Interpretacja Ministra Finansów
DD6/033/7/MZG/2013/BMI9-18078/RD-36360/13
z 19 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


Zmiana Interpretacji Indywidualnej


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu, jako nieprawidłową, interpretację indywidualną z dnia 4 sierpnia 2010 r., nr IPPB5/423-255/10-4/PS, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w ten sposób, że uznaje, iż stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup flag narodowych - jest prawidłowe.


Uzasadnienie


W dniu 29 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup flag narodowych.

We wniosku tym wskazano, iż po tragicznej katastrofie rządowego samolotu w dniu 10 kwietnia 2010 r. ogłoszono w kraju tygodniową żałobę. W związku z powyższym zdarzeniem, Spółka dokonała zakupu flag narodowych. Zostały one umieszczone na czas trwania żałoby, na budynku należącym do środków trwałych firmy.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, Spółka zwróciła się z pytaniem, czy wydatek poniesiony na zakup flag narodowych (w obliczu ogłoszonej żałoby narodowej), może być uznawany za koszt uzyskania przychodu Spółki?

Zdaniem Spółki zgodnie z definicją zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z tego przepisu wynika, że aby uznać jakiś wydatek za koszty uzyskania przychodu, muszą być spełnione dwa warunki, tj. jego celem powinno być osiągnięcie przychodów i zarazem nie może on znajdować się na liście stanowiącej katalog wydatków, które z woli ustawodawcy nie są zaliczone do kosztów podatkowych. Zakup flag nie znajduje się w wyżej wymienionym katalogu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 4 sierpnia 2010 r., nr IPPB5/423-255/10-4/PS, uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Organ podatkowy stwierdził, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Oznacza to więc, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przyjął, iż spółka wydatki z tytułu zakupu flag narodowych nie poniosła w celu określonym w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów, stanowiska Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawartego w interpretacji indywidualnej z dnia 4 sierpnia 2010 r., nr IPPB5/423-255/10-4/PS, nie można uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Tym samym wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile są ponoszone w jednym z celów wskazanych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Każdy więc wydatek, który nie jest wyłączony z kosztów podatkowych, a poniesiony przez podatnika w celu uzyskania przychodów albo zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 16 ust. 1 zawiera także normy prawne, które w wyniku ich interpretacji wskazują określone wydatki (koszty) podlegające zaliczeniu do kosztów podatkowych.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych składników majątku podatnika, niezaliczanych do środków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie są wykorzystywane dla celów działalności prowadzonej przez podatnika, lecz służą osobistym celom pracowników i innych osób albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą podatnika. Należy przyjąć, iż na podstawie tego przepisu wydatki poniesione na zakup flag państwowych mogą stanowić dla podatnika koszt uzyskania przychodów, jeżeli flagi te są wykorzystywane dla celów działalności prowadzonej przez podatnika i nie służą osobistym celom pracowników (innych osób) albo bez uzasadnienia nie znajdują się poza siedzibą podatnika.

Tym samym należy stwierdzić, iż wydatki poniesione na zakup flag narodowych Polski na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 52 w zw. z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.


W związku z powyższym postanowiono jak w osnowie.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa stosownie do zapisu art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 tej ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj