Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-83/15/RSz
z 30 marca 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 stycznia 2015 r. (data wpływu 29 stycznia 2015 r.), uzupełnionym pismem z 12 marca 2015 r. (data wpływu 19 marca 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w ramach projektu „…” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z 12 marca 2015 r. (data wpływu 19 marca 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w ramach projektu „…”.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Stowarzyszenie W. (dalej: Wnioskodawca lub Stowarzyszenie) działa na rzecz wspierania wdrażania i rozwoju najnowszych rozwiązań technologicznych w dziedzinie opomiarowania mediów takich jak woda, energia elektryczna, centralne ogrzewanie, gaz, itp.
Obecnie realizuje projekt „…” jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet 1 „Badania i rozwój technologiczny, innowacje i przedsiębiorczość”, Działanie 1.3 „Transfer technologii i innowacji”.
Głównym celem klastra jest utworzenie i rozwój powiązania kooperacyjnego pomiędzy przedsiębiorstwami działającymi w branży opomiarowania mediów oraz ośrodkami B+R, instytucjami otoczenia biznesu dla wzmocnienia potencjału i konkurencyjności przedsiębiorstw z regionu woj. X..
Cel ten jest zrealizowany poprzez następujące działania:
- MODELOWANIE ROZWOJU S. POPRZEZ TRANSFER INNOWACYJNEJ WIEDZY I TECHNOLOGII - w tym:
- stworzenie Centrum Przetwarzania Danych Pomiarowych,
- badania branżowe,
- przeprowadzenie pilotaży w celu wdrożenia oferty klastra,
- warsztaty brainstorm,
- konferencje tematyczne.
- PROMOCJA KLASTRA,
- PROMOCJA PROJEKTU,
- ZARZĄDZANIE KLASTREM I JEGO FUNKCJONOWANIE.
W związku z realizacją tych działań stowarzyszenie nabyło towary i usługi, tj. wynajem pomieszczeń za biuro projektu, w tym zakup wyposażenia do tego biura, opłaty związane z usługami telekomunikacyjnymi oraz zakup mat. biurowych; zakup usług związanych z promocją klastra w mediach, organizacja spotkań w ramach promocji klastra, organizacja konferencji, wynagrodzenia prelegentów, zakup cateringu i wynajem sal, realizacja badań, wynagrodzenia związane z zatrudnieniem pracowników do zarządzania projektem, zakup technologii informatycznych do tworzenia centrum przetwarzania danych pomiarowych.
W piśmie z 12 marca 2015 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zaistniałego stanu faktycznego w następującym zakresie:
Okres realizacji projektu: „…: 25.02.2013 r. - 31.10.2014 r. - data zakończenia rzeczowej realizacji zadań projektu.
Towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji w/w projektu nie są i nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT, na których Stowarzyszenie widnieje jako nabywca.
Wskaźniki przyjęte w projekcie - efekty realizacji projektu nie będą generowały przychodu dla Stowarzyszenia. Uczestnicy projektu korzystali z towarów i usług bezpłatnie (materiały konferencyjne, catering, udział w konferencjach).
Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celach prawidłowej realizacji projektu w części lub całości?
Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym z 2 marca 2015 r.).
Stowarzyszenie nie ma możliwości podatkowej odliczania podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r. – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Od dnia 1 kwietnia 2013 r. powyższy przepis art. 15 ust. 2 ustawy otrzymał następujące brzmienie: „działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.
Według art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy o VAT).
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa na rzecz wspierania wdrażania i rozwoju najnowszych rozwiązań technologicznych w dziedzinie opomiarowania mediów takich jak woda, energia elektryczna, centralne ogrzewanie, gaz, itp. Obecnie realizuje projekt „…”, realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet 1 „Badania i rozwój technologiczny, innowacje i przedsiębiorczość", Działanie 1.3 „Transfer technologii i innowacji”. Głównym celem klastra jest utworzenie i rozwój powiązania kooperacyjnego pomiędzy przedsiębiorstwami działającymi w branży opomiarowania mediów oraz ośrodkami B+R, instytucjami otoczenia biznesu dla wzmocnienia potencjału i konkurencyjności przedsiębiorstw z regionu woj. X..
Cel ten jest zrealizowany poprzez następujące działania:
- MODELOWANIE ROZWOJU S. POPRZEZ TRANSFER INNOWACYJNEJ WIEDZY I TECHNOLOGII - w tym:
- stworzenie Centrum Przetwarzania Danych Pomiarowych,
- badania branżowe,
- przeprowadzenie pilotaży w celu wdrożenia oferty klastra,
- warsztaty brainstorm,
- konferencje tematyczne.
- PROMOCJA KLASTRA,
- PROMOCJA PROJEKTU,
- ZARZĄDZANIE KLASTREM I JEGO FUNKCJONOWANIE.
W związku z realizacją tych działań stowarzyszenie nabyło towary i usługi, tj. wynajem pomieszczeń za biuro projektu, w tym zakup wyposażenia do tego biura, opłaty związane z usługami telekomunikacyjnymi oraz zakup mat. biurowych; zakup usług związanych z promocją klastra w mediach, organizacja spotkań w ramach promocji klastra, organizacja konferencji, wynagrodzenia prelegentów, zakup cateringu i wynajem sal, realizacja badań, wynagrodzenia związane z zatrudnieniem pracowników do zarządzania projektem, zakup technologii informatycznych do tworzenia centrum przetwarzania danych pomiarowych.Okres realizacji projektu: „…”: 25.02.2013 r. - 31.10.2014 r. - data zakończenia rzeczowej realizacji zadań projektu.
Towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji w/w projektu nie są i nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT, na których Stowarzyszenie widnieje jako nabywca.
Wskaźniki przyjęte w projekcie - efekty realizacji projektu nie będą generowały przychodu dla Stowarzyszenia. Uczestnicy projektu korzystali z towarów i usług bezpłatnie (materiały konferencyjne, catering, udział w konferencjach).
Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentującej nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu „…”. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest brak związku dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu nabyte na potrzeby realizacji w/w projektu nie są i nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej przepisów Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia w całości lub w części podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentującej nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu „…”.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Podjęte rozstrzygnięcie odnosi się ściśle do zakresu objętego zapytaniem Wnioskodawcy, a przedstawiona ocena prawidłowości stanowiska wniosku odnosi się wyłącznie do tego stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku. Stąd też wszelkie kwestie zawarte w opisie sprawy, które nie zostały objęte zakresem pytania Wnioskodawcy, nie są przedmiotem niniejszej interpretacji.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, a w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, a także wykorzystywania nabytych towarów
i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.