Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-573/12/EJ
z 31 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-573/12/EJ
Data
2012.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
autobus
bilety
czynności opodatkowane
faktura
faktura VAT
gmina
odliczenia
prawo do odliczenia
wynajem


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją przez Gminę inwestycji polegającej na zakupie taboru autobusowego, który zostanie następnie przekazany w dzierżawę



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2012r. (data wpływu 6 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości podatku VAT naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości podatku VAT naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje projekt pn. „…” (dalej projekt). Projekt jest planowany do współfinansowania przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013, Priorytet III: Wojewódzkie ośrodki wzrostu, działanie 3.1 Systemy miejskiego transportu zbiorowego. Projekt znajduje się na liście projektów indywidualnych tego programu pod numerem POP W 3.1-2. Beneficjentem projektu jest Gmina, natomiast jednostkami realizującymi projekt są Z., M. oraz Urząd Miasta. Pojęcie jednostki realizującej projekt należy tu rozumieć jako jednostką organizacyjną gminy, która została upoważniona przez Gminę do ponoszenia w jej imieniu wydatków w ramach projektu oraz która będzie zarządzać nabytym, bądź wytworzonym w ramach projektu majątkiem zgodnie ze swoim statutem lub regulaminem organizacyjnym. Strategicznym celem projektu jest poprawa funkcjonalności transportu miejskiego poprzez poprawę dostępu do centralnych obszarów miasta oraz zapewnienie efektywnego transportu wewnątrz R., co przyczyni się do zwiększenia potencjału rozwojowego i atrakcyjności aglomeracji rzeszowskiej oraz wzrostu mobilności mieszkańców.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

  1. Rozbudowę/przebudowę dróg, skrzyżowań, pętli i zatok autobusowych, wykonanie śluz autobusowych i bus-pasów
  2. Zakup taboru autobusowego
  3. Zakup i montaż urządzeń tworzących Inteligentny System Transportu (ITS) obejmujący: System Informacji Pasażerskiej (E-info), System Elektronicznego Poboru Opłat (E-bilet), System Zarządzania Transportem Publicznym (SZTP)
  4. Zakup i montaż urządzeń tworzących Inteligentny System Transportu (ITS) w zakresie Systemu Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym (SOSRD)
  5. Zakup i montaż urządzeń tworzących platformę teleinformatyczną dla Inteligentnych Systemów Transportu w zakresie komponentów:
    1. sieć szkieletowa (sieć radiowa wysokiej przepustowości wspólna dla wszystkich elementów Inteligentnych Systemów Transportu opisanych powyżej),
    2. sieć dostępowa (urządzenia dedykowane SOSRD),
    3. sieć dostępowa (urządzenia na przystankach oraz w autobusach dedykowane E-info, E-bilet i SZTP).
  6. Przygotowanie, obsługa i promocja projektu.

Gmina upoważniła do ponoszenia wydatków związanych z przygotowaniem i realizacją projektu w zakresie zadań dotyczących punktu 2, 3 i 5c gminną jednostkę budżetową Z. Zarząd Transportu jest jednostką budżetową Gminy powołaną na mocy Uchwały Rady Miasta w sprawie utworzenia Zarządu do wykonywania zadań własnych gminy. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z § 8 statutu Wnioskodawca realizuje swoje wydatki ze środków finansowych zatwierdzonych uchwałą budżetową, środki przekazywane są z budżetu Gminy na rachunek Wnioskodawcy i mogą być wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wysokości planu finansowego. Uzyskane dochody Wnioskodawca odprowadza na rachunek dochodów Gminy. Wnioskodawca zaspokaja zbiorowe potrzeby mieszkańców w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Przedmiotem działania Wnioskodawcy zgodnie ze statutem jest planowanie, organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym, a w szczególności: planowanie sieci komunikacyjnej, planowanie rozkładów jazdy, wybór przewoźników, określenie zasad korzystania z przystanków, opracowywanie taryf, emisja i sprzedaż biletów, kontrola biletów, kontrola realizacji i rozliczanie usług przewozowych, inicjowanie, przygotowanie i realizacja przedsięwzięć w zakresie rozbudowy infrastruktury i taboru, pozyskiwanie środków na finansowanie projektów inwestycyjnych, prowadzenie działalności informacyjnej i marketingowej. Gmina zawarła umowę wykonawczą na świadczenie usług przewozowych w miejskiej, autobusowej komunikacji zbiorowej z MSp. z o.o. Przedmiotem ww. umowy jest realizacja przez MSp. z o.o. usług przewozowych na liniach autobusowych na terenie Gminy. M.posiada status podmiotu wewnętrznego. Gmina jest jedynym założycielem i udziałowcem M. Podstawą zapłaty za świadczone usługi jest faktura VAT wystawiana przez MSp. z o.o. dla Wnioskodawcy.

Realizując zadania określone w punktach 2, 3 i 5c) projektu Wnioskodawca dokona zakupu towarów i usług m.in. autobusy, komputery pokładowe, moduły GPS+GPRS, kasowniki elektroniczne i biletomaty, urządzenia dla kontrolerów, tablice SIP na przystankach i w autobusach, urządzenia zliczające pasażerów, serwery, oprogramowanie systemu, inne urządzenia obsługujące i związane z systemem, karty bezstykowe, monitoring wizyjny taboru autobusowego, przystosowanie pomieszczeń do obsługi e-info i systemu zarządzania transportem (prace remontowo-budowlane i wyposażenie w sprzęt biurowy i informatyczny).

Wszystkie zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu przez Wnioskodawcę będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie zarządzał ww. majątkiem po zakończeniu realizacji projektu. Tabor autobusowy oraz wybrane elementy systemów E-info, SZTP, które będą zamontowane w autobusach zostaną wydzierżawione M w zamian za czynsz dzierżawny. M nie będzie miało prawa zmienić przeznaczenia przedmiotu dzierżawy, dokonywać w nim zmian, poprawek, udoskonaleń lub przeróbek, a także oddać go osobie trzeciej ani poddzierżawić, bez zgody Gminy, w imieniu której działa Wnioskodawca. Wnioskodawca będzie wykorzystywał powstały w ramach projektu majątek, który będzie pozostawał w jego zarządzie, do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ występuje bezpośredni związek wykorzystania tego majątku ze świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu VAT, tj. usługi autobusowego transportu zbiorowego ujętej w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, pn. „Transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski”. Świadczenie tej usługi związane jest z pobieraniem od pasażerów opłaty za przejazd (sprzedaż biletów komunikacji miejskiej) oraz dokonywanie zakupu usług przewozowych od przewoźnika. Tabor autobusowy zostanie wydzierżawiony (na podstawie umowy cywilnoprawnej) podmiotowi wewnętrznemu w zamian za czynsz dzierżawny, zatem także zostanie wykorzystany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do planowanych zakupów dotyczących inwestycji realizowanej w ramach projektu „…” w zakresie zadań:

  1. zakup taboru autobusowego,
  2. zakup i montaż urządzeń tworzących Inteligentny System Transportu (ITS), obejmujący:
    • System Informacji Pasażerskiej (E-info),
    • System Elektronicznego Poboru Opłat (E-bilet),
    System Zarządzania Transportem Publicznym;
  3. Zakup i montaż urządzeń tworzących platformę teleinformatyczną dla Inteligentnych Systemów Transportu, w zakresie komponentu sieć dostępowa (urządzenia na przystankach oraz w autobusach dedykowane E-info, E-bilet i SZTP)

istnieje możliwość odliczenia przez Wnioskodawcę w całości podatku VAT naliczonego przy ich zakupie...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zarząd Transportu będzie posiadał możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją ww. zadań inwestycyjnych, ponieważ występuje bezpośredni związek wykorzystania tego majątku ze świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Powstały w ramach projektu majątek będzie zarządzany przez Wnioskodawcę i będzie generował dochody poprzez wykorzystanie go do świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego, za które będą pobierane przez Wnioskodawcę opłaty (sprzedaż biletów komunikacji miejskiej). Tabor autobusowy zostanie wydzierżawiony M w zamian za czynsz dzierżawny na podstawie umowy cywilno-prawnej. Dochody uzyskiwane zarówno ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej jak i dzierżawy autobusów stanowią czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W okresie trwania projektu jak również po jego realizacji, planuje się prowadzenie przez Wnioskodawcę sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT (sprzedaż biletów) oraz dokonywanie zakupu usług przewozowych od przewoźników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter niewątpliwy. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych

Z opisu zdarzenia przyszłego wnika, że Wnioskodawca realizuje część zadań w ramach projektu pn. „…”, którego beneficjentem jest Gmina. Wszystkie zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu przez Wnioskodawcę będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie zarządzał nabytym majątkiem po zakończeniu realizacji projektu. Tabor autobusowy oraz wybrane elementy systemów E-info, E-bilet, SZTP, które będą zamontowane z autobusach zostaną wydzierżawione M w zamian za czynsz dzierżawny. Wnioskodawca będzie wykorzystywał powstały w ramach projektu majątek do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zatem usługa wynajmu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ poniesione wydatki w ramach realizacji projektu „…” w części przypadającej na Wnioskodawcę będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Spełniony zostanie warunek, o którym mowa w powołanym przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem wystąpi bezpośredni związek podatku naliczonego przy zakupach poczynionych w ramach projektu z czynnością generującą podatek należny.

Zatem Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj