Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1067/14-2/SM
z 14 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2014 r. (data wpływu 24 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalania wysokości zabezpieczenia generalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalania wysokości zabezpieczenia generalnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka C. posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego zgodnie z art. 40 ustawy o podatku akcyzowym. Zezwolenie to obejmuje produkcję wyrobów akcyzowych w postaci preparatów smarowych oraz olejów smarowych. W składzie podatkowym produkowane są wyroby akcyzowe energetyczne - oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71; 2710 19 75; 2710 19 81; 2710 19 83; 2710 19 87; 2710 19 91; 2710 19 93; 2710 19 99 oraz preparaty smarowe o kodach CN 3403 19 10, 3403 19 90 (w myśl art. 47 ust. 1 UPA).


Do produkcji ww. wyrobów energetycznych używany jest m.in. surowiec w postaci oleju napędowego, będący własnością prowadzącego skład podatkowy, uprzednio nabyty wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.


Olej napędowy objęty jest zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego i ujęty w zezwoleniu jako „rodzaj wyrobów akcyzowych” w składzie podatkowym. Ponadto Spółka C. posiada interpretację indywidualną, w myśl której może magazynować i wprowadzać do obrotu olej napędowy będący własnością osób trzecich.


W związku z powyższymi czynnościami prowadzonymi w składzie podatkowym, Spółka C. zobowiązana jest do złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Wnioskodawca posiada złożone zabezpieczenie generalne w formie gwarancji ubezpieczeniowej.


Na podstawie § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. Nr 160, poz. 1076), właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość zabezpieczenia generalnego składanego przez podmiot, który nie uzyskał zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego na poziomie równym wysokości zobowiązań podatkowych, gdy kwota ta może zostać dokładnie obliczona przy przyjmowaniu zabezpieczenia - jako równowartość największej dziennej kwoty akcyzy, w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem ustalenia wysokości zabezpieczenia generalnego. Jednym z elementów składowych sumy największej dziennej kwoty akcyzy jest przypadająca do zapłaty kwota akcyzy od wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w okresie rozliczeniowym właściwym dla tego dnia.

Na podstawie art. 23 u.p.a. skład podatkowy zobowiązany jest do obliczania i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej „wpłatami dziennymi” dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.


Skład podatkowy może wcześniej dokonać wpłat dziennych, nie czekając na ostatni 25 dzień, taką praktykę stosuje Spółka C.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


W celu ustalenia wysokości zabezpieczenia generalnego, jakie kwoty powinny być wliczane do sumy największej dziennej kwoty akcyzy w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem ustalenia wysokości zabezpieczenia generalnego, czy powinny to być wliczone zapłacone wpłaty dzienne, które zostały zapłacone w danym okresie rozliczeniowym, przed ostatecznym 25. dniem przypadającym do zapłaty oraz kwoty niezapłacone w danym okresie rozliczeniowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki C., do obliczenia największej dziennej kwoty akcyzy w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem ustalenia wysokości zabezpieczenia generalnego, powinny być wliczane niezapłacone wpłaty dzienne w danym okresie rozliczeniowym w celu ustalenia wysokości zabezpieczenia generalnego.


W celu ustalenia wysokości zabezpieczenia generalnego nie powinno się wliczać zapłaconych wpłat dziennych w danym okresie rozliczeniowym, które byty wpłacone przed ostatnim 25. dniem przypadającym do zapłaty.


Przepis § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. Nr 160, poz. 1076) wyraźnie wskazuje na kwotę, która przypada do zapłaty (nie ma mowy o kwocie zapłaconej) od wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w okresie rozliczeniowym właściwym dla tego dnia.


W związku z powyższym wniosek uznaje się za uzasadniony.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752), zwanej dalej ustawą, do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe są obowiązane następujące podmioty:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy;
  2. zarejestrowany odbiorca;
  3. zarejestrowany wysyłający;
  4. podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  5. podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1;
  6. podmiot pośredniczący;
  7. przedstawiciel podatkowy.

Zabezpieczenie akcyzowe może być złożone na czas oznaczony albo nieoznaczony, dla zagwarantowania pokrycia jednego albo wielu zobowiązań podatkowych (art. 62 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 65 ust. 1 ustawy, podmioty obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy,
  2. zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
  3. zarejestrowany wysyłający,
  4. podmiot pośredniczący,
  5. podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3

- składają zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego w celu zagwarantowania pokrycia wielu zobowiązań podatkowych, z zastrzeżeniem ust. 8.

Zgodnie z art. 65 ust. 2 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość zabezpieczenia generalnego, z uwzględnieniem ust. 3 lub 3a, na poziomie równym:

  1. wysokości zobowiązań podatkowych, gdy kwota ta może zostać dokładnie obliczona przy przyjmowaniu zabezpieczenia;
  2. szacunkowej kwocie maksymalnej wynikającej z mogących powstać zobowiązań podatkowych.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. Nr 160, poz. 1076) określono m.in. szczegółowy sposób ustalania wysokości zabezpieczenia generalnego.

Zgodnie z § 3 ust. 1 tego rozporządzenia, właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość zabezpieczenia generalnego składanego:

  1. przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który nie uzyskał zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy, w przypadku o którym mowa w:
    1. art. 65 ust. 2 pkt 1 ustawy - jako równowartość największej dziennej kwoty akcyzy, w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem ustalenia wysokości zabezpieczenia generalnego, stanowiącej sumę:
      • kwoty akcyzy od wszystkich wyrobów akcyzowych znajdujących się w danym dniu w składzie podatkowym, łącznie z wyrobami objętymi zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz
      • kwoty akcyzy od wyrobów akcyzowych, które w tym dniu znajdowały się w trakcie przemieszczania przez ten podmiot z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy lub kwoty akcyzy od wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, które w tym dniu znajdowały się w trakcie dostarczania z tego składu podatkowego, oraz
      • przypadającej do zapłaty kwoty akcyzy od wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w okresie rozliczeniowym właściwym dla tego dnia,
    2. art. 65 ust. 2 pkt 2 ustawy - jako równowartość przewidywanej największej dziennej kwoty akcyzy stanowiącej sumę:
      • kwoty akcyzy od wszystkich wyrobów akcyzowych, które mogą się znajdować w danym dniu w składzie podatkowym, łącznie z wyrobami objętymi zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz
      • kwoty akcyzy od wyrobów akcyzowych, które mogą się znajdować w tym dniu w trakcie przemieszczania przez ten podmiot z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy lub kwoty akcyzy od wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, które mogą się znajdować w tym dniu w trakcie dostarczania z tego składu podatkowego, oraz
      • mogącej przypadać do zapłaty kwoty akcyzy od wyrobów akcyzowych, które mogą zostać wyprowadzone ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w okresie rozliczeniowym właściwym dla tego dnia.

Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy, zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej.

Ponadto w myśl art. 23 ust. 2 ustawy, wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej „wpłatami dziennymi”, dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Zezwolenie to obejmuje produkcję wyrobów akcyzowych w postaci preparatów smarowych oraz olejów smarowych. Do produkcji ww. wyrobów energetycznych używany jest m.in. surowiec w postaci oleju napędowego, będący własnością prowadzącego skład podatkowy, uprzednio nabyty wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.


W związku z powyższymi czynnościami prowadzonymi w składzie podatkowym, Spółka zobowiązana jest do złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Wnioskodawca posiada złożone zabezpieczenie generalne w formie gwarancji ubezpieczeniowej.


Wątpliwości Spółki dotyczą ustalenia, jakie kwoty powinny być wliczane do sumy największej dziennej kwoty akcyzy w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem ustalenia wysokości zabezpieczenia generalnego, tj. czy powinny być wliczone zapłacone wpłaty dzienne w danym okresie rozliczeniowym (przed ostatecznym 25. dniem przypadającym do zapłaty).

Należy zauważyć, że w myśl § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a) tiret trzecie rozporządzenia w sprawie zabezpieczeń akcyzowych, właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość zabezpieczenia generalnego składanego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który nie uzyskał zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, w przypadku o którym mowa w art. 65 ust. 2 pkt 1 ustawy - jako równowartość największej dziennej kwoty akcyzy, w okresie ostatnich 6 miesięcy przed dniem ustalenia wysokości zabezpieczenia generalnego, stanowiącej sumę m.in. przypadającej do zapłaty kwoty akcyzy od wyrobów akcyzowych wyprowadzonych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w okresie rozliczeniowym właściwym dla tego dnia.

Zatem w opisanej sytuacji w celu ustalenia wysokości zabezpieczenia generalnego nie wlicza się wcześniej zapłaconych kwot wpłat dziennych (przed ostatecznym 25 dniem przypadającym do zapłaty), lecz wyłącznie kwoty niezapłacone w danym okresie rozliczeniowym – w ww. § 3 rozporządzenia jest mowa o przypadającej do zapłaty kwoty akcyzy od wyprowadzonych ze składu podatkowego wyrobów w okresie rozliczeniowym właściwym dla tego dnia, a nie o kwotach wpłaconych w tym dniu.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj