Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-366/12/AL
z 10 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-366/12/AL
Data
2012.07.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
szkolenie
środki publiczne
usługi szkoleniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku od towarów i usług realizowanych usług szkoleniowych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012r. (data wpływu 2 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 czerwca 2012r. (data wpływu 15 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 czerwca 2012r. (data wpływu 15 czerwca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 czerwca 2012r. Nr IBPP1/443-366/12/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja prowadzi działalność opp, działalność statutową nieodpłatną, odpłatną i gospodarczą. Pytanie dotyczy prowadzonej działalności gospodarczej przez fundację, która została zgłoszona do podatku VAT.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalność gospodarczej organizuje dla Gminy szkolenia, których odbiorcami są osoby trzecie, którymi są pedagodzy zatrudnieni w szkołach podstawowych i gimnazjach. Przedmiotem szkoleń jest psychologia i pedagogika, postępowanie z dziećmi i młodzieżą z rodzin patologicznych, biednych i zastępczych. pomoc w trudnych sytuacjach rodzinnych itp.

Wnioskodawca nie ma uprawnień wynikających z przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. w przedmiocie działalności ma wpisany następujący zakres wg klasyfikacji PKD:

80.1 przedszkola i szkolnictwo podstawowe,

80.2 szkolnictwo na poziomie wyższym niż podstawowe,

80.4 kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia,

Wnioskodawca zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług wystawia w ciągu 7 dni od dnia wykonania usługi fakturę VAT, na dzień dzisiejszy stosowana jest stawka 23%.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 13 czerwca 2012r. Wnioskodawca wskazał, że bezpośrednim zlecającym przeprowadzenie szkoleń jest Gmina. Wnioskodawca podpisuje umowy na przeprowadzenie szkoleń z Gminą.

Tematyka prowadzonych szkoleń dotyczy różnych zagadnień psychologicznych, pedagogicznych i metodyki pracy z uczniami – w tym pochodzącymi ze środowisk patologicznych, rodzin ubogich i zastępczych. Szkolenia dotyczyły również nauki praktycznej umiejętności interpretacji przepisów prawnych i rozporządzeń obowiązujących w oświacie. Wnioskodawca prowadził również szkolenia z zakresu umiejętności mediacji w konfliktowych sytuacjach szkolnych.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca nie świadczy szkoleń jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadcząca usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę są szkoleniami innymi niż szkolenia wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Szkolenia świadczone przez Wnioskodawcę nie były realizowane w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Szkolenia będące przedmiotem wniosku, finansowane są w całości ze środków publicznych.

Gmina płaci Wnioskodawcy za przeprowadzone szkolenia ze środków Gminnego Programu oraz w ramach kampanii profilaktycznej „Postaw na Rodzinę”, a także ze środków własnych bez podania źródła pochodzenia.

Pedagodzy i psycholodzy szkolni z placówek szkolnych Gminy, biorący udział w szkoleniu, wykorzystują przekazaną wiedzę do bezpośredniej, codziennej pracy z młodzieżą szkolną. Uczestnicy wzbogacili swoją wiedzę na temat budowania relacji pomiędzy uczestnikami procesu wychowawczego. Nauczyli się interpretacji nowych przepisów obowiązujących w szkolnictwie oraz poznali praktyczne umiejętności w zakresie mediacji szkolnych.

Wnioskodawca prowadzi szkolenia pedagogów i psychologów szkolnych z placówek szkolnych Gminy, które pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo stosuje 23% stawkę VAT, czy powinien zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r...

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo, iż nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i bezpośrednimi odbiorcami usługi są pedagodzy, zatrudnieni przez szkoły, może zastosować art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, ponieważ szkolenia są finansowane z budżetu Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalność gospodarczej organizuje dla Gminy – będącej zleceniodawcą usług – szkolenia, których odbiorcami są osoby trzecie tj. pedagodzy zatrudnieni w szkołach podstawowych i gimnazjach.

Tematyka prowadzonych szkoleń dotyczy różnych zagadnień psychologicznych, pedagogicznych i metodyki pracy z uczniami – w tym pochodzącymi ze środowisk patologicznych, rodzin ubogich i zastępczych. Szkolenia dotyczyły również nauki praktycznej umiejętności interpretacji przepisów prawnych i rozporządzeń obowiązujących w oświacie. Wnioskodawca prowadził również szkolenia z zakresu umiejętności mediacji w konfliktowych sytuacjach szkolnych.

Wnioskodawca wskazał, iż prowadzone przez niego są szkoleniami innymi niż szkolenia wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Należy zatem przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca pedagodzy i psycholodzy szkolni z placówek szkolnych Gminy, biorący udział w szkoleniu, wykorzystują przekazaną wiedzę do bezpośredniej, codziennej pracy z młodzieżą szkolną. Uczestnicy wzbogacili swoją wiedzę na temat budowania relacji pomiędzy uczestnikami procesu wychowawczego. Nauczyli się interpretacji nowych przepisów obowiązujących w szkolnictwie oraz poznali praktyczne umiejętności w zakresie mediacji szkolnych.

Szkolenia pedagogów i psychologów szkolnych z placówek szkolnych Gminy pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy stwierdzić należy, iż spełniona została pierwsza przesłanka uprawniająca do zwolnienia tj. usługi realizowane w ramach ww. szkoleń dla psychologów i pedagogów są usługami kształcenia zawodowego tychże osób.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że świadczone przez niego usługi szkoleniowe finansowane są w 100% ze środków publicznych. Jednocześnie z wniosku wynika, iż Gmina płaci Wnioskodawcy za przeprowadzone szkolenia ze środków Gminnego Programu oraz w ramach kampanii profilaktycznej „Postaw na Rodzinę”, a także ze środków własnych bez podania źródła pochodzenia.

Odnosząc się do powyższego należy przywołać przepis art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), zgodnie z którym przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ww. ustawy, środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    • ze sprzedaży papierów wartościowych,
    • z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    • ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    • z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    • z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W myśl art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.


Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy stwierdzić należy, iż spełniona została również druga przesłanka tj. usługi finansowane są w 100% ze środków publicznych.

Jeżeli zatem realizowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będące przedmiotem wniosku są związane z kształcenie zawodowym osób w nim uczestniczących tj. psychologów i pedagogów oraz były finansowane w 100% ze środków publicznych Wnioskodawca dla realizowanych usług szkoleniowych, będących przedmiotem wniosku, mógł zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj