Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-566/12/AŚ
z 29 sierpnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-566/12/AŚ
Data
2012.08.29
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
konsorcjum
partner
partnerstwo
projekt
Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu.
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2012r. (data wpływu do tut. organu 4 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2012r. (data wpływu 22 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „....” – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 4 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „...”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 sierpnia 2012r. (data wpływu 22 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organ z dnia 10 sierpnia 2012r. znak: IBPP3/443-566/12/AŚ. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Misją Wnioskodawcy jest wspieranie rozwoju nowoczesnej gospodarki regionu ... Wnioskodawca wraz z Liderem ... oraz Województwem ... planuje realizację projektu „...”, który został wybrany do dofinansowania przez Zarząd Województwa w ramach Działania 8.1, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2001-2013 na podstawie Uchwały. Projekt będzie realizowany w okresie od 1 czerwca 2012r. do 31 maja 2014r. Każdy z Partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu. Dofinansowanie w wysokości 75% wydatków kwalifikowanych zostanie przekazane Liderowi projektu w formie refundacji. Przy czym 85% dofinansowania projektu stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu stanowi współfinansowanie pochodzące z budżetu państwa. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z zrealizowanym projektem. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7. Projekt „...” stanowi kontynuację działań zainicjowanych w obecnie realizowanym projekcie „...” oraz w poprzednich projektach: „...”, „...”. Zasady dofinansowania obecnego Projektu są takie same jak poprzedniego, a Podatnik wskazuje, że w ramach poprzedniego Projektu zostały wydane dwie pozytywne tj. ze stanowiskiem Podatnika interpretacje podatkowe przez tut. Organ (nr IBPP2/443-747/08/JJ z dnia 29 czerwca 2011 oraz IBPP4/443-1020/AŚ z dnia 29 września 2012) Cele ogólne projektu „...” są zdefiniowane w następujący sposób:
Projekt zakłada realizację działań promujących obszar całego Województwa na arenie międzynarodowej poprzez:
Koncepcja projektu zakłada realizację spójnych działań z zakresu promocji gospodarczej ... na arenie międzynarodowej poprzez dostosowanie przekazu promocyjnego do poszczególnych narzędzi marketingowych. Kampanie promocyjne wykorzystujące narzędzia marketingowe dostosowane do potrzeb i oczekiwań inwestorów oraz eksporterów są gwarancją sukcesu projektu. W piśmie z dnia 20 sierpnia 2012r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji... Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wraz z Liderem oraz Województwem planuje realizację projektu „...” Każdy z Partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu. Wnioskodawca nie jest właścicielem terenów objętych promocją. W efekcie realizacji projektu (promocji terenów objętych projektem) Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów ze sprzedaży lub dzierżawy tych terenów, czy też jakichkolwiek innych obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt zakłada realizację działań promujących obszar całego Województwa ... na arenie międzynarodowej. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w świetle art. 86 ustawy o VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że w przypadku towarów i usług nabywanych bezpośrednio przez Wnioskodawcę związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, których nabycia dokonuje Wnioskodawca nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawionych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu. Należy zaznaczyć, że źródło finansowania zakupów pozostaje bez wpływu na realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi zakupami. Podstawowym kryterium warunkującym prawo do odliczenia jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a w omawianej sprawie związek taki występuje. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania, należało uznać za prawidłowe. Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie. Ponadto należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Końcowo zaznacza się, że w zakresie opodatkowania środków finansowych otrzymanych na pokrycie wydatków w celu realizacji ww. projektu wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.