Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-278/12/DK
z 16 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-278/12/DK
Data
2012.08.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
darowizna
dochód
organizacje
stowarzyszenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy od powstałego przychodu pochodzącego z darowizny Wnioskodawca musi odprowadzić podatek dochodowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też przychód ten pochodzący z darowizny jest zwolniony przedmiotowo na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 39 tej ustawy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.) – uzupełnionym w dniu 6 sierpnia 2012 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania darowizny przeznaczonej na cele statutowe jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek – uzupełniony w dniu 6 sierpnia 2012 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania darowizny przeznaczonej na cele statutowe.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Cech (...) swoje działania opiera na podstawie ustawy o rzemiośle, ustawy o stowarzyszeniach oraz na podstawie opracowanego i zarejestrowanego statutu Cechu. Do zadań Cechu według § 5 statutu należy:


  1. ochrona praw i reprezentowanie interesów członków wobec organów władzy i administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego, sądów, związków zawodowych, urzędów i instytucji;
  2. prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej, kulturalnej, oświatowej, socjalnej, gospodarczej i ubezpieczeniowej;
  3. organizowanie pomocy instruktażowej i szkoleń w zakresie bhp oraz warunków sanitarno-epidemiologicznych;
  4. utrwalanie więzi środowiskowych i postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodowej polskiego rzemieślnika;
  5. wykonanie, na podstawie upoważnienia właściwej izby rzemieślniczej, zadań z zakresu nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych, zatrudnionych w przedsiębiorstwach członków Cechu;
  6. podejmowanie działań mających na celu zapewnienie przestrzegania prawa, zwłaszcza przepisów ustawy z dnia 22 marca 1989 roku o rzemiośle; w szczególności Cech dba o przestrzeganie zasady określonej w § 6 pkt 2 statutu.


Cech prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:


  • wynajmu i dzierżawy pomieszczeń;
  • działalności rachunkowo-księgowej;
  • doradztwa podatkowego;
  • doradztwa w zakresie bhp oraz pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  • kształcenia ustawicznego dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • placówka kształcenia praktycznego dla młodzieży.


Cech (...) prowadzi działalność nieodpłatną, odpłatną statutową oraz gospodarczą. Środki finansowe Cechu stanowią składki członkowskie, opłaty za świadczenia Cechu, dobrowolne świadczenia rzemieślników oraz inne wpływy.

W dniu 17 stycznia 2012 roku Cech otrzymał darowiznę po byłej Spółdzielni przekazanej aktem notarialnym. Przedmiotem darowizny jest prawo wieczystego użytkowania nieruchomości oraz własność budynków stanowiących odrębne od gruntu przedmioty własności.

Z dniem 30 stycznia 2012 roku, Zarząd Cechu podjął uchwałę nr 6a/2012, że przedmiot darowizny przekazany aktem notarialnym dnia 17 stycznia 2012 r. po byłej Spółdzielni, będzie wykorzystany na działania statutowe.


W kontekście przedstawionego stanu faktycznego postawiono następujące pytanie.


Czy od powstałego przychodu pochodzącego z darowizny Wnioskodawca musi odprowadzić podatek dochodowy na podstawie art 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też przychód ten pochodzący z darowizny jest zwolniony przedmiotowo na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 39 tej ustawy...


We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca wskazał, że z uwagi na charakter prowadzonych działań przez Cech zawartych w § 5 Statutu, mających na celu m.in.:


  1. ochronę praw i reprezentowanie interesów członków wobec organów władzy i administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego, sądów, związków zawodowych, urzędów i instytucji;
  2. prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej, kulturalnej,oświatowej, socjalnej, gospodarczej i ubezpieczeniowej;
  3. organizowanie pomocy instruktażowej i szkoleń w zakresie bhp oraz warunków sanitarno epidemiologicznych;
  4. utrwalanie więzi środowiskowych i postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodowejpolskiego rzemieślnika;
  5. wykonanie, na podstawie upoważnienia właściwej izby rzemieślniczej, zadań z zakresunadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych, zatrudnionych w przedsiębiorstwach członków Cechu;
  6. podejmowanie działań mających na celu zapewnienie przestrzegania prawa, zwłaszcza przepisów ustawy z dnia 22 marca 1989 roku o rzemiośle; w szczególności Cech dba o przestrzeganie zasady określonej w § 6 pkt 2 statutu uważa, że otrzymana darowizna winna być zwolniona przedmiotowo od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Kolejnym argumentem przemawiającym za zwolnieniem przedmiotowym jest fakt, iż w dniu 30 stycznia 2012 r. została podjęta uchwała nr 6a/2012 przez Zarząd Cechu, że przedmiot darowizny będzie wykorzystany na cele statutowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:


  • działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,
  • kulturalna,
  • w zakresie kultury fizycznej i sportu,
  • ochrony środowiska,
  • wspierania inicjatyw społecznych oraz na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzeniu wsi w wodę,
  • dobroczynności,
  • ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
  • rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,
  • kultu religijnego.


Ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ww. ustawy, a mianowicie:


  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  • zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest organizacji samorządu rzemieślniczego jaką jest Cech, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył podmiotowo tychże organizacji z możliwości skorzystania ze zwolnienia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b omawianej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.


Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:


  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu poniżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.


Zatem, w świetle cytowanych przepisów wskazać należy, iż omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:


  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy;
  2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;
  3. dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu;
  4. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c wskazanej ustawy;
  5. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a cytowanej ustawy.


Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a tej ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy też inne.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał darowiznę w postaci prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz własność budynków stanowiących odrębne od gruntu przedmioty własności. Jednocześnie podjęto uchwałę o przeznaczeniu przedmiotu darowizny na cele statutowe.

Analizując przedstawione we wniosku cele działania Wnioskodawcy określone w statucie, należy stwierdzić, iż nie wszystkie cele statutowe pokrywają się z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W szczególności zauważyć należy, iż cele statutowe Wnioskodawcy ukierunkowane są przede wszystkim na ochronę i reprezentację interesów członków organizacji, które to cele nie są wymienione w przedmiotowym przepisie. W konsekwencji wskazać należy, że przeznaczenie przedmiotu darowizny na te cele nie będzie mogło korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co za tym idzie stanowisko Wnioskodawcy w tym względzie należało uznać za nieprawidłowe.

Niezależnie od powyższego zauważyć należy, iż zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła, działającym na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 1989 r., Nr 17, poz. 92 ze zm.) jest zatem podmiotem, który może korzystać ze zwolnienia określonego w wyżej cytowanym przepisie. Ponadto w stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że przedmiot darowizny zostanie przeznaczony na cele statutowe. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż o ile istotnie przedmiot darowizny zostanie przeznaczony na cele statutowe, co za tym idzie nie będzie wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej, to dochód uzyskany z tego tytułu będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj