Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-118/13/DM
z 30 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2013 r. (data wpływu 8 lutego 2013 r.) uzupełnionym w dniach 12 i 16 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lutego 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniach 12 i 16 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność w zakresie serwisu klimatyzacji, wentylacji, ogrzewania oraz elektryczno-budowlanego dla klientów instytucjonalnych. W listopadzie 2012 r. Spółka poszerzyła zakres świadczonych usług o świadczenie dla odbiorców indywidualnych - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zakres świadczonych usług - przegląd oraz naprawa kotłów grzewczych, gazowych, pomp ciepła oraz kolektorów słonecznych. W celu świadczenia ww. usług Spółka zawiera umowy z firmami podwykonawczymi (zapewniającymi wykwalifikowanych serwisantów), działającymi jako osobny podmiot gospodarczy. Usługi nie są i nie będą wykonywane przez pracowników Spółki w rozumieniu art. 2 Kodeksu pracy.

Pierwsza sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej zaistniała w listopadzie 2012 r. i w związku z nieprzekroczeniem w 2012 r. obrotu 40.000 zł ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych Spółka korzysta ze zwolnienia podmiotowego.


Płatność za sprzedawane usługi jest dokonywana przez nabywcę według jednej z opcji:


  1. bezpośrednio z konta klienta, w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki lub
  2. przelewem bankowym z konta nabywcy usługi na konto bankowe Spółki, za pomocą systemów i narzędzi płatności internetowych, za pośrednictwem Agentów rozliczeniowych (w tym płatności za pomocą kart płatniczych i kredytowych) działających w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych,
  3. za pobraniem, w wyniku czego nabywca dokona płatności na rzecz serwisanta - przedstawiciela firmy podwykonawczej, a następnie firma podwykonawcza dokona wpłaty należnej kwoty na rachunek bankowy Spółki.


W każdej z opcji wpłata będzie dokonywana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej na rachunek bankowy Spółki. Spółka również będzie w posiadaniu ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję, tj. będzie z nich jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie usługi dotyczy zapłata oraz znane będą dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego na rzecz którego dokonana będzie usługa (ewidencja zgłoszeń i wykonania usługi w specjalnie stworzonym, dedykowanym systemie informatycznym, umożliwiającym bezpośrednią identyfikację).

Spółka nie prowadzi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej i nie utraciła wcześniej prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W uzupełnieniu wniosku odnośnie trzeciej opcji płatności, wskazano, że w związku z faktem, iż Spółka zamierza współpracować z kilkuset różnymi podwykonawcami, a miejsca wykonywania usług rozproszone są po całej Polsce i będzie ich docelowo wiele tysięcy, nie ma możliwości regulowania opłat przez klienta gotówką do Spółki. Całość obrotu wpływa na rachunek bankowy i jest ewidencjonowana w sposób rzetelny, tak aby można było dokładnie określić, jakiej konkretnie transakcji wpłata dotyczy. Rozliczenie dokonywane w sposób ujęty w pkt 3 stanowi alternatywę do poprzednich form rozliczeń. Założeniem Spółki jest przyjmowanie płatności bezpośrednio z konta klienta (pkt 1) lub przelewem bankowym z konta nabywcy usługi na konto bankowe Spółki, za pomocą systemów i narzędzi płatności internetowych, za pośrednictwem Agentów rozliczeniowych (w tym płatności za pomocą kart płatniczych i kredytowych) działających w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych (pkt 2). Jedynie w szczególnych przypadkach (tj. awaria terminala kart płatniczych, awaria sieci internetowej uniemożliwiająca dokonanie przelewu) zapłata dokonywana będzie za pośrednictwem serwisanta – przedstawiciela firmy podwykonawczej. W tym przypadku serwisant - przedstawiciel firmy podwykonawczej – wpłaci środki przelewem na rachunek bankowy Spółki wraz z dokładnym opisem umożliwiającym połączenie tej opłaty z dokonaną usługą. Serwisant dokonujący wpłaty na konto za wykonane usługi nie jest pracownikiem Spółki (art. 2 przepisów Kodeksu pracy), dlatego opłata przekazywana za jego pośrednictwem nie jest równoważna z wpływem środków do firmy.

Z kolei w uzupełnieniu z dnia 16 kwietnia 2013 r. celem opisania przebiegu dokonania zapłaty za sprzedawaną usługę przez nabywcę wg opcji 3 Spółka wskazała, że w tym przypadku nabywca usługi upoważni serwisanta - przedstawiciela firmy podwykonawczej do przekazania w jego imieniu pieniędzy, które zostaną wpłacone przez serwisanta - przedstawiciela firmy podwykonawczej przelewem bankowym, za pośrednictwem poczty lub za pośrednictwem spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki wraz z dokładnym opisem umożliwiającym połączenie tej opłaty z dokonaną usługą. Serwisant dokonujący wpłaty na konto za wykonane usługi nie jest pracownikiem Spółki (art. 2 Kodeksu pracy), dlatego opłata przekazywana za jego pośrednictwem nie jest równoważna z wpływem środków do firmy.

Zapłata za wykonane usługi w całości wpływa na rachunek bankowy Spółki, jest wpłacana bezpośrednio przez nabywców lub przez upoważnioną przez nabywcę osobę (serwisanta).

W tym drugim przypadku nabywca upoważnia serwisanta do przekazania w jego imieniu pieniędzy, które są wpłacane przelewem przez serwisanta na rachunek bankowy Spółki wraz z dokładnym opisem. W związku z tym, że Spółka docelowo współpracować będzie z kilkuset serwisantami, a ci z wieloma tysiącami rozproszonych nabywców, Spółka nie będzie miała możliwości przyjmowania, regulowania opłat za usługi w gotówce.

Sposób przekazania środków pomiędzy nabywcą, a upoważnioną przez niego do wpłaty osobą (serwisant) nie jest wiadomy dla Spółki. Może to być każda forma zapłaty.

Serwisant nie przyjmuje zapłaty za wykonaną usługę w imieniu Spółki, serwisant jest jedynie upoważniony przez nabywcę do przekazania środków pieniężnych na konto Spółki. Spółka rozlicza usługę po wpływie środków na konto bankowe.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka, dokonując sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które zapłata nastąpi według jednej z trzech opcji opisanych w stanie faktycznym, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa pozycji 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa pozycji 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, określono zakres zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 ust.1, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2014 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień. Wśród czynności wymienionych w załączniku, w poz. 37 znajduje się zwolnienie dla świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłata za wykonaną czynność w całości następuje za pośrednictwem poczty banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.


Przepisy wskazują więc na szereg warunków, których łączne spełnienie pozwala na skorzystanie z możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:


  1. zapłata musi nastąpić w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej,
  2. zapłata musi zostać dokonana na rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-rozliczeniowej,
  3. prowadzona będzie ewidencja i gromadzone dowody dokumentujące transakcję, które pozwolą zidentyfikować transakcję oraz określić jakiej konkretnie czynności dotyczyła.


Spółka wskazała, że spełnia wszystkie kryteria, uprawniające ją do zwolnienia z ewidencji sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych za pomocą kasy fiskalnej.

Płatność za usługi dokonywana będzie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej i w każdym przypadku trafi na rachunek bankowy Spółki. Dodatkowo przez Spółkę będzie prowadzona rzetelna ewidencja i gromadzone będą dowody identyfikujące transakcję, w tym dane nabywcy łącznie z jego adresem.

Spółka zauważyła, iż w rozporządzeniu nie wskazano, że zapłata musi wpłynąć na rachunek bankowy podatnika bezpośrednio. Podkreślono jednak, że dowody dokumentujące zapłatę muszą jednoznacznie wskazywać, której transakcji dotyczyła. Powyższy przepis ma za zadanie określić wymogi, których spełnienie gwarantuje możliwość właściwego naliczenia podatku i zobowiązania wobec budżetu w sytuacji pominięcia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej. W ocenie Spółki, z punktu widzenia celu, Spółka spełnia warunki określone w rozporządzeniu i tym samym należy uznać, że spełnia wszystkie warunki dla możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Spółka wskazała, że podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej znak IBPP4/443-578/11/JP z dnia 10 czerwca 2011 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, od dnia 1 stycznia 2013 r., zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Z treści § 2 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.


Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka rozszerzyła zakres świadczonych usług o świadczenia dla odbiorców indywidualnych. W tym celu Spółka zawiera umowy z firmami podwykonawczymi, działającymi jako odrębny podmiot gospodarczy. Spółka nie prowadzi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej i nie utraciła wcześniej prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Płatność za sprzedawane usługi dokonywana jest przez nabywcę według jednej z trzech opcji, tj.:


  • bezpośrednio z konta klienta, w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki,
  • przelewem bankowym z konta nabywcy usługi na konto bankowe Spółki, za pomocą systemów i narzędzi płatności internetowych, za pośrednictwem Agentów rozliczeniowych (w tym płatności za pomocą kart płatniczych i kredytowych) działających w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych,
  • za pobraniem, w wyniku czego nabywca dokona płatności na rzecz serwisanta - przedstawiciela firmy podwykonawczej, a następnie firma podwykonawcza dokona wpłaty należnej kwoty na rachunek bankowy Spółki.


Spółka będzie w posiadaniu ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję, z których będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie usługi dotyczy zapłata oraz znane będą dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz którego dokonana będzie usługa. Założeniem Spółki jest by płatności przyjmowane były w ramach przedstawionej 1 i 2 opcji rozliczeń, niemniej jednak w szczególnych przypadkach takich jak przykładowo awaria sieci internetowej, jako ich alternatywę, Spółka dopuszcza zapłatę za pośrednictwem serwisanta (opcja 3). Wówczas zapłata za wykonane usługi, która wpływa na rachunek bankowy Spółki jest wpłacana przez upoważnioną przez nabywcę osobę (serwisanta), nabywca upoważnia serwisanta do przekazania w jego imieniu pieniędzy, które następnie są wpłacane przelewem przez serwisanta na rachunek bankowy Spółki wraz z dokładnym opisem. Sposób przekazania środków pomiędzy nabywcą, a upoważnioną przez niego do wpłaty osobą (serwisant) nie jest wiadomy dla Spółki. Może to być każda forma zapłaty.

Odnosząc przedstawione okoliczności do wskazanych regulacji prawnych stwierdzić należy, że przy założeniu, że zapłata za wykonane na rzecz osób fizycznych usługi będzie uiszczana w ramach 1 i 2 opcji płatności, a więc w sytuacji gdy w opcji płatność realizowana będzie bezpośrednio z konta klienta w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki lub przelewem bankowym z konta nabywcy usługi na konto bankowe Spółki, za pomocą systemów i narzędzi płatności internetowych, za pośrednictwem Agentów rozliczeniowych, działających w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych, jak również w przypadku 3 opcji płatności, gdy nabywca uiści przysługującą Spółce należność uprzednio na rachunek serwisanta (przedstawiciela firmy podwykonawczej), na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku gdy z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika jakiej transakcji wpłata dotyczy, Spółka co do zasady może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie dłużej niż do końca 2014 r., o ile w tym okresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo.

Niemniej jednak zauważyć należy, że z treści złożonego wniosku wynika, że pomimo, iż założeniem Spółki jest przyjmowanie płatności w ramach pierwszych dwóch wskazanych w stanie faktycznym opcji, może zdarzyć się sytuacja, że w szczególnych przypadkach (np. awaria sieci internetowej) „zapłata będzie dokonywana za pośrednictwem serwisanta – przedstawiciela firmy podwykonawczej”. Z uwagi na to, że jak wskazano „sposób przekazania środków pomiędzy nabywcą, a upoważnioną przez niego do wpłaty osobą (serwisant) nie jest wiadomy dla Spółki”, należy wziąć pod uwagę, iż powyższe może oznaczać sytuację, że osoba fizyczna (nabywca) uiszcza należną Spółce zapłatę za zrealizowaną na jej rzecz czynność w ten sposób, iż przekazuje serwisantowi gotówkę. W tym przypadku - w sytuacji, gdy nabywca usługi uprzednio przekaże gotówkę serwisantowi, a ten z kolei dokona przelewu na rachunek bankowy Spółki, nie znajdzie zastosowanie określone w pkt 37 załącznika powołanego rozporządzenia zwolnienie z obowiązku instalacji kas dla tych czynności. W tym konkretnym przypadku, bez znaczenia pozostaje że przedstawiciel podwykonawcy, działając w imieniu nabywcy, dokona przelewu bezgotówkowego na rachunek bankowy Spółki. Zwrócić należy bowiem uwagę na to, że istotnym jest fakt, w jakiej formie dokonywane są wpłaty przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Skoro wpłata zostanie dokonana w formie gotówki, Spółka będzie zobowiązana do zarejestrowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

A zatem w przypadku dokonania przez Spółkę jakiejkolwiek czynności nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania, Spółka będzie zobowiązana do zaewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Zatem w sytuacji gotówkowej odpłatności z tytułu świadczenia przedmiotowych usług, Spółka będzie miała obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego związanego z tymi wpłatami przy użyciu kasy rejestrującej.

Z tych też względów oceniając całościowo stanowisko wyrażone we wniosku uznać należało je za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj