Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-183/12/PK
z 19 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-183/12/PK
Data
2012.07.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
stawka
transport morski


Istota interpretacji
opodatkowanie usług transportu pasażerów



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2012r. (data wpływu 19 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lipca 2012r. (data wpływu 12 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług transportu pasażerów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, zakresie opodatkowania usług transportu pasażerów. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 lipca 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie prowadzić działalność związaną z:

  • wynajmem i dzierżawą środków transportu wodnego,
  • działalnością organizatorów turystyki.

Na mocy umowy dzierżawy Wnioskodawca dysponuje jachtem żeglarskim. Wnioskodawca będzie świadczyć w zakresie swojej działalności gospodarczej usługę polegającą na odbyciu przez klientów rejsu morskiego jachtem dowodzonym przez sternika (kapitana jachtu), który jest zatrudniony przez Wnioskodawcę.

Rejs odbywa się na morskim jachcie żaglowym:

  • na trasach rozpoczynających się w Polsce i kończących się w Polsce na polskich wodach terytorialnych;
  • na trasach rozpoczynających się w Polsce i kończących się w Polsce, ale przebiegających również poza polskimi wodami terytorialnymi - ale na terytorium UE;
  • na trasach rozpoczynających się w Polsce i kończących się na terytorium UE;
  • na transach rozpoczynających się w Polsce i kończących się poza terytorium UE;
  • na trasach rozpoczynających się na terytorium UE poza Polską i kończących się na terytorium UE poza Polską;
  • na trasach rozpoczynających się na terytorium UE i kończących się poza terytorium UE;
  • na trasach rozpoczynających i kończących się na terytorium UE.

Rejsy odbywać się będą co do zasady pomiędzy dwoma rożnymi portami: zaokrętowania i wyokrętowania, choć może zdarzyć się, że rejs rozpocznie i zakończy się w tym samym miejscu (porcie). Trasa rejsu będzie określona szczegółowo w umowie z klientem (klientami), przez podanie w szczególności portu zaokrętowania i portu wyokrętowania.

Świadczone przez Spółkę usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 50.10.1 „Transport morski i przybrzeżny pasażerski, włączając żeglugę bliskiego zasięgu”.

W związku z powyższym wniosek nie dotyczy potwierdzenia prawidłowości grupowania w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług a potwierdzenia stanowiska Spółki, iż usługi świadczone przez Spółkę (mieszczące się we wskazanym grupowaniu) podlegają opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w art. 28f ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2044r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy opisana usługa jest usługą transportu pasażerów, która podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, tj. wg. stawki 8%, a w przypadku transportu międzynarodowego wg. stawki 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa usługa spełnia przesłanki do zakwalifikowania jej do usługi mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 50.10.1 „Transport morski i przybrzeżny pasażerski, włączając żeglugę bliskiego zasięgu", opodatkowanej na zasadach określonych w art. 28f ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług transportu pasażerów jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wnioskodawca świadczy w zakresie swojej działalności gospodarczej usługę polegającą na odbyciu przez klientów rejsu morskiego jachtem dowodzonym przez sternika (kapitana jachtu), który jest zatrudniony przez Wnioskodawcę. Rejs odbywa się na morskim jachcie żaglowym zarówno po wodach przybrzeżnych, jak i pełnomorskich. Rejs odbywa się co do zasady pomiędzy dwoma różnymi portami: zaokrętowania i wyokrętowania, choć może zdarzyć się, że rejs rozpocznie i zakończy się w tym samym miejscu (porcie). Trasa rejsu jest określona szczegółowo w umowie z klientem (klientami), przez podanie w szczególności portu zaokrętowania i portu wyokrętowania.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. usługę należy uznać za usługę transportu pasażerów. Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji legalnej pojęcia „usług transportu pasażerów". Nie zawiera także odesłań do definicji zawartych w innych aktach normatywnych.

W związku z tym zasadne jest odniesienie się do znaczenia językowego pojęcia „transport”. Zgodnie z Internetowym „Słownikiem Języka polskiego” (http:/sjp.pwn.pl/) słowo „transport” oznacza „przewóz ludzi i ładunków różnymi środkami lokomocji”, „środki lokomocji służące do przewozu ludzi i ładunków”, „ogół środków i działań związanych z przewozem ludzi i ładunków", „konwojowana grupa ludzi”, „ładunek wysłany dokądś”, natomiast „przewóz" to „przewiezienie kogoś lub czegoś z jednego miejsca na drugie” czy dawniej „przystań nad rzeką, jeziorem itp.”

Usługa świadczona przez Wnioskodawcę będzie mieścić się w ww. definicji. Istotą usługi jest bowiem transport, czyli przemieszczenie pasażerów z portu zaokrętowania do docelowego portu wyokrętowania. Pasażerowie są transportowani jachtem, po drodze mają możliwość zobaczyć interesujące miejsca, przybić do portów po drodze do portu docelowego, tym niemniej te dodatkowe atrakcje nie zmieniają sensu całej usługi, którym jest transport.

Świadczy o tym również fakt, że pasażerowie nie są uprawnieni do samodzielnego dowodzenia jachtem. Za przewóz osób odpowiada pracownik Wnioskodawcy (kapitan), który dowodzi jachtem i odpowiada za prawidłowy przebieg całego rejsu. Pasażerowie, w ramach urozmaicenia podróży, mogą wykonywać pewne proste czynności związane z obsługą jachtu, co nie zmienia faktu, że w dalszym ciągu są to tylko pasażerowie jachtu.

Klient nabywa od Wnioskodawcy wyłącznie jedną usługę, w ramach której Wnioskodawca zobowiązuje się do jednego świadczenia polegającego na przewozie drogą morską pasażerów między portami określonymi w umowie. Istotą usługi świadczonej przez Wnioskodawcę jest więc transport pasażerów, czyli przemieszczanie pasażerów. A fakt, czy to przemieszczanie jest z jednego miejsca (portu zaokrętowania) do całkiem innego miejsca (portu wyokrętowania) ma już mniejsze znaczenie, gdyż w tym przypadku chodzi o samą czynność przemieszczania się (podróżowania morskim środkiem transportu).

Tym samym przedmiotowa usługa spełnia przesłanki do zakwalifikowania jej do usługi mieszczącej się w grupowaniu PKWIU 50.10.1 „Transport morski i przybrzeżny pasażerski, włączając żeglugę bliskiego zasięgu”, opodatkowanej na zasadach określonych ww. art. 28f ust. 1 ustawy.

Odnośnie natomiast stawki podatku dla przedmiotowych usług to zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy (Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% (na podstawie art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 2013r.) w poz. 158 wykazano „Transport morski i przybrzeżny pasażerski, włączając żeglugę bliskiego zasięgu" -PKWIU 50.10.1.

Tym samym przedmiotowe usługi, świadczone na terytorium Polski (biorąc pod uwagę uregulowania art. 28f ustawy) będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%. Jeżeli jednak przedmiotem usługi będzie transport międzynarodowy, to zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy będzie ona opodatkowana stawką 0%.

Zgodnie natomiast z art. 83 ust. 3 pkt 2 przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 73, poz. 392), w przypadku świadczenia, środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług międzynarodowego transportu osób - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

Uwzględniając powyższe, w przypadku stwierdzenia, iż w zaistniałej sytuacji rejs jachtem pełnomorskim będzie spełniać kryteria do uznania go za usługę transportu międzynarodowego (po spełnieniu warunków wynikających z ww. art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy), miejscem świadczenia tej usługi (zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego) jest terytorium Polski, a co za tym idzie, całość tej usługi będzie opodatkowana na naszym terytorium.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 są w przypadku transportu osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Voucher wystawiany przez Wnioskodawcę będzie spełniać ww. kryteria - tym samym Wnioskodawca do opodatkowania międzynarodowego transportu pasażerów będzie mógł zastosować stawkę 0%. Usługi transportu krajowego opodatkowane będą stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie dotyczy potwierdzenia prawidłowości grupowania w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług a potwierdzenia stanowiska Spółki, iż usługi świadczone przez Spółkę mieszczące się w grupowaniu PKWiU 50.10.1, podlegają opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w art. 28f ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług transportu pasażerów jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy w zakresie swojej działalności gospodarczej usługę polegającą na odbyciu przez klientów rejsu morskiego jachtem dowodzonym przez sternika (kapitana jachtu), który jest zatrudniony przez Spółkę. Rejs odbywa się na morskim jachcie żaglowym zarówno po wodach przybrzeżnych, jak i pełnomorskich. Rejs odbywa się co do zasady pomiędzy dwoma różnymi portami: zaokrętowania i wyokrętowania, choć może zdarzyć się, że rejs rozpocznie i zakończy się w tym samym miejscu (porcie). Trasa rejsu jest określona szczegółowo w umowie z klientem (klientami), przez podanie w szczególności portu zaokrętowania i portu wyokrętowania. W trakcie rejsu klienci mogą wykonywać pewne czynności związane z obsługą w tym sterowaniem jachtu, jednakże w każdej chwili rejsu jacht jest dowodzony przez kapitana. Spółka nie jest właścicielem jachtów i korzysta z nich na podstawie umowy dzierżawy.

Klient nabywa od Spółki wyłącznie jedną usługę, w ramach której Spółka zobowiązuje się do jednego świadczenia polegającego na przewozie drogą morską pasażerów między portami określonymi w umowie. Istotą usługi świadczonej przez Spółkę jest więc transport pasażerów, czyli przemieszczanie pasażerów. A fakt, czy to przemieszczanie jest z jednego miejsca (portu zaokrętowania) do całkiem innego miejsca (portu wyokrętowania) ma już mniejsze znaczenie, gdyż w tym przypadku chodzi o samą czynność przemieszczania się (podróżowania morskim środkiem transportu).

Warto tu zwrócić uwagę, iż opisane usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 50.10.12.0 - „Transport morski i przybrzeżny pasażerski wycieczkowcami obejmujący transport, zakwaterowanie, wyżywienie i inne usługi”.

Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że przedmiotowa usługa będzie opodatkowana na zasadach określonych w ww. art. 28f ust. 1 ustawy.

Odnośnie natomiast stawki podatku dla przedmiotowych usług należy mieć na uwadze, iż w załączniku nr 3 do ustawy (Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% /na podstawie art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 2013r./) w poz. 158 wykazano „Transport morski i przybrzeżny pasażerski, włączając żeglugę bliskiego zasięgu” – PKWiU 50.10.1.

Zatem co do zasady, przedmiotowe usługi, świadczone na terytorium Polski (biorąc pod uwagę uregulowania art. 28f ustawy) będą opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%. Należy jednak zauważyć, że ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką 0% dla usług transportu międzynarodowego (w myśl przepisów art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy).

Zgodnie natomiast z ust. 3 pkt 2 ww. art. 83, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

W myśl § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 73, poz. 392), w przypadku świadczenia, środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług międzynarodowego transportu osób - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

Uwzględniając powyższe, w przypadku stwierdzenia, iż w zaistniałej sytuacji rejs jachtem pełnomorskim będzie spełniać kryteria do uznania go za usługę transportu międzynarodowego (po spełnieniu warunków wynikających z ww. art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy), miejscem świadczenia tej usługi (zgodnie z § 4 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego) jest terytorium Polski, a co za tym idzie, całość tej usługi będzie opodatkowana na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Uwzględniając powyższe, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania usług transportu międzynarodowego w sytuacji wystawienia biletu na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera. Uwzględniając powyższe, jeżeli wystawiany przez Spółkę voucher będzie spełniać ww. kryteria wynikające z przedmiotowego przepisu – Spółka będzie mogła zastosować do całości świadczonej usługi stawkę 0%.

W przeciwnym przypadku – całość tej usługi będzie podlegać opodatkowaniu stawką 8%

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Nadmienia się, że niniejszą interpretację oparto o informacje zawarte we wniosku (w szczególności podany symbol PKWiU 50.10.12.0 dla świadczonych usług) i stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy, która dotyczyła przepisów regulujących opodatkowania usług transportu pasażerów.

Należy ponadto zauważyć, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub podmiot dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj