Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-405/12/AL
z 4 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-405/12/AL
Data
2012.07.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
bilety
opodatkowanie
usługi związane z kulturą


Istota interpretacji
W zakresie możliwości zwolnienia od podatku świadczonych usług w postaci biletowanych przedstawień dyplomowych studentów Uczelni.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2012r. (data wpływu 16 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku świadczonych usług w postaci biletowanych przedstawień dyplomowych studentów Uczelni – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku świadczonych usług w postaci biletowanych przedstawień dyplomowych studentów Uczelni.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca kształci studentów na kierunkach „aktorstwo” i „reżyseria”. Cykl kształcenia na Uczelni kończy przygotowany spektakl dyplomowy będący gotowym przedstawieniem teatralnym do zaprezentowania przed publicznością. Cykl kształcenia artysty teatru polega na stopniowym rozwoju zakresu realizacji zadań artystycznych, zwiększanych w miarę nabywania umiejętności przez studenta, aktora, reżysera. Realizowane w początkowym etapie kształcenia prace aktorskie, prezentowane są przed pedagogami i kolegami z Uczelni. Ostatnim etapem kształcenia studenta na poziomie wyższym jest gotowy spektakl, w którym oprócz prezentacji umiejętności zawodowych następuje konfrontacja umiejętności przed publicznością. Przedstawienie dyplomowe jest częścią praktyczną pracy dyplomowej (magisterskiej) studentów, a jej pozytywna ocena stanowi podstawę do uzyskania tytułu zawodowego magistra sztuki.

Ten ostatni etap kształcenia zwany spektaklem dyplomowym prezentowany jest na scenach teatralnych Uczelni, a publiczność kupuje na spektakle bilety.

Niewielka cena biletu pozwala na zapewnienie widowni, przed którą następuje konfrontacja umiejętności zawodowych studentów. Publiczny pokaz jest sprawdzianem praktycznym, na ile nabyte w procesie kształcenia studenta w uczelni umiejętności, przyszły artysta potrafi pokazać i zrealizować na scenie, jest niezbędny do tego aby student w pełni skorzystał z usługi jaką oferuje mu Uczelnia, czyli wykształcenie zawodowego aktora czy reżysera. Uzyskany dochód z biletów przeznaczony jest na przygotowanie kolejnych spektakli dyplomowych.

W dniu 10 czerwca 2011r. Wnioskodawca zwrócił się już z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej, która określałaby czy sprzedaż biletów na przedstawienia dyplomowe Wnioskodawcy jest opodatkowana podatkiem VAT. Wnioskodawca otrzymał interpretację indywidualną Nr IBPP1/443-1014/11/LSz z dnia 18 sierpnia 2011r., z której wynika, że sprzedaż ta jest opodatkowana, gdyż nie jest to usługa na rzecz studentów ale na rzecz osób trzecich – widzów. W związku z taką interpretacją w dniu 2 lutego 2012r. Wnioskodawca przesłał do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi pismo nr xxx z dnia 31 stycznia 2012r. z następującym pytaniem cyt.: „W związku ze zmianą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w 2008 roku, Uczelnia prosi o potwierdzenie wydanej interpretacji z dnia 9 czerwca 2004r. nr xxx oraz z dnia 23 sierpnia 2004r. nr xxx w sprawie sklasyfikowania spektakli dyplomowych realizowanych w ramach programu nauczania, przez studentów Uczelni. Cykl kształcenia w szkole teatralnej kończy przygotowany spektakl dyplomowy będący gotowym spektaklem teatralnym do zaprezentowania przed publicznością. Cykl kształcenia artysty teatru polega na stopniowym rozwoju zakresu realizacji zadań artystycznych, zwiększanych w miarę nabywania umiejętności przez studenta, aktora, reżysera. Realizowane w początkowym etapie kształcenia prace aktorskie, prezentowane są przed pedagogami i kolegami z Uczelni. Zamknięciem cyklu kształcenia jest gotowy spektakl, w którym oprócz prezentacji umiejętności zawodowych następuje konfrontacja umiejętności przed publicznością. Przedstawienie dyplomowe jest częścią praktyczną pracy dyplomowej studentów, a jej pozytywna ocena stanowi podstawę do uzyskania tytułu zawodowego magistra sztuki. Ten ostatni etap kształcenia zwany spektaklem dyplomowym prezentowany jest na scenach teatralnych Uczelni, a publiczność kupuje na spektakle bilety. Niewielka cena biletu pozwala na zapewnienie widowni, przed którą następuje konfrontacja umiejętności zawodowych studentów. Uzyskany dochód z biletów przeznaczony jest na przygotowanie kolejnych spektakli dyplomowych. Uważamy, że ta forma działalności jest usługą edukacyjną, stanowiącą integralną część procesu edukacji w szkole teatralnej, pomimo że efektem przygotowania egzaminu jest spektakl teatralny. Prosimy o wyjaśnienie czy usługi polegające na prezentacji spektaklu dyplomowego zrealizowanego przez studentów, na które Uczelnia prowadzi sprzedaż biletów wstępu są, w świetle nowej klasyfikacji PKWiU, nadal usługami edukacyjnymi.”

Na tak postawione pytanie Urząd Statystyczny w Łodzi w wydanej dnia 14 lutego 2012r. opinii nr xxx stwierdził co następuje cyt.: „Odpowiadając na pismo z dnia 2 lutego 2012r., znak xxx Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi uprzejmie informuje, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) usługi polegające na prezentacji przed publicznością spektaklu dyplomowego, także na zasadzie sprzedaży biletów wstępu przez Uczelnię – realizowanego przez studentów Uczelnię w ramach programu nauczania, będącego częścią praktycznej pracy dyplomowej oraz zamknięciem cyklu kształcenia studentów, mieszczą się w zakresie grupowania: PKWiU 85.42 „ Usługi zakładów kształcenia nauczycieli, kolegiów pracowników służb społecznych oraz usługi szkół wyższych” – podpisano: Kierownik Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur.”

W związku z taką klasyfikacją usług Wnioskodawca zwraca się ponownie z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy, w świetle przepisów obowiązujących obecnie, sprzedaż biletów wstępu na przedstawienia dyplomowe studentów wyższej szkoły teatralnej, będących częścią procesu dydaktycznego uczelni artystycznej, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też jest z niego zwolniona, na podstawie art. 43 ust.1 pkt 26 b ustawy o podatku od towarów i usług, jako usługa świadczona przez uczelnię w zakresie kształcenia na poziomie wyższym...

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż biletów wstępu na spektakle dyplomowe studentów Uczelni jest zwolniona z podatku VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26 lit b jako „usługi świadczone przez uczelnie, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych.”

Stanowisko w zakresie takiego klasyfikowania przedmiotowych usług potwierdza wydana przez WUS w Łodzi Opinia z dnia 14 lutego 2012r. nr xxx wydana na wniosek Uczelni.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług – „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%” w pozycji 182 jest określone, że usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu są opodatkowane stawką 7% bez względu na symbol PKWiU ale dotyczy to usług kulturalnych i rozrywkowych a nie usług szkół wyższych. Publiczny pokaz spektaklu jest sprawdzianem praktycznym, na ile nabyte w procesie kształcenia studenta umiejętności, przyszły artysta potrafi przekazać i zrealizować na scenie, jest niezbędny do tego aby student w pełni skorzystał z usługi jaką oferuje mu uczelnia: wykształcenie zawodowego aktora czy reżysera i jest integralną częścią procesu dydaktycznego.

Reasumując należy stwierdzić że usługi Wnioskodawcy są usługami szkół wyższych – kształcenia studentów na poziomie wyższym – oraz usługi pomocnicze, ściśle z tymi usługami związane i jako takie są zwolnione z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 b ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 – rozumie się natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238 poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257 poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, wprowadzonym na mocy art. 19 ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010r., zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia do 31 marca 2011r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Od 1 kwietnia 2011r. ww. art. 43 ust. 17 – na mocy art. 1 pkt 13 lit. d) ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) – otrzymał brzmienie: „Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia”.

Ponadto w art. 43 ust. 17a ww. ustawy dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011r., ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługami wymienionymi m. in. w art. 43 ust. 1 pkt 29, wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w obowiązującym w okresie od 1 stycznia do 5 kwietnia 2011r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane (§ 13 ust. 1 pkt 19).

Stosownie do § 13 ust. 8 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia do dnia 28 lutego 2011r.), zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20 i 24, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20 i 24, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 8 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 marca 2011r.) zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Należy zauważyć, iż z dniem 6 kwietnia 2011r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.). Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 19 tego rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi § 13 ust. 8 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

W myśl § 13 ust. 9 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011r.), zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu podkreślić należy, iż w przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r., zgodnie z którym wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi od podatku VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. zwolnienie określone w powyższych przepisach ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Od 1 stycznia 2011r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zwolnienia zawarte w art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego i mają na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Oznacza to, że zakres przedmiotowy tych zwolnień powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich, zatem przy jego definiowaniu nie jest zasadne odwoływanie się wyłącznie do ustawodawstwa krajowego, ponieważ takie działania mogłyby prowadzić do rozbieżności w stosowaniu zwolnień w poszczególnych państwach UE.

Ponadto, jak wskazuje Trybunał, pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Regulacja z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT przewiduje zwolnienie od podatku usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Mając przy tym na uwadze regulacje europejskie oraz orzecznictwo TS UE (np. wyroki w sprawie: Komisja v. Niemcy C-287/00, Werner Haderer C-445/05), należy zauważyć, iż przedmiotowe zwolnienie zagwarantowane jest dla pewnych rodzajów działalności podejmowanych w interesie publicznym. Jak podkreślił Trybunał, zwolnienie to nie dotyczy jednak wszystkich rodzajów działalności wykonywanych w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie (art. 132 ust. 1 lit. i) wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób.

Zakresem zwolnienia przewidzianym ustawą o VAT objęte są również: dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługą podstawową, t.j. usługą w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Należy zauważyć, iż przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z samego brzmienia ww. art. 43 ust. 17 ustawy o VAT wynika, iż nie dotyczą one usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnął, iż świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca kształci studentów na specjalności „aktorstwo” i „reżyseria”. Cykl kształcenia w szkole teatralnej kończy przygotowany spektakl dyplomowy będący gotowym przedstawieniem teatralnym do zaprezentowania przed publicznością. Cykl kształcenia artysty teatru polega na stopniowym rozwoju zakresu realizacji zadań artystycznych, zwiększanych w miarę nabywania umiejętności przez studenta, aktora, reżysera. Realizowane w początkowym etapie kształcenia prace aktorskie, prezentowane są przed pedagogami i kolegami z Uczelni. Ostatnim etapem kształcenia studenta na poziomie wyższym jest gotowy spektakl, w którym oprócz prezentacji umiejętności zawodowych następuje konfrontacja umiejętności przed publicznością. Przedstawienie dyplomowe jest częścią praktyczną pracy dyplomowej (magisterskiej) studentów, a jej pozytywna ocena stanowi podstawę do uzyskania tytułu zawodowego magistra sztuki.

Ten ostatni etap kształcenia zwany spektaklem dyplomowym prezentowany jest na scenach teatralnych Uczelni, a publiczność kupuje na spektakle bilety.

Niewielka cena biletu pozwala na zapewnienie widowni, przed którą następuje konfrontacja umiejętności zawodowych studentów. Publiczny pokaz jest sprawdzianem praktycznym, na ile nabyte w procesie kształcenia studenta w uczelni umiejętności, przyszły artysta potrafi pokazać i zrealizować na scenie, jest niezbędny do tego aby student w pełni skorzystał z usługi jaką oferuje mu Uczelnia, czyli wykształcenie zawodowego aktora czy reżysera. Uzyskany dochód z biletów przeznaczony jest na przygotowanie kolejnych spektakli dyplomowych.

W tym miejscu stwierdzić należy, iż sprzedaż biletów na przedstawienie dyplomowe jest usługą w zakresie wstępu świadczoną na rzecz osób trzecich – widzów, a nie na rzecz studentów.

Nie może zatem zostać uznana za usługę w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, albowiem usługobiorcą takowej mogą być jedynie studenci lub słuchacze szkoły wyższej. Nie może również zostać uznana za usługę ściśle związaną z kształceniem na poziomie wyższym, gdyż nie jest świadczona na rzecz studenta. Z faktu, iż obowiązkiem studenta jest uczestnictwo w przedstawieniu dyplomowym nie należy automatycznie wyciągać wniosku, iż obowiązkowe w nim jest także uczestnictwo widza.

Usługa wstępu na przedstawienie teatralne jest w przedmiotowej sytuacji odrębną usługą świadczoną na rzecz osób trzecich – widzów. Nie jest ona ściśle związana z usługą podstawową albowiem nie jest niezbędna do wykonania usługi podstawowej. Usługa wstępu na przedstawienie teatralne stanowi cel sam w sobie (obejrzenie przedstawienia przez widza) i nie może zostać uznana za środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego. Ze świadczenia głównego (kształcenie na poziomie wyższym) korzystają bowiem studenci. Natomiast z usługi wstępu na przedstawienie teatralne widzowie – osoby trzecie.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego, powołane przepisy prawa oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE stwierdzić należy, iż świadczone przez Uczelnię na rzecz widzów usługi w postaci biletowanych przedstawień dyplomowych studentów Uczelni nie podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) w związku z ust. 17 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Odbiorcami przedmiotowych usług (przedstawień teatralnych) są osoby trzecie, które zakupiły bilety wstępu na przedstawienie teatralne, a nie studenci, na rzecz których Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Tym samym nie są to usługi ściśle związane (pomocnicze) z tą usługą podstawową.

W poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono „Usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych”.

Analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż usługi wstępu na przedstawienia teatralne są opodatkowane stawką VAT 8%, jako wymienione w poz. 182 ww. załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Zaznaczyć należy, ze preferencyjna stawka VAT odnosi się wyłącznie do usług wstępu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj