Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1016/14-4/AP
z 11 grudnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2014 r. (data wpływu 3 września 2014 r.), uzupełnionym w dniu 3 grudnia 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • przychodów – jest nieprawidłowe,
  • kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 24 listopada 2014 r. nr ILPB1/415-1016/14-2/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 24 listopada 2014 r., skutecznie doręczono w dniu 26 listopada 2014 r., natomiast w dniu 3 grudnia 2014 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której uzupełniono ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 2 grudnia 2014 r.). Ponadto w dniu 2 grudnia uzupełniono wniosek o brakującą opłatę od wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne (w tym jest czynnym w VAT rolnikiem) i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.

SA wystawia na gospodarstwo rolne Wnioskodawcy faktury za:

  1. zbiórkę i transport świń padłych do 20 kg-sm, od 20-50 kg-sm, od 50-110 kg-sm
  2. unieszkodliwianie świń padłych do 20 kg - sm, od 20-50 kg-sm, od 50-110 kg-sm.

Rozliczenie (zapłata) ww. faktur następuje w następujący sposób:

  1. poprzez pomoc finansową Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), która uiszcza około 85% wartości brutto faktury,
  2. kwota do zapłaty przez producenta rolnego (przez prowadzone przez Wnioskodawcę gospodarstwo rolne) to około 15% wartości brutto faktury.

Ponadto wystawia faktury z gospodarstwa rolnego na SA za pomoc przy załadunku padłych sztuk świń z własnego gospodarstwa rolnego.

Całkowite rozliczenie z SA następuje poprzez kompensaty.

W związku z powyższym do podatkowej księgi przychodów i rozchodów prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej księguje (wpisuje) jako przychód:

  1. pomoc finansową ARiMR za uregulowanie około 85% wartości brutto faktury wystawionej przez SA,
  2. wartość netto faktury za pomoc przy załadunku padłych sztuk świń z własnego gospodarstwa.

W związku z powyższym do podatkowej księgi przychodów i rozchodów prowadzonej przez Zainteresowanego jednoosobowej działalności gospodarczej księguje on (wpisuje) jako koszt podatkowy:

  1. wartość netto faktury wystawionej przez SA.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał następujące informacje.

Koszty wynikające z faktur wystawionych przez SA za zbiórkę i transport świń padłych oraz unieszkodliwianie świń padłych nie dotyczą prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Koszty te dotyczą natomiast prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Koszty wynikające z ww. faktur wystawionych przez za zbiórkę i transport świń padłych oraz unieszkodliwianie świń padłych mają związek wyłącznie z prowadzonym przez Zainteresowanego gospodarstwem rolnym i nie są związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Pomoc przy załadunku padłych świń z własnego gospodarstwa rolnego, w związku z którym Zainteresowany wystawia faktury, nie ma związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, gdyż dotyczy działalności rolniczej.

Pomoc przy załadunku padłych świń z własnego gospodarstwa rolnego ma związek wyłącznie z prowadzonym przez Zainteresowanego gospodarstwem rolnym i nie jest związana z prowadzoną przeze niego działalnością gospodarczą.

Pomoc finansowa ze strony Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa została udzielona Wnioskodawcy jako osobie prowadzącej gospodarstwo rolne i w związku z tym gospodarstwem.

Departament Wsparcia Krajowego realizuje zadania Agencji dotyczące wykorzystania środków z budżetu krajowego, kontroli podmiotów uczestniczących w programach pomocy krajowej oraz podmiotów otrzymujących pomoc związaną z ponoszeniem przez producentów rolnych kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich. W szczególności Departament realizuje zadania w zakresie:

  • stosowania dopłat do oprocentowania kredytów inwestycyjnych i klęskowych oraz częściowej spłaty kapitału kredytu inwestycyjnego;
  • udzielania przez Agencję gwarancji i poręczeń spłaty kredytów inwestycyjnych oraz kredytów klęskowych;
  • udzielania przez Agencję poręczeń spłaty kredytów studenckich;
  • finansowania lub dofinansowania kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie, ponoszonych przez producenta rolnego prowadzącego gospodarstwo rolne;
  • udzielenia pomocy finansowej podmiotom zajmującym się zbieraniem, przetwarzaniem na mączkę zwłok zwierzęcych lub ich części oraz transportem mączki lub ich spalaniem z tytułu umów zawartych do 30 kwietnia 2007 r.;
  • udzielania pomocy na przygotowanie wniosku o rejestrację nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych;
  • wsparcia zalesień gruntów rolnych, dokonanych w latach 2002-2003;
  • przyjmowania i weryfikacji formalno-merytorycznej sprawozdań i zapotrzebowań o przekazanie środków z tytułu dopłat do oprocentowania kredytów:
  • zatwierdzania do wypłaty i sporządzania dyspozycji przekazania środków;
  • przyjmowania i weryfikacji formalno-merytorycznej wniosków o udzielenie pomocy, wniosków o wypłatę pomocy oraz wniosków o limit akcji kredytowej i dopłat do oprocentowania kredytów;
  • rozpatrywania wniosków banków o realizację udzielonych poręczeń i gwarancji;
  • przeprowadzania kontroli w jednostkach zewnętrznych, w szczególności w bankach oraz w podmiotach współpracujących przy udzielaniu pomocy ze środków krajowych, w zakresie realizacji zawartych z Agencją umów oraz u beneficjentów uczestniczących w programach pomocy krajowej;
  • interpretacji przepisów prawa i informowania beneficjentów pomocy oraz podmiotów współpracujących z Agencji o szczegółowych zasadach i warunkach korzystania z pomocy;
  • przygotowywania i zawierania umów z podmiotami współpracującymi z Agencją w zakresie udzielania i otrzymywania pomocy pochodzącej z budżetu krajowego;
  • wydawania zezwoleń na wykreślenie hipotek ustanowionych na rzecz Agencji jako zabezpieczenie spłaty udzielonej pomocy finansowej.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że prowadzi gospodarstwo rolne w ramach działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie:


  • przychodów:
    Czy prawidłowo jest wykazana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy (a w związku z tym w deklaracji rocznej PIT), jako przychód podatkowy:
    1. pomoc finansowa ARiMR - uregulowanie około 85% wartości brutto faktur wystawionych przez SA?
    2. wartość netto faktur za pomoc przy załadunku padłych sztuk świń z własnego gospodarstwa rolnego?
  • kosztów uzyskania przychodów:
    Czy prawidłowo jest wykazana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy (a w związku z tym w deklaracji rocznej PIT), jako koszt podatkowy:
    1. wartość netto faktur wystawionych przez SA?

Zdaniem Wnioskodawcy, wykazane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jego działalności gospodarczej (a w związku z tym w deklaracji rocznej PIT), jako przychód podatkowy:

  1. pomoc finansowa ARiMR - uregulowanie około 85% wartości brutto faktur wystawionych przez SA
  2. wartość netto faktur za pomoc przy załadunku padłych sztuk świń z własnego gospodarstwa jest prawidłowe.

Wnioskodawca uważa, że wykazane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jego działalności gospodarczej (a w związku z tym deklaracji rocznej PIT), jako koszt podatkowy:

  1. wartość netto faktur wystawionych przez SA - jest prawidłowe.

Swoje stanowisko Wnioskodawca uważa za prawidłowe, gdyż:

  1. wartości netto faktur za pomoc przy załadunku padłych sztuk świń z własnego gospodarstwa rolnego - jest to usługa inna niż produkt działalności rolniczej;
  2. pomoc finansowa ARiMR około 85% brutto faktur z SA - jest to nieodpłatne świadczenie.

Jeżeli z faktur z SA wystąpił przychód podatkowy jako nieodpłatne świadczenie, to wartość netto tych faktur stanowi koszt uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • przychodów – jest nieprawidłowe,
  • kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 1a ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 9 ust. 2 cyt. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarł katalog źródeł przychodów. Zgodnie z tym przepisem źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony)
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
  9. inne źródła.

Co więcej, w treści art. 2 ust. 1 pkt 1 wyraźnie wskazano, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Przy czym w myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

− licząc od dnia nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne w ramach działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.

Jak wskazano, Wnioskodawca wystawia faktury z gospodarstwa rolnego na SA za pomoc przy załadunku padłych sztuk świń z własnego gospodarstwa rolnego. Przy czym, pomoc ta nie ma związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, gdyż dotyczy działalności rolniczej. Ma ona związek wyłącznie z prowadzonym przez Zainteresowanego gospodarstwem rolnym.

Co więcej, Wnioskodawcy – jako osobie prowadzącej gospodarstwo rolne i w związku z tym gospodarstwem – została udzielona pomoc finansowa ze strony Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w postaci uiszczenia około 85% wartości brutto faktury wystawionej przez SA na gospodarstwo rolne Wnioskodawcy.

W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy prawidłowo wykazał w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej w związku z jednoosobową działalnością gospodarczą (a w związku z tym w deklaracji rocznej PIT), jako przychód podatkowy zarówno ww. pomoc finansową ARiMR, jak i wartość netto faktur za pomoc przy załadunku padłych sztuk świń z własnego gospodarstwa rolnego.

W odniesieniu do powyższej kwestii tut. Organ zauważa, że zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

− prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1 cyt. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W treści złożonego wniosku Zainteresowany wyraźnie wskazał, że zarówno pomoc finansowa ARiMR, jak i wartość netto faktur za pomoc przy załadunku padłych sztuk świń z własnego gospodarstwa rolnego nie ma żadnego związku z prowadzoną przez niego jednoosobową działalnością gospodarcza, tylko dotyczy gospodarstwa rolnego. W związku z tym nie ma podstaw, aby do przychodów ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, zaliczać wskazane przez Zainteresowanego przychody, tj. przychody, które tego źródła nie dotyczą.

Zatem w rozpatrywanej sprawie nie ma podstaw, aby w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej w związku z jednoosobową działalnością gospodarczą Wnioskodawcy (a w związku z tym w deklaracji rocznej PIT dotyczącej przychodów z tego źródła), wykazywać jako przychód podatkowy zarówno wartość pomocy finansowej ARiMR, jak i wartość netto faktur za pomoc przy załadunku padłych sztuk świń z własnego gospodarstwa rolnego.

Należy bowiem wskazać, że skoro – jak wskazał Wnioskodawca – przychody te nie mają żadnego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, to nie mogą być kwalifikowane jako przychód z tej działalności i wykazywane w dokumentacji podatkowej dotyczącej tej działalności.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przychodów jest nieprawidłowe.

W treści wniosku wskazano również, że SA wystawia na gospodarstwo rolne Wnioskodawcy faktury za zbiórkę i transport świń padłych oraz ich unieszkodliwianie. Koszty wynikające z tych faktur nie dotyczą prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Mają one związek wyłącznie z prowadzonym przez Zainteresowanego gospodarstwem rolnym.

W związku z tym Zainteresowany powziął wątpliwość, czy prawidłowo wykazał w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej (a w związku z tym w deklaracji rocznej PIT), jako koszt podatkowy wartość netto faktur wystawionych przez SA.

W odniesieniu do powyższej kwestii należy wskazać, że w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 ww. ustawy i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wskazania owego związku spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Z zacytowanych przepisów wynika, że koszty uzyskania przychodów nie są kosztami uzyskania jakichkolwiek przychodów, lecz zawsze związane są z uzyskaniem przychodów z konkretnego źródła. Koszty uzyskania przychodów z danego źródła pomniejszają przychody z tego właśnie źródła, a nie jakiekolwiek inne przychody.

Z treści złożonego wniosku wyraźnie wynika, że koszty wynikające z faktur wystawionych przez SA za zbiórkę i transport świń padłych oraz unieszkodliwianie świń padłych nie dotyczą prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Koszty te dotyczą prowadzonej przez niego działalności rolniczej. Mają one związek wyłącznie z prowadzonym przez Zainteresowanego gospodarstwem rolnym i nie są związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Zatem wskazane przez Zainteresowanego koszty nie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, jakim jest prowadzona przez niego jednoosobowa działalność gospodarcza. W konsekwencji koszty te, jako niemające żadnego związku z prowadzoną jednoosobową działalnością gospodarczą, nie mogą zostać ujęte w dokumentacji podatkowej prowadzonej w ramach tej działalności – tj. w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wymaga bowiem podkreślenia, że nie stanowią one kosztów uzyskania przychodów z tego właśnie źródła.

W związku z tym należy stwierdzić, że wartość netto faktur wystawionych przez SA za zbiórkę i transport świń padłych oraz unieszkodliwianie świń padłych nie powinna być wykazana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej w związku z jednoosobową działalnością gospodarczą Wnioskodawcy ani też wykazana w rocznej deklaracji dotyczącej przychodów z tego źródła, ponieważ koszty te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie kosztów uzyskania przychodów jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj