Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1041/14/BK
z 19 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2014 r. (data wpływu 1 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. „……”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 września 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Powiat wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa …..jako instytucji zarządzającej Programem Operacyjnym … na lata 2007-2013 z wnioskiem o dofinansowanie projektu „……..”. Projekt zakwalifikowano do dofinansowania. Realizatorem działania są:


  • Starostwo Powiatowe w…,
  • Powiatowy Zarząd Dróg w ….- powiatowa jednostka organizacyjna, powołana do zarządzania drogami powiatowymi. Efektem realizacji zadania będzie: wybudowanie 0,91 km nowej drogi oraz 2 skrzyżowań typu rondo, wybudowanie 6 sztuk azyli bezpieczeństwa, wybudowanie 10 przejść dla pieszych, 27 sztuk punktów oświetleniowych plus 2 sztuki kandelabrów, wybudowanie 1346 m ścieżek rowerowych, 1885 m chodników, długość wybudowanej kanalizacji deszczowej to 970 m, a wodociągowej to 276 m. Realizacja zadania wymaga poniesienia kosztów, w tym kwalifikowanych. Wydatki kwalifikowane są w 66,37% zrefundowane przez instytucję zarządzającą RPO … . Wydatkami kwalifikowanymi w ramach projektu są wydatki na: roboty budowlano-montażowe, inżyniera kontraktu, audyt zewnętrzny, promocje – roboty budowlane, promocje – inżyniera kontraktu. Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem inwestycji drogowej będzie Powiat …, który zapewni trwałość projektu przez okres co najmniej 5 lat od zakończenia projektu. Wszystkie wydatki związane z realizacją projektu dokonywane są zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych oraz ustawą o finansach publicznych w zakresie obowiązywania ww. ustaw. Całkowity koszt realizacji projektu wyniesie 7.911.154,39 zł. Płatnikiem wszystkich faktur jest Powiatowy Zarząd Dróg w …..– jednostka organizacyjna Powiatu. Wnioskodawca nie posiada jakichkolwiek możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT naliczonego w ramach realizowanego projektu. Wnioskodawca nie jest „ płatnikiem ” VAT na podstawie art. 15 ust. 6 oraz „ art. 1 ust. 2 ” ustawy o podatku od towarów i usług. W 2013 r. NSA w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę (I FPS 1/13) o następującej treści : „ w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług ”. Obecnie istniałaby możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przez powiat, który jest zawarty w fakturach zakupu w jednostce, jeśli Wnioskodawca przygotuje dla powiatu cząstkową deklarację VAT-7. Nie ma jednak ostatecznego stanowiska Ministra Finansów w tej sprawie. Dlatego do dnia dzisiejszego Wnioskodawca działa w oparciu o przepisy ustawy przedstawione w stanie faktycznym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca realizując zadanie Powiatu ….o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych „……”, może odliczyć podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją wyżej opisanego zadania?


Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowy Zarząd Dróg ……realizując zadania publiczne w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonuje zakupów (sprzedaży) związanych z czynnościami opodatkowanymi. Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne, w związku z tym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług projekt nie będzie wykorzystywany do sprzedaży opodatkowanej. Ponadto nie ma zastosowania rozdział 9 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Nawet jeśli Minister Finansów wyda ostateczną interpretację w związku z wyżej przytoczoną uchwałą NSA, gdzie potencjalnie Powiat …..mógłby w jakiejś części skorzystać z podatku VAT, to prawo nie działa wstecz, ta konkretna uchwała NSA działa tylko w przyszłość, a ponadto Minister Finansów stwierdził w komunikacie, że „nie będą kwestionowane dotychczasowe rozliczenia gminnych jednostek budżetowych jako podatników VAT”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze złożonego wniosku wynika, że Powiat wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o dofinansowanie projektu „……….”. Realizatorem zadania jest Wnioskodawca – powiatowa jednostka organizacyjna powołana do zarządzania drogami powiatowymi. Efektem realizowanej inwestycji będzie wybudowanie 0,91 km nowej drogi oraz 2 skrzyżowań typu rondo, wybudowanie 6 sztuk azyli bezpieczeństwa, wybudowanie 10 przejść dla pieszych, 27 sztuk punktów oświetleniowych plus 2 sztuki kandelabrów, wybudowanie 1346 m ścieżek rowerowych, 1885 m chodników, długość wybudowanej kanalizacji deszczowej to 970 m, a wodociągowej to 276 m. Droga stanowi majątek Powiatu. Płatnikiem wszystkich faktur jest Wnioskodawca.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, stwierdzić należy, że w odniesieniu do przedmiotowego zadania nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż – jak wskazano wyżej – obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jednym z podstawowych warunków jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów dokonanych przez podatnika z wykonanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Wobec powyższego – jak słusznie wskazano - Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania.

Wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji była wyłącznie kwestia objęta pytaniem, natomiast nie podlegały ocenie wnioski płynące z powołanej przez Wnioskodawcę uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 1/13 gdyż nie było to przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj