Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-566/12/AŚ
z 29 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-566/12/AŚ
Data
2012.08.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
konsorcjum
partner
partnerstwo
projekt


Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2012r. (data wpływu do tut. organu 4 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2012r. (data wpływu 22 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „....” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 sierpnia 2012r. (data wpływu 22 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organ z dnia 10 sierpnia 2012r. znak: IBPP3/443-566/12/AŚ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Misją Wnioskodawcy jest wspieranie rozwoju nowoczesnej gospodarki regionu ...

Wnioskodawca wraz z Liderem ... oraz Województwem ... planuje realizację projektu „...”, który został wybrany do dofinansowania przez Zarząd Województwa w ramach Działania 8.1, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2001-2013 na podstawie Uchwały. Projekt będzie realizowany w okresie od 1 czerwca 2012r. do 31 maja 2014r.

Każdy z Partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu.

Dofinansowanie w wysokości 75% wydatków kwalifikowanych zostanie przekazane Liderowi projektu w formie refundacji. Przy czym 85% dofinansowania projektu stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu stanowi współfinansowanie pochodzące z budżetu państwa. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów w związku z zrealizowanym projektem. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

Projekt „...” stanowi kontynuację działań zainicjowanych w obecnie realizowanym projekcie „...” oraz w poprzednich projektach: „...”, „...”. Zasady dofinansowania obecnego Projektu są takie same jak poprzedniego, a Podatnik wskazuje, że w ramach poprzedniego Projektu zostały wydane dwie pozytywne tj. ze stanowiskiem Podatnika interpretacje podatkowe przez tut. Organ (nr IBPP2/443-747/08/JJ z dnia 29 czerwca 2011 oraz IBPP4/443-1020/AŚ z dnia 29 września 2012)

Cele ogólne projektu „...” są zdefiniowane w następujący sposób:

  • Promocja wybranych obszarów gospodarki regionalnej (biotechnologie, usługi wspólne i nowoczesne technologie) jako kierunki preferowanych inwestycji na terenie ....
  • Wzmocnienie wizerunku ... i regionalnej marki ekonomicznej (...) w międzynarodowym środowisku gospodarczym.
  • Wzrost świadomości o możliwościach inwestycji na terenie ... i warunkach podejmowania współpracy ponadregionalnej.

Projekt zakłada realizację działań promujących obszar całego Województwa na arenie międzynarodowej poprzez:

  1. Działania polegające na bezpośrednim uczestnictwie w międzynarodowych wydarzeniach o charakterze konferencyjnym i targowym: targi ... (Chicago), targi nowych technologii ... (Hanower) oraz konferencja .... (Londyn).
  2. Organizację wydarzeń typu event na terenie ..., promujących potencjał inwestycyjny ...: cyklicznej imprezy zainaugurowanej w 2009r. w ramach projektu ... wraz z kampanią promocyjną na terenie ....
  3. Działania o charakterze kampanii promocyjno-informacyjnej: kampania medialna (międzynarodowa stacja ...) oraz kampania prasowa w gazecie pokładowej (....).Emisja wyprodukowanych spotów sprofilowanych pod kątem najbardziej rozwojowych branż, które promuje projekt: ..., ... oraz nowoczesne usługi dla biznesu. Kampania medialna będzie obejmowała region ..., ... oraz ....
  4. Przygotowanie materiałów informacyjno-promocyjnych: anglojęzyczne raporty o charakterze analitycznym i informacyjnym dot. potencjału gospodarczego .... (zasoby ludzkie, rynek nieruchomości, centra usług wspólnych (...)); prezentacja multimedialna, materiały promocyjne (torby, ołówki).
  5. Redakcję i administrację www.businessinmalopolska.com.
  6. Aktualizację oferty dla inwestorów i eksporterów.
  7. Badanie efektywności realizowanych działań marketingowych.

Koncepcja projektu zakłada realizację spójnych działań z zakresu promocji gospodarczej ... na arenie międzynarodowej poprzez dostosowanie przekazu promocyjnego do poszczególnych narzędzi marketingowych. Kampanie promocyjne wykorzystujące narzędzia marketingowe dostosowane do potrzeb i oczekiwań inwestorów oraz eksporterów są gwarancją sukcesu projektu.

W piśmie z dnia 20 sierpnia 2012r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT,
  2. Wnioskodawca będzie figurował jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu.
  3. Wnioskodawca nie zakupi żadnych towarów, przewidywany jest zakup usług takich jak: przeprowadzenie kampanii promocyjnej na terenie ..., w gazecie pokładowej ... oraz organizacja ...
  4. Właścicielami obszarów objętych projektem są jednostki samorządu terytorialnego, Skarb Państwa, instytucje Skarbu Państwa, uczelnie wyższe oraz właściciele prywatni.
  5. W ramach projektu nie jest prowadzona promocja poszczególnych terenów, tylko ... jako regionu przyjaznego inwestycjom.
  6. W efekcie realizacji projektu (promocji terenów objętych projektem) Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów ze sprzedaży lub dzierżawy tych terenów, czy też jakichkolwiek innych obrotów opodatkowanych podatkiem VAT.
  7. Wnioskodawca nie pobiera/nie będzie od właścicieli terenów inwestycyjnych objętych projektem jakichkolwiek środków finansowych.
  8. Celem promocji jest wzrost inwestycji zagranicznych na terenie Województwa .... Wnioskodawca nie jest właścicielem terenów objętych zakresem promocji. Nie jest on uprawniony do sprzedaży ani dzierżawy tych terenów.
  9. Jeżeli w przyszłości znajdzie/znajdą się inwestorzy zainteresowani lokowaniem kapitału na terenach objętych ww. projektem to właściciele nieruchomości będą zawierali z nimi umowy.
  10. Wnioskodawca nie otrzyma od Lidera projektu dofinansowania na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu przez Wnioskodawcę (tj. zakup towarów i usług potrzebnych do realizacji projektu). Środki przyznawane są w formie refundacji. Środki z RPO będą przekazywane na rzecz Konsorcjum poprzez rachunek Lidera, który następnie będzie te środki przekazywał Partnerom zgodnie z budżetem Projektu.
  11. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wraz z Liderem oraz Województwem planuje realizację projektu „...”

Każdy z Partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu. Wnioskodawca nie jest właścicielem terenów objętych promocją. W efekcie realizacji projektu (promocji terenów objętych projektem) Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów ze sprzedaży lub dzierżawy tych terenów, czy też jakichkolwiek innych obrotów opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt zakłada realizację działań promujących obszar całego Województwa ... na arenie międzynarodowej.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w świetle art. 86 ustawy o VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że w przypadku towarów i usług nabywanych bezpośrednio przez Wnioskodawcę związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, których nabycia dokonuje Wnioskodawca nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawionych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu.

Należy zaznaczyć, że źródło finansowania zakupów pozostaje bez wpływu na realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi zakupami. Podstawowym kryterium warunkującym prawo do odliczenia jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a w omawianej sprawie związek taki występuje.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Ponadto należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu przez Wnioskodawcę w żadnym zakresie nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie opodatkowania środków finansowych otrzymanych na pokrycie wydatków w celu realizacji ww. projektu wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj