Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-107/14-2/TK
z 31 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPREAJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez pełnomocników, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie znaków akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie znaków akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

„B” S.A. (dalej: B lub Spółka) zajmuje się produkcją i sprzedażą napojów alkoholowych. Spółka posiada skład podatkowy typu produkcyjno-magazynowego, w którym odbywa się produkcja napojów alkoholowych oraz skład podatkowy typu magazynowego, w którym Spółka magazynuje wyroby gotowe. Spółka posiada także skład podatkowy w Zakładzie rektyfikacji spirytusu.

Spółka jest częścią międzynarodowej Grupy (…) (dalej: Grupa), do której należy również „A” (dalej: A). W najbliższym czasie planowana jest reorganizacja działalności Grupy związana z wprowadzeniem nowego schematu współpracy między spółkami z Grupy (w tym pomiędzy B a A). Zmiana ta spowoduje, że A przypisane zostaną nowe funkcje. A będzie odpowiedzialna za zarządzanie na całym świecie markami napojów alkoholowych, należącymi do Grupy. W ramach nowej funkcji A będzie również zarządzała markami napojów alkoholowych produkowanych w Polsce przez B (przede wszystkim wódki (…)).

Nowy model współpracy w ramach Grupy zakłada, że A jako podmiot zarządzający markami będzie nabywał od B napoje alkoholowe, wyprodukowane przez nią w Polsce. Następnie A zawsze będzie odsprzedawał B wszystkie oznaczone polskimi znakami akcyzy napoje alkoholowe, które będą przeznaczone na polski rynek, tj. będą sprzedawane przez B i wyprowadzane ze składu podatkowego. Pozostała część wyrobów nie jest przedmiotem niniejszego wniosku, gdyż wyroby te nie będą oznaczone polskimi znakami akcyzy będą przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy bądź eksportu. B będzie odpowiedzialna za nabycie znaków akcyzy, wyprodukowanie napojów alkoholowych i nałożenie znaków, wyprowadzenie napojów alkoholowych ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy, zapłacenie akcyzy oraz rozliczenie znaków akcyzy.

Zakup i sprzedaż napojów alkoholowych pomiędzy B i A będą następowały bez fizycznego przemieszczania wyrobów w składzie podatkowym prowadzonym przez B, który jest pod nadzorem funkcjonariuszy właściwego urzędu celnego. W rezultacie, A stanie się formalnie właścicielem napojów alkoholowych jedynie na czas dokonania transakcji zakupu od B i następnie odsprzedaży, które będą automatycznie następowały po sobie. Jednocześnie transakcje te są niezbędne ze względu na fakt, iż to A, a nie B będzie zarządzała markami sprzedawanych napojów alkoholowych.

Mając na uwadze powyższy model współpracy, B chciałaby potwierdzić, że na gruncie przepisów akcyzowych w toku trwającej procedury zawieszenia poboru akcyzy Spółka dokonując sprzedaży napojów alkoholowych do A i następnie odkupując część tych wyrobów od A, które zostały oznaczone znakami akcyzy, w celu dokonania dalszej ich dystrybucji na terytorium Polski nie naruszy art. 130 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy transakcje przedstawione w stanie faktycznym, których przedmiotem są napoje alkoholowe oznaczone znakami akcyzy, dokonywane w trakcie trwania procedury zawieszenia poboru akcyzy i mające miejsce w składzie podatkowym Spółki, nie naruszą art. 130 ust. 1 ustawy akcyzowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedając i następnie odkupując od A napoje alkoholowe oznaczone znakami akcyzy w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy nie naruszy art. 130 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 752) dalej: ustawa akcyzowa. Wynika to za faktu, że transakcje te będą miały miejsce w składzie podatkowym, w trakcie trwania procedury zawieszenia poboru akcyzy, a ich przedmiotem będą wyroby gotowe, tj. napoje alkoholowe. Co więcej transakcje te będą dokonywane bez fizycznego przemieszczania wyrobów gotowych.

Uzasadnienie:

Regulacje odnoszące się do znaków akcyzy zostały uregulowane w dziale VI ustawy akcyzowej. Polski ustawodawca uregulował kwestie odnoszące się do obowiązku oznaczania znakami akcyzy, zasady i tryb nanoszenia znaków akcyzy, procedurę otrzymywania znaków akcyzy, czy prawa i obowiązki wynikające ze stosowania znaków akcyzy.

Dlatego, analizując przepisy odnoszące się do znaków akcyzy w pierwszej kolejności Spółka odwołuje się do art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, który reguluje obowiązek oznaczania znakami akcyzy. Zgodnie z tym przepisem, na podmiocie prowadzącym skład podatkowy spoczywa obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka wypełnia ten obowiązek ustawowy, gdyż to właśnie B, działając jako pomiot posiadający skład podatkowy nakłada znaki akcyzy na wyprodukowane przez siebie napoje alkoholowe.

Natomiast przepisy regulujące w art. 117 ustawy akcyzowej, kwestie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy i zakazu sprzedaży wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy bez ich prawidłowego oznaczenia znakami mają zastosowanie wyłączenie do sytuacji występujących poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zatem z uwagi na fakt, że wszystkie działania przedstawione w stanie faktycznym będą miały miejsce w trakcie trwania procedury zawieszenia poboru akcyzy, powyższy przepis nie ma zastosowania. Jednakże niezależnie od tego, Spółka wskazuje, że wypełnia warunek, o którym mowa w art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. B spełnia również warunek, przedstawiony w art. 117 ust. 3 ustawy akcyzowej, na gruncie którego wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy.

Powyższe stanowi konsekwencję tego, że znaki akcyzy będą nanoszone na napoje alkoholowe w składzie podatkowym, przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, tj. wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego, należącego do B. Napoje alkoholowe znajdujące się w składzie podatkowym, sprzedawane będą do A w momencie, w którym wyroby gotowe zostaną przekazane do magazynu, tj. po oznaczeniu znakami akcyzy. Zatem transakcja sprzedaży napojów alkoholowych oznaczonych znakami akcyzy nie będzie naruszać art. 117 ust. 3 ustawy akcyzowej.

Spółka wskazuje, że wyroby akcyzowe, w tym napoje alkoholowe znajdujące się w składzie podatkowym mogą być wielokrotnie przedmiotem transakcji kupna-sprzedaży, gdyż nie mają one wpływu na trwanie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Prawo własności do napojów alkoholowych oznaczonych znakami akcyzy w momencie pozostawania ich w składzie podatkowym jest bez znaczenia w trakcie trwania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Przesłanka „bycia właścicielem wyrobów” jest istotna dopiero na moment zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, tj. wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego, gdyż skutkuje on powstaniem zobowiązania podatkowego.

Powyższe stwierdzenia znajdują odzwierciedlenie w przepisach ustawy akcyzowej. W art. 42 oraz w art. 44 ustawy akcyzowej, ustawodawca przedstawił zdarzenia, których wystąpienie powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wśród zdarzeń wyszczególnionych w powyższych przepisach nie została wymieniona okoliczność, w której na skutek sprzedaży wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym dochodzi do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Równocześnie z art. 40 ust. 1 pkt 1a ustawy akcyzowej, wynika, że procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie wobec wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym.

Zatem odwołując się do nowego schematu współpracy między spółkami należącymi do Grupy, w sytuacji, w której B będzie sprzedawać napoje alkoholowe na rzecz A, a następnie A dokona automatycznej ich odsprzedaży na rzecz B, to nie dojdzie do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Podyktowane jest to tym, że napoje alkoholowe oznaczone znakami akcyzy w trakcie powyższych transakcji będą znajdowały się cały czas w składzie podatkowym, należącym do B, zatem nie dojdzie do wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurę zakończenia poboru akcyzy, a tym samym nie dojdzie do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tożsamy pogląd wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej wydanej Spółce w dniu 8 lipca 2011 r., sygn. ILPP3/443-37/11-2/TK. W interpretacji tej Dyrektor uznał za prawidłowe stanowisko Spółki, wskazujące, że: ,,Ustawa akcyzowa nie łączy prawa stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy z posiadaniem prawa własności do wyrobów znajdujących się w takiej procedurze, w tym przypadku napojów alkoholowych w składzie podatkowym. Czynnością powodującą zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w stanie faktycznym będącym podstawą niniejszego wniosku będzie wyprowadzenie wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy”.

Mając na uwadze charakter i rodzaj dokonywanych transakcji w ramach planowanego modelu współpracy między B a A, Spółka wskazuje na przepisy regulujące kwestię zakazu dalszego przekazywania znaków akcyzy. Art. 130 ust. 1 ustawy akcyzowej, określa zakaz zbywania lub na jakichkolwiek innych zasadach odstępowania lub przekazywania odpłatnie albo nieodpłatnie innym podmiotom znaków akcyzy oraz upoważnień do odbioru znaków akcyzy. B nakładając znaki akcyzy na wyprodukowane przez siebie napoje alkoholowe, nie będzie dokonywać czynności, którą można byłoby zaklasyfikować, jako „przekazywanie” znaków akcyzy, o której mowa w przepisie, gdyż na żadnym z etapów nowego modelu współpracy między B a A nie dojdzie do fizycznego przekazania znaków akcyzy. To B będzie nabywać znaki akcyzy, nakładać je na wyprodukowane przez siebie wyroby akcyzowe oraz rozliczać znaki akcyzy, natomiast A nabywa wyłącznie wyroby gotowe, które w tej części, w której przeznaczone są na polski rynek, w całości zostaną odsprzedane B.

Należy wskazać, że ustawodawca wprowadzając w art. 130 ust. 1 ustawy akcyzowej zakaz przekazywania znaków akcyzy kierował się tym, by wyeliminować sytuacje, w których znaki akcyzy będą przekazywane do podmiotów nieuprawnionych, kiedy istniałoby ryzyko, że wyroby akcyzowe pomimo, że oznaczone znakami akcyzy byłyby nie opodatkowane akcyzą (tzn. należna akcyza nie zostałaby uiszczona). Przedmiotowy przepis ma więc zagwarantować, że produkcja oraz obrót napojami alkoholowymi na terytorium kraju będzie dokonywana przez uprawnione do tego podmioty będzie wiązała się z uiszczeniem akcyzy w prawidłowej wysokości. Dlatego też w ust. 3-5 art. 130 ustawy akcyzowej zostały wskazane przypadki kiedy znaki akcyzy mogą być przekazywane i, że ustawodawca mówiąc o przekazywaniu ma na myśli fizyczne przekazywanie znaków akcyzy jeszcze nie nałożonych na wyroby akcyzowe. Natomiast w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, nie ma wątpliwości, że sprzedaż wyrobów gotowych nie może rodzić jakiegokolwiek ryzyka, że podatek akcyzowy nie zostanie zapłacony w należytej wysokości, a znaki akcyzy zostaną przekazane do nieuprawnionych podmiotów. Podsumowując, na gruncie wskazanych powyżej przepisów ustawy akcyzowej, Spółka będzie uprawniona do sprzedaży, a następnie odkupienia od A napojów alkoholowych. Wynika to z faktu, że transakcje te będą odbywały się w składzie podatkowym w trakcie trwania procedury zawieszenia poboru akcyzy bez fizycznego przemieszczania wyrobów gotowych, tj. napojów alkoholowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpreAję przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpreAję – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj