Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-45/12/IK
z 16 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-45/12/IK
Data
2012.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura
faktura korygująca
faktura zbiorcza
premia pieniężna
rabaty


Istota interpretacji
Czy opisany w zdarzeniu przyszłym sposób udzielania rabatu potransakcyjnego obliczonego na podstawie zawartej między Wnioskodawcą a jego klientami umowy pozwala na zastosowanie do udzielanego rabatu zbiorczych faktur korygujących na podstawie art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z póżn. zm.) oraz § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął w dniu 16 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sposobu dokumentowania rabatów potransakcyjnych za pomocą zbiorczych faktur korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sposobu dokumentowania rabatów potransakcyjnych za pomocą zbiorczych faktur korygujących

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca standardowo zawiera i zamierza nadal zawierać z Klientami, którzy są przedsiębiorcami, takie same co do istotnej treści umowy o rabat potransakcyjny, na mocy których w zależności od łącznej wielkości (łącznej ceny netto) zakupów towarów marki K. pochodzących z importu, dokonywanych przez danego Klienta u Wnioskodawcy oraz w zależności od pełnego i terminowego realizowania przez Klienta jego zobowiązań pieniężnych z tytułu zakupu towarów, Klientowi należy się rabat potransakcyjny, którego wysokość na dany rok kalendarzowy ustalana jest w formie załącznika do umowy.

Do podstaw naliczania (wyliczania kwoty) rabatu potransakcyjnego przyjmowana jest wartość zakupów netto towarów marki K. pochodzących z importu.

Rabat potransakcyjny naliczany i płatny jest po zakończeniu każdego kwartału roku kalendarzowego i stanowi zaliczkę na poczet rabatu rocznego. Z podstawy naliczania rabatu za kolejne okresy nie odejmuje się kwoty rabatu potransakcyjnego, udzielanego zgodnie z umową - zgodnie z wolą stron jest on wartością neutralną dla naliczanego obrotu.

Rabat potransakcyjny roczny płatny jest do końca stycznia następnego roku kalendarzowego i jest rabatem udzielonym do zakupów z ostatniego kwartału.

Opóźnienie w zapłacie za towary, zakupione przez Klienta od Wnioskodawcy, wyłącza prawo do otrzymania rabatu potransakcyjnego za dany rok w części przekraczającej już wypłacone lub potrącone przez Wnioskodawcę zaliczki, przy czym, jeśli największe opóźnienie nie przekracza 7 dni, to rabat może być naliczony i wypłacony w kwocie obniżonej, a obniżenie nie może przekraczać 50%.

Rabat potransakcyjny jest wypłacany (lub rozliczany w drodze potrącenia) na podstawie wystawionych przez Wnioskodawcę faktur korygujących zbiorczych wystawianych w trybie § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, za poprzedni kwartał. Wskazanie, że rabaty kwartalne stanowią zaliczkę na poczet rabatu rocznego ma znaczenie ekonomiczne - system rabatowania ma charakter progresywny, co oznacza, że po przekroczeniu określonego progu obrotu (łącznej kwoty zakupów netto), Klientowi należy się rabat w podwyższonej wysokości i ta podwyższona wysokość powinna znaleźć zastosowanie również do obrotów w poprzednich okresach. Forma wystawianych dokumentów rozliczeniowych jest jednak prosta i definitywna - obliczony, zgodnie z zawartą między stronami umową rabat kwartalny jest wystawiany w formie faktury zbiorczej korygującej do poprzedniego kwartału, zaś obliczony rabat uzupełniający w skali rocznej - ujmowany jest w zbiorczej fakturze korygującej do ostatniego kwartału roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisany w zdarzeniu przyszłym sposób udzielania rabatu potransakcyjnego obliczonego na podstawie zawartej między Wnioskodawcą a jego klientami umowy pozwala na zastosowanie do udzielanego rabatu zbiorczych faktur korygujących na podstawie art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z póżn. zm.) oraz § 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat opustów i skont). Rabaty udzielone po ustaleniu ceny zmniejszają zatem obrót, jeśli spełniają co najmniej dwa warunki: po pierwsze muszą być prawnie dopuszczalne, po drugie udokumentowane.

Udzielanie Klientom Wnioskodawcy rabatów potransakcyjnych i wystawianie zbiorczych faktur korygujących w rozumieniu ust. 3 z powołanego § 13 rozporządzenia, na zasadach opisanych w zaistniałym stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym jest prawidłowe w świetle przepisów prawa podatkowego i powoduje odpowiednie obniżenie podstawy opodatkowania, gdyż zmniejsza obrót. Jeśli po obliczeniu kwoty rabatu, rabat ten zostaje odniesiony (udzielony) do wszystkich dostaw z umówionego między stronami okresu współpracy, to rabat powinien być udzielony w fakturze zbiorczej korygującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Art. 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

I tak zgodnie z § 5 ust. 1 tego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.


W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.


Zgodnie z § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygującą powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielony rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 13 ust. 4 tego rozporządzenia wynika, że jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Ponadto należy nadmienić, iż w oparciu o § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyraz „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Należy zauważyć, iż regulacje zawarta w § 13 ust. 2 i ust. 3 ww. rozporządzenia, przewidują możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych jakie taka faktura powinna zawierać.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca standardowo zawiera i zamierza nadal zawierać z Klientami, którzy są przedsiębiorcami, takie same co do istotnej treści umowy o rabat potransakcyjny, na mocy których w zależności od łącznej wielkości (łącznej ceny netto) zakupów towarów, dokonywanych przez danego Klienta u Wnioskodawcy oraz w zależności od pełnego i terminowego realizowania przez Klienta jego zobowiązań pieniężnych z tytułu zakupu towarów, Klientowi należy się rabat potransakcyjny, którego wysokość na dany rok kalendarzowy ustalana jest w formie załącznika do umowy. Do podstaw naliczania (wyliczania kwoty) rabatu potransakcyjnego przyjmowana jest wartość zakupów netto. Rabat potransakcyjny naliczany i płatny jest po zakończeniu każdego kwartału roku kalendarzowego i stanowi zaliczkę na poczet rabatu rocznego. Z podstawy naliczania rabatu za kolejne okresy nie odejmuje się kwoty rabatu potransakcyjnego, udzielanego zgodnie z umową - zgodnie z wolą stron jest on wartością neutralną dla naliczanego obrotu. Rabat potransakcyjny roczny płatny jest do końca stycznia następnego roku kalendarzowego i jest rabatem udzielonym do zakupów z ostatniego kwartału. Opóźnienie w zapłacie za towary, zakupione przez Klienta od Wnioskodawcy, wyłącza prawo do otrzymania rabatu potransakcyjnego za dany rok w części przekraczającej już wypłacone lub potrącone przez Wnioskodawcę zaliczki, przy czym, jeśli największe opóźnienie nie przekracza 7 dni, to rabat może być naliczony i wypłacony w kwocie obniżonej, a obniżenie nie może przekraczać 50%. Rabat potransakcyjny jest wypłacany (lub rozliczany w drodze potrącenia) na podstawie wystawionych przez Wnioskodawcę faktur korygujących zbiorczych wystawianych w trybie § 13 ust 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, za poprzedni kwartał. Wskazanie, że rabaty kwartalne stanowią zaliczkę na poczet rabatu rocznego ma znaczenie ekonomiczne - system rabatowania ma charakter progresywny, co oznacza, że po przekroczeniu określonego progu obrotu (łącznej kwoty zakupów netto), Klientowi należy się rabat w podwyższonej wysokości i ta podwyższona wysokość powinna znaleźć zastosowanie również do obrotów w poprzednich okresach. Obliczony, zgodnie z zawartą między stronami umową rabat kwartalny jest wystawiany w formie faktury zbiorczej korygującej do poprzedniego kwartału, zaś obliczony rabat uzupełniający w skali rocznej - ujmowany jest w zbiorczej fakturze korygującej do ostatniego kwartału roku.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przypadku gdy Wnioskodawca udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym, to przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób dokumentowania rabatów potransakcyjnych za pomocą zbiorczej faktury korygującej, o której mowa w § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. jest prawidłowy. Niemniej jednak należy pamiętać, że faktura zbiorcza korygująca winna zawierać elementy wskazane przepisem § 13 ust. 3 cyt. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo informuje się, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej sposobu obliczania kwoty rabatu potransakcyjnego została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta, 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj