Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-284/15/RSz
z 23 kwietnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 marca 2015 r. (data wpływu 24 marca 2015 r.), uzupełnionym pismem z 22 kwietnia 2015 r. (data wpływu 23 kwietnia 2015 r.),o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji „…” współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach „Wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju”, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013, oś 4 LEADER - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2015 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 22 kwietnia 2015 r. (data wpływu 23 kwietnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji „…” współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach „Wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju”, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013, oś 4 LEADER.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Klub Sportowy F. (Wnioskodawca) działa jako stowarzyszenie. Jest organizacją prowadzącą odpłatną i nieodpłatną działalność statutową, zrzeszającą członków na zasadzie dobrowolności i opiera się na ich pracy społecznej. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest także wpisane do rejestru przedsiębiorców. Celem Klubu jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania klubu, upowszechnienie umiejętności sportu tanecznego i innych form ruchowych, wspieranie talentów sportowych, porządek bezpieczeństwo publiczne oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym, itp. Na realizację swoich celów Wnioskodawca otrzymał dotację zgodnie

z umową przyznania pomocy nr … na operację z zakresu małych projektów, w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych Strategii Rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013. Celem tego projektu jest podnoszenie aktywności społeczności lokalnej poprzez organizację zajęć fitness oraz zajęć rytmiczno-tanecznych dla dzieci, młodzieży i osób starszych na obszarach wiejskich. Działanie, będące wynikiem realizacji operacji „…”, jest realizowane nieodpłatnie. Również w wyniku tego działania Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Operacja nie ma żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług VAT, gdyż Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie jest czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.

W piśmie z 22 kwietnia 2015 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje: zakupy dokonane w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu są udokumentowane fakturami Vat. Faktury są wystawiane na Wnioskodawcę. Wykonane w ramach tego projektu zajęcia rytmiczno-taneczne i fitness są świadczone dla dzieci, młodzieży i osób starszych. Zajęcia organizowane w ramach ww. projektu są ogólnodostępne i nieodpłatne. Okres realizacji projektu to: zajęcia fitness od 16 luty do 29 marzec 2015r. (6 tyg.) oraz zajęcia rytmiczno-taneczne od 2 marzec do 29 marzec 2015r. (4 tyg.)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji „…” współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach „Wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju”, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013, oś 4 LEADER?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Klub Sportowy F. działający jako stowarzyszenie zajmujące się szkoleniem dzieci, młodzieży i osób starszych, pokazywaniem aspektów zdrowotnych sportu oraz korzyści społecznych z jego uprawiania nie ma możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji „Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju” współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013, oś 4 LEADER.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Art. 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy o VAT).

Przepis art. 96 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca działa jako stowarzyszenie. Na realizację celów otrzymał dotację zgodnie z umową przyznania pomocy nr … na operację z zakresu małych projektów, w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych Strategii Rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013. Celem tego projektu jest podnoszenie aktywności społeczności lokalnej poprzez organizację zajęć fitness oraz zajęć rytmiczno-tanecznych dla dzieci, młodzieży i osób starszych na obszarach wiejskich. Działanie, będące wynikiem realizacji operacji „…”, jest realizowane nieodpłatnie. W wyniku tego działania Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Operacja nie ma żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług VAT, gdyż Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie jest czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7. Zakupy dokonane w związku z realizacją wyżej ww. projektu są udokumentowane fakturami Vat. Faktury są wystawiane na Wnioskodawcę. Wykonane w ramach tego projektu zajęcia rytmiczno-taneczne i fitness są świadczone dla dzieci, młodzieży i osób starszych. Zajęcia organizowane w ramach ww. projektu są ogólnodostępne i nieodpłatne. Okres realizacji projektu to: zajęcia fitness od 16 lutego do 29 marca 2015 r. (6 tyg.) oraz zajęcia rytmiczno-taneczne od 2 marca do 29 marca 2015 r. (4 tyg.).

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni” przez złożenie deklaracji VAT-7.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją ww. operacji „…”. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest brak związku dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji ww. operacji nie mają żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług VAT.

Tym samym, ze względu na niespełnienie ww. podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją ww. operacji „…” współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach „Wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju”, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013, oś 4 LEADER.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania ww. nabyć do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj