Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-436/12-5/MG
z 31 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-436/12-5/MG
Data
2012.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
odliczenia od podatku
podatek naliczony
proporcja
sprzedaż opodatkowana


Istota interpretacji
Czy możliwe jest skorzystanie w całości z odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na obiekcie lodowiska (hala letnia)?



Wniosek ORD-IN 468 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 1 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2012 r. (data wpływu 21 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na obiekcie lodowisko (hala letnia) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki podatku dla usług wynajmu pływalni krytej, sali gimnastycznej i boiska piłkarskiego,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na obiekcie lodowisko (hala letnia).

Pismem z dnia 20 sierpnia 2012 r. (data wpływu 21 sierpnia 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego, sformułowania pytań odnoszących się do kwestii prawnopodatkowych, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do zadanych pytań.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 stycznia 2012 r. została powołana nowa jednostka organizacyjna, której celem statutowym jest tworzenie warunków do rozwoju sportu dzieci i młodzieży. Do 30 kwietnia 2012 r. jednostka zgodnie z art. 113 ustawy o VAT korzystała ze zwolnienia. Z dniem 30 kwietnia 2012 r. jednostka została zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Obecnie jednostka świadczy usługi związane z działalnością obiektów sportowych tj. wstęp na basen, salę gimnastyczną, boisko piłkarskie oraz wypożyczalnię sprzętu sportowego, z którego można korzystać na obiektach Wnioskodawcy. Z niektórymi podmiotami na wstęp na obiekty sportowe zostały podpisane umowy najmu.

Ponadto w sezonie zimowym Wnioskodawca udostępnia nieodpłatnie lodowisko, a w sezonie letnim halę. Na obiekcie tym odpłatne jest tylko wypożyczanie sprzętu sportowego i ostrzenie łyżew.

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT do usług związanych z działalnością obiektów sportowych o symboli PKWiU 93.11.10.0 oraz wstęp na imprezy sportowe i wstęp na pozostałe usługi związane z rekreacją bez względu na symbol PKWiU stosuje się stawkę podatku 8% i taką też Wnioskodawca zastosował na wstęp na jego obiekty. Z podmiotami, z którymi zostały podpisane umowy najmu np. wstęp na basen na określoną godzinę lub salę gimnastyczną Wnioskodawca zastosował stawkę podatku 23%. Na dzień dzisiejszy Zainteresowany nie skorzystał z prawa do odliczenia podatku w związku z czynnościami, którym takie prawo przysługuje art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że z dniem 1 stycznia 2012 r. została powołana nowa jednostka organizacyjna, której celem statutowym jest tworzenie warunków do rozwoju sportu dzieci i młodzieży, która prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z klasyfikacją statystyczną 9311Z. Jednostka nie jest nastawiona wyłącznie na osiąganie zysków, a zysk osiągnięty z działalności będzie przeznaczony na działalność statutową. Do 30 kwietnia 2012 r. jednostka zgodnie z art. 113 ustawy o VAT korzystała ze zwolnienia. Z dniem 30 kwietnia 2012 r. jednostka została zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Jednostka w swoim majątku posiada obiekty sportowe tj. pływalnia kryta, sala gimnastyczna, lodowisko (hala letnia), boisko piłkarskie.

Obecnie jednostka świadczy usługi związane z działalnością obiektów sportowych tj.:

  • najem pływalni krytej,
  • najem Sali gimnastycznej,
  • najem powierzchni magazynowej i szatni przy obiektach sportowych,
  • najem boiska piłkarskiego.

Na najem obiektów sportowych Wnioskodawca ma podpisane umowy najmu z jednostkami oświatowymi, osobami fizycznymi a także z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą. Najem tych obiektów opodatkowany jest stawką podstawową 23%.

Ponadto bilet wstępu na pływalnię krytą (basen) i salę gimnastyczną opodatkowany jest stawką podatku 8% zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 179 ustawy o VAT.

Na lodowisko (w sezonie letnim hala letnia) wstęp jest nieodpłatny, czyli czynności te niepodlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto na lodowisku (hali letniej) Wnioskodawca prowadzi wypożyczalnię sprzętu sportowego. Wypożyczany sprzęt sportowy opodatkowany jest stawką podatku 8% zgodnie z PKWiU 93.11.10.0.

Wydatki jakie ponosi Wnioskodawca na bieżące utrzymanie obiektów sportowych w większości przypadków dają się przypisać do obiektów, natomiast nie jest możliwe przypisanie wszystkich wydatków do czynności. Na lodowisku (hali letniej) nie jest możliwe przypisanie zużycia energii elektrycznej, energii cieplnej czy też środków czystości do czynności tj. wypożyczalni sprzętu i nieodpłatnego korzystania z lodowiska (hali letniej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy możliwe jest skorzystanie w całości z odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na obiekcie lodowisko (hala letnia)...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (których nie da się jednoznacznie przypisać do określonej kategorii czynności) nie powinno się stosować odliczenia częściowego wedle proporcji określonej w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, lecz odliczenie pełne. Ponadto gdyby Wnioskodawca chciał ustalić proporcję sprzedaży do celów odliczenia to wyniesie ona 100%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że „za w pełni aktualną i trafną należy uznać linię orzeczniczą NSA, z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1 – 3 u.p.t.u. sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku” należy zatem rozumieć jako „czynności zwolnione od podatku” oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Zdaniem NSA, za trafne należy uznać stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatnikowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca z dniem 30 kwietnia 2012 r. został zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Obecnie jednostka świadczy usługi związane z działalnością obiektów sportowych tj. wstęp na basen, salę gimnastyczną, boisko piłkarskie oraz wypożyczalnię sprzętu sportowego, z którego można korzystać na obiektach Wnioskodawcy. W sezonie zimowym Wnioskodawca udostępnia nieodpłatnie lodowisko, a w sezonie letnim halę. Na obiekcie tym odpłatne jest tylko wypożyczanie sprzętu sportowego i ostrzenie łyżew. Zainteresowany nie skorzystał z prawa do odliczenia podatku w związku z czynnościami, którym takie prawo przysługuje.

Jednostka nie jest nastawiona wyłącznie na osiąganie zysków, a zysk osiągnięty z działalności będzie przeznaczony na działalność statutową. Na lodowisko (w sezonie letnim hala letnia) wstęp jest nieodpłatny, czyli czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto na lodowisku (hali letniej) Wnioskodawca prowadzi wypożyczalnię sprzętu sportowego. Wypożyczany sprzęt sportowy opodatkowany jest stawką podatku 8% zgodnie z PKWiU 93.11.10.0. Wydatki jakie ponosi Wnioskodawca na bieżące utrzymanie obiektów sportowych w większości przypadków dają się przypisać do obiektów, natomiast nie jest możliwe przypisanie wszystkich wydatków do czynności. Na lodowisku (hali letniej) nie jest możliwe przypisanie zużycia energii elektrycznej, energii cieplnej czy też środków czystości do czynności tj. wypożyczalni sprzętu i nieodpłatnego korzystania z lodowiska (hali letniej).

Mając powyższe na uwadze, tut. organ stwierdza, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca ponosi wydatki związane z lodowiskiem (halą letnią) związane jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz niepodlegającymi opodatkowaniu VAT i jest w stanie przyporządkować wydatki do poszczególnych czynności, to prawo do odliczenia przysługuje tylko w takim zakresie w jakim wydatki te są związane z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania zakupów do poszczególnego rodzaju działalności, Zainteresowanemu w całości przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w sytuacji opisanej we wniosku – w przypadku dokonania zakupów towarów i usług związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz niepodlegającymi opodatkowaniu VAT oraz braku możliwości przyporządkowania tych zakupów do poszczególnego rodzaju działalności, Wnioskodawcy w całości przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na obiekcie lodowisko (hala letnia). Natomiast wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie stawki podatku dla usług wynajmu pływalni krytej, sali gimnastycznej i boiska piłkarskiego, został załatwiony rozstrzygnięciem nr IPTPP1/443-436/12-4/MG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj