Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-910/14/MU
z 7 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2014 r. (data wpływu 7 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty świadczeń uprawnionym członkom rodziny zmarłych emerytów lub rencistów– jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty świadczeń uprawnionym członkom rodziny zmarłych emerytów lub rencistów.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca zgodnie z ustawą z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2013 r. poz. 666) ustala prawo do świadczeń emerytalno-rentowych, a następnie dokonuje ich wypłaty. Zgodnie z art. 25 ww. ustawy do emerytury lub renty przysługuje dodatek pielęgnacyjny i dodatek dla sierot zupełnych na zasadach i w wysokości określonej w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1440 ze zm.). Do emerytur i rent przysługują również inne dodatki i świadczenia, o ile zostały przyznane na podstawie odrębnych przepisów.


Na podstawie art. 46 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin Wnioskodawca wypłaca również świadczenia należne lecz niezrealizowane zmarłego emeryta lub rencisty uprawnionym członkom rodziny. Przepis art. 46 ust. l ww. ustawy stanowi, że w razie śmierci osoby, która zgłosiła wniosek o świadczenia pieniężne, świadczenie należne jej do dnia śmierci przysługują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, małżonkowi i dzieciom, a w razie ich braku - kolejno wnukom, rodzicom, dziadkom i rodzeństwu. Osoby te mają prawo do udziału w nieukończonym postępowaniu prowadzonym dalej w sprawie tych świadczeń. Z kolei ust. 2 powyższego artykułu stanowi, iż świadczenia, o których mowa w ust. l wypłaca się:


  1. małżonkowi lub dzieciom osoby, która zgłosiła wniosek, zamieszkałym z nią w dniu jej śmierci;
  2. małżonkowi lub dzieciom niespełniającym warunku określonego w pkt 1 albo innym członkom rodziny, o których mowa w ust. l, jeżeli pozostawali na utrzymaniu osoby, która zgłosiła wniosek o świadczenia lub osoba ta pozostawała na ich utrzymaniu.


Ustęp 3 tegoż artykułu stanowi natomiast, iż prawo do świadczeń określonych w ust. l ustaje w ciągu 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, której świadczenia te przysługiwałyby, chyba że osoba, o której mowa w ust. 1, wystąpi z wnioskiem o dalsze prowadzenie postępowania.

Z wojskowych świadczeń emerytalno - rentowych, w oparciu o art. 49 ww. ustawy i art. 139 w związku z art. 141 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, dokonywane są potrącenia z tytułu odpłatności za pobyt świadczeniobiorcy w domach pomocy społecznej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych. W przypadku śmierci świadczeniobiorcy przebywającego w jednej z ww. placówek należność za okres po dniu śmierci świadczeniobiorcy podlega zwrotowi przez właściwą placówkę do organu emerytalnego. Kwota zwrócona przez dom pomocy społecznej, zakład opiekuńczo-leczniczy lub zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy stanowi należne niezrealizowane świadczenie wypłacane przez Wnioskodawcę uprawnionym członkom rodzin na podstawie złożonego wniosku. Kwota zwrócona przez ww. zakłady jest kwotą netto (jest to kwota zwrócona za część miesiąca i nie stanowi kwoty pełnego świadczenia wypłaconego przez Wnioskodawcę za dany miesiąc). Wnioskodawca wypłacając świadczenie emerytalno-rentowe za dany miesiąc uwzględnia je w PIT-11 świadczeniobiorcy zmarłego w trakcie miesiąca i od zrealizowanej wypłaty potrąca zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku wypłaty świadczeń niezrealizowanych po zmarłych emerytach lub rencistach uprawnionym członkom rodzin, jeżeli w skład świadczenia oprócz emerytury/renty wchodzą również dodatki i świadczenia - zwolnione z podatku dla zmarłego świadczeniobiorcy, (takie jak: dodatek pielęgnacyjny, ryczałt energetyczny dla kombatantów, dodatek kompensacyjny, dodatek kombatancki oraz dodatek za tajne nauczanie, dodatek dla sierot zupełnych, renta przyznana na podstawie odrębnych przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, świadczenie pieniężne przysługujące osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz: osadzonym w obozach przez III Rzeszę i ZSRR, świadczenia i dodatki przysługujące weteranom działań poza granicami państwa) należy potrącić podatek od wszystkich świadczeń i dodatków?
  2. Czy należy opodatkować świadczenie należne niezrealizowane uprawnionym członkom rodziny zwrócone w kwocie netto przez zakład opiekuńczo-leczniczy lub dom pomocy społecznej? Jakie kwoty dochodu i podatku wykazać w PIT-11 zmarłego świadczeniobiorcy?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wypłaty świadczeń niezrealizowanych uprawnionym członkom rodziny, nie należy potrącać podatku od tych świadczeń i dodatków, które są zwolnione z mocy prawa (na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Kwoty wypłacane przez zakład opiekuńczo-leczniczy lub dom pomocy społecznej należałoby wypłacać w kwotach netto. Po potrąceniu podatku od zwróconej części świadczenia, wypłaconego członkom rodziny, wystąpiłoby dwukrotne opodatkowanie tego samego świadczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca zgodnie z ustawą z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2013 r. poz. 666) ustala prawo do świadczeń emerytalno-rentowych, a następnie dokonuje ich wypłaty. Zgodnie z art. 25 ww. ustawy do emerytury lub renty przysługuje dodatek pielęgnacyjny i dodatek dla sierot zupełnych na zasadach i w wysokości określonej w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1440 ze zm.). Do emerytur i rent przysługują również inne dodatki i świadczenia, o ile zostały przyznane na podstawie odrębnych przepisów.


Na podstawie art. 46 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin Wnioskodawca wypłaca również świadczenia należne lecz niezrealizowane zmarłego emeryta lub rencisty uprawnionym członkom rodziny. Przepis art. 46 ust. l ww. ustawy stanowi, że w razie śmierci osoby, która zgłosiła wniosek o świadczenia pieniężne, świadczenia należne jej do dnia śmierci przysługują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, małżonkowi i dzieciom, a w razie ich braku - kolejno wnukom, rodzicom, dziadkom i rodzeństwu. Osoby te mają prawo do udziału w nieukończonym postępowaniu prowadzonym dalej w sprawie tych świadczeń. Z kolei ust. 2 powyższego artykułu stanowi, iż świadczenia, o których mowa w ust. l wypłaca się:


  1. małżonkowi lub dzieciom osoby, która zgłosiła wniosek, zamieszkałym z nią w dniu jej śmierci;
  2. małżonkowi lub dzieciom niespełniającym warunku określonego w pkt 1 albo innym członkom rodziny, o których mowa w ust. l, jeżeli pozostawali na utrzymaniu osoby, która zgłosiła wniosek o świadczenia lub osoba ta pozostawała na ich utrzymaniu.


Ustęp 3 tegoż artykułu stanowi natomiast, iż prawo do świadczeń określonych w ust. l ustaje w ciągu 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, której świadczenia te przysługiwałyby, chyba że osoba, o której mowa w ust. 1, wystąpi z wnioskiem o dalsze prowadzenie postępowania.

Z wojskowych świadczeń emerytalno - rentowych, w oparciu o art. 49 ww. ustawy i art. 139 w związku z art. 141 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, dokonywane są potrącenia z tytułu odpłatności za pobyt świadczeniobiorcy w domach pomocy społecznej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych. W przypadku śmierci świadczeniobiorcy przebywającego w jednej z ww. placówek należność za okres po dniu śmierci świadczeniobiorcy podlega zwrotowi przez właściwą placówkę do organu emerytalnego. Kwota zwrócona przez dom pomocy społecznej, zakład opiekuńczo-leczniczy lub zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy stanowi należne niezrealizowane świadczenie wypłacane przez Wnioskodawcę uprawnionym członkom rodzin na podstawie złożonego wniosku. Kwota zwrócona przez ww. zakłady jest kwotą netto (jest to kwota zwrócona za część miesiąca i nie stanowi kwoty pełnego świadczenia wypłaconego przez Wnioskodawcę za dany miesiąc). Wnioskodawca wypłacając świadczenie emerytalno-rentowe za dany miesiąc uwzględnia je w PIT-11 świadczeniobiorcy zmarłego w trakcie miesiąca i od zrealizowanej wypłaty potrąca zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne.


Zgodnie z art. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2013 r., poz. 666 z późn. zm.) w ramach zaopatrzenia emerytalnego przysługują na zasadach określonych w ustawie:


  1. świadczenia pieniężne:


    1. emerytura wojskowa,
    2. wojskowa renta inwalidzka,
    3. wojskowa renta rodzinna,
    4. dodatki do emerytury lub renty,
    5. zasiłek pogrzebowy,

  2. inne świadczenia i uprawnienia:


    1. świadczenia lecznicze,
    2. świadczenia socjalne,
    3. prawo do umieszczenia w domu emeryta wojskowego.


Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy do emerytury lub renty przysługuje dodatek pielęgnacyjny i dodatek dla sierot zupełnych na zasadach i w wysokości określonych w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Dodatki oraz zasiłki i świadczenia pieniężne inne niż wymienione w ust. 1 przysługują do emerytury lub renty, o ile zostały przyznane na podstawie odrębnych przepisów (art. 25 ust. 2 ww. ustawy).

Przepis art. 46 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że w razie śmierci osoby, która zgłosiła wniosek o świadczenia pieniężne, świadczenia należne jej do dnia śmierci przysługują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, małżonkowi i dzieciom, a w razie ich braku - kolejno: wnukom, rodzicom, dziadkom i rodzeństwu. Osoby te mają prawo do udziału w nieukończonym postępowaniu prowadzonym dalej w sprawie tych świadczeń.


Z kolei ust. 2 powyższego artykułu stanowi, iż świadczenia, o których mowa w ust. 1, wypłaca się:


  1. małżonkowi lub dzieciom osoby, która zgłosiła wniosek, zamieszkałym z nią w dniu jej śmierci;
  2. małżonkowi lub dzieciom niespełniającym warunku określonego w pkt 1 albo innym członkom rodziny, o których mowa w ust. 1, jeżeli pozostawali na utrzymaniu osoby, która zgłosiła wniosek o świadczenia, lub osoba ta pozostawała na ich utrzymaniu.


Ustęp 3 tegoż artykułu stanowi natomiast, iż prawo do świadczeń określonych w ust. 1 ustaje w ciągu 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, której świadczenia te przysługiwały, chyba że osoba, o której mowa w ust. 1, wystąpi z wnioskiem o dalsze prowadzenie postępowania.

Zgodnie z art. 49 cyt. ustawy organ emerytalny dokonuje potrąceń ze świadczeń pieniężnych w wysokości i na zasadach określonych w przepisach ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, z tym że potrąceniu podlegają również koszty utrzymania osób uprawnionych do świadczeń w domu emeryta wojskowego, na wniosek kierownika tego domu.

Jak stanowi treść art. 139 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1440 z późn. zm.), ze świadczeń pieniężnych określonych w ustawie – po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczki i innych należności z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych – podlegają potrąceniu, z uwzględnieniem art. 141, należności z tytułu odpłatności za pobyt osób uprawnionych do świadczeń w domach pomocy społecznej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych – na wniosek dyrektorów tych placówek.

Art. 143a o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych stanowi, że w przypadku dokonywania potrąceń należności z tytułu odpłatności za pobyt osób uprawnionych do świadczeń w placówkach, o których mowa w art. 139 ust. 1 pkt 10, należności z tego tytułu przekazane za okres po dniu śmierci świadczeniobiorcy podlegają zwrotowi przez właściwą placówkę albo organ nadrzędny w stosunku do tej placówki. Przepis art. 134 ust. 1 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z art. 18 ww. ustawy za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Zacytowany przepis nie podaje normatywnej definicji przychodów z praw majątkowych i nie stanowi katalogu zamkniętego, na co wskazuje zawarte w nim wyrażenie „w szczególności”. Tą kategorią został objęty każdy przychód osiągnięty przez podatnika w związku z posiadaniem przez niego praw o charakterze majątkowym.

Z przepisu art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynika, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Przepis art. 42 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

W świetle powyżej wskazanego przepisu art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacone uprawnionym członkom rodziny świadczenie niezrealizowane po zmarłym emerycie lub renciście wojskowym, obejmujące wypłatę należności, do których uprawniony był zmarły, a które nie zostały mu wypłacone przed śmiercią, stanowi dla tych członków rodziny przychód z praw majątkowych.

Przy czym, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że ww. świadczenia wypłacane uprawnionym członkom rodziny są zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ osoby, którym wypłacone zostaną świadczenia po zmarłym emerycie lub renciście wojskowym uzyskują przychody już nie z dodatków i świadczeń, które im nie przysługują, ale z wypłacenia dodatków i świadczeń do których uprawniony był zmarły emeryt lub rencista, a które przez niego nie zostały pobrane. Osoba pobierająca świadczenie zmarłego emeryta lub rencisty realizuje zatem nie prawo do wskazanych we wniosku świadczeń, ale prawo do wypłaty tych świadczeń przysługujące innej osobie. Oznacza to, że wypłacone uprawnionym członkom rodziny już nie jako dodatki i świadczenia lecz jako świadczenia niezrealizowane po zmarłym emerycie lub renciście wojskowym, obejmujące wypłatę należności, do których uprawniony był zmarły emeryt lub rencista, a które nie zostały mu wypłacone przed śmiercią nie korzystają ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, w wypadku wypłaty świadczeń niezrealizowanych po zmarłych emerytach lub rencistach uprawnionym członkom rodzin, jeżeli w skład świadczenia oprócz emerytury lub renty wchodzą również dodatki i świadczenia - zwolnione z podatku dla zmarłego świadczeniobiorcy, (takie jak: dodatek pielęgnacyjny, ryczałt energetyczny dla kombatantów, dodatek kompensacyjny, dodatek kombatancki oraz dodatek za tajne nauczanie, dodatek dla sierot zupełnych, renta przyznana na podstawie odrębnych przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, świadczenie pieniężne przysługujące osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz: osadzonym w obozach przez III Rzeszę i ZSRR, świadczenia i dodatki przysługujące weteranom działań poza granicami państwa) Wnioskodawca od wszystkich „świadczeń i dodatków”, jako przychodów z praw majątkowych, ma obowiązek pobrać tym osobom podatek na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Również zwracane przez domy pomocy społecznej lub zakłady opiekuńczo-lecznicze kwoty stanowiące należne a niezrealizowane świadczenia (emeryta, rencisty) wypłacane uprawnionym członkom rodzin na podstawie złożonego wniosku, stanowić będą dla tych osób przychód z praw majątkowych określonych w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca od wypłacanych uprawnionym członkom rodzin ww. świadczeń, obowiązany będzie do poboru zaliczki na podatek zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i sporządzenia dla tych osób informacji PIT-11 stosownie do art. 42 ust 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać jednocześnie należy, iż Wnioskodawca jako płatnik w imiennej informacji PIT-11, sporządzonej na imię i nazwisko zmarłego emeryta i rencisty uwzględni faktycznie wypłacone w tym miesiącu świadczenie emerytalno-rentowe (postawione emerytowi lub renciście do dyspozycji), od którego zgodnie z uregulowaniami zawartymi w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, potrącona została zaliczka na podatek dochodowy.

Nie można się jednak zgodzić ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że z uwagi na potrącony od świadczenia emerytalno-rentowego, postawionego do dyspozycji emeryta lub rencisty, należny podatek dochodowy, kwoty zwrócone przez zakład opiekuńczo-leczniczy lub dom pomocy społecznej wypłacać należy uprawnionym członkom rodzin w kwotach netto, tj. bez potrącenia zaliczki na podatek dochodowy, aby tym samym uniknąć podwójnego opodatkowania tej samej kwoty. Zauważyć bowiem należy, że wskazany we wniosku przepis art. 139 ust. 1 pkt 10 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, wyraźnie określa zasady w jaki sposób organ emerytalny ze świadczeń pieniężnych ma dokonać potrąceń. Z analizy tego przepisu wynika, że należności z tytułu odpłatności za pobyt osób uprawnionych do świadczeń w domach pomocy społecznej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych podlegają potrąceniu z opodatkowanych świadczeń pieniężnych tzn. świadczeń pieniężnych – po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczki i innych należności z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Nie wystąpi zatem – jak twierdzi Wnioskodawca - podwójne opodatkowanie tego samego świadczenia gdyż jak wykazano powyżej opodatkowaniu podlegało świadczenie pieniężne wypłacone emerytom lub rencistom z którego dokonano potrącenia, natomiast kwota zwracana nie stanowi przychodu zmarłego ale uprawnionych członków rodziny.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawą, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj