Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1655/11-4/AK
z 7 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1655/11-4/AK
Data
2012.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
odliczenia
podatek należny
ulga


Istota interpretacji
Czy w opisanej sytuacji rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w obowiązujących terminach będzie uprawniało spółkę cywilna do dokonania odliczenia od podatku należnego kwot wydatkowanych na zakup każdej z kas rejestracyjnych zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania?



Wniosek ORD-IN 868 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 27 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 5 marca 2012 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni w chwili obecnej prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą X w zakres której wchodzi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 ze zm.) wystąpił obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W dniu 28 listopada 2011 r zawarto umowę spółki cywilnej, do której z dniem 1 stycznia 2012 r. Zainteresowana zamierza wnieść aportem całość przedsiębiorstwa. Dotychczasowa działalność kontynuowana będzie w ramach nowopowstałej spółki cywilnej, w której nie wystąpił dotychczas obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych. Obowiązek ten powstanie z chwilą dokonania pierwszej sprzedaży, tj. z dniem 2 stycznia 2012 r.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż:

  • w umowie Spółki zawartej w dniu 28 listopada 2011 r. nie określono dnia rozpoczęcia jej działalności. W dniu 30 grudnia 2011 r. aktem notarialnym nr X dotychczasowa działalność została wniesiona aportem do nowo powstałej Spółki z dniem 1 stycznia 2012 r. według stanu na dzień 31 grudnia 2011 r. zgodnie ze sporządzonym na dzień 31 grudnia 2011 r. bilansem,
  • w zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP2 została wpisana data 1 stycznia 2012 r.,
  • przed rozpoczęciem ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych pismem z dnia 19 grudnia 2011 r. powiadomiono Naczelnika Urzędu Skarbowego o liczbie i miejscu użytkowania kas,
  • dokonano zapłaty całości należności za zakup kas i Zainteresowana posiada dowód tej zapłaty,
  • w terminie 7 dni od daty fiskalizacji kas dokonano zgłoszenia do Naczelnika Urzędu Skarbowego w celu otrzymania numeru identyfikacyjnego,
  • ewidencjonowanie obrotu przy użyciu kas rejestrujących nastąpiło w obowiązującym terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w obowiązujących terminach będzie uprawniało spółkę cywilną do dokonania odliczenia od podatku należnego kwot wydatkowanych na zakup każdej z kas rejestracyjnych zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zawiązanie spółki powoduje obowiązek rejestracji nowego podmiotu w sferze prawa podatkowego. Podmiot ten staje się nowym podatnikiem podatku od towarów i usług któremu przez naczelnika urzędu zostaje nadany nowy nr NIP. Jako nowy podmiot uzyskuje uprawnienia przysługujące nowo rozpoczynającym działalność. W myśl art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny (bez podatku) nie więcej niż 700,00 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) - art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług zarówno Wnioskodawczyni, jak i spółka cywilna są traktowani jako odrębne podmioty, każde z nich spełnia bowiem definicję podatnika.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w chwili obecnej prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, w zakres której wchodzi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W dniu 28 listopada 2011 r. zawarto umowę spółki cywilnej do której z dniem 1 stycznie 2012 r. Zainteresowana zamierza wnieść aportem całość przedsiębiorstwa. Dotychczasowa działalność kontynuowana będzie w ramach nowopowstałej spółki cywilnej, w której nie wystąpił dotychczas obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych. Obowiązek ten powstanie z chwilą dokonania pierwszej sprzedaży, tj. 2 stycznia 2012 r. W umowie Spółki zawartej w dniu 28 listopada 2011 r. nie określono dnia rozpoczęcia jej działalności. W zgłoszeniu identyfikacyjnym NIP-2 została wpisana data 1 stycznia 2012 r., jako data rozpoczęcia działalności Spółki.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kasa rejestrująca to specjalne urządzenie ewidencjonujące obrót i kwoty należnego podatku, a zakup i zainstalowanie tego urządzenia wiąże się z poniesieniem pewnego obciążenia finansowego przez podatnika. Mając na uwadze fakt, iż dla wielu podatników kasy rejestrujące są urządzeniami stosunkowo drogimi, a także premiując podatników terminowo spełniających ustawowe obowiązki w zakresie rozpoczęcia używania kas, ustawodawca wprowadził ulgę związaną z zakupem kas rejestrujących.

Zgodnie bowiem z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Jak jednoznacznie wynika z powyższego przepisu, odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy, stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

Powyższe również potwierdza, że przedmiotowa ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązkiem ewidencjonowania. Oznacza to, że kolejne kasy, nabyte po dacie powstania obowiązku ewidencjonowania, nie uprawniają podatnika do skorzystania z ustanowionej ulgi. Odnosi się to także do sytuacji, w której podatnik dokonuje rozszerzenia działalności, w związku z czym instalowane są nowe kasy, które są kasami nabytymi już po dniu powstania obowiązku ewidencjonowania lub w sytuacji nabycia kas w celu wymiany starych modeli na nowe.

W tym miejscu należy podkreślić, iż kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy.

I tak, zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 111 ust. 7 pkt 1 i 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot. Oraz określi przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących, przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas oraz konieczność zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem (zwrotem) tych kwot;

Powołując się na powyższą delegację ustawową, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733 ze zm.).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;.
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej „potwierdzeniem”;
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Stosownie do § 2 ust. 2 cyt. rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może być dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania, jeżeli zgłoszenie to zostało złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania tych kwot.

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy m.in. złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy, posiada dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą oraz rozpocznie ewidencjonowanie przy zastosowaniu kas rejestrujących w obowiązujących terminach.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.), reguluje m.in. kwestie funkcjonowania kas rejestrujących.

Na mocy § 7 ust. 1 pkt 10 ww. rozporządzenia, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani spełniać następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas: dokonywać zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.

Stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonać zgłoszenia kasy rejestrującej do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy.

Wyżej powołany przepis art. 111 ust. 3a pkt 10 wprowadzony został do ustawy o podatku od towarów i usług za pomocą przepisu art. 1 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332). Zgodnie z art. 11 pkt 1 tej ustawy, ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2011 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 25, art. 2 i 9, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2011 r.

Według art. 9 ust. 7 ww. ustawy, dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a i 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż w dniu 28 listopada 2011 r. zawarto umowę spółki cywilnej do której z dniem 1 stycznia 2012 r. Zainteresowana zamierza wnieść aportem całość przedsiębiorstwa. Dotychczasowa działalność kontynuowana będzie w ramach nowopowstałej spółki cywilnej, w której nie wystąpił dotychczas obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych. Obowiązek ten powstanie z chwilą dokonania pierwszej sprzedaży, tj. 2 stycznia 2012 r. Przed rozpoczęciem ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych pismem z dnia 19 grudnia 2011 r. powiadomiono Naczelnika Urzędu Skarbowego o liczbie i miejscu użytkowania kas. Dokonano zapłaty całości należności za zakup kas i Zainteresowana posiada dowód tej zapłaty. W terminie 7 dni od daty fiskalizacji kas dokonano zgłoszenia do Naczelnika Urzędu Skarbowego w celu otrzymania numeru identyfikacyjnego, ewidencjonowanie obrotu przy użyciu kas rejestrujących nastąpiło w obowiązującym terminie.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w obowiązujących terminach będzie uprawniało spółkę cywilną do dokonania odliczenia od podatku należnego kwot wydatkowanych na zakup każdej z kas rejestracyjnych zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania, ponieważ przed rozpoczęciem ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych powiadomiono Naczelnika Urzędu Skarbowego o liczbie i miejscu użytkowania kas. Dokonano zapłaty całości należności za zakup kas i Zainteresowana posiada dowód tej zapłaty. Dokonano również zgłoszenia do Naczelnika Urzędu Skarbowego w celu otrzymania numeru identyfikacyjnego.

Zatem, nowo powstała spółka może dokonać odliczenia kwot wydatkowanych na zakup każdej z kas rejestracyjnych w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj