Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-703/14/JK
z 24 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2014 r. (wpływ 11 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą bibułki papierosowej pokrytej pyłem tytoniowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą bibułki papierosowej pokrytej pyłem tytoniowym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zamierza produkować bibułkę papierosową pokrytą pyłem tytoniowym przeznaczoną do produkcji gilz papierosowych.

Z opisu wniosku wynika, że bibułka papierosowa pokryta pyłem tytoniowym będzie produkowana z celulozy, na którą metodą natryskową lub zanurzeniową będzie nanoszony pył tytoniowy. Pył tytoniowy przeznaczony do produkcji tej bibułki papierosowej w ilościach hurtowych będzie nabywany w Polsce lub z krajów Unii Europejskiej. Pył tytoniowy jest odpadem tytoniowym, który nie nadaje się do palenia w tej postaci, jest on nanoszony na bibułę papierosową z powodu jego aromatu, który wpływa na doznania smakowe osoby palącej. Wyprodukowana bibułka papierosowa pokryta pyłem tytoniowym miałaby postać taśmy o wymiarach: długość od 1,5 m do 10.000 m, szerokość od 1,5 cm do 90 cm, grubość ok. 0,2-0,4 mm. Spółka wskazuje, że opisana bibułka papierosowa pokryta pyłem tytoniowym nie nadaje się do palenia. Zwinięta w bele będzie przeznaczona jako materiał do dalszej produkcji. Bibułka papierosowa może być wykorzystywana jako materiał do produkcji (owijania) cygar i cygaretek lub jako materiał do produkcji gilz papierosowych. Gilzy papierosowe wyprodukowane z bibuły papierosowej pokrytej pyłem tytoniowym, tak jak gilzy papierosowe wyprodukowane z bibuły papierosowej, będą przeznaczone do sporządzania papierosów przy użyciu tytoniu do palenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy opisana bibułka papierosowa przeznaczona do dalszej produkcji przemysłowej, jako materiał do produkcji (owijania) cygar lub cygaretek lub jako materiał do produkcji gilz papierosowych − w świetle art. 98 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, nie zalicza się do wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów ustawy?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, bibułka papierosowa pokryta pyłem tytoniowym wyprodukowana z celulozy, na którą metodą natryskową lub zanurzeniową zostanie naniesiony pył tytoniowy, w postaci długiej taśmy o wymiarach: długość od 1,5 m do 10.000 m, szerokość od 1,5 cm do 90 cm, grubość ok. 0,2-0,4 mm, zwinięta w bele, przeznaczona do dalszej produkcji przemysłowej, tj. jako materiał do produkcji (owijania) cygar i cygaretek lub jako materiał do produkcji gilz papierosowych (tutek) − w świetle art. 98 ustawy o podatku akcyzowym nie zalicza się do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ww. ustawy.

Uzasadniając swoje stanowisko w sprawie Spółka przytacza treść art. 98 ust. 1, 4, 5, 7 i 8 ustawy o podatku akcyzowym. Spółka wskazuje, że opisana bibułka papierosowa pokryta pyłem tytoniowym, sprowadzana z UE, przez podmioty prowadzące w Polsce w składzie podatkowym produkcję cygar i cygaretek, jest wyrobem nieakcyzowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W myśl art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:


  1. papierosy;
  2. tytoń do palenia;
  3. cygara i cygaretki.


Za papierosy, zgodnie art. 98 ust. 2 ustawy, uznaje się:


  1. tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;
  2. tytoń zrolowany, który w drodze nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;
  3. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.


Natomiast, zgodnie art. 98 ust. 4 ustawy, za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:


  1. tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,
  2. tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

- jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.


Z kolei, zgodnie art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:


  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.


Produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki − art. 98 ust. 7 ustawy.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych − art. 98 ust. 8 ustawy.

Za susz tytoniowy uznaje się, bez względu na wilgotność, tytoń, który nie jest połączony z żywą rośliną i nie jest jeszcze wyrobem tytoniowym − art. 99a ust. 1 ustawy.

W opisie wniosku Spółka wskazuje, że zamierza produkować bibułkę papierosową pokrytą pyłem tytoniowym przeznaczoną do produkcji gilz papierosowych. Bibułka papierosowa pokryta pyłem tytoniowym będzie produkowana z celulozy, na którą metodą natryskową lub zanurzeniową będzie nanoszony pył tytoniowy. Pył tytoniowy jest odpadem tytoniowym, który nie nadaje się do palenia w tej postaci. Opisana bibułka w postaci długiej taśmy o wskazanych wymiarach również nie nadaje się do palenia. Zwinięta w bele będzie przeznaczona jako materiał do dalszej produkcji. Bibułka papierosowa może być wykorzystywana jako materiał do produkcji (owijania) cygar i cygaretek lub jako materiał do produkcji gilz papierosowych. Gilzy papierosowe wyprodukowane z bibuły papierosowej pokrytej pyłem tytoniowym, tak jak gilzy papierosowe wyprodukowane z bibuły papierosowej, będą przeznaczone do sporządzania papierosów przy użyciu tytoniu do palenia.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy opisana bibułka papierosowa nie zalicza się do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym? W ocenie Spółki, bibułka papierosowa pokryta pyłem tytoniowym nie zalicza się do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ww. ustawy.

Mając na uwadze opis zawarty we wniosku, przytoczone wyżej przepisy stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Opisany we wniosku wyrób − bibułka papierosowa pokryta pyłem tytoniowym – nie wypełnia dyspozycji wskazanych wyżej unormowań art. 98 i art. 99a ust. 1 ustawy, zatem nie może być zaliczony do wyrobów tytoniowych, a także nie będzie suszem tytoniowym, więc zgodnie z oceną Spółki nie podlega akcyzie.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj