Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-171/13/EK
z 30 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012, poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2013 r. (data wpływu 28 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W dniu 7 lutego 2013 r. rozpoczął Pan działalność gospodarczą w zakresie projektowania budowlanego. Zawiadomił Pan na piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego o zamiarze skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług oraz, że w ramach działalności nie wykonuje usług doradczych. W złożonym wpisie do ewidencji określił rodzaj działalności jako działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, (PKD 71.12.Z). Od momentu rozpoczęcia działalności, do dnia dzisiejszego, nie wykonywał Pan żadnych usług doradczych i w przyszłości wykonywać ich nie zamierza. Wykonywane usługi polegają na :


  • sporządzaniu projektów, wraz z opisami technicznymi, zgodnie ze sztuką budowlaną, prawami fizyki i normami technicznymi,
  • wykonywaniu przedmiarów robót związanych z projektami.


W ramach wykonywanej działalności otrzymuje Pan również zlecenia na świadczenie usług nadzoru w sprawach rozliczeń budów. W ramach tych zleceń do Pana obowiązków należą:


  • sprawdzanie dostarczonych przez wykonawcę wyliczeń oraz rysunków,
  • sporządzanie przejściowego świadectwa płatności (wprowadzanie danych ilościowych robót wykonanych przez wykonawcę w danym okresie rozliczeniowym),
  • sporządzanie protokołów konieczności robót dodatkowych i zamiennych,
  • sporządzanie raportów z postępu robót: miesięcznych, kwartalnych, końcowych,
  • sporządzanie protokołów z rad budów, narad technicznych,
  • prowadzenie ewidencji pism przychodzących i wychodzących,
  • sporządzenie zestawień ilościowych badań wykonanych przez laboratorium kontrolne,
  • kontrolowanie rozliczeń budowy.


Przy świadczeniu powyżej określonych czynności nie wykonuje Pan usług doradztwa technicznego. Nie świadczy usług dla osób, które chciałyby uzyskać poradę, opinię lub wyjaśnienie w zakresie inżynierii, umożliwiające im podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie planowanej inwestycji.


W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:


Czy świadczenie ww. usług pozwala na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że nie świadczy usług doradztwa technicznego, inżynieryjnego, a wykonywane usługi opracowywania projektów budowlanych i prowadzenia rozliczeń budowy z ramienia zespołu nadzoru inwestorskiego nie są typowymi usługami doradztwa, a jedynie „zwykłymi usługami”, zatem mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stwierdził Pan, że zwolnienie to będzie przysługiwało do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy progu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy. Wskazał, iż w Pana przypadku będzie to kwota 134.794,52 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do brzmienia art. 113 ust. 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (ust. 2 powyższego artykułu).

Zgodnie z ust. 9 powyższego artykułu, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Stosownie do treści art. 113 ust. 13 pkt 2, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

W art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy zawarto delegację ustawową dla Ministra Finansów do określenia listy towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Została ona zrealizowana w § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), zgodnie z którym, określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

W poz. 12 tego załącznika wymieniono usługi doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia „doradztwo”. Wobec braku w ustawie definicji tego pojęcia należy posłużyć się znaczeniem językowym. Zgodnie ze „Współczesnym słownikiem języka polskiego”, Langenscheidt, Warszawa 2007, „doradzać” znaczy udzielać rad; wskazywać komuś właściwe wyjście z sytuacji, sposób postępowania itp.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 7 lutego 2013 r. rozpoczął Pan działalność gospodarczą w zakresie projektowania budowlanego. Zawiadomił Pan Naczelnika Urzędu Skarbowego o zamiarze skorzystania ze zwolnienia podmiotowego oraz, że w ramach działalności nie wykonuje usług doradczych. We wpisie do ewidencji określił rodzaj działalności jako działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, (PKD 71.12.Z). Od momentu rozpoczęcia działalności, do dnia złożenia wniosku, nie wykonywał Pan żadnych usług doradczych i w przyszłości wykonywać ich nie zamierza.


Wykonywane usługi polegają na :


  • sporządzaniu projektów, wraz z opisami technicznymi, zgodnie ze sztuką budowlaną, prawami fizyki i normami technicznymi,
  • wykonywaniu przedmiarów robót związanych z projektami.


W ramach wykonywanej działalności otrzymuje Pan również zlecenia na świadczenie usług nadzoru w sprawach rozliczeń budów. Przy świadczeniu tych usług nie wykonuje usług doradztwa technicznego. Nie świadczy usług dla osób, które chciałyby uzyskać poradę, opinię lub wyjaśnienie w zakresie inżynierii, umożliwiające im podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie planowanej inwestycji.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonywał Pan, nie wykonuje i nie zamierza wykonywać usług doradztwa, a jedynie świadczy usługi opracowywania projektów budowlanych i prowadzenia nadzoru w sprawach rozliczeń budowy, to ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy czym podkreślić należy, że zwolnienie to będzie przysługiwało do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczy w trakcie 2013 r. kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy lub do momentu rozpoczęcia dokonywania czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Natomiast w latach następnych – do czasu gdy wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy lub do momentu rozpoczęcia wykonywania czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Końcowo wskazać należy, iż w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawidłowości dokonanego wyliczenia kwoty, po przekroczeniu której utraci Pan prawo do zwolnienia podmiotowego, gdyż ocena taka może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj