ILPP4/443-766/11-3/EWW, Dyrektor - ILPP4/443-766/11-2/EWW">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-766/11-2/EWW
z 20 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-766/11-2/EWW
Data
2012.02.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
eksport towarów
stawki podatku
świadczenie usług
usługi transportowe


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług związanych z eksportem towarów.



Wniosek ORD-IN 659 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu 21 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług związanych z eksportem towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług związanych z eksportem towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie agencji celnej i wykonuje obsługę celną związaną z eksportem towarów poza Unię Europejską - na zlecenie i z upoważnienia firm polskich, jak też firm zagranicznych mających siedzibę na terenie Unii Europejskiej (np. Niemcy), poza jej obszarem (np. Rosja). Faktura wystawiana jest na zleceniodawcę. We wszystkich przypadkach usługi celne wykonywane są na terenie Polski.

W związku z tym, że usługi, które świadczy Zainteresowany związane są z eksportem towaru, wystawiając faktury VAT dokumentujące wykonanie usług zlecanych przez firmy polskie (podatnicy w rozumieniu ustawy o VAT), stosuje on stawkę 0%. Sprzedaż ta wykazywana jest w deklaracji VAT-7 w poz. 23 - dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 0%.

Wystawiając faktury VAT dokumentujące wykonanie usług zlecanych przez firmy (podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT) mające siedzibę poza Unią Europejską, stosuje on tzw. „stawkę NP”, z zastrzeżeniem, że podatek rozlicza nabywca. Sprzedaż ta wykazywana jest w deklaracji VAT-7 w poz. 21 - dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju.

Natomiast wystawiając faktury VAT dokumentujące wykonanie usług zlecanych przez firmy (podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT) mające siedzibę na terenie Unii Europejskiej, Wnioskodawca stosuje tzw. „stawkę NP”, z zastrzeżeniem, że podatek rozlicza nabywca. Sprzedaż ta wykazywana jest w deklaracji VAT-7 w poz. 21 - dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju. Przy czym, wykazywana jest tylko w poz. 21, natomiast nie jest ujmowana już w poz. 22 „dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju w tym świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy” co wynika z faktu, że usługi związane z eksportem świadczone na rzecz odbiorców mających siedzibę na terenie Unii Europejskiej opodatkowane są stawką 0% w krajach odbiorcy.

W przypadku świadczenia takich samych usług na rzecz polskich zleceniodawców zastosowanie znalazłaby stawka 0% - zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT.

Zainteresowany nie posiada przy tym żadnych dokumentów potwierdzających fakt, że w krajach Unii, na terenie których mają siedzibę jego usługobiorcy, usługi które świadczy, opodatkowane są stawką 0%.

Wnioskodawca przyjął taką interpretację, mając na względzie art. 28b ust. 1, art. 83 ust. 1 pkt 19 oraz art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

W przypadku gdy wystawia dokumenty związane z eksportem bądź inne dokumenty celne na rzecz osób fizycznych (niepodatników w rozumieniu ustawy o VAT), przyjmuje stawkę 0%, zgodnie z art. 28c, z którego wynika, że miejscem opodatkowania usług w tym przypadku jest miejsce siedziby usługodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy przedstawione w stanie faktycznym działania Wnioskodawcy są prawidłowe i zgodne z przepisami prawa podatkowego, tzn. czy prowadząc działalność jako agencja celna Zainteresowany postępuje prawidłowo stosując stawkę podatku VAT 0% do usługi polegającej na obsłudze celnej (wystawianie dokumentów celnych) związanej z eksportem towarów do państwa trzeciego świadczonych na zlecenie polskiego kontrahenta będącego podatnikiem oraz zagranicznych kontrahentów niebędących podatnikami w rozumieniu ustawy o VAT (np. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej) i tzw. „stawkę NP” do tych samych usług na zlecenie kontrahentów (podatników) zagranicznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na charakter wykonywanej przez niego usługi obsługi celnej związanej z eksportem towarów na rzecz odbiorców polskich - w świetle brzmienia art. 83 ust. 1 pkt 19 cyt. wyżej ustawy o VAT, zgodnie z którym stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych, będą one podlegały opodatkowaniu stawką 0%. Stawka 23% znajdzie zastosowanie tylko w przypadku wystawiania dokumentów nie związanych z eksportem.

W przypadku wszystkich zagranicznych kontrahentów (Niemcy, Rosja itd.) niebędących podatnikami w rozumieniu ustawy o VAT (np. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej), Zainteresowany opiera się na art. 28c, skąd wynika, że miejscem świadczenia jest w tym przypadku - siedziba usługodawcy.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługobiorca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności - miejsce, w którym zwykle prowadzi działalność lub ma miejsce zwykłego pobytu. Zważywszy na to, że powołane przepisy mają zastosowanie w przedmiotowej sprawie, miejscem powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług - czy to na zlecenie polskiej, niemieckiej, czy też rosyjskiej firmy (podatnika), będzie zawsze odpowiednio kraj, w którym posiada on siedzibę, miejsce prowadzenia działalności lub zamieszkania czy pobytu. Dlatego faktury wystawiane przez Zainteresowanego na rzecz zleceniodawców z zagranicy nie zawierają podatku, a jedynie adnotację, że podatek rozlicza nabywca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadząc działalność w formie agencji celnej wykonuje obsługę celną związaną z eksportem towarów poza Unię Europejską (wystawianie dokumentów celnych), na zlecenie i z upoważnienia firm polskich, jak też firm zagranicznych mających siedzibę na terenie Unii Europejskiej (np. Niemcy) oraz poza jej obszarem (np. Rosja). Usługi te świadczy także na rzecz osób fizycznych (niepodatników w rozumieniu ustawy) We wszystkich przypadkach usługi celne wykonywane są na terenie Polski.

Przedmiotem pytania Zainteresowanego jest wysokość stawki podatku z tytułu wykonywania ww. usług świadczonych na rzecz polskich kontrahentów będących podatnikami, zagranicznych kontrahentów niebędących podatnikami w rozumieniu ustawy o VAT (np. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej) oraz kontrahentów (podatników) zagranicznych.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że opodatkowaniu zgodnie z krajowymi stawkami podatku, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem w pierwszej kolejności należy określić miejsce świadczenia (opodatkowania) wykonywanych przez Wnioskodawcę usług.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany świadczy usługi związane z eksportem towarów na rzecz:

  • firm polskich – podatników w rozumieniu ustawy,
  • firm mających siedziby na terenie Unii Europejskiej - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy,
  • firm mających siedziby poza Unią Europejską - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy,
  • osób fizycznych - niepodatników w rozumieniu ustawy.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług wykonywanych na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Zainteresowany świadczy ww. usługi również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (podmiotów niebędących podatnikami), w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie również art. 28c ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, 28f ust. 1,2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy w odniesieniu do przedstawionego opisu spraw stwierdzić należy, że miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania wykonywanych przez Wnioskodawcę usług polegających na obsłudze celnej (wystawianie dokumentów celnych) jest w przypadku:

  • firm polskich - podatników w rozumieniu ustawy - terytorium kraju,
  • firm mających siedziby na terenie Unii Europejskiej - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy - terytorium państwa, w którym dana firma posiada swoją siedzibę,
  • firm mających siedziby poza Unią Europejską - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy terytorium państwa, w którym dana firma posiada swoją siedzibę,
  • osób fizycznych - niepodatników w rozumieniu ustawy - terytorium kraju.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynność bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Odnosząc zatem powyższe do pytania Zainteresowanego stwierdzić należy, że świadczenie przez niego przedmiotowych usług związanych z eksportem, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy na rzecz:

  • firm polskich - podatników w rozumieniu ustawy - opodatkowane jest stawką podatku w wysokości 0%,
  • firm mających siedziby na terenie Unii Europejskiej - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy - nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju,
  • firm mających siedziby poza Unią Europejską - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy - nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju,
  • osób fizycznych - niepodatników w rozumieniu ustawy - opodatkowane jest stawką podatku w wysokości 0%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie stanu faktycznego w części dotyczącej stawki podatku dla świadczonych usług związanych z eksportem towarów. Natomiast w części dotyczącej obowiązku wykazywania świadczonych usług w deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej wydana została w dniu 20 lutego 2012 r. interpretacja indywidualna nr ILPP4/443-766/11-3/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj