Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1223/14/AW
z 24 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 grudnia 2014 r. (data wpływu 3 grudnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 2 lutego 2015 r. (data wpływu 5 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia (możliwości odzyskania) podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów na realizację projektu pn. „…” w ramach projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2014 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia (możliwości odzyskania) podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów na realizację projektu pn. „…” w ramach projektu pn. „…”.

Wniosek został uzupełniony pismem z 2 lutego 2015 r. (data wpływu 5 lutego 2015 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Centrum Kultury w …) jest samorządową instytucją kultury, którą powołano Uchwałą Rady Miejskiej w … Nr XXVII/242/2000 z dnia 28 sierpnia 2000 r. Instytucja wpisana została do gminnego rejestru pod pozycją … . Centrum Kultury rozpoczęło działalność od 1 września 2000 r., siedziba znajduje się w … przy ul. … . Działalność instytucji opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 207 poz. 1230). Źródła finansowania – dotacja od organizatora oraz przychody z działalności kulturalnej.

Zgodnie ze statutem nadanym Uchwałą Nr X/145/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. podstawowymi celami instytucji Centrum Kultury są: zaspokajanie kulturalnych potrzeb mieszkańców, promowanie kultury i organizowanie działalności w tej dziedzinie oraz jej współtworzenie ze społecznym ruchem kulturalnym, rozwijanie i zaspokajanie potrzeb informacyjnych i kulturalnych mieszkańców naszego miasta poprzez sieć biblioteczną oraz wydawanie gazety. Centrum Kultury prowadzi różnorodną działalność tj. organizuje zajęcia dla dzieci i młodzieży w formie kółek zainteresowań, warsztaty tematyczne, zespoły taneczno-wokalne, taneczno-folklorystyczne, prowadzi kino, a także dział biblioteczny wraz z filiami, organizuje bezpłatne imprezy kulturalne w plenerze a także odpłatne i bezpłatne na obiektach instytucji, wynajmuje pomieszczenia oraz sprzęt techniczny do obsługi imprez kulturalnych. Centrum Kultury jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.

Centrum Kultury planuje realizację projektu pn. „…” w ramach projektu pn. „…”, przedmiotem którego będzie modernizacja areny obejmująca m.in: przebudowę areny, w tym wymiana zadaszenia z płyt poliwęglanowych z wymianą orynnowania, wykonanie nowej posadzki wraz z pochylnią dla niepełnosprawnych, wykonanie schodów, wykonanie ściany pełnej żelbetowej, remont konstrukcji stalowej, dostawa i montaż ławek oraz inne prace towarzyszące.

Środki finansowe niezbędne do realizacji przedsięwzięcia zostaną sfinansowane z dotacji celowej otrzymanej od organizatora oraz z dofinansowania z RPO W 2007-2013.

Modernizowana arena będzie służyła Centrum Kultury do organizowania bezpłatnych imprez kulturalnych w plenerze.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że poczynione na rzecz realizacji projektu pn. „…” zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane przez Centrum Kultury do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia (możliwości odzyskania) podatku naliczonego VAT z tytułu poniesionych kosztów na realizację projektu pn. „…” w ramach projektu pn. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia (możliwości odzyskania) podatku naliczonego VAT z tytułu poniesionych kosztów na realizację projektu pn. „…” w ramach projektu pn. „…”, ponieważ działalność kulturalna prowadzona na terenie areny w postaci bezpłatnych imprez kulturalnych w plenerze będzie działalnością nieodpłatną, a tym samym nie wystąpi żadna sprzedaż opodatkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 cyt. ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 powyższej ustawy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz.U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z wniosku wynika, że Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury, którą powołano Uchwałą Rady Miejskiej w ,,, z dnia 28 sierpnia 2000 r. Działalność instytucji opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Źródła finansowania – dotacja od organizatora oraz przychody z działalności kulturalnej. Zgodnie ze statutem podstawowymi celami instytucji Centrum Kultury są: zaspokajanie kulturalnych potrzeb mieszkańców, promowanie kultury i organizowanie działalności w tej dziedzinie oraz jej współtworzenie ze społecznym ruchem kulturalnym, rozwijanie i zaspokajanie potrzeb informacyjnych i kulturalnych mieszkańców naszego miasta poprzez sieć biblioteczną oraz wydawanie gazety.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. „…” w ramach projektu pn. „…”, przedmiotem którego będzie modernizacja areny obejmująca m.in: przebudowę areny, w tym wymiana zadaszenia z płyt poliwęglanowych z wymianą orynnowania, wykonanie nowej posadzki wraz z pochylnią dla niepełnosprawnych, wykonanie schodów, wykonanie ściany pełnej żelbetowej, remont konstrukcji stalowej, dostawa i montaż ławek oraz inne prace towarzyszące.

Środki finansowe niezbędne do realizacji przedsięwzięcia zostaną sfinansowane z dotacji celowej otrzymanej od organizatora oraz z dofinansowania z RPO W 2007-2013.

Modernizowana arena będzie służyła Centrum Kultury do organizowania bezpłatnych imprez kulturalnych w plenerze.

Ponadto Wnioskodawca podał, że poczynione na rzecz realizacji projektu pn. „…” zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane przez Centrum Kultury do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu bowiem – jak wskazał Wnioskodawca – modernizowana arena będzie służyła Centrum Kultury do organizowania bezpłatnych imprez kulturalnych w plenerze, a poczynione na rzecz realizacji projektu zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu pn. „…”, ani też do zwrotu różnicy podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że w związku z realizacją projektu nie będzie miał on prawa do odliczenia (możliwości odzyskania) podatku naliczonego VAT – należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj