Interpretacja Ministra Finansów
DD6/033/247/MZG/2012/925/RD-36378/13
z 19 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


Zmiana Interpretacji Indywidualnej


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu, jako nieprawidłową, interpretację indywidualną z dnia 19 grudnia 2011 r., nr ILPB3/423-443/11-4/JG, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w ten sposób, że uznaje, iż stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2011 r., uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup flagi:

  1. firmowej z logo wnioskodawcy,
  2. miasta z herbem,
  3. narodowej Polski

jest prawidłowe.


Uzasadnienie


W dniu 19 września 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup flag.

W przedmiotowym wniosku wskazano, iż wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, dla którego głównym przedmiotem działalności, wynikającym ze statutu jest zaspokajanie potrzeb ludności miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na terenie miasta i przyległych gmin.


Zakład zakupił 3 flagi:

  • miasta z herbem,
  • narodową Polski,
  • firmową z logo MZK,

umieszczając wszystkie na stałe przed siedzibą Zakładu.


Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego zadane zostało pytanie, czy wydatek na nabycie przedmiotowych flag można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zdaniem Wnioskodawcy, z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszystkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. W ocenie Zakładu, wydatki na zakup flag, zarówno flagi z logo Zakładu jak i flag bez logo, tj. flagi państwowej oraz miasta są wydatkami o charakterze reklamowym. Podstawowym celem używania flag, poza wzrostem prestiżu i zaufania do firmy, jest reklamowanie jakości oferowanych usług, dotyczących zaspokajania potrzeb mieszkańców miasta.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2011 r., nr ILPB3/423-443/11-4/JG, uznał stanowisko Zakładu za prawidłowe w części dotyczącej wydatku na zakup flagi firmowej z logo Wnioskodawcy, a za nieprawidłowe w pozostałej części, tj. w odniesieniu do wydatków na zakup flagi miasta z herbem i flagi narodowej Polski.

W uzasadnieniu organ podatkowy stwierdził, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Zakład poniósł wydatki na zakup flag miasta z herbem, narodowej Polski oraz firmowej z logo Wnioskodawcy. W ocenie Zakładu, przedmiotowe wydatki mają charakter reklamowy i nie można im przypisać cech reprezentacyjnych. Kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest możliwość zaliczenia ww. wydatków do kosztów podatkowych Zakładu.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej wskazane przez Wnioskodawcę wydatki nie noszą znamion reprezentacji, a tym samym nie zostały wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże tylko wydatek poniesiony na zakup flagi firmowej z logo Wnioskodawcy spełnia przesłanki umożliwiające zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów Zakładu.

W przypadku wydatków dotyczących zakupu flag miasta z herbem i narodowej Polski nie da się natomiast ustalić nawet pośredniego związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami a przychodami Zakładu. Wydatki te trudno również powiązać z zachowaniem bądź zabezpieczeniem źródła przychodów, jakim jest prowadzona działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Celem ich używania nie jest bowiem reklama jakości oferowanych usług dotyczących zaspokajania potrzeb mieszkańców miasta.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów, stanowiska Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu zawartego w interpretacji indywidualnej z dnia 12 sierpnia 2011 r., nr IPPB5/423-474/11-4/AS, nie można uznać za prawidłowe w części dotyczącej wydatków na zakup flagi miasta oraz flagi narodowej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Tym samym wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile są ponoszone w jednym z celów wskazanych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Każdy więc wydatek, który nie jest wyłączony z kosztów podatkowych, a poniesiony przez podatnika w celu uzyskania przychodów albo zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 16 ust. 1 zawiera także normy prawne, które w wyniku ich interpretacji wskazują określone wydatki (koszty) podlegające zaliczeniu do kosztów podatkowych.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych składników majątku podatnika, niezaliczanych do środków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie są wykorzystywane dla celów działalności prowadzonej przez podatnika, lecz służą osobistym celom pracowników i innych osób albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą podatnika. Należy przyjąć, iż na podstawie tego przepisu wydatki poniesione na zakup flagi miasta z herbem, a także flagi państwowej mogą stanowić dla podatnika koszt uzyskania przychodów, jeżeli flagi te są wykorzystywane dla celów działalności prowadzonej przez podatnika i nie służą osobistym celom pracowników (innych osób) albo bez uzasadnienia nie znajdują się poza siedzibą podatnika. Przy czym we wniosku wskazano, iż flagi zostały umieszczone na stałe przez siedzibą wnioskodawców w celu budowania prestiżu i zaufania do Zakładu, a także w celu reklamowania świadczonych usług.

Tym samym należy stwierdzić, iż wydatki poniesione na zakup flag na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 52 w zw. z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.


W związku z powyższym postanowiono jak w osnowie.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa stosownie do zapisu art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 tej ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj