Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-818/14-2/RR
z 14 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2014 r. (data wpływu 28 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wydzielonych ze Spółki składników majątkowych związanych z działalnością w zakresie BPO za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz wyłączenia z opodatkowania transakcji przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28 sierpnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wydzielonych ze Spółki składników majątkowych związanych z działalnością w zakresie BPO za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz wyłączenia z opodatkowania transakcji przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: X., Spółka lub Wnioskodawca) należy do grupy X. (dalej: Grupa X.), zajmującej się doręczaniem przesyłek oraz świadczeniem specjalistycznym usług transportowych i logistycznych. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie:

  • tzw. małych przesyłek, tj, działalność kurierską (logistyczno-transportową) stanowiącą główną działalność Spółki, oraz
  • outsourcing procesu biznesowego (centrum usług wspólnych; dalej: BPO)


Spółka poprzez oddział z siedzibą w W. (dalej: Oddział) świadczy usługi w zakresie tzw. usług wspólnych na rzecz spółek z Grupy X. (outsourcing procesu biznesowego), w szczególności usługi te obejmują wsparcie poszczególnych spółek z Grupy X. w takich obszarach jak: obsługa faktur, obsługa płatności, księgowanie, obsługa należności, obsługa płatności za przesyłki kurierskie przy odbiorze (Cash on Delivery Administration), rozliczanie zwrotu wydatków, wsparcie w obsłudze klientów (m.in. wsparcie w zakresie przetargów, obsługi strategicznych klientów), wsparcie w świadczeniu usług logistycznych (w szczególności koordynowanie i zarządzanie zagranicznymi dostawcami), wsparcie administracyjne (w szczególności: obsługa zleceń zakupów, obsługa płatności do dostawców, przygotowywanie raportów do systemu Intrastat, wskazywanie potencjalnych nowych dostawców), monitorowanie stanu zapasów w magazynach i uzupełnianie ich, itp.


Powyższe dwa rodzaje działalności, tj, działalność kurierska i BPO, stanowią odrębne jednostki organizacyjne i biznesowe w ramach struktur wewnętrznych Wnioskodawcy. Działalność kurierska jest zarządzana z siedziby Spółki w W., natomiast centrum usług wspólnych (BPO) zostało wyodrębnione w postaci oddziału zlokalizowanego we Wr.. Wyodrębnienie organizacyjne segmentu BPO zostało potwierdzone w drodze uchwały Zarządu z października 2006 r. w sprawie utworzenia Oddziału we Wr.. Oddział został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Do każdej jednostki organizacyjnej (małych przesyłek oraz BPO) jest przypisany zespół składników majątkowych i niemajątkowych służących prowadzeniu działalności w zakresie odpowiednio: działalności kurierskiej i BPO, obejmujący zarówno aktywa trwałe, obrotowe, jak również pracowników zatrudnionych na stanowiskach przypisanych do danej działalności.


W związku z tym, iż obecnie w ramach struktur Wnioskodawcy prowadzona jest działalność gospodarcza w dwóch różnych i odrębnych od siebie obszarach, Spółka planuje dokonanie podziału w oparciu o treść art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, zgodnie z którym podział Spółki nastąpi poprzez przeniesienie części majątku Spółki (spółka dzielona) w postaci BPO na istniejącą spółkę - tzw. podział przez wydzielenie.


Spółka podjęła czynności zmierzające do wydzielenia ze struktur X. działalności prowadzonej obecnie przez Oddział (tj. działalności w zakresie BPO). W szczególności, przed dokonaniem podziału została zawiązana nowa spółka (G. Sp. z o.o.; dalej: G. lub Nowa Spółka), która otrzyma majątek związany z BPO i będzie kontynuować działalność w tym zakresie. Jedynym udziałowcem zarówno Wnioskodawcy jak i Nowej Spółki jest spółka X.s Belgium N.V z siedzibą i miejscem zarządu w Belgii, będąca belgijskim rezydentem podatkowym.


Spółka uzyskała pomoc publiczną w formie rządowych dotacji celowych w odniesieniu do działalności w zakresie BPO na podstawie umów zawartych przez Spółkę z Ministrem Gospodarki (dalej: Umowy). Spółka wystąpiła do Ministra Gospodarki z wnioskiem o potwierdzenie, iż planowany podział przez wydzielenie nie spowoduje utraty wsparcia udzielonego na podstawie Umów, a wsparcie to będzie odnosiło się do Nowej Spółki.


Planowane działania restrukturyzacyjne mają na celu poprawę konkurencyjności na rynku usług BPO oraz mają umożliwić skoncentrowanie się Wnioskodawcy na jego podstawowej działalności w zakresie przesyłek kurierskich. Oczekuje się, iż BPO jako niezależny podmiot prawny będzie mógł poprawić swoją atrakcyjność dla pracowników docelowych, zwłaszcza wśród absolwentów uczelni wyższych. Na potrzeby wydzielenia działalności BPO i podjęcia działań zmierzających do uatrakcyjnienia oferty BPO dla (potencjalnych) pracowników wskazują m.in. wyniki ankiet pracowniczych oraz stosunkowo wysoka rotacja pracowników Oddziału. Obecne funkcjonowanie BPO w ramach Oddziału Wnioskodawcy może powodować, że potencjalni pracownicy postrzegają BPO (Oddział) jako dodatkową część firmy spedycyjnej czy transportowej, której działalność zdecydowanie odbiega od działalności prowadzonej w zakresie BPO. Takie postrzeganie może stawiać Spółkę w zakresie działalności prowadzonej przez Oddział w niekorzystnej sytuacji względem konkurencji na rynku BPO. Funkcjonowanie BPO w ramach Nowej Spółki, tj. podmiotu oddzielnego od Wnioskodawcy, powinno pozwolić na jednoznaczne zorientowanie się na dostarczanie usług w ramach doradztwa i procesów biznesowych dla globalnej bazy klientów i tym samym przyczynić się do zmiany wizerunku w tym zakresie. W wyniku wydzielenia Oddziału ze struktur Wnioskodawcy, Nowa Spółka mogłaby uzyskać elastyczność w zakresie dostosowywania polityki płacy i świadczeń pozapłacowych zależnie od potrzeb tak, aby jak najlepiej zabiegać o pracowników w branży BPO. W chwili obecnej, Oddział, funkcjonując w ramach struktur Wnioskodawcy, ma ograniczone możliwości zmiany polityki płacy i świadczeń pozapłacowych, ponieważ powinny one być jednolite w ramach jednego przedsiębiorstwa.


Ponadto, podział Spółki będzie odzwierciedleniem faktycznego wyodrębnienia BPO od działalności kurierskiej, które obecnie już funkcjonuje. W szczególności obie działalności są odrębnie zarządzane, prowadzona jest odrębna strategia biznesowa, plany finansowe, budżety dla każdej z tych działalności. Każda z działalności funkcjonuje w oparciu o składniki majątkowe i pracowników alokowanych do poszczególnych działalności.


  1. Działalność w zakresie BPO


Działalność w zakresie BPO realizowana jest w ramach Spółki poprzez znajdujący się w W. Oddział, który obsługuje podmioty z Grupy X. w oparciu o umowy zawierane pomiędzy Spółką a podmiotami z Grupy X.


Zakłada się, iż Nowa Spółka realizować będzie wszystkie funkcje realizowane obecnie przez Wnioskodawcę w obszarze BPO w tym m.in.: obsługę faktur, płatności, księgowanie, obsługę zleceń zakupów, przygotowywanie raportów, obsługę różnych baz danych i procesowanie danych itp.


Planowane jest, że przedmiotem wydzielenia z Wnioskodawcy będzie ogół składników majątkowych i niemajątkowych stanowiących majątek Wnioskodawcy, które są obecnie wykorzystywane przez Spółkę w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej w zakresie BPO.


W skład majątku przenoszonego do G. wchodzić będą w szczególności:


  1. Prawa i obowiązki wynikające z umów na świadczenie usług wspólnych (BPO)


  • do Nowej Spółki przeniesione zostaną prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z podmiotami z Grupy w zakresie świadczenia usług BPO


  1. Tytuły prawne do korzystania z nieruchomości wykorzystywanych bezpośrednio na potrzeby działalności związanej z BPO


  • Oddział prowadzi działalność w wynajmowanej nieruchomości na terenie W. Umowa najmu zostanie przeniesiona do Nowej Spółki


  1. Aktywa trwałe


  • wyposażenie biura w W. (w tym meble biurowe, komputery, monitory, serwery, drukarki, itp.),


  • inne aktywa trwałe istotne z punktu widzenia działalności w zakresie BPO przypisane do Oddziału


  1. Inne aktywa, w tym należności handlowe z tytułu usług BPO


  • należności z tytułu świadczonych przez Oddział usług w zakresie BPO,


  • inne należności i środki pieniężne przypisane do Oddziału (o ile faktycznie będą występowały na dzień podziału)


  1. Wartości niematerialne i prawne związane z prowadzeniem działalności w zakresie BPO


  • w szczególności licencje lub prawa majątkowe do systemów informatycznych alokowanych do działalności w zakresie BPO


  1. Zobowiązania


  • zobowiązania (rezerwy z tytułu przyszłych zobowiązań) z tytułu umowy najmu nieruchomości w W.,


  • zobowiązania (rezerwy) z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości w W.,


  • zobowiązania pracownicze (z uwzględnieniem w szczególności rezerwy na urlopy, rezerwy na świadczenia dodatkowe i z tytułu nagrody rocznej) w stosunku do pracowników segmentu BPO,


  • pozostałe zobowiązania i rezerwy (o ile faktycznie będą występowały na dzień podziału)


  1. Umowy związane z prowadzeniem działalności przez Oddział, m.in.:


  • umowy dotyczące nieruchomości wynajmowanej w W., m.in. umowa w zakresie ochrony obiektu, umowy związane z utrzymaniem nieruchomości,


  • umowa z agencją pracy tymczasowej, umowy dotyczące usług rekrutacyjnych.


Zakładane jest również, że po dopełnieniu wszelkich ewentualnych niezbędnych formalności Nowa Spółka będzie mogła w odniesieniu do działalności w zakresie BPO korzystać z pomocy publicznej wynikającej z Umów.


  1. Pracownicy zaangażowani w działalność Spółki w segmencie BPO - pracownicy zatrudnieni obecnie przez Wnioskodawcę alokowani do Oddziału.


Pracownicy alokowani do BPO (w tym osoby zatrudnione w dziale Human Resources we Wr.) zostaną przeniesieni do Nowej Spółki w ramach przeniesienia zakładu pracy zgodnie z art. 23 (1) Kodeksu pracy.


  1. Działalność w zakresie przesyłek kurierskich


Działalność w zakresie przesyłek kurierskich realizowana jest w ramach Spółki poprzez centralę Spółki w Warszawie a usługi są realizowane na terenie całego kraju. Po dokonaniu podziału przez wydzielenie Spółka nadal będzie realizować działalność w zakresie przesyłek kurierskich / usług logistyczno-transportowych.


Planuje się, iż w Spółce po podziale przez wydzielenie, pozostanie ogół składników majątkowych i niemajątkowych stanowiących majątek Wnioskodawcy, które są obecnie wykorzystywane przez Spółkę w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej w zakresie przesyłek kurierskich (usług logistyczno-transportowych).


W skład majątku, który pozostanie w Spółce po podziale przez wydzielenie wchodzić będą w szczególności:


  1. Prawa i obowiązki wynikające z umów z klientami


Po podziale przez wydzielenie w Spółce pozostaną umowy dotyczące działalności kurierskiej zawarte z zewnętrznymi klientami.


  1. Tytuły prawne do korzystania z nieruchomości wykorzystywanych bezpośrednio na potrzeby działalności związanej z przesyłkami kurierskimi


Centrala Spółki ma siedzibę w wynajmowanej nieruchomości na terenie W.. Po podziale Spółka pozostanie jej najemcą. Spółka wynajmuje także szereg innych nieruchomości na terenie całej Polski wykorzystywanych na potrzeby działalności kurierskiej. Umowy najmu do tych nieruchomości pozostaną w Spółce po planowanym podziale przez wydzielenie.

Spółka posiada również tytuł własności do nieruchomości w Krośniewicach, gdzie mieści się hub przeładunkowy, który również pozostanie w Spółce po podziale przez wydzielenie.


  1. Aktywa trwałe


Katalog aktywów trwałych, które pozostaną w Spółce po podziale, obejmuje w szczególności:

  • wyposażenie biura w Warszawie (w tym meble biurowe, komputery itp.),
  • maszyny i urządzenia wykorzystywane w zakresie małych przesyłek (usług logistyczno-transportowych),
  • inne aktywa trwałe istotne z punktu widzenia działalności w zakresie przesyłek kurierskich.


  1. Wartości niematerialne i prawne, związane z prowadzeniem działalności w zakresie przesyłek kurierskich


W Spółce pozostaną umowy licencyjne związane z działalnością w zakresie przesyłek kurierskich (m.in. dotyczące korzystania ze znaku towarowego „X.”) a także licencje lub inne prawa majątkowe do oprogramowań / systemów wykorzystywanych w obszarze małych przesyłek / usług logistyczno - transportowych.


  1. Inne aktywa, w tym należności handlowe z tytułu usług kurierskich


Po podziale przez wydzielenie w Spółce pozostaną w szczególności:

  • należności od klientów X. z tytułu świadczonych usług kurierskich,
  • inne należności i środki pieniężne alokowane do centrali Spółki w W. (o ile faktycznie będą występowały u Wnioskodawcy na dzień podziału).


  1. Zobowiązania:


W związku z podziałem przez wydzielenie w Spółce pozostaną m.in.:

  • zobowiązania / rezerwy z tytułu umowy najmu nieruchomości związanych z działalnością kurierską,
  • zobowiązania / rezerwy z tytułu umów dotyczących utrzymania nieruchomości związanych z działalnością kurierską,
  • zobowiązania / rezerwy z tytułu obsługi przesyłek kurierskich dostarczanych za granicę,
  • rezerwy z tytułu roszczeń klientów w związku z zaginięciem lub uszkodzeniem przesyłek obsługiwanych przez X.,
  • zobowiązania pracownicze (z uwzględnieniem w szczególności rezerwy na urlopy, rezerwy na świadczenia emerytalne, rezerwy z tytułu nagrody rocznej) w stosunku do pracowników z segmentu przesyłek kurierskich,
  • pozostałe zobowiązania i rezerwy związane z bieżącą działalnością w zakresie działalności kurierskiej oraz z tytułu należności publicznoprawnych (o ile faktycznie będą występowały u Wnioskodawcy na dzień podziału).


  1. Kluczowe umowy związane z prowadzeniem działalności w zakresie przesyłek kurierskich, w szczególności:


  • umowy z klientami Spółki na świadczenie usług kurierskich (zgodnie z pkt 1) powyżej),
  • umowy najmu nieruchomości związanych z działalnością kurierską (zgodnie z punktem 2) powyżej),
  • umowy dotyczące utrzymania nieruchomości związanych z działalnością kurierską,
  • umowa z X. Worldwide Forwarding, Inc., na mocy której w przypadku przesyłek międzynarodowych Spółka odbiera i dostarcza przesyłki na terenie Polski, a w przypadku przesyłek wysyłanych z Polski za granicę - ich transportem, odbiorem oraz dostarczaniem poza granicami zajmuje się spółka X. Worldwide Forwarding, Inc,
  • umowy z zewnętrznymi podwykonawcami w zakresie transportu / dostawy przesyłek,
  • umowy z dostawcami w zakresie operacyjnej działalności Spółki w obszarze przesyłek kurierskich, np. dotyczące dostawy materiałów takich jak ubrania służbowe dla pracowników, koperty, opakowania itp.
  • umowy w zakresie ściągania należności od nabywców usług przesyłek kurierskich.


    Pracownicy zaangażowani w działalność Spółki w segmencie przesyłek kurierskich.

Pracownicy związani z segmentem przesyłek kurierskich pozostaną w Spółce po podziale. Ponadto, w Spółce pozostaną także pracownicy działu księgowo-finansowego i kadrowego (zlokalizowanego w Warszawie) związanego z obsługą Spółki. Zakłada się, że po dniu wydzielenia Nowa Spółka będzie korzystać - w zależności od potrzeb - z usług Spółki lub innego podmiotu trzeciego w zakresie obsługi administracyjnej, kadrowej lub księgowo-finansowej.


Z uwagi na ogólnobiznesowy charakter części umów zawartych przez Spółkę, które nie są bezpośrednio związane z działalnością w zakresie BPO i których koszty są obecnie odpowiednio przypisywane do działalności w zakresie przesyłek kurierskich lub BPO w zależności od tego w jakiej części dany segment korzysta z tych usług (np. umowy najmu sprzętu biurowego, umowa z korporacją taksówkarską, umowa dotycząca opieki medycznej dla pracowników, umowa dotycząca kart Multisport, umowa dotycząca leasingu samochodów, umowa dotycząca obsługi prawnej i inne), umowy te pozostaną w Spółce, a po podziale przez wydzielenie, o ile będzie to uzasadnione z perspektywy działalności gospodarczej prowadzonej przez Nową Spółkę, Nowa Spółka zawrze odrębne umowy z nowymi lub dotychczasowymi dostawcami Spółki.


Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa Spółki uwzględniająca odpowiednio segment BPO i przesyłek kurierskich została odzwierciedlona w regulaminie pracy Spółki oraz w schemacie organizacyjnym Spółki.


W strukturach Spółki wskazana została osoba na stanowisku kierowniczym (Dyrektor Operacyjny), w której zakresie obowiązków znajduje się nadzór i koordynacja funkcjonowania działalności w zakresie BPO. Ustalone zostały też zasady podległości służbowej pomiędzy Dyrektorem Operacyjnym odpowiedzialnym za prace Oddziału a pracownikami alokowanymi do Oddziału. Dyrektor Operacyjny Oddziału raportuje w sprawach dotyczących działalności Oddziału do Dyrektora, który jest poza strukturami wewnętrznymi Spółki i odpowiada za ten segment działalności w Europie. Ze względu jednak na fakt, iż Oddział nie stanowi odrębnego podmiotu prawnego, w kwestiach formalnych Dyrektor Operacyjny Oddziału podlega Dyrektorowi Krajowemu w Polsce odpowiedzialnemu za Spółkę. W zakresie obowiązków Dyrektora Krajowego znajduje się nadzór i koordynacja funkcjonowania działalności w zakresie podstawowej działalności Spółki - przesyłek kurierskich.


Wyodrębnienie Oddziału zostało także uwidocznione m.in. poprzez zwyczaj umieszczania na wizytówkach pracowników Oddziału obok nazwy Spółki również nazwy „Global Business Services”.


Oprócz wyodrębnienia organizacyjnego i funkcjonalnego, na moment podziału zarówno wydzielana część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jak i składniki majątku pozostające w Spółce będą też wyodrębnione pod względem finansowym. Spółka ma możliwość przypisania:

  • przychodów i kosztów związanych odpowiednio z działalnością Oddziału (BPO) oraz przesyłek kurierskich (usług logistyczno-transportowych), a także
  • aktywów i pasywów związanych z działalnością Oddziału i przesyłek kurierskich.


Na potrzeby działalności związanej z BPO oraz przesyłek kurierskich opracowywane są oddzielne budżety oraz plany finansowe.


Ze względu na fakt, iż BPO (Oddział) oraz segment działalności kurierskiej mają przypisane odrębne budżety, Spółka jest także w stanie wyodrębnić koszty wewnętrzne dotyczące obsługi BPO w zakresie kadr i płac, księgowości, obsługi administracyjnej budynków, czy też innych czynności podejmowanych przez centralę w Warszawie na rzecz Oddziału. Składniki przyporządkowane do Oddziału i odpowiednio - przesyłek kurierskich są odrębnie ewidencjonowane w rejestrze środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.


Wyodrębniony w powyższy sposób segment BPO - mający docelowo zostać wydzielony ze Spółki obejmuje całokształt zadań Wnioskodawcy związanych z działalnością w obszarze BPO wraz z całą niezbędną infrastrukturą i obsługą tej części działalności Spółki, w tym:

  • składniki majątku związanego z działalnością w zakresie BPO,
  • pracowników zaangażowanych w działalność w zakresie BPO.


Podobnie, wyodrębniony w powyższy sposób segment przesyłek kurierskich - mający docelowo pozostać w Spółce po wydzieleniu do Nowej Spółki segmentu BPO, obejmuje całokształt zadań Wnioskodawcy związanych z działalnością w obszarze przesyłek kurierskich wraz z całą niezbędną infrastrukturą i obsługą tej części działalności Spółki, w tym:

  • składniki majątku związanego z działalnością w zakresie przesyłek kurierskich,
  • pracowników zaangażowanych w działalność w zakresie przesyłek kurierskich.


Proces wydzielenia części działalności w zakresie BPO od działalności w zakresie przesyłek kurierskich w schemacie organizacyjnym Spółki zostanie tak przeprowadzony, aby zarówno działalność w zakresie BPO jak i działalność pozostała w Spółce (przesyłki kurierskie) były w stanie samodzielnie funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwa i realizować samodzielnie zadania i cele gospodarcze.


Na dzień podziału przez wydzielenie, zarówno segment BPO jak i przesyłek kurierskich będzie w takim stopniu zorganizowany i wyodrębniony w strukturze Spółki, aby wraz z tą transakcją zachowana została pełna ciągłość w zakresie przenoszonej działalności oraz działalności, która pozostanie w Spółce. Oznacza to, iż po podziale zarówno Nowa Spółka jak i Wnioskodawca będą mogli dalej w sposób płynny, niezależny i samodzielny prowadzić działalność w zakresie odpowiednio: BPO i przesyłek kurierskich.


Majątek wydzielany do Nowej Spółki stanowić będzie samodzielną organizacyjnie i funkcjonalnie całość przeznaczoną do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie BPO. Na bazie otrzymanego majątku Nowa Spółka będzie co do zasady w stanie prowadzić działalność w zakresie, w jakim jest ona prowadzona obecnie przez Spółkę w obszarze BPO.

Z kolei, istniejące zależności funkcjonalne pomiędzy składnikami, które pozostaną w Spółce (składniki te również będą stanowić samodzielną organizacyjnie i funkcjonalnie całość przeznaczoną do prowadzenia działalności gospodarczej) pozwolą Wnioskodawcy na kontynuowanie działalności w zakresie usług kurierskich.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy podział Spółki przez wydzielenie polegający na wydzieleniu opisanego powyżej zespołu składników majątkowych związanego z działalnością w zakresie BPO nie będzie podlegał opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż majątek przenoszony do Nowej Spółki będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy,


podział Spółki przez wydzielenie nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż majątek przenoszony do Nowej Spółki stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (dojdzie do zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


  1. Opodatkowanie podziału przez wydzielenie na gruncie przepisów ustawy o VAT.


Stosownie do przepisu art. 528 § 1 K.s.h. spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek handlowych. Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 K.s.h. podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę (lub na spółkę nowo zawiązaną) - podział przez wydzielenie.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 6 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Pod pojęciem towaru zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT należy z kolei rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Wyrażenie „transakcja zbycia” użyte w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego.


Stanowisko takie jest aprobowane przez doktrynę prawa podatkowego.


Przykładowo. A. Bartosiewicz wskazuje, że „wyłączone spod opodatkowania jest zarówno odpłatne, jak i nieodpłatne zbycie przedsiębiorstwa. Również darowizna przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu (…). Nie ma znaczenia także forma zbycia, podatkowi nie będą podlegać także sprzedaż, aport, zamiana i darowizna, jeśli mają za przedmiot przedsiębiorstwo (jego samodzielny oddział)” (Bartosiewicz A., VAT. Komentarz, Lex Omega publikacja elektroniczna stan prawny: 2013.04.01).


Przewidziany w art. 529 § I pkt 4 K.s.h, podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku, a zatem stanowi transakcję zbycia w rozumieniu ustawy o VAT.


Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT - podział przez wydzielenie nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli w jego ramach dojdzie do przeniesienia na Nową Spółkę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, m.in.:

  • interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2013 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPP2/443-763/13-2/AW),
  • interpretacji indywidualnej z dnia 15 października 2012. r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-650/12-2/KG),
  • interpretacji indywidualnej z dnia 13 lipca 2012 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPP2/443-303/12-5/IR).


  1. Pojęcie „zorganizowanej części przedsiębiorstwa”


Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa została zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Zgodnie z powołanym przepisem za zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Wskazana powyżej definicja tożsama jest z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa określoną na gruncie art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).


Na gruncie powyższych definicji oraz w oparciu o doktrynę prawa podatkowego i dotychczasową praktykę organów podatkowych, przesłankami uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest, aby:

  1. istniał zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie oraz aby był on przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  2. zespół tych składników był wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. zespół tych składników był wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie;
  4. zespół tych składników mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

  1. Uznanie majątku pozostającego w Spółce jak i majątku przenoszonego do Nowej Spółki za zorganizowane części przedsiębiorstwa.


W ocenie Spółki, w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, działalność w zakresie BPO prowadzona obecnie przez Oddział i mająca zostać przeniesiona do Nowej Spółki, jak również działalność kurierska, która pozostanie w Spółce, stanowić będą na moment podziału zorganizowane części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.


Ad (a) Wyodrębnienie funkcjonalne


W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego dla uznania danego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować, jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie, nie zaś zespół przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest własność jednego podmiotu.


Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych wydawanych w indywidualnych sprawach podatników. Przykładowo. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 4 grudnia 2013 r. (IPTPB3/423-369/13-3/KJ) wskazał, że: „Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyny cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, ze zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składnikowe przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)”. Podobne stanowisko znaleźć można w innych interpretacjach prawa podatkowego (np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 stycznia 2014 r. (nr IPTPP2/443-847/13-2/KW) i wyrokach sądów administracyjnych na przestrzeni ostatnich lat (np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 czerwca 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2836/11).


W tym kontekście wskazać należy, iż zarówno działalność w zakresie BPO jak i działalność w zakresie przesyłek kurierskich jest prowadzona w oparciu o składniki materialne i niematerialne niezbędne do realizacji tego rodzaju działalności, szczegółowe opisane dla obu rodzajów działalności w opisie zdarzenia przyszłego. Oba rodzaje działalności będą kontynuowane po podziale Spółki w oparciu o te składniki materialne i niematerialne (działalność w zakresie BPO będzie prowadzona przez Nową Spółkę, natomiast działalność kurierska - przez Wnioskodawcę).


W ocenie Spółki, pomiędzy składnikami majątkowymi, które będą wydzielone do Nowej Spółki istnieje wyraźny związek funkcjonalny. Przedmiotowe składniki majątkowe są wyodrębnione formalnie w ramach Spółki w postaci Oddziału, przy czym kryterium na podstawie którego dany składnik majątkowy jest przypisany do Oddziału, jest jego funkcja (rola) jaką pełni w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności w zakresie BPO. Wydzielane składniki będą stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) - w szczególności będą to środki trwałe w postaci wyposażenia biura w W., jak również prawa, zobowiązania i należności (jeśli takie wystąpią) wynikające z umów zawartych przez Spółkę ze spółkami z Grupy X. w zakresie działalności polegającej na świadczeniu usług wspólnych (BPO). Ponadto, do Oddziału są alokowani pracownicy, w tym Dyrektor Operacyjny Oddziału, których zakres obowiązków obejmuje czynności związane bezpośrednio z BPO.


Nie ulega wątpliwości, iż także składniki majątku alokowane do centrali w W. i które po planowanym podziale przez wydzielenie pozostaną u Wnioskodawcy stanowią funkcjonalną całość służącą prowadzeniu działalności w zakresie przesyłek kurierskich. Składniki majątkowe są alokowane do centrali w W. w oparciu o funkcję (rolę) jaką one pełnią w świadczeniu usług w zakresie przesyłek kurierskich (usług logistyczno-transportowych). Składniki te stanowią zespół zarówno składników materialnych jak i niematerialnych (w tym zobowiązania), w szczególności są to środki trwałe (wyposażenie biura w W.), prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu siedziby w W. jak również umów najmu innych nieruchomości (w szczególności centrów przeładunkowych) umów z klientami Spółki na świadczenie usług kurierskich, umów z dostawcami (np. dostawcami opakowań) lub podwykonawcami zaangażowanymi w proces świadczenia usług kurierskich, licencje do znaku X. wykorzystywanego w działalności kurierskiej. Do segmentu przesyłek kurierskich są alokowani pracownicy Spółki, w tym również na stanowiskach kierowniczych, którzy posiadają odpowiednie kompetencje do obsługi działalności Spółki w zakresie przesyłek kurierskich.


Zdaniem Spółki, w świetle powyższego należy uznać, że zarówno zespół składników majątkowych związanych z działalnością w zakresie BPO, który obecnie funkcjonuje w ramach Oddziału, jak również zespół składników majątkowych związanych z działalnością w zakresie przesyłek kurierskich realizowany przez centralę w W., nie stanowią zbioru przypadkowych elementów, lecz są zespołami składników powiązanych ze sobą w sposób funkcjonalny i celowy. Składniki te, na dzień dokonania podziału przez wydzielenie, będą funkcjonalnie wyodrębnione w ramach Spółki i będą tworzyć oddzielne całości.


Wszystkie wskazane powyżej przesłanki świadczą zatem w ocenie Spółki o wyodrębnieniu funkcjonalnym w ramach Wnioskodawcy działalności związanej z BPO jak i działalności kurierskiej.


(b) Wyodrębnienie organizacyjne


W odniesieniu do wyodrębnienia organizacyjnego wskazać należy, że ustawa o PDOP nie określa, co należy rozumieć przez takie wyodrębnienie. Jednakże zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa mogą świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 3 października 2013 r., nr IPTPP2/443-530/13-5/KW oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 października 2012 r., nr IPPP2/443-879/12-4/BH). Dodatkowo, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 września 2013 r., nr IPTPP1/443-588/13-2/MW, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 października 2012 r., nr ILPP1/443-650/12-2/KG).


Jak zostało wskazane przez Spółkę, działalność kurierska i działalność w zakresie BPO, stanowią odrębne jednostki organizacyjne i biznesowe w ramach struktur wewnętrznych Wnioskodawcy.


Działalność kurierska jest zarządzana z siedziby Spółki w W., natomiast centrum usług wspólnych (BPO) zostało wyodrębnione w postaci Oddziału zlokalizowanego we Wr.. Wyodrębnienie organizacyjne segmentu BPO zostało potwierdzone w drodze uchwały Zarządu w sprawie utworzenia Oddziału we Wr.. Oddział jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa Spółki uwzględniająca segment BPO jak i segment przesyłek kurierskich została odzwierciedlona w schematach organizacyjnych Wnioskodawcy. W szczególności zostały wyznaczone osoby na stanowiskach kierowniczych, które są odpowiedzialne za poszczególne rodzaje działalności. W przypadku działalności w zakresie BPO Dyrektor Operacyjny Oddziału raportuje do Dyrektora, który znajduje się poza strukturami wewnętrznymi Spółki i odpowiada za ten segment działalności w Europie. Spółka ustaliła zasady podległości służbowej pomiędzy Dyrektorem Operacyjnym Oddziału a pracownikami związanymi z działalnością w zakresie BPO. Z kolei za działalność kurierską odpowiedzialny jest Dyrektor Krajowy, do którego raportują osoby odpowiedzialne za działalność w obszarze przesyłek kurierskich.


Wyodrębnienie organizacyjne obu działalności jest uwidocznione również w regulaminie pracy oraz na wizytówkach - pracownicy związani z działalnością kurierską stosują na wizytówkach nazwę Wnioskodawcy, podczas gdy wizytówki pracowników Oddziału obok nazwy Wnioskodawcy zawierają również nazwę „Global Business Services”.


W świetle przedstawionej powyżej argumentacji zdaniem Spółki zarówno zespół składników majątkowych związanych z działalnością w zakresie BPO jak i związanych z działalnością kurierską są organizacyjnie wyodrębnione w strukturach Spółki.


Ad. (c) Wyodrębnienie finansowe


W doktrynie przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać samodzielności finansowej, w szczególności wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2012 r. (sygn. ITPB3/423-120/12/DK) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdzono, iż wyodrębnienie finansowe: „nie oznacza, co prawda pełnej, całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.


Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego na moment podziału finansowo wyodrębniona będzie działalność związana z przesyłkami kurierskimi jak i działalność związana z usługami BPO. Spółka może w oparciu o system informatyczno- księgowy:

  • przypisać przychody i koszty związane odpowiednio z działalnością Oddziału jak i związane z działalnością kurierską,
  • przypisać aktywa i pasywa związane odpowiednio z działalnością Oddziału jak i związane z działalnością kurierską. Ponadto na potrzeby działalności związanej z BPO i przesyłkami kurierskimi opracowywane są odrębne budżety oraz plany finansowe.


Dodatkowo, ze względu na fakt, iż BPO (Oddział) oraz segment działalności kurierskiej mają przypisane odrębne budżety, Spółka jest także w stanie wyodrębnić koszty wewnętrzne dotyczące obsługi BPO w zakresie kadr i płac, księgowości, obsługi administracyjnej budynków, czy też innych czynności podejmowanych przez centralę w W. na rzecz Oddziału.


Składniki przyporządkowane do Oddziału (i mające zostać wydzielone do Nowej Spółki) są w rejestrze środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ewidencjonowane odrębnie od składników przyporządkowanych do segmentu przesyłek kurierskich (i mających pozostać w Spółce po dokonaniu podziału przez wydzielenie).


Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Spółki, zarówno zespół składników majątkowych związanych z działalnością w zakresie BPO jak również zespół składników majątkowych związanych z działalnością w zakresie przesyłek kurierskich będą spełniać przesłanki uznania ich za wyodrębnione finansowo zespoły składników majątkowych.


Ad (d) Możliwość funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo


Jako kryterium zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce wskazuje się możliwość samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w obecnym przedsiębiorstwie. Takie kryterium znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych wydawanych na przestrzeni ostatnich lat, m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 18 maja 2012 r. (nr ITPB3/423-120/12/DK), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 2 kwietnia 2012 r. (nr ILPB4/423-4/12-2/ŁM), Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 31 sierpnia 2011 r. (nr ITPB3/423-291/11/DK) oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 1998 r. (sygn. akt SA/Gd 1097/96).


Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, proces wydzielenia części działalności w zakresie BPO od działalności w zakresie przesyłek kurierskich w schemacie organizacyjnym Spółki zostanie tak przeprowadzony, aby zarówno działalność w zakresie BPO jak i działalność pozostała w Spółce (przesyłki kurierskie) były w stanie samodzielnie funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwa i realizować samodzielnie zadania i cele gospodarcze.


Na dzień podziału przez wydzielenie, segment BPO będzie w takim stopniu zorganizowany i wyodrębniony w strukturze Spółki, aby wraz z tą transakcją zachowana została pełna ciągłość w zakresie przenoszonej działalności. W momencie podziału będzie wyodrębniony zespół składników majątkowych służących do prowadzenia tego rodzaju działalności, w szczególności obejmujący umowy na świadczenie usług BPO, umowy najmu, wyposażenie biura, jak i pracowników zaangażowanych w tę działalność. Oznacza to, iż po podziale Nowa Spółka będzie mogła dalej w sposób płynny, niezależny i samodzielny prowadzić działalność w zakresie BPO.


Jednocześnie, na dzień podziału przez wydzielenie, segment przesyłek kurierskich będzie w takim stopniu zorganizowany i wyodrębniony w strukturze Spółki, aby po podziale zachowana została pełna ciągłość w zakresie tej działalności. W momencie podziału będzie wyodrębniony zespół składników majątkowych służących do prowadzenia tego rodzaju działalności, w szczególności obejmujący umowy na świadczenie usług kurierskich, umowy najmu, wyposażenie biura, maszyny, urządzenia, jak i pracowników zaangażowanych w tę działalność. Oznacza to, iż po podziale Spółka będzie mogła dalej w sposób płynny, niezależny i samodzielny prowadzić działalność w zakresie przesyłek kurierskich.


Zespół składników przedsiębiorstwa, który ma zostać przeniesiony do Nowej Spółki, służy obecnie prowadzeniu działalności w zakresie BPO. Po dokonaniu podziału przez wydzielenie ten sam zespół składników majątkowych będzie tworzył przedsiębiorstwo Nowej Spółki i będzie wystarczający do prowadzenia przez nią działalności w takim samym zakresie jak obecnie. Oznacza to, iż Nowa Spółka będzie prowadzić działalność (prowadzoną obecnie przez Oddział) w oparciu o otrzymane w ramach podziału przez wydzielenie składniki majątku Wnioskodawcy oraz przeniesionych pracowników alokowanych do Oddziału. Równocześnie, działalność kurierska realizowana przez centralę Spółki w Warszawie po dokonaniu podziału będzie kontynuowana przy wykorzystaniu obecnie posiadanych składników majątkowych związanych z tą działalnością oraz pracowników przypisanych do tej części działalność Spółki.


Mając powyższe na uwadze Spółka stoi na stanowisku, iż:

  1. w odniesieniu do przenoszonego w wyniku podziału przez wydzielenie do Nowej Spółki majątku związanego z działalnością w zakresie BPO:
    1. będzie istniał zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie oraz przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, tj. zadań w zakresie usług BPO;
    2. zespół tych składników będzie wyodrębniony organizacyjnie w strukturach Wnioskodawcy,
    3. zespół tych składników będzie wyodrębniony finansowo w strukturach Wnioskodawcy,
    4. zespół tych składników będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze oraz że
  2. w odniesieniu do majątku związanego z działalnością kurierską, który pozostanie w Spółce po podziale przez wydzielenie:
    1. będzie istniał zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie oraz przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, tj. zadań w zakresie usług kurierskich;
    2. zespół tych składników będzie wyodrębniony organizacyjnie w strukturach Wnioskodawcy,
    3. zespół tych składników będzie wyodrębniony finansowo w strukturach Wnioskodawcy,
    4. zespół tych składników będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.


W konsekwencji, należy uznać, że zarówno majątek pozostający w Spółce jak i majątek wydzielany do Nowej Spółki spełnią wszystkie przesłanki do uznania ich za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.


W świetle powyższego, nie ulega wątpliwości, że planowany podział X. przez wydzielenie zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących majątek Wnioskodawcy będzie stanowił transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT powinna pozostawać poza zakresem opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj