Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-371/14-6/KC
z 12 lutego 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2014 r. (data wpływu 22 października 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2015 r. (data wpływu 16 stycznia 2015 r.) oraz pismem z dnia 3 lutego 2015 r. (data wpływu 9 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 października 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 5 stycznia 2015 r., nr IPTPB3/423-371/14-2/KC, na podstawie art. 169 § 1 w zw. Z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 9 stycznia 2015 r., następnie w dniu 16 stycznia 2015 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 15 stycznia 2015 r.).
Następnie pismem z dnia 27 stycznia 2015 r., Nr IPTPB3/423-371/14-4/KC, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, ponownie wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 30 stycznia 2015 r., w dniu 9 lutego 2015 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 6 lutego 2015 r.).
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (po uzupełnieniu):
X jest organizacją zrzeszającą pracodawców i przedsiębiorców z terenu województwa ,,A” nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu: składek członkowskich, wpłat członkowskich na fundusze celowe, darowizn, zapisów i dotacji, które w całości przeznacza na realizację celów statutowych. Fundusze przeznaczone są na finansowanie działalności statutowej, a w szczególności na działalność organizacyjną, informacyjną, promocyjną i szkoleniową, socjalną i kulturalno-oświatową Związku, a także pożyczkową i poręczeniową oraz działalność humanitarną. Do głównych celów Wnioskodawcy należy ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych pracodawców wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego, a także prowadzenie działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, rynku pracy i przeciwdziałania bezrobociu. Organizacja jest członkiem Konfederacji, a z przynależności tej wynika konieczność opłacania corocznych składek do Konfederacji, która jest organizacją zrzeszającą przedsiębiorców i pracodawców oraz organizacje otoczenia biznesowego, do której przynależność nie jest obowiązkowa.
Do zadań Związku należy w szczególności:
- reprezentowanie społecznych i gospodarczych interesów zrzeszonych pracodawców;
- jednoczenie pracodawców i organizacji pracodawców wokół działań zmierzających do rozwoju gospodarczego oraz realizacji wspólnych interesów pracodawców;
- oddziaływanie na kształtowanie ustawodawstwa gospodarczego i socjalnego dotyczącego interesów zrzeszonych pracodawców;
- wspieranie działań zrzeszonych członków w zakresie realizacji ich żądań statutowych, w tym szczególnie prowadzonych przez nich rokowań układowych i innych rokowań zbiorowych oraz udzielanie pomocy w prowadzonych przez nie sporach zbiorowych pracy;
- wspieranie i współdziałanie z innymi organizacjami pracodawców oraz organizacjami biznesu w kraju i za granicą;
- podejmowanie działań na rzecz współpracy ze związkami zawodowymi i innymi organizacjami, szczególnie w celu wspierania harmonijnego rozwoju gospodarki i stosunków pracy oraz kształtowania i utrzymywania pokoju społecznego;
- podejmowanie inicjatyw i działań zmierzających do podnoszenia poziomu wykształcenia, kwalifikacji i wiedzy pracodawców w zakresie stosunków pracy, prawa, organizacji, ekonomii, techniki i technologii;
- wspieranie procesu integracji gospodarczej Polski z Unią Europejską oraz ułatwianie zrzeszonym pracodawcom nawiązywania kontaktów zagranicznych i współpracy gospodarczej z partnerami zagranicznymi;
- podejmowanie działań na rzecz tworzenia i rozwoju instytucji polubownego rozwiązywania sporów;
- podejmowanie działań związanych z podnoszeniem konkurencyjności gospodarczej regionu.
Związek działa na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U., Nr 55, poz. 235, z późn. zm.). Wnioskodawca nie zaliczył do kosztów uzyskania przychodów składek przekazanych na rzecz Konfederacji, ale jest to konieczny czynnik służący realizacji zadań statutowych (§ 5 Statutu).
Przynależność do Konfederacji umożliwia korzystanie z bazy ekspertów z całej Polski i nie tylko, także z dziedziny ekonomii i nauk pochodnych, możliwość konsultowania projektów ustaw dotyczących otoczenia biznesowego. Jako członek Konfederacji, Związek ma możliwość także korzystać z logo X, który jest znakiem zastrzeżonym.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):
Czy zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 17 ust. 1 pkt 39, dochody przeznaczone w części jako składki na rzecz X będą objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych?
Zdaniem Wnioskodawcy (po uzupełnieniu), zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody stanowiące część składek na rzecz X będą korzystały z ww. zwolnienia, ponieważ dochód ten został przeznaczony na realizację jednego z podstawowych zadań Związku, tj. współdziałanie z innymi organizacjami o podobnym charakterze. Realizacja tego celu statutowego pozwala na realizację pozostałych zadań statutowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 tej ustawy).
Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest organizacją zrzeszającą pracodawców i przedsiębiorców z terenu województwa ,,A” nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu: składek członkowskich, wpłat członkowskich na fundusze celowe, darowizn, zapisów i dotacji, które w całości przeznacza na realizację celów statutowych. Fundusze przeznaczone są na finansowanie działalności statutowej. Do głównych celów Związku należy ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych pracodawców wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego, a także prowadzenie działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, rynku pracy i przeciwdziałania bezrobociu. Organizacja jest członkiem X, a z przynależności tej wynika konieczność opłacania corocznych składek do X, która jest organizacją zrzeszającą przedsiębiorców i pracodawców oraz organizacje otoczenia biznesowego, do której przynależność nie jest obowiązkowa. Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U., Nr 55, poz. 235, z późn. zm.). Wnioskodawca nie zaliczył do kosztów uzyskania przychodów składek przekazanych na rzecz Konfederacji, ale jest to konieczny czynnik służący realizacji zadań statutowych (§ 5 Statutu).
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U., Nr 55, poz. 235, z późn. zm.), jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe.
Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje więc, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, wolny jest od opodatkowania po spełnieniu łącznie następujących warunków:
- przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określonych w statucie oraz
- spełnienia przesłanki o charakterze negatywnym, by środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.
Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Na mocy art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
- dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
- dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
- dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Przez działalność statutową organizacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.
Należy bowiem mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne.
W świetle powyższego, stwierdzić należy, że dochody przeznaczone w części jako składki na rzecz X będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację–w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu–do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi–Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach–art . 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.