Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/4511-138/15/AŻ
z 25 marca 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) − Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 grudnia 2014 r. (data wpływu do Organu – 29 grudnia 2014 r.), uzupełnionym 06 i 10 marca 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego z tytułu zawarcia umowy agencyjnej z klubem siatkarskim Federacji Rosyjskiej i doprowadzenia do podpisania kontraktu pomiędzy klubem a zawodnikiem – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 grudnia 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego z tytułu zawarcia umowy agencyjnej z klubem siatkarskim Federacji Rosyjskiej i doprowadzenia do podpisania kontraktu pomiędzy klubem a zawodnikiem.
Ponieważ wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 26 lutego 2015 r. znak: IBPB II/1/4511-138/15/AŻ oraz IBPB II/1/4511-139/15/AŻ Organ wezwał o uzupełnienie wniosku. Uzupełnienia dokonano 06 marca 2015 r. (uiszczenie dodatkowej opłaty) oraz 10 marca 2015 r. (pozostałe braki formalne).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest obywatelem polskim na stałe mieszkającym i zameldowanym w Polsce. Źródłem jego dochodów jest renta oraz dochód z doradztwa i usługi menadżerskiej. W Polsce mieszka rodzina Wnioskodawcy i tutaj także znajduje się centrum jego interesów życiowych. W związku z powyższym w Polsce każdorazowo w roku podatkowym przebywa powyżej 183 dni.
W dniu 28 lutego 2014 r. Wnioskodawca zawarł z klubem siatkarskim z Federacji Rosyjskiej umowę agencyjną na następujących warunkach:
- Wnioskodawca − zwany w umowie Agentem,
- Klub siatkarski − zwany w umowie Klubem.
I. Przedmiot umowy:
- Klub zleca a Agent za wynagrodzeniem zobowiązuje się do wykonania w swoim imieniu, lecz na koszt Klubu albo w imieniu i na koszt Klubu szereg czynności prawnych i innych w celu zabezpieczenia Klubu zawodowymi sportowcami (trenerami).
- Klub udziela agentowi prawa do reprezentowania swoich profesjonalnych interesów wobec osób trzecich, zarówno na terenie Federacji Rosyjskiej jak i poza jej granicami.
II. Kompetencje Agenta:
1.Strony jednoznacznie rozumieją pod uprawnieniami Agenta w ramach umowy uprawnienia do wykonywania czynności, obejmujących interesy Klubu wyłącznie w obszarze sportu.
2.Strony umawiają się, że do kompetencji Agenta należą:
- działania przyczyniające się do pozyskania przez Klub sportowców (trenerów),
- wykonywanie czynności prawnych i innych, niezbędnych do rejestrowania odpowiednich osób w charakterze sportowców (trenerów) Klubu,
- przygotowanie i udział w zawarciu przez Klub kontraktu ze sportowcami (trenerami),
- ochrona praw Klubu powstałych w wyniku zawarcia kontraktu ze sportowcem (trenerem),
- reprezentowanie interesów i ochrona praw Klubu w arbitrażu sportowym i instancjach sądowych w przypadku zaistnienia sporów wynikających z transakcji zawartych w ramach umowy,
- wykonanie innych działań, chociaż bezpośrednio nieprzewidzianych umową ale ukierunkowanych na jej jakościowe wykonanie i bezpośrednio związanych z przedmiotem umowy.
III. Obowiązki Agenta
Agent zobowiązuje się:
- zapewnić niezbędny zakres działań prawnych i innych, przewidzianych przedmiotem i warunkami umowy,
- informować Klub o warunkach proponowanych transakcji,
- przekazywać Klubowi, na jego żądanie, informacje o przebiegu wykonania przedmiotowych zleceń,
- zawiadomić Klub o wykonaniu takiego, bądź innego działania prawnego w ciągu 5 dni od daty wykonania.
IV. Warunki finansowe
- Wynagrodzenie za usługi ustala się Agentowi na podstawie dodatkowych umów, zawieranych przy wykonywaniu przez Agenta odpowiednich działań dotyczących konkretnych sportowców zawodowych (trenerów). Wysokość wynagrodzenia, terminy wypłaty i inne istotne warunki dla każdego zlecenia przedmiotowego (usługi) Agenta na rzecz Klubu są określane w sprawozdaniach Agenta stanowiących nieodłączne załączniki do danej umowy.
- Agent ma prawo do otrzymania wynagrodzenia tylko w przypadku zawarcia pomiędzy Klubem i sportowcem (trenerem) kontraktu lub umowy cywilnoprawnej przewidującej świadczenie usług przez sportowca (trenera) na rzecz Klubu.
- Agent ma prawo do otrzymania wynagrodzenia a Klub zobowiązuje się wypłacić Agentowi wynagrodzenie w pełnym wymiarze z tytułu wszystkich transakcji leżących w kompetencji Agenta.
V. Termin obowiązywania umowy
Niniejsza umowa została zawarta na czas obowiązywania umowy o pracę pomiędzy Klubem i sportowcami, których Agentem jest Wnioskodawca i nabiera mocy z chwilą jej podpisania przez obie strony.
Realizując umowę z dnia 28 lutego 2014 r., Wnioskodawca doprowadził do podpisania 9 marca 2014 r. kontraktu pomiędzy Klubem a Zawodnikiem, którego jestem menadżerem. Elementem kontraktu Zawodnik-Klub są zapisy dotyczącego wynagrodzenia Wnioskodawcy, które ma charakter prowizyjny i jest płatne przez Klub w kwocie wyrażonej w EURO za każdy sezon gier zawodnika, w okresie obowiązywania kontraktu. Kontrakt zawiera jednocześnie terminy wypłaty wynagrodzenia prowizyjnego przez Klub za poszczególne sezony począwszy od sezonu 2014/2015. Dodatkowo zapisano, iż Klub wypłaca Agentowi ustaloną kwotę netto (po zapłaceniu podatków na terytorium Rosyjskiej Federacji).
W treści uzupełnienia Wnioskodawca wskazał, iż nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej. Umowa, w Rosji, została zawarta pomiędzy Zawodnikiem (którego jest menadżerem) a Klubem. W tej umowie jest zapis, że Klub wypłaci agentowi (menadżerowi) zawodnika równowartość 10% kontraktu zawodnika - netto, po opłaceniu podatków, zgodnie z przepisami podatkowymi Rosyjskiej Federacji (30% za nierezydenta). Dla celów podatkowych, wymaganych wobec Klubu przez rosyjskie organa podatkowe, podpisana została dodatkowo umowa zlecenia (którą Klub nazwał agencyjną) − dotyczącą tego samego zdarzenia, czyli „przyciągnięcia” konkretnego zawodnika do tego Klubu. Umowa ta nie jest umową agencyjną, o której mowa w art. 758 Kodeksu cywilnego, jest więc (wg Wnioskodawcy) umową zlecenia. Wnioskodawca wskazał, że nie wykonuje wolnego zawodu. Ma uprawnienia Państwowego Menedżera Sportu i Menedżera siatkówki (zdane egzaminy). Jest osobą znaną w środowisku (do 2000 roku był pracownikiem PZPS i kierownikiem reprezentacji Polski). Okazjonalnie zgłaszają się do niego kluby lub zawodnicy o pomoc merytoryczną. Nie jest to stałe zajęcie. Od 2000 roku Wnioskodawca jest rencistą. W Rosji nie ma żadnego zakładu pracy ani innej działalności.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:
- Czy w związku z zawartą przez Wnioskodawcę umową 28 lutego 2014 r. oraz kontraktem pomiędzy Klubem a Zawodnikiem (którego jest menadżerem, a kontrakt określa zasady jego wynagrodzenia) Wnioskodawca zobowiązany jest do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce, pomimo opodatkowania dochodu z tego tytułu w Federacji Rosyjskiej?
- Jeżeli tak, to wg jakich zasad Wnioskodawca powinien opodatkować te dochody?
Wnioskodawca uważa, że zobowiązany jest do opodatkowania dochodów wynikających z umowy z 28 lutego 2014 r. i kontraktu Klub-Zawodnik (którego jest menadżerem, a kontrakt określa zasady jego wynagrodzenia) na terenie RP z zastosowaniem norm kolizyjnych wynikających z umowy z dnia 22 maja 1992 r. zawartej pomiędzy Rządem RP a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. Dla opodatkowania przedmiotowych dochodów w RP łącznie z jego dochodami uzyskanymi w RP zastosowanie znajdzie metoda „zaliczenia proporcjonalnego”, o której mowa w art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotycząca opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego przez Wnioskodawcę z tytułu zawarcia umowy agencyjnej z klubem siatkarskim Federacji Rosyjskiej i doprowadzenia do podpisania kontraktu pomiędzy klubem a zawodnikiem. W pozostałym zakresie wniosku wydano odrębną interpretację.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
- posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
- przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 4a ww. ustawy, przepisy te stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych identyfikuje jako źródło przychodu – działalność wykonywaną osobiście.
Zgodnie z art. 13 pkt 8 cyt. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
- osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
- właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest obywatelem polskim, na stałe mieszkającym i zameldowanym w Polsce (w Polsce każdorazowo w roku podatkowym przebywa powyżej 183 dni). Źródłem jego dochodów jest renta oraz dochód z doradztwa i usługi menadżerskiej. Wnioskodawca nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej. W dniu 28 lutego 2014 r. Wnioskodawca zawarł z klubem siatkarskim z Federacji Rosyjskiej umowę agencyjną. Umowa, w Rosji, została zawarta pomiędzy Zawodnikiem (którego jest menadżerem) a Klubem. W tej umowie jest zapis, że Klub wypłaci agentowi (menadżerowi) zawodnika równowartość 10% kontraktu zawodnika - netto, po opłaceniu podatków, zgodnie z przepisami podatkowymi Rosyjskiej Federacji (30% za nierezydenta). Dla celów podatkowych, wymaganych wobec Klubu przez rosyjskie organa podatkowe, podpisana została dodatkowo umowa zlecenia (którą Klub nazwał agencyjną) − dotyczącą tego samego zdarzenia, czyli „przyciągnięcia” konkretnego zawodnika do tego Klubu. Umowa ta nie jest umową agencyjną, o której mowa w art. 758 Kodeksu cywilnego.
W przedmiotowej sprawie należy uwzględnić uregulowania zawarte w umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Moskwie dnia 22 maja 1992 r., (Dz. U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569 ze zm.).
W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, iż ma uprawnienia Państwowego Menedżera Sportu i Menedżera siatkówki lecz nie wykonuje wolnego zawodu. Niemniej wskazać należy, iż opisana we wniosku działalność Wnioskodawcy ma charakter samodzielny zaś zawarta przez niego umowa nosi znamiona umowy zlecenia. Zatem w świetle umowy polsko-rosyjskiej o unikaniu podwójnego opodatkowania miejsce opodatkowania otrzymywanego przez Wnioskodawcę wynagrodzenia należy badać w oparciu o treść art. 13 umowy, tj. przepisu dotyczącego wynagrodzenia osiąganego z tytułu z wykonywania wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 umowy polsko-rosyjskiej dochody, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.
Z kolei w myśl art. 13 ust. 2 cyt. umowy określenie "wolny zawód" obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów oraz dentystów i księgowych.
Biorąc powyższe pod uwagę, wynagrodzenie uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu zawarcia umowy agencyjnej z klubem siatkarskim Federacji Rosyjskiej i doprowadzenia do podpisania kontraktu pomiędzy klubem a zawodnikiem podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 13 umowy, tj. zarówno w Polsce, jak i w Rosji.
Jednocześnie w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania (metodę odliczenia proporcjonalnego) określoną w art. 21 umowy.
Zgodnie z brzmieniem tegoż przepisu, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie uzyskuje dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to kwota podatku od tego dochodu należna w tym drugim Umawiającym się Państwie będzie potrącona od podatku dochodowego pobieranego od danej osoby w pierwszym Umawiającym się Państwie. Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć kwoty podatku pierwszego Umawiającego się Państwa, obliczonego od tego dochodu zgodnie z jego ustawodawstwem podatkowym i praktyką.
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody Wnioskodawcy uzyskane z tytułu działalności wykonywanej na terenie Federacji Rosyjskiej będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 27 ust. 9 ustawy, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.