Interpretacja Ministra Finansów
DD9/033/234/MWD/2013/RD-32695
z 24 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749, ze zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2009r. nr ILPB2/415-135/09-4/ES wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 06 lutego 2009r. uzupełnione w piśmie z dnia 27 marca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.), wydał w dniu 30 kwietnia 2009r., w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości. Interpretacja wydana została na wniosek Pani z dnia z dnia 06 lutego 2009r. uzupełniony w piśmie z dnia 27 marca 2009r.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że:

Wnioskodawczyni w dniu 9 stycznia 2009 r. złożyła w Urzędzie Skarbowym wniosek dotyczący zwolnienia Jej z podatku dochodowego od sprzedaży mieszkania z tytułu ulgi meldunkowej załączając przy tym komplet dokumentów.

W dniu 06 lutego 2009 r. organ ustnie pouczył Zainteresowaną, o wysłaniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, co uczyniła wnosząc jednocześnie należną opłatę w wysokości 40,- zł.

Wnioskodawczyni wyjaśniła, iż w dniu 1 czerwca 1991 r. otrzymała mieszkanie w Spółdzielni Mieszkaniowej w O. Następnie w dniu 29 grudnia 1994 r. wykupiła ww. mieszkanie i posiadała je o statusie własnościowe spółdzielcze. W związku z możliwością wyodrębnienia własności lokalu, w dniu 16 listopada 2007 r. swoje mieszkanie własnościowe spółdzielcze przekształciła na lokal z wyodrębnioną własnością na podstawie aktu notarialnego. Mieszkanie stanowiło Jej majątek osobisty.

W swoim własnościowym mieszkaniu była zameldowana na pobyt stały w okresie od 16 sierpnia 1991 r. do 18 sierpnia 2000 r., następnie na pobyt czasowy w okresie od dnia 11 lutego 2008 r. do 07 stycznia 2009 r.

Zainteresowana wyjaśniła, że w Jej mieszkaniu bez tytułu prawnego przebywały inne osoby, które narażały Ją na kłopoty z tytułu, np.: nie płacenia rachunków, dewastację mieszkania. W dniu 30 kwietnia 2008 r. orzeczono wyrok eksmisji dot. ww. osób, które nie respektowały wyroku nieprawnie w nim mieszkając.

Z uwagi na bezskuteczność eksmisji, brak środków finansowych na dalsze pokrywanie opłat za eksploatację tego lokalu oraz konieczność przeprowadzenia kapitalnego remontu w dniu 08 stycznia 2009 r., na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawczyni sprzedała mieszkanie udzielając kupującemu, który je przejął z lokatorami, dużego upustu w cenie sprzedaży. Kwota sprzedaży wyniosła 53.000,- tys. zł, która stanowi połowę wartości mieszkania. Musiała podjąć taką decyzję ponieważ posiada niską rentę inwalidzką i w ten sposób zatrzymała długi rosnące za eksploatację mieszkania gdyż zobowiązana była spłacać długi na jakie wcześniej była narażona przez osoby w nim zamieszkałe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przysługuje Wnioskodawczyni zwolnienie z podatku dochodowego od sprzedaży mieszkania z tytułu ulgi meldunkowej?
  2. W jakiej wysokości Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłaty podatku oraz w jakim czasie ma go uiścić, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pierwsze pytanie?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do pytania pierwszego podstawowym warunkiem do skorzystania z ulgi meldunkowej jest nabycie mieszkania między 1 stycznia 2007 r. a 31 grudnia 2008 r. Nie ma więc znaczenia w opinii Zainteresowanej kiedy nastąpi sprzedaż gdyż data zakupu decyduje jakie przepisy będą stosowane. Wnioskodawczyni wskazuje, że jeśli ktoś sprzedaje mieszkanie w 2009 r., które nabył w 2007 r. winien zastosować przepisy obowiązujące w 2007 r.

W Jej przypadku nabyła prawo odrębnej własności do mieszkania w dniu 16 listopada 2007 r., przy czym była w nim zameldowana na pobyt stały 9 lat, tj. od dnia 16 sierpnia 1991 r. do dnia 18 sierpnia 2000 r. oraz pobyt czasowy od dnia 11 lutego 2008 do 07 stycznia 2009 r. Zbycia mieszkania dokonała w dniu 8 stycznia 2009 r. Do urzędu skarbowego Wnioskodawczyni złożyła dokumenty, dotyczące zwolnienia Jej z podatku w następnym dniu po sprzedaży, czyli przed upływem 14 dni. Zatem uważa, że spełnia warunki do zastosowania ulgi meldunkowej w przedstawionym stanie faktycznym.

Natomiast w kwestii dotyczącej drugiego pytania Zainteresowana uważa, że w wyniku rozpatrzenia przedmiotowej sprawy otrzyma korzystną odpowiedź, bowiem spełnia warunki dot. zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu tzw. ulgi meldunkowej.

Wydając w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną z dnia 30 kwietnia 2009r. nr ILPB2/415-135/09-4/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - za nieprawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał m.in. że (...) Zwolnienie to ma zatem zastosowanie wyłącznie do przychodów uzyskanych z tytułu zbycia rzeczy i praw w nim wymienionych, a nie wszystkich, o których mowa jest w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c).

W związku z tym nie dotyczy ono przychodu uzyskanego z tytułu zbycia tych innych związanych (przynależnych) z lokalem nieruchomości (np. udział w częściach wspólnych budynku) lub praw (np. udział w prawie własności nieruchomości w gruncie lub udział w prawie wieczystego użytkowania gruntu).

(...) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychód uzyskany ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego z w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawczyni zbyła to prawo w 2009 r., tj. po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, tj. w 1994 r.

Natomiast uzyskany przez Zainteresowaną przychód z tytułu sprzedaży innych związanych z tym lokalem nieruchomości (np. udział w częściach wspólnych budynku) lub praw (np. udział w prawie własności nieruchomości w gruncie lub udział w prawie wieczystego użytkowania gruntu) będzie podlegał opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r., ponieważ nie upłynęło pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie (2007 r.).

Zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 126 do powyższego nie ma zastosowania.(...)

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zatem w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości decydujące znaczenie, w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ma data i forma prawna nabycia nieruchomości.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawczyni nabyła w dniu 29 grudnia 1994r. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, natomiast w dniu 16 listopada 2007r. przekształciła to prawo w odrębną własność lokalu mieszkalnego. Następnie w dniu 08 stycznia 2009r. lokal został sprzedany.

Na wstępie należy wyjaśnić, iż spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego jest ograniczonym prawem rzeczowym, o którym mowa w art. 244 - Księga Druga pt. „Własność i inne prawa rzeczowe” - ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z ze zm.). Jest prawem zbywalnym i podlegającym dziedziczeniu, może być przedmiotem hipoteki i podlega egzekucji z nieruchomości. Umożliwia korzystanie i rozporządzanie prawem do lokalu na zasadach zbliżonych do prawa własności. Szczegółowe warunki jego ustanowienia regulują przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z ze zm.).

Natomiast prawo odrębnej własności jest najszerszym prawem rzeczowym i powoduje uzyskanie pełni uprawnień właścicielskich do lokalu mieszkalnego w tym prawa do udziału w częściach wspólnych czy udziału w gruncie związanym z tym lokalem.

Mając na względzie powyższe uregulowania prawne oraz opisany we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że ustanowienie w 2007r. odrębnej własności lokalu nie spowodowało jego nowego nabycia, a jedynie zmieniło formę własności i tytuł prawny posiadania w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego nabycie przedmiotowego lokalu nastąpiło w 1994r. kiedy Wnioskodawczyni nabyła ograniczone prawo własności w postaci spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast ustanowienie w 2007r. odrębnej własności tego lokalu mieszkalnego wraz z ewentualnymi pomieszczeniami przynależnymi oraz udziałem w nieruchomości wspólnej nie wywołuje skutku w postaci ponownego nabycia. Stanowi jedynie zmianę formy rozporządzania. Zatem zbycie przedmiotowej nieruchomości w 2009r. nie stanowi źródła przychodu, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca 1994r. (t.j. roku, w którym nastąpiło nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego).


Odnosząc się więc do opisanego stanu faktycznego stwierdza się, że do przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego nie mają zastosowanie przepisy dotyczące tzw. ulgi meldunkowej określone w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego dotyczącego odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wraz ze związanym z nim gruntem, jest nieprawidłowe. Jednocześnie Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego, gdyż odpłatne zbycie nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku w którym nastąpiło nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W konsekwencji należało z urzędu, dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego w imieniu Ministra Finansów, gdyż uznanie, m.in. że (...) uzyskany przez Zainteresowaną przychód z tytułu sprzedaży innych związanych z tym lokalem nieruchomości (np. udział w częściach wspólnych budynku) lub praw (np. udział w prawie własności nieruchomości w gruncie lub udział w prawie wieczystego użytkowania gruntu) będzie podlegał opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30e ustawy (...), jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

Zmieniona interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu zmienionej interpretacji – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj