowi 22%), soku z brzozy z aronią (w którym sok z owoców aronii stanowi 23,8%), soku z brzozy z żurawiną (w którym sok żurawinowy stanowi 24,4%) Wnioskodawca ma prawo stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 5%?


Zdaniem Wnioskodawcy, do soku z brzozy z dziką różą (w którym sok z dzikiej róży stanowi 24,9%), soku z brzozy z maliną (w którym sok malinowy stanowi, 24,8%), soku z suszem owocowym (w którym wyciąg z suszu owocowego stanowi 25%), soku z brzozy z cytryną (w którym naturalny sok z cytryny stanowi 22%), soku z brzozy z aronią (w którym sok z owoców aronii stanowi 23,8%), soku z brzozy z żurawiną (w którym sok żurawinowy stanowi 24,4%) Wnioskodawca ma prawo stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 5%.

Otóż, co do zasady, wszystkie soki z brzozy produkowane i oferowane w sprzedaży hurtowej przez Wnioskodawcę, tak naturalny jak i wszystkie soki smakowe, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z dnia 26 listopada 2008 r.) mieszczą się w grupie produktów stanowiących napoje bezalkoholowe, o kodzie nr 11.07.19.0.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, co do zasady do sprzedaży towarów i usług, objętych kodem PKWiU 11.07.19.0 stosuje się stawkę 23%. Jednakże, w myśl art. 41 ust. 2a stawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ww. ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W pozycji 31 Załącznika nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawodawca wskazał, że z grupy napojów bezalkoholowych objętych PKWiU o kodzie 11.07.19.0, stawka 5% może być stosowana wyłącznie do niegazowanych napojów:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.

W kontekście powyższego, zważywszy, że w soku z brzozy z dziką różą, soku z brzozy z maliną, soku z brzozy z suszem owocowym, soku z brzozy z cytryną, soku z brzozy z aronią i soku z brzozy z żurawiną, sok owocowy przekracza 20% składu surowcowego całego soku tj.:

  1. w soku z brzozy z dziką różą - sok z dzikiej róży wynosi 24,9% składu surowcowego soku,
  2. w soku z brzozy z maliną- sok z maliny wynosi 24,8% składu surowcowego soku,
  3. w soku z suszem owocowym - wyciąg z suszu owocowego wynosi 70% składu surowcowego soku,
  4. w soku z brzozy z cytryną - sok z cytryny wynosi 22% składu surowcowego soku,
  5. w soku z brzozy z aronią - sok z owoców aronii wynosi 23,8% składu surowcowego soku,
  6. w soku z brzozy z żurawiną - sok żurawinowy wynosi 24,4% składu surowcowego soku,

do sprzedaży tych właśnie soków Wnioskodawca może stosować stawkę 5%.


Wnioskodawca podkreśla, że w jego ocenie, stawka 5% znajdzie zastosowanie do ww. soków z brzozy, bowiem udział masowy soku z owoców wynosi w nich nie mniej niż 20%. W pozostałych przypadkach, tzn. gdy sok owocowy lub warzywny lub owocowo-warzywny nie stanowi co najmniej 20%, do sprzedaży takich soków zastosowanie znajdzie stawka 23%.

Otóż zgodnie z załącznikiem nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z grupy napojów bezalkoholowych oznaczonych PKWiU o kodzie 11.07.19.0, ustawodawca wyjął wyłącznie te napoje o których mowa w punkcie 1 i 2 punktu 31 Załącznika nr 10 do ww. ustawy. Tym samym stawka 5% nie znajduje zastosowania do całej grupy towarów oznaczonych kodem 11.07.19.0 a wyłącznie do części napojów, które spełniają określone warunki wskazane w pozycji 31 Załącznika nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Świadczy o tym sformułowanie „ex” zawarte w pozycji 31 załącznika nr 10 do ww. ustawy, który ustawodawca, zgodnie z objaśnieniami zawartymi pod załącznikiem nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tłumaczy jako „dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania”.

Podsumowując, ze wszystkich soków z brzozy produkowanych i oferowanych przez Wnioskodawcę do sprzedaży hurtowej, obok soku z brzozy z owocem granatu, soku z brzozy z jabłkiem i soku z brzozy z czarną jagodą, także do soków objętych niniejszym wnioskiem tj. soku z brzozy z dziką różą, soku z brzozy z maliną, soku z brzozy z suszem owocowym, soku z brzozy z cytryną, soku z brzozy z aronią i soku z brzozy z żurawiną może być stosowana stawka 5% bowiem w tych sokach, spośród wszystkich soków z brzozy znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy, udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego całego soku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj