Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-47/15/JP
z 23 kwietnia 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2015 r. (data wpływu 20 stycznia 2015 r.), uzupełnionym pismem z 31 marca 2015 r. (data wpływu 9 kwietnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy otrzymana dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy powinna zostać udokumentowana fakturą VAT – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 stycznia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy otrzymana dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy powinna zostać udokumentowana fakturą VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 31 marca 2015 r. (data wpływu 9 kwietnia 2015 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 24 marca 2015 r. nr IBPP3/4512-47/15/JP.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z siedzibą w O) jest spółką prawa handlowego, w której 100% udziałów posiadają cztery gminy tj: O, B, BO, K. W ramach statutowej działalności Spółka świadczy usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie czterech ww. gmin. Ceny i stawki opłat w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków zatwierdzane są przez Radę Miejską w O (zgodnie z zawartym porozumieniem komunalnym). Uchwałą Nr ... z dnia 12 listopada 2014 r. Rady Miejskiej w O została zatwierdzona taryfa dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gmin: O, B, BO, K na okres od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.
Ponadto rady poszczególnych gmin podjęły uchwały o dopłatach do cen ścieków lub cen wody i ścieków w 2015 r. dla taryfowej grupy odbiorców „gospodarstwa domowe w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych”.
Dopłaty zostały uchwalone w różnych wysokościach w poszczególnych gminach tj.
- Gmina O – dopłata do ceny 1m 3 ścieków w wysokości 1,57 zł netto+ VAT,
- Gmina B – dopłata do ceny 1m3 ścieków w wysokości 1,57 zł netto+ VAT,
- Gmina BO – dopłata do ceny 1 m3 wody w wysokości 0,47 zł netto + VAT i do ceny 1 m3 ścieków w wysokości 2,31 zł netto + VAT,
- Gmina K – dopłata do ceny 1 m3 wody w wysokości 0,58 zł netto + VAT i do ceny 1 m3 ścieków w wysokości 0,58 zł netto + VAT.
Zgodnie z zawartymi pomiędzy Wnioskodawcą a gminami: O, B, BO, K porozumieniami, dopłaty będą rozliczane w okresach miesięcznych w oparciu o iloczyn jednostkowych kwot dopłat w wysokości uchwalonej przez radę gminy do 1 m3 wody (dopłata netto + obowiązujący podatek VAT) i/lub do 1 m3 ścieków (dopłata netto + obowiązujący podatek VAT) oraz faktycznej wielkości sprzedaży wody i/lub odprowadzanych ścieków dla grupy gospodarstw domowych w poszczególnej gminie, na podstawie wystawionych przez Spółkę faktur/dokumentów księgowych.
Dopłaty będą przekazywane na rachunek Spółki w okresach miesięcznych. Ceny dla usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego oczyszczania ścieków dla grupy G1W i G1S „gospodarstwa domowe w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i wielorodzinnych” stanowić będą różnicę pomiędzy uchwalonymi przez Radę Miejską w O cenami taryfowymi, a uchwaloną dopłatą jednostkową do cen wody i/lub ścieków wynikającą z uchwał poszczególnych gmin.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
- Czy Spółka winna udokumentować dopłaty do ceny wody/ścieków fakturą VAT?
- Czy w przypadku braku zasadności udokumentowania dopłat fakturą VAT możliwe jest dokumentowanie dopłat notą księgową zawierającą wartość brutto dopłaty?
- Czy dopłaty przekazywane Wnioskodawcy stanowią dla niego dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT?
Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z 31 marca 2015 r.):
- Spółka nie powinna dokumentować dopłat do ceny wody/ścieków fakturą VAT.
- Spółka stoi na stanowisku, że zasadnym jest dokumentowanie dopłat ceny wody/ścieków nota księgową zawierającą wartość brutto dopłaty.
- Spółka stoi na stanowisku, że dopłaty do ceny wody/ścieków stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
Cytowany powyżej przepis art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 s. 1 ze zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Z treści powołanych wyżej przepisów wynika więc, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, w której 100% udziałów posiadają cztery gminy tj. O, B, BO, K. W ramach statutowej działalności Spółka świadczy usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie czterech ww. gmin. Ceny i stawki opłat w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków zatwierdzane są przez Radę Miejską w O (zgodnie z zawartym porozumieniem komunalnym). Uchwałą Nr ... z dnia 12 listopada 2014 r. Rady Miejskiej w O została zatwierdzona taryfa dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gmin: O, B, BO, K na okres od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. Ponadto rady poszczególnych gmin podjęły uchwały o dopłatach do cen ścieków lub cen wody i ścieków w 2015 r. dla taryfowej grupy odbiorców „gospodarstwa domowe w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych”.
Dopłaty zostały uchwalone w różnych wysokościach w poszczególnych gminach tj.
- Gmina O – dopłata do ceny 1m3 ścieków w wysokości 1,57 zł netto+ VAT,
- Gmina B – dopłata do ceny 1m3 ścieków w wysokości 1,57 zł netto+ VAT,
- Gmina BO – dopłata do ceny 1 m3 wody w wysokości 0,47 zł netto + VAT i do ceny 1 m3 ścieków w wysokości 2,31 zł netto + VAT,
- Gmina K – dopłata do ceny 1 m3 wody w wysokości 0,58 zł netto + VAT i do ceny 1 m3 ścieków w wysokości 0,58 zł netto + VAT.
Zgodnie z zawartymi pomiędzy Wnioskodawcą a gminami porozumieniami, dopłaty będą rozliczane w okresach miesięcznych w oparciu o iloczyn jednostkowych kwot dopłat w wysokości uchwalonej przez radę gminy do 1 m3 wody (dopłata netto + obowiązujący podatek VAT) i/lub do 1 m3 ścieków (dopłata netto + obowiązujący podatek VAT) oraz faktycznej wielkości sprzedaży wody i/lub odprowadzanych ścieków dla grupy gospodarstw domowych w poszczególnej gminie, na podstawie wystawionych przez Spółkę faktur/dokumentów księgowych.
Dopłaty będą przekazywane na rachunek Spółki w okresach miesięcznych. Ceny dla usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego oczyszczania ścieków dla grupy G1W i G1S „gospodarstwa domowe w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i wielorodzinnych” stanowić będą różnicę pomiędzy uchwalonymi przez Radę Miejską w O cenami taryfowymi, a uchwaloną dopłatą jednostkową do cen wody i/lub ścieków wynikającą z uchwał poszczególnych gmin.
Należy zauważyć, że otrzymanie dotacji (dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.
Otrzymana dotacja (dopłata) niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.
Dokonując analizy przedstawionych w złożonym wniosku okoliczności i powołanych przepisów, wskazać należy, że dopłaty do ceny 1 m3 wody i ścieków będą miały bezpośredni wpływ na cenę usługi świadczonej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że ceny stanowić będą różnicę pomiędzy uchwalonymi przez Radę Miejską a uchwaloną dopłata jednostkową do cen wody i/lub ścieków wynikającą z uchwał poszczególnych gmin. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dopłata mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Dopłaty do 1 m3 wody i ścieków zwiększają zatem obrót, o którym mowa w art. 29a ust. 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym dopłaty podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jest prawidłowe.
Przechodząc do kwestii sposobu dokumentowania otrzymanych dopłat, należy zauważyć, że zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
- sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
- sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
- wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
- otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.
Przywołany wcześniej przepis art. 106b ust. 1 ustawy o VAT wskazuje w jakich sytuacjach podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury.
Obowiązek ten występuje w sytuacji dokonania sprzedaży jak również innych czynności wskazanych w tym przepisie.
Jak wskazano wyżej w okolicznościach przedstawionych w przedmiotowej sprawie przekazywane Wnioskodawcy dopłaty będą miały bezpośredni wpływ na cenę usługi świadczonej przez Wnioskodawcę, zwiększają zatem obrót, o którym mowa w art. 29a ust. 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy podkreślić, że celem faktury VAT jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych. Pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt sprzedaży określonych towarów lub usług.
Konieczność opodatkowania wskazanych dopłat wynika z treści przywołanego wcześniej art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, z którego wynika, że podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, przy czym moment powstania obowiązku podatkowego należy ustalić zgodnie z przepisem art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT.
Z uwagi na fakt, że przekazywane Wnioskodawcy dopłaty nie stanowią zapłaty z tytułu sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz gospodarstw domowych w poszczególnych gminach, ich otrzymania nie należy dokumentować fakturą VAT. Tego typu czynność potwierdza się innymi dokumentami, np. notą księgową zawierającą wartość brutto dopłaty lub innym dowodem księgowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 330).
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.