Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1611/14/KT
z 16 grudnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2014 r. (data wpływu 25 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu dotyczącego nabycia sprzętu komputerowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE



W dniu 25 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu dotyczącego nabycia sprzętu komputerowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zespół Szkół (dalej ZS) jest zespołem szkół ..., świadczącym usługi edukacyjne w publicznym systemie oświaty. W roku 2009 ZS złożył wniosek o dofinansowanie zakupu sprzętu komputerowego ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego lata 2007−2013. Wnioskowany sprzęt komputerowy przeznaczony jest wyłącznie na cele edukacyjne i stanowi wyposażenie klas lekcyjnych, jako pomoce dydaktyczno-naukowe w procesie realizacji programów nauczania. Jako podmiot świadczący usługi edukacyjne zwolnione od podatku od towarów i usług, ZS wystąpił o przyznanie dofinansowania w kwotach brutto. Po przyznaniu dofinansowania, w grudniu 2009 r. zakupiono wnioskowany sprzęt komputerowy, którego część, zgodnie z obowiązującymi przepisami, objęta była stawką VAT 22%. Postępowanie przetargowe zostało przeprowadzone bezpośrednio przez ZS, który był bezpośrednim nabywcą towarów i usług (faktury wystawiono bezpośrednio na ZS, a płatności za nie również zostały zrealizowane bezpośrednio z rachunku Zespołu Szkół). Dodatkowo, w ramach założonych kosztów realizacji projektu, dofinansowaniu podlegało również przygotowanie studium wykonalności i wniosku o dofinansowanie przedmiotowego projektu, sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia w celu przeprowadzenia procedury przetargowej oraz koszt promocji zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej (wykonanie nalepek na nabyty sprzęt, informujących o współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej). Wszystkie powyższe usługi objęte były 22% stawką VAT i wiązały się bezpośrednio z celem projektu, tj. nabyciem sprzętu komputerowego i pomocy naukowych na potrzeby optymalizacji procesu kształcenia w publicznym systemie oświaty. Bez zapewnienia realizacji tych usług (opracowanie studium wykonalności i wniosku, opracowanie SIWZ, promocja projektu), niemożliwe byłoby uzyskanie przyznanego dofinansowania. Całość nabytych towarów i usług wykorzystywana jest przez ZSwyłącznie w realizowanych celach edukacyjnych, świadczonych na rzecz uczniów bezpłatnie w publicznym systemie oświaty. Ze względów formalnych, w celu zweryfikowania trwałości projektu, niezbędne jest uzyskanie przez ZS interpretacji indywidualnej potwierdzającej, że nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług, w związku z czym zasadne było dofinansowanie zrealizowanego projektu w kwotach brutto.

Zespół Szkół świadczy nieodpłatne usługi edukacyjne w ramach zadań statutowych Szkoły oraz czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, takie jak wynajem pomieszczeń (sal technologicznych innych, aniżeli te doposażone w sprzęt w ramach opisywanego projektu). Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług zostało złożone w dniu 17 września 2013 r., zgodnie z art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług, a także czynności zwolnione od podatku − wydawanie legitymacji i duplikatów legitymacji i świadectw.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy ZS ma możliwość odzyskania podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenach nabytych towarów i usług w związku z realizacją opisanego projektu. Działalność ZS w zakresie usług edukacyjnych w publicznym systemie oświaty jest zwolniona od podatku od towarów i usług, tak więc wszystkie koszty ponoszone wyłącznie w celu świadczenia tych usług muszą być rozliczane w cenach brutto i nie ma on możliwości odzyskania zawartego w nich podatku, gdyż dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powyższego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.


Uprzednio powyższe kwestie były uregulowane w analogiczny sposób w:


  1. rozdziale 10 oraz w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), które obowiązywało od dnia 1 grudnia 2008 r. do 31 grudnia 2009 r.;
  2. rozdziale 9 oraz w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), które obowiązywało od dnia 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.;
  3. rozdziale 9 oraz w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.), które obowiązywało od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r.;
  4. w rozdziale 9 oraz w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.), które obowiązywało od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.


Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu ZS nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do odzyskania tego podatku, gdyż uzyskane dofinansowanie nie stanowi środków, o których mowa w powołanych rozporządzeniach Ministra Finansów.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj