Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-226/15/UH
z 5 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 marca 2015 r. (data wpływu 17 marca 2015 r.) uzupełnionym pismami z 26 marca 2015 r. (data złożenia 27 marca 2015 r.) i 14 kwietnia 2015 r. (data wpływu 20 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2015 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismami z 26 marca 2015 r. i 14 kwietnia 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny doprecyzowany w pismach z 26 marca 2015 r. i 14 kwietnia 2015 r.:

Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych w … (Wnioskodawca) jest niedochodową instytucją społeczną realizującą swoje cele przez:

  1. Organizację spotkań, seminariów, szkoleń, konferencji oraz sesji naukowych.
  2. Prowadzenie działalności wydawczej, informacyjno-promocyjnej oraz edukacyjno-szkoleniowej.
  3. Współpracę z innymi stowarzyszeniami, fundacjami oraz organizacjami pożytku publicznego, a także z władzami samorządowymi, państwowymi, sektorem gospodarczym, jak i środkami masowego przekazu w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
  4. Uczestnictwo w realizacji programów Unii Europejskiej.
  5. Podejmowanie innych działań dla realizacji celów Stowarzyszenia.

Celami Stowarzyszenia są:

  1. Działalność kulturalno-oświatowa, a także w zakresie kultury fizycznej, sportu, turystyki.
  2. Podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska, edukacji ekologicznej i zrównoważonego rozwoju.
  3. Inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć na rzecz ochrony zdrowia i pomocy społecznej.
  4. Podejmowanie działań na rzecz ochrony zabytków i zachowania tradycji.
  5. Przeciwdziałanie bezrobociu i marginalizacji społecznej oraz działania na rzecz wyrównywania szans wśród młodzieży.
  6. Podejmowanie działań na rzecz kobiet.
  7. Dbałość rozwój gospodarczy w szczególności w skali lokalnej,
  8. Wspieranie procesów integracji z Unią Europejską.
  9. Kształtowanie postaw obywatelskich i społeczeństwa informatycznego.

Wnioskodawca złożył wniosek na realizację projektu w ramach Osi IV PROW działanie 413-Wdrażanie LSR. Projekt o nazwie „…” na który Wnioskodawca podpisał umowę. Projekt polega na opracowaniu i wydaniu książki pt. „…”. Projekt jest realizowany w okresie lipiec 2014 r. – luty 2015 r. i w tym czasie poniesione były koszty na jego realizację. Koszty poniesione na realizację projektu to: wykonanie opisów każdego z obiektów, wykonanie zdjęć obiektów, wydanie publikacji wraz z projektem graficznym. Publikacja pokazuje kompleksowo zabytki architektury drewnianej z terenu Spichlerza. Wydana książka w ilości 2000 sztuk będzie rozdana mieszkańcom z terenu Spichlerza oraz osobom odwiedzającym „małą ojczyznę” Wnioskodawcy podczas promocji książki, na imprezach lokalnych oraz w punktach informacji turystycznej. Książka będzie rozdawana nieodpłatnie. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu „…” nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań w ramach działania 413 Wdrażanie LSR w ramach Osi IV LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań w ramach działania 413 Wdrażanie LSR w ramach Osi IV LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje – co do zasady – wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w okresie od lipca 2014 r. do lutego 2015 r. realizuje projekt pn. „…”. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca poniesie koszty na wykonanie opisów i zdjęć każdego z obiektów, wydanie publikacji z projektem graficznym. Wydana książka w ilości 2000 sztuk będzie rozdana nieodpłatnie mieszkańcom oraz osobom odwiedzających „małą ojczyznę” Wnioskodawcy podczas promocji książki, na imprezach lokalnych oraz w punktach informacji turystycznej. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu w ramach Osi IV PROW nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w omawianej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Opis sprawy jednoznacznie wskazuje, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj