Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-449/12-4/MW
z 31 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-449/12-4/MW
Data
2012.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
środki publiczne
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zwolnienie usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych



Wniosek ORD-IN 428 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 04 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych.

Wniosek został uzupełniony w dniu 27 sierpnia 2012r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka, będąca podatnikiem VAT czynnym, świadczy m.in. usługi szkoleniowe, których adresatami są pracownicy placówek oświatowych.

Działalność szkoleniowa Spółki jest świadczeniem nieobjętym systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 późn. zm.). Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest też uczelnią ani jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczą w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Realizowany przez Spółkę program konsultacyjno-szkoleniowy jest związany z treścią rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r., Nr 168, poz. 1324). Głównym celem wspomnianego rozporządzenia jest wzmocnienie systemu nadzoru pedagogicznego ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia analizy pracy szkoły poprzez ewaluację wewnętrzną oraz dokonywania oceny jakości edukacji szkolnej w ramach ewaluacji zewnętrznej. Program prowadzony przez Spółkę obejmuje wspomaganie pracy szkół i placówek oraz nauczycieli w zakresie ich działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej. Przygotowuje uczestników do fachowego przeprowadzania wymaganej ewaluacji wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Zaangażowani w proces ewaluacji dyrektorzy i nauczyciele placówek oświatowych podnoszą kwalifikacje zawodowe w zakresie analizy danych potrzebnych do oceny realizowanych w szkole procesów oraz danych potrzebnych do oceny realizowanych w szkole procesów oraz wprowadzania koniecznych zmian. Zdobyte na kursie umiejętności pozwalają uczestnikom wdrażać oraz monitorować skuteczność działań podnoszących wyniki nauczania w szkole. Zadania te wynikają z pełnionych przez nich funkcji.

Ponadto Spółka świadczy także usługi szkoleniowe w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Celem szkoleń jest przedstawienie i wskazanie praktycznych sposobów realizacji wymagań dotyczących zasad pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach, przedszkolach i innych placówkach oświatowych, wprowadzonych rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r.:

  1. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490).
  2. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).

Szkolenie skierowane jest do dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli a także specjalistów zatrudnionych w placówkach oświatowych – psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych.

Uczestnicy najpierw identyfikują aktualne sposoby udzielania pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ich szkołach, a następne poznają metodologię tworzenia i organizacji pracy szkolnych zespołów nauczycieli i specjalistów oraz uczą się dokonywać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Dokonywana jest także prezentacja i wspólne wypełnianie wypracowanej przez Spółkę dokumentacji ucznia, zgodnej ze wprowadzonymi przez ww. rozporządzenia wymaganiami, obejmującej Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), Plan Działań Wspierających (PDW) oraz Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia. Uczestnicy zostają również zapoznani z zasadami przechowywania dokumentacji uczniów zgodnej z wymogami Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Szkolenie przygotowuje uczestników do fachowego spełniania wymagań nałożonych przez Ministra Edukacji Narodowej w szczególności do wypełniania nowych funkcji – członków zespołów ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych.

Zdaniem Spółki, świadczone przez nią usługi szkoleniowe:

  1. w zakresie nadzoru pedagogicznego oraz
  2. w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

-można uznać za usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego.

W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177 poz. 1054) brak jest definicji kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego. W związku z tym dla uznania, czy dana usługa spełnia definicję usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego należy odnieść się do art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1). Zgodnie z jego treścią, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy VAT obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Podobne stanowisko zajął Minister Finansów w interpretacji ogólnej z dnia 15 czerwca 2012 r., nr PT4/033/2-3/EFU/2012/PT-298.

Adresatami szkoleń w zakresie nadzoru pedagogicznego są pracownicy placówek oświatowych - dyrektorzy i nauczyciele, którzy zaangażowani w proces ewaluacji w swoich szkołach, podnoszą kwalifikacje zawodowe w zakresie analizy danych potrzebnych do oceny realizowanych w szkole programów oraz wprowadzania koniecznych zmian, w tym w szczególności do fachowego przeprowadzenia wymaganej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r., Nr 168, poz. 1324) ewaluacji wewnętrznej oraz tworzenia planów nadzoru pedagogicznego.

W przypadku szkoleń z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczestnicy również podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, są przygotowywani do fachowego spełnienia wymagań nałożonych przez Ministra Edukacji Narodowej rozporządzeniem w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490) oraz rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).

W związku z powyższym umiejętności zdobyte podczas szkoleń organizowanych przez Spółkę pozwalają uczestnikom wdrażać oraz monitorować skuteczność działań podnoszących wyniki nauczania w szkole.

Umiejętności te związane są bezpośrednio z wykonywanymi zawodami oraz wiążą się z uzupełnianiem i rozszerzaniem wiedzy uczestników szkoleń w zakresie posiadanych przez nich kwalifikacji zawodowych i wykonywanych obowiązków służbowych. Mając na uwadze powyższe okoliczności, Spółka uważa, że spełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez nią szkoleń.

Prowadzone przez Spółkę usługi szkoleniowe w zakresie nadzoru pedagogicznego są finansowane w całości ze środków publicznych.

Prowadzone przez Spółkę usługi szkoleniowe w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej są finansowane w całości ze środków publicznych.

Usługi szkoleniowe finansowane ze środków niepublicznych, pozostają poza zakresem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Spółka zapewnia kompleksowe szkolenia, odpowiednie sale do przeprowadzenia wykładów oraz dostarcza materiały i wystawia zaświadczenia dla uczestników kursów. Kompleksowość usług dotyczy zarówno usług szkoleniowych w zakresie nadzoru pedagogicznego, jak i usług szkoleniowych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy prowadzone przez Spółkę usługi szkoleniowe w zakresie nadzoru pedagogicznego, finansowane w całości ze środków publicznych (gdy odbiorcami są szkoły publiczne), są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177 poz. 1054)...
  2. Czy prowadzone przez Spółkę usługi szkoleniowe w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, finansowane w całości ze środków publicznych, są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054)...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi szkoleniowe w zakresie realizacji programu wzmocnienia efektywności nadzoru pedagogicznego prowadzonego w szkole, a tym samym podniesienia jakości systemu oświaty, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w całości ze środków publicznych. Podobnie szkolenia z zakresu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skierowane do dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli a także specjalistów zatrudnionych w placówkach oświatowych psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie natomiast do pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 2:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych – oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Zdaniem Spółki, świadczone przez nią usługi można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Adresatami szkoleń są pracownicy placówek oświatowych – dyrektorzy i nauczyciele, którzy zaangażowani w proces ewaluacji w swoich szkołach, podnoszą kwalifikacje zawodowe w zakresie analizy danych potrzebnych do oceny realizowanych w szkole programów oraz wprowadzania koniecznych zmian, w tym w szczególności do fachowego przeprowadzenia wymaganej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r., Nr 168, poz. 1324) ewaluacji wewnętrznej oraz tworzenia planów nadzoru pedagogicznego. W przypadku szkoleń z zakresu pomocy psychologiczno pedagogicznej uczestnicy również podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, są przygotowani do fachowego spełnienia wymagań nałożonych przez Ministra Edukacji Narodowej rozporządzeniem w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490) oraz rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).

Ponadto wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77 str.1). Przepis art. 44 tego rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W związku z powyższym pragniemy podkreślić, iż umiejętności zdobyte podczas szkoleń organizowanych przez Spółkę pozwalają uczestnikom wdrażać oraz monitorować skuteczność działań podnoszących wyniki nauczania w szkole.

Umiejętności te związane są bezpośrednio z wykonywanymi zawodami oraz wiążą się z uzupełnianiem i rozszerzaniem wiedzy uczestników szkoleń w zakresie posiadanych przez nich kwalifikacji zawodowych i wykonywanych obowiązków służbowych. Mając na uwadze powyższe okoliczności, Spółka uważa, że spełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez nią szkoleń.

W związku z tym, iż organizowane szkolenia spełniają definicję szkoleń kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz są finansowane ze środków publicznych, a więc spełniony jest jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu, usługa może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

W odniesieniu do usług szkoleniowych finansowanych częściowo ze środków publicznych wprowadzono dodatkowo możliwość stosowania zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w prawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). W myśl tego przepisu zwolnione od podatku zostają również usługi kształcenia zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych,

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Świadczy m.in. usługi szkoleniowe, których adresatami są pracownicy placówek oświatowych.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty. Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest też uczelnią ani jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczą w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Z okoliczności sprawy wynika, iż umiejętności zdobyte podczas szkoleń organizowanych przez Spółkę pozwalają uczestnikom wdrażać oraz monitorować skuteczność działań podnoszących wyniki nauczania w szkole. Umiejętności te związane są bezpośrednio z wykonywanymi zawodami oraz wiążą się z uzupełnianiem i rozszerzaniem wiedzy uczestników szkoleń w zakresie posiadanych przez nich kwalifikacji zawodowych i wykonywanych obowiązków służbowych.

Prowadzone przez Spółkę ww. usługi szkoleniowe są finansowane w całości ze środków publicznych. Spółka zapewnia kompleksowe szkolenia, odpowiednie sale do przeprowadzenia wykładów oraz dostarcza materiały i wystawia zaświadczenia dla uczestników kursów. Kompleksowość usług dotyczy zarówno usług szkoleniowych w zakresie nadzoru pedagogicznego, jak i usług szkoleniowych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia lub wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
  2. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
    1. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    2. czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
    3. czy są finansowane w całości ze środków publicznych.


Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia, zatem usługi świadczone przez Zainteresowanego nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT określonego w tych przepisach.

W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a – c powyższego przepisu.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „kształcenia zawodowego” i „przekwalifikowania zawodowego”. Wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż usługi szkoleniowe wskazane we wniosku można uznać za usługi w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Świadczone usługi finansowane są w całości ze środków publicznych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
  6. inne środki.

Natomiast stosownie do art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych, podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Reasumując, prowadzone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe zarówno w zakresie nadzoru pedagogicznego jak i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jako usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych, podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Jednocześnie, mając na uwadze elementy stanu faktycznego, należy wskazać, że w niniejszej sprawie brak podstaw do uznania, że szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę świadczone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Powyższe nie znajduje potwierdzenia zarówno w okolicznościach sprawy, jak również w powołanych przez Wnioskodawcę przepisach, tj.:

  • rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r., Nr 168, poz. 1324)
  • rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490)
  • rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj