Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/4511-286/15/HS
z 5 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 26 lutego 2015 r. (data otrzymania 4 marca 2015 r.), uzupełnionym 24 marca 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku przekazywania informacji PIT-8C drogą elektroniczną – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2015 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony 24 marca 2014 r., dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku przekazywania informacji PIT-8C drogą elektroniczną.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Dom Maklerski) na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012, poz. 361 ze zm.) jest zobowiązany do wystawiania informacji PIT-8C z tytułu osiągnięcia przez podatnika przychodu z kapitałów pieniężnych (m. in. prawo do środków pieniężnych z tytułu przymusowego wykupu (na podstawie art. 418 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych – t.j. z 2013 r. poz. 1030 ze zm.) papierów wartościowych, których właścicielem jest podatnik. Zaistniały stan faktyczny dotyczy zarówno przychodów pochodzących z przymusowego wykupu na podstawie art. 418 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych papierów wartościowych, stanowiących instrumenty rynku niepublicznego, jak i transakcji odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

Po pierwsze – Wnioskodawca w 2014 r. zaksięgował na kontach depozytowych podatników środki pieniężne pochodzące z przymusowego wykupu akcji, których właścicielami byli podatnicy oraz wezwał ich do odbioru tych środków. Ponadto pewne grono podatników – nierezydentów oraz jeden podatnik – rezydent, u którego w systemie odnotowano błędny numer PESEL złożyli zlecenia sprzedaży papierów wartościowych, zapisanych na ich rachunkach papierów wartościowych.

Wobec dokonania przez płatnika ww. czynności jest on zobowiązany do wystawienia i doręczenia właściwym urzędom skarbowym informacji PIT- 8C. Od 1 stycznia 2015 r. wobec dodania art. 45 ba podatku dochodowego od osób fizycznych oraz w świetle tego, że płatnik jest zobowiązany do wystawienia PIT- 8C dla więcej niż 5 podatników Wnioskodawca może złożyć przedmiotowe informacje jedynie drogą elektroniczną. Z drugiej strony Wnioskodawca nie jest w stanie wywiązać się z niniejszego zobowiązania, ponieważ napotyka trudności techniczne w wysłaniu informacji. Trudności polegają na niemożności wysłania informacji w przypadku braku wpisania do formularza takich danych identyfikacyjnych podatników jak NIP/PESEL czy data urodzenia. Wnioskodawca wyjaśnia równocześnie, że nie ma możliwości pozyskania tych danych. Próby kontaktu z podatnikami w celu uzyskania wymaganych danych podejmował wielokrotnie, niestety bez efektu.

Wnioskodawca nadmienia przy tym, że w przypadku papierów wartościowych niedopuszczonych do publicznego obrotu konta depozytowe były zakładane dla podatników, których dotyczy opisywany stan faktyczny w latach dziewięćdziesiątych – czyli wówczas, gdy nie było jeszcze ustawowego obowiązku pytania podatnika o NIP/PESEL czy datę urodzenia. Konta depozytowe zakładane były w związku z zawarciem umów nieodpłatnego nabycia akcji od Skarbu Państwa, w których nie było obowiązku umieszczania numeru PESEL nabywcy, ponadto konta depozytowe były zakładane w oparciu o dane uzyskane od podmiotu zewnętrznego i Wnioskodawca nie miał wpływu na proces ich gromadzenia. Wnioskodawca pragnie przy tym zaznaczyć, że nie był w stanie nawiązać kontaktu z podatnikami po wprowadzeniu obowiązku wskazywania urzędom skarbowym ww. danych, a obowiązek wystawienia informacji PIT-8C nie wynika z aktywności podatników, ale z faktu przeprowadzenia procesu przymusowego wykupu akcji przez akcjonariusza większościowego, do którego to procesu nie jest wymagana aktywność podatników – akcjonariuszy mniejszościowych.

Jeśli chodzi natomiast o obowiązek wystawienia i przekazania Urzędom Skarbowym PIT- 8C z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, to w większości przypadków dotyczy on podatników-nierezydentów, którzy również obecnie nie mają prawnego obowiązku posiadania numeru PESEL/NIP, a w chwili zakładania rachunku papierów wartościowych nie było również obowiązku pozyskiwania daty urodzenia podatników. Obecnie płatnikowi pomimo podejmowanych prób nie udało się pozyskać daty urodzenia podatników.

W jednym przypadku natomiast niemożność przesłania PIT-8C drogą elektroniczną wynika z błędnego numeru PESEL w systemie, co również nie mogło zostać konwalidowane, ponieważ podatnik odmówił podania prawidłowego numeru PESEL i daty urodzenia, dokonał sprzedaży papierów zapisanych na rachunku i zamknął rachunek prowadzony u Wnioskodawcy.

W piśmie Wnioskodawcy z 2 marca 2015 r. skierowanym do urzędu skarbowego i potraktowanym – po przesłaniu przez ten urząd do Organu (data otrzymania – 24 marca 2015 r.) – jako uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

Nie miał możliwości pozyskania danych niektórych klientów takich jak NIP, PESEL, data urodzenia, które są wymagane do wysłania informacji PIT- 8C drogą elektroniczną. W związku z tym Wnioskodawca chcąc dochować obowiązku złożenia informacji podatkowej wystosował 2 lutego 2015 r. do urzędu pismo z załączonymi formularzami PIT-8C sporządzonymi w formie papierowej. Pismo wyjaśniało powód złożenia, w odniesieniu do niektórych klientów, informacji PIT- 8 C w formie papierowej zamiast drogą elektroniczną.

Następnie Wnioskodawca już po wysłaniu ww. pisma i załączonych informacji PIT- 8C powziął informację, że wpisanie ciągu cyfr 9999999999 w polu identyfikatora PESEL/NIP jest odczytywane przez system jako brak takiego identyfikatora i umożliwia złożenie PIT- 8C drogą elektroniczną. Wnioskodawca nie posiada również takich danych podatnika jak data urodzenia i z tego względu oraz nie mając pewności czy złożone w formie papierowej PIT- 8C zostaną uznane za doręczone skutecznie, w celu dochowania należytej staranności i dopełnienia ciążącego na nim obowiązku publicznoprawnego w pole: Data urodzenia zostały wpisane dane 9999-09-09. Wnioskodawca zastosował powyższy ciąg cyfr jako zbliżony najbardziej do wskazanego w polu NIP/PESEL ciągu cyfr 9, odczytywanego przez system jako brak identyfikatora.

Wprowadzenie wskazanych powyżej kombinacji cyfr umożliwiło wysłanie 26 lutego 2015 r. około godziny 15:30 informacji PIT- 8C do urzędu. Wnioskodawca otrzymał jako dowód potwierdzenia nadania identyfikatory o poniższych numerach (tutaj następuje wyszczególnienie).

Wnioskodawca informuje, że pomimo napotkanych trudności systemowych podjął wszelkie możliwe działania w celu dopełnienia ciążącego na nim obowiązku przekazania informacji PIT-8C: w pierwszej kolejności złożył je w formie papierowej, wysłał je także drogą elektroniczną przy zastosowaniu wskazanych powyżej ciągów cyfr oraz wystąpił z wnioskiem o interpretację indywidualną swojej sytuacji (przesyłając do wiadomości urzędu kopię wniosku o interpretację w załączeniu). Z uwagi na powyższe wyjaśnienia prosi uprzejmie o uznanie informacji PIT- 8C za skutecznie złożone.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku przekazywania informacji PIT-8C drogą elektroniczną w sytuacji niemożności złożenia informacji w ten sposób wobec braku danych podatników i czy istnieje możliwość złożenia informacji PIT-8C za 2014 r. w odniesieniu do grona podatników, co do których brak danych w postaci numeru PESEL/NIP i daty urodzenia w formie papierowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanego stanu faktycznego powinien on zostać zwolniony z obowiązku przekazywania informacji PIT-8C drogą elektroniczną w sytuacji blokady systemowej wysłania informacji, gdy nie dysponuje on niektórymi danymi identyfikacyjnymi podatników.

Wnioskodawca dołożył należytej staranności w celu pozyskania danych podatników, niezbędnych do przesłania informacji PIT-8C drogą elektroniczną – podejmował wielokrotnie próby kontaktu z podatnikami dla zdobycia wymaganych informacji, niestety bezskutecznie i podejmuje je w dalszym ciągu.

Nadmienić należy, że Wnioskodawca nie miał obowiązku pytania podatnika o pożądane dane w chwili zakładania rachunku/konta depozytowego (lata dziewięćdziesiąte) – brak było wówczas wymogów prawnych gromadzenia tych danych, a w przypadku kont depozytowych były one zakładane w oparciu o dane pochodzące od podmiotu zewnętrznego. Jeśli chodzi o jeden przypadek błędnego numeru PESEL, to Wnioskodawca podjął wszelkie możliwe próby pozyskania prawidłowych danych, niestety bez efektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych − imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

Należy zwrócić uwagę, że treść przywołanego art. 39 ust. 3 ww. ustawy ma charakter ogólny i nie zawiera wyjątków od powyższej reguły. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika zatem, że przepis ten obowiązuje zarówno instytucje finansowe pośredniczące w obrocie papierami wartościowymi (np. biura maklerskie), jak i inne podmioty wypłacające lub pośredniczące w uzyskaniu określonych dochodów przez podatnika.

Analizując treść art. 39 ust. 3 ww. ustawy należy mieć na uwadze cel sporządzenia i przekazywania informacji PIT-8C. Stanowi ona bowiem dla podatnika uzyskującego dochód z kapitałów pieniężnych podstawę do wypełnienia zeznania podatkowego PIT-38, a dla urzędu skarbowego informację, że podatnik uzyskał taki dochód.

Art. 45 ba ust. 1 stanowi, że deklaracje, informacje oraz roczne obliczenie podatku, o których mowa w art. 35 ust. 10, art. 37 ust. 1, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1-4, art. 42 ust. 1a-4, art. 42a oraz art. 42e ust. 5 i 6, składa się urzędowi skarbowemu za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Art. 45 ba ust. 2 stanowi, że deklaracje, informacje oraz roczne obliczenie podatku, o których mowa w ust. 1, mogą być składane urzędowi skarbowemu w formie dokumentu pisemnego, jeżeli płatnicy wymienieni w art. 35 ust. 10, art. 37 ust. 1, art. 39 ust. 1 i 2, art. 42 ust. 2 i art. 42e ust. 6, lub podmioty wymienione w art. 39 ust. 3 i 4 oraz art. 42a, są obowiązani sporządzić informację lub roczne obliczenie podatku za dany rok dla nie więcej niż pięciu podatników. W przypadku deklaracji i informacji składanych w trakcie roku liczbę podatników ustala się, uwzględniając wszystkich podatników od początku roku do dnia sporządzenia tych deklaracji i informacji (art. 45 ba ust. 2). Natomiast z ust. 3 art. 45 ba wynika, że przepis ust. 2 nie ma zastosowania do deklaracji, informacji oraz rocznego obliczenia podatku, o których mowa w ust. 1, które w imieniu i na rzecz płatników lub podmiotów wymienionych w ust. 2 składa urzędowi skarbowemu przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą obejmującą prowadzenie ksiąg podatkowych w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Ww. przepisy nie przewidują żadnego zwolnienia z obowiązku złożenia informacji PIT-8C drogą elektroniczną przez podmioty do tego zobowiązane, także w przypadku istnienia przyczyn technicznych to uniemożliwiających.

W przedstawionym stanie faktycznym nie istnieje zatem możliwość zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku elektronicznego złożenia informacji PIT-8C. Obowiązek taki został nałożony ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, a ustawa zwolnienia takiego nie przewiduje. Organ nie może więc orzec w drodze interpretacji indywidualnej o zwolnieniu Wnioskodawcy z obowiązku nałożonego ustawowo. Oznaczałoby to przekroczenie uprawnień organu interpretacyjnego. Celem interpretacji indywidualnej jest bowiem wyłącznie odpowiedź na konkretne pytanie zadane przez podatnika i wyjaśnienie wątpliwości dotyczących stosowania i wykładni przepisów prawa podatkowego.

Przesłanie przez Wnioskodawcę informacji PIT-8C w przypadkach uzasadnionych w formie papierowej w terminie nie skutkuje wprawdzie wypełnieniem obowiązku podatkowego wynikającego z art. 45 ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niemniej – w opinii Organu – świadczy o dobrej woli i staraniach Wnioskodawcy oraz o podjęciu wysiłku w celu wypełnienia obowiązku złożenia informacji, a dla urzędów skarbowych jest informacją o dochodzie podatników. Również przesłanie ich do końca lutego 2015 r. w formie elektronicznej z zastosowaniem określonego wzoru cyfr potwierdza tę tezę. Jednakże wyłącznie urzędy skarbowe w toku ewentualnego postępowania mogą uznać argumenty Wnioskodawcy przemawiające za takim – mimo podjęcia wszelkich wysiłków – złożeniem informacji PIT-8C. Nie oznacza to jednak spełnienia przez Wnioskodawcę ustawowego obowiązku określonego w art. 45 ba ustawy.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj