Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-433/12/AL
z 31 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-433/12/AL
Data
2012.07.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kapitał ludzki
podwykonawstwo
szkolenie
środki publiczne
usługi szkoleniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku od towarów i usług realizowanych usług szkoleniowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012r. (data wpływu 23 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 28 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług realizowanych usług szkoleniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług realizowanych usług szkoleniowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 28 czerwca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-433/12/AL z dnia 18 czerwca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju. Wnioskodawca zajmuje się między innymi organizacją i przeprowadzaniem usług szkoleniowych jako Zleceniobiorca dla firm i instytucji (zwanych dalej Zleceniodawcą), które otrzymują dofinansowanie na realizację Projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dofinansowanie, które otrzymują Zleceniodawcy na realizację Projektów stanowi 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu w tym:

  1. płatność ze środków europejskich w proporcji 85%,
  2. dotacja celowa z budżetu krajowego w proporcji 15%.


Zleceniodawca realizuje projekt na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określony jest szczegółowy budżet Projektu, zgodnie z którym Zleceniodawca dokonuje zakupu usług i materiałów. Zleceniodawca między innymi musi dokonywać zakupu usług i materiałów zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej.

Wszystkie usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę jako Zleceniobiorcę w ramach Projektów są w całości finansowane ze środków publicznych i adresowane zarówno do osób zatrudnionych jak i bezrobotnych, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem swoich kwalifikacji i umiejętności. Jednakże tematyka tychże szkoleń będzie również na tyle różnorodna, że stwarza to w ocenie Wnioskodawcy pewne trudności interpretacyjne odnośnie możliwości zakwalifikowania poszczególnych usług szkoleniowych jako usługi kształcenia zawodowego lub przekształcenia zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Szkolenia, które będzie prowadził Wnioskodawca jako Zleceniobiorca w ramach projektów to tzw. szkolenia miękkie dotyczące umiejętności interpersonalnych, dotyczące m.in. komunikacji międzyludzkiej, motywowania, rozwoju osobistego czy też negocjowania. Są to między innymi następujące szkolenia miękkie: warsztaty skutecznej komunikacji, negocjacje i finalizacja umów, komunikacja wewnętrzna w firmie, zarządzanie zespołem, profesjonalna obsługa klientów, prezentacje i wystąpienia publiczne, radzenie sobie z konfliktem i stresem, zarządzanie kryzysem w firmie, asertywność, public relations, savoir vivre w biznesie, warsztaty psychologiczne, ABC przedsiębiorczości, kontakt z mediami, kultura organizacyjna, zarządzanie innowacją itp. Podkreślić należy, że wszystkie szkolenia realizowane w ramach projektów adresowane są do osób, u których nabyte umiejętności zostaną bądź mogą zostać wykorzystane w aktualnej bądź innej pracy zawodowej a także pomogą w zdobyciu pracy.

Zgodnie z umową Wnioskodawca jako Zleceniobiorca wystawia podmiotom, otrzymującym dofinansowanie faktury VAT za wykonane usługi szkoleniowe realizowane w ramach Projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z tą umową Zleceniodawca zapłaci wynagrodzenie za wykonaną usługę z otrzymanego dofinansowania na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Pytanie przyporządkowane do przedstawionego zdarzenia faktycznego dotyczy okresu podatkowego – lata 2012-2013.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 czerwca 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż zleceniodawcami dla Wnioskodawcy są komercyjne firmy szkoleniowe, działające na rynku na terenie całego kraju. Firma „X” otrzymuje dofinansowanie na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jeżeli w Projekcie występują szkolenia, które ma wykonać podwykonawca, wtedy powołując się na zasadę konkurencyjności firma „X” rozsyła zapytania ofertowe do wybranych firm. Następnie na podstawie złożonych przez te firmy ofert, w oparciu o określone w zapytaniu ofertowym kryteria, zostaje wybrana najlepsza propozycja. Firma, która ją złożyła ma za zadanie przeprowadzić określone w zapytaniu ofertowym szkolenie. Podsumowując, jeżeli oferta Wnioskodawcy okaże się najlepsza, wtedy zostaje podwykonawcą firmy „X” i na jej rzecz świadczy usługi szkoleniowe. Zawierana jest wówczas umowa pomiędzy Wnioskodawcą a firmą „X”. Przedmiotem umowy jest przeprowadzenie szkolenia o określonej tematyce i liczbie godzin. W umowie wskazywana jest również liczba osób, które należy przeszkolić. Umowa opisuje pokrótce zakres szkolenia i jego formę, obliguje podwykonawcę do zapewnienia uczestnikom odpowiednich warunków lokalowych do przeprowadzenia szkolenia, wszelkich materiałów szkoleniowych bądź podręczników. Podwykonawca odpowiada również za zapewnienie odpowiedniej kadry wykładowców legitymujących się odpowiednim przygotowaniem do prowadzenia zajęć oraz doświadczeniem praktycznym.

Po zakończeniu szkolenia podwykonawca wydaje uczestnikom projektu, którzy uczestniczyli w co najmniej 80% zajęć i zdali końcowy egzamin, zaświadczenia o ukończeniu kursu.

Wnioskodawca przeprowadzał następujące szkolenia miękkie: Komunikacja interpersonalna; Asertywność; Zarządzanie konfliktem; Savoir vivre w biznesie; Zarządzanie sobą w czasie; Zarządzanie stresem; Wypalenie zawodowe; Sztuka wystąpień publicznych; Mind Mapping; Efektywna praca z informacją; Techniki sprzedaży; Negocjacje; Coaching; Profesjonalna obsługa klientów; Prezentacje i wystąpienia publiczne; Zarządzanie kryzysem w firmie; Public Relations; ABC Przedsiębiorczości; Kontakty z mediami; Kultura organizacyjna w firmie; Zarządzanie innowacją; Motywowanie pracowników.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca jest firmą szkoleniową.

Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są usługami, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Projekty, w których Wnioskodawca jest podwykonawcą usług szkoleniowych, są skierowane zarówno do osób zatrudnionych we wszystkich branżach, jak i bezrobotnych, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem swoich kwalifikacji i umiejętności. Są to więc tylko i wyłącznie osoby potrzebujące przeszkolić się z tematyki, którą oferuje dane szkolenie. Uczestnicy z własnej woli i inicjatywy zgłaszają się do udziału w projekcie po to, aby zdobyć niezbędną dla nich wiedzę i umiejętności potrzebne im na obecnie zajmowanym stanowisku pracy bądź w celu uzyskania nowej posady. Wszelkie szkolenia realizowane przez Wnioskodawcę ściśle powiązane są z poprawą sytuacji zawodowej ich uczestników. Szkolenia miękkie są skoncentrowane na podnoszeniu kompetencji osobistych i psychospołecznych. Wszystkie umiejętności zdobyte podczas tych szkoleń pomagają ich późniejszym absolwentom dotrzeć do nieodkrytego być może wcześniej potencjału, a tym samym do osiągnięcia sukcesu w życiu zawodowym. Każde szkolenie dobrane jest do aktualnych potrzeb osób w nich uczestniczących, a zdobyta podczas szkolenia wiedza jest niezbędna podczas późniejszego wykonywania obowiązków na danym stanowisku pracy. Każdy projekt szkoleniowy skierowany jest do określonej grupy (branży) osób. W związku z powyższym oferowane w nim szkolenia są dobrane właśnie pod kątem zapotrzebowania danej grupy (branży). Projektodawca oferuje kompleksowe przeszkolenie pracowników bądź osób bezrobotnych, zawierając w swojej ofercie zarówno szkolenia zawodowe, jak i miękkie. Dzięki temu osoby biorące udział w projekcie otrzymują całościową, niezbędną dla nich wiedzę.

Każdy projekt szkoleniowy skierowany jest do określonej grupy (branży) osób. W szkoleniach biorą udział zarówno osoby pracujące, jak i bezrobotne. Szkolenia oferowane w projekcie są tak dobrane do określonej grupy (branży) osób, aby były przydatne do zajmowanego przez nich obecnie stanowiska pracy bądź tego, które będą chcieli objąć w przyszłości. Wszystkie szkolenia dostosowane są do indywidualnych potrzeb ich uczestników. Aby w dzisiejszych czasach wyróżniać się na tle innych, by być dobrym pracownikiem, nie wystarczy już wiedza stricte zawodowa. Umiejętności miękkie coraz częściej odgrywają zasadniczą rolę w rozwoju kariery zawodowej, ale są także odpowiedzialne za rozwój osobisty. Motywują do działania, osiągania wyznaczonych celów w życiu zawodowym, ale i prywatnym. Składają się one z umiejętności osobistych oraz umiejętności interpersonalnych. O ile pierwsze umożliwiają sprawne zarządzanie sobą, a także efektywne motywowanie siebie samego, to drugie umożliwiają między innymi skuteczne komunikowanie się z innymi ludźmi, przekonywanie ich, motywowanie i inspirowanie ich do działania oraz zarządzanie zespołami. Szkolenia miękkie w danym projekcie są tak dobrane do potrzeb osób biorących w nich udział, iż z pewnością przyczynią się do podniesienia ich statusu zawodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi przeprowadzonych tzw. szkoleń miękkich opisanych w stanie faktycznym przez Wnioskodawcę dla Zleceniodawcy w zakresie Projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego korzystają ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy wykonując usługę tzw. szkoleń miękkich dla Zleceniodawcy dotyczących realizacji Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i otrzymując zapłatę od Zleceniobiorcy za wykonaną usługę z dofinansowania na realizację Projektu korzysta ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. l pkt 29 lit c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy realizowane szkolenia miękkie spełniają przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o VAT. Szkolenia te dają ich uczestnikom możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności pozostających w bezpośrednim związku z wykonywanym przez nich zawodem. Należy też podkreślić, iż tzw. szkolenia miękkie umożliwiają osobom biorącym w nich udział podnoszenie kwalifikacji zawodowych co wynika wprost z założeń poszczególnych Programów Operacyjnych, w ramach których są realizowane. Tytułem przykładu można tu wskazać na stosowne postanowienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zgodnie z którymi Cel szczegółowy 1 (Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej) priorytetu VIII (Regionalne kadry gospodarki) będzie realizowany m.in. poprzez „nabycie nowych oraz podwyższanie kwalifikacji i umiejętności zawodowych osób pracujących oraz pomoc w zakresie wyboru nowego zawodu”. Powyższe znajduje również swoje odzwierciedlenie w opisie poddziałania 8.1.1. (Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw – projekty konkursowe) w ramach działania 8.1. (Rozwój pracowników przedsiębiorstw w regionie) priorytetu VIII zawartym w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, z którego wynika, że przedmiotowe poddziałanie realizowane jest poprzez „szkolenia, kursy i poradnictwo zawodowe” (Jako działanie uzupełniające do szkoleń i kursów) skierowane do osób, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnianiem lub podwyższaniem kwalifikacji i umiejętności, w szczególności dla osób zatrudnionych o niskich lub zdezaktualizowanych kwalifikacjach.

Nie powinno budzić żadnej wątpliwości, że wszystkie z opisanych powyżej szkoleń miękkich, pozostają w bezpośrednim związku z kwalifikacjami zawodowymi. Umiejętności nabyte zarówno podczas szkoleń z zakresu wystąpień publicznych, radzenia sobie z konfliktami i stresem, skutecznej komunikacji jak również podczas szkoleń z zakresu komunikacji wewnętrznej w firmie, zarządzania zespołem, profesjonalnej obsługi klientów, negocjacji i finalizacji umów, zarządzania kryzysem w firmie będą (bądź mogą zostać) wykorzystane przez pracowników w codziennej pracy zawodowej a przez to przyczynić się do zwiększenia efektywności ich pracy.

W świetle powyższych uwag, zdaniem Wnioskodawcy, można przyjąć, iż usługi, które świadczył w zakresie tzw. szkoleń miękkich są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a mając na uwadze fakt, iż przedmiotowe usługi spełniają dodatkowo jeden z warunków wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o VAT, tj. są finansowane w całości ze środków publicznych należy uznać, że są one zwolnione z podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Minister Rozwoju Regionalnego wystąpił do Ministra Finansów z prośbą o wydanie Interpretacji ogólnej, wyjaśniającej wątpliwości w zakresie możliwości zwolnienia usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania z podatku VAT pismem z dnia 14 września 2011. Minister Finansów poinformował, iż mając na uwadze przepisy art. 43 ust. pkt 26-29 ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 43, poz. 392, z późn. zm.) „większość usług w zakresie edukacji pozostała zwolniona od podatku od towarów i usług”.

Minister wskazał również, że zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie definiowane Jest następująco: „Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust.1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branża lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych”

Wnioskodawca otrzymuje od Instytucji Pośredniczących tj. Wojewódzkich Urzędów Pracy, Urzędów Marszałkowskich pisma informujące, iż zgodnie ze stanowiskiem Instytucji Zarządzającej POKL wszystkie szkolenia w ramach POKL stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a tym samym wszystkie w ramach POKL powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W związku z tym należy uznać, iż tzw. szkolenia miękkie będące przedmiotem interpretacji stanowią niezbędny element procesu szkoleniowego w ramach POKL.

Powyższe stanowisko potwierdza inna interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1/443-303/11-2/AP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

W myśl § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnieniu od podatku podlega świadczenie usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w innych niż podatkowe (odrębnych) przepisach. Ze zwolnienia korzystają również takie usługi szkolenia, które prowadzone są przez podmioty posiadające akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wreszcie zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w całości finansowane ze środków publicznych – zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Nadto, na podstawie przepisu § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, ze zwolnienia korzysta także świadczenie usług finansowanych co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Według art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:

Natomiast, stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    • ze sprzedaży papierów wartościowych,
    • z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    • ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    • z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    • z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    • programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
    • programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z dnia 9 listopada 2006, str. 1),
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
  6. inne środki.

Z art. 4. ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, iż przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami;
  3. dochody publiczne;
  4. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  5. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  6. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    • ze sprzedaży papierów wartościowych,
    • z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    • ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    • z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    • z innych operacji finansowych;
    • przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju. Wnioskodawca zajmuje się między innymi organizacją i przeprowadzaniem usług szkoleniowych jako Zleceniobiorca dla firm i instytucji (zwanych dalej Zleceniodawcą), które otrzymują dofinansowanie na realizację Projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dofinansowanie, które otrzymują Zleceniodawcy na realizację Projektów stanowi 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu w tym:

  1. płatność ze środków europejskich w proporcji 85%,
  2. dotacja celowa z budżetu krajowego w proporcji 15%.

Zleceniodawcami dla Wnioskodawcy są komercyjne firmy szkoleniowe, działające na rynku na terenie całego kraju. Firma „X” otrzymuje dofinansowanie na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zleceniodawca realizuje projekt na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określony jest szczegółowy budżet Projektu, zgodnie z którym Zleceniodawca dokonuje zakupu usług i materiałów. Zleceniodawca między innymi musi dokonywać zakupu usług i materiałów zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej.

W sytuacji gdy w Projekcie występują szkolenia, które ma wykonać podwykonawca, wtedy powołując się na zasadę konkurencyjności firma „X” rozsyła zapytania ofertowe do wybranych firm. Jeżeli oferta Wnioskodawcy okaże się najlepsza, wtedy zostaje podwykonawcą firmy „X” i na jej rzecz świadczy usługi szkoleniowe. Zawierana jest wówczas umowa pomiędzy Wnioskodawcą a firmą „X”. Przedmiotem umowy jest przeprowadzenie szkolenia o określonej tematyce i liczbie godzin. W umowie wskazywana jest również liczba osób, które należy przeszkolić. Umowa opisuje pokrótce zakres szkolenia i jego formę, obliguje podwykonawcę do zapewnienia uczestnikom odpowiednich warunków lokalowych do przeprowadzenia szkolenia, wszelkich materiałów szkoleniowych bądź podręczników. Podwykonawca – Wnioskodawca odpowiada również za zapewnienie odpowiedniej kadry wykładowców legitymujących się odpowiednim przygotowaniem do prowadzenia zajęć oraz doświadczeniem praktycznym.

Po zakończeniu szkolenia podwykonawca – Wnioskodawca wydaje uczestnikom projektu, którzy uczestniczyli w co najmniej 80% zajęć i zdali końcowy egzamin, zaświadczenia o ukończeniu kursu.

Wnioskodawca przeprowadzał następujące szkolenia miękkie: Komunikacja interpersonalna; Asertywność; Zarządzanie konfliktem; Savoir vivre w biznesie; Zarządzanie sobą w czasie; Zarządzanie stresem; Wypalenie zawodowe; Sztuka wystąpień publicznych; Mind Mapping; Efektywna praca z informacją; Techniki sprzedaży; Negocjacje; Coaching; Profesjonalna obsługa klientów; Prezentacje i wystąpienia publiczne; Zarządzanie kryzysem w firmie; Public Relations; ABC Przedsiębiorczości; Kontakty z mediami; Kultura organizacyjna w firmie; Zarządzanie innowacją; Motywowanie pracowników.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Zainteresowany nie spełnia bowiem podstawowego wymogu niezbędnego do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie, tj. nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Z wniosku nie wynika by był również podmiotem wyszczególnionym w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy.

W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż usługi szkoleniowe są usługami innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Jak wynika z wniosku usługi szkoleniowe, są skierowane zarówno do osób zatrudnionych we wszystkich branżach, jak i bezrobotnych, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem swoich kwalifikacji i umiejętności. Są to więc tylko i wyłącznie osoby potrzebujące przeszkolić się z tematyki, którą oferuje dane szkolenie. Uczestnicy z własnej woli i inicjatywy zgłaszają się do udziału w szkoleniu po to, aby zdobyć niezbędną dla nich wiedzę i umiejętności potrzebne im na obecnie zajmowanym stanowisku pracy bądź w celu uzyskania nowej posady. Szkolenia realizowane przez Wnioskodawcę służą poprawie sytuacji zawodowej ich uczestników. Szkolenia te są skoncentrowane na podnoszeniu kompetencji osobistych i psychospołecznych. Zdobyta podczas szkoleń wiedza jest niezbędna podczas późniejszego wykonywania obowiązków na danym stanowisku pracy.

Umiejętności zdobyte podczas szkoleń, motywują ich uczestników do działania, osiągania wyznaczonych celów w życiu zawodowym, ale i prywatnym. Składają się one z umiejętności osobistych oraz umiejętności interpersonalnych. Umożliwiają bowiem sprawne zarządzanie sobą, a także efektywne motywowanie siebie samego, skuteczne komunikowanie się z innymi ludźmi, przekonywanie ich, motywowanie i inspirowanie ich do działania oraz zarządzanie zespołami.

Szkolenia te są przydatne w ramach zajmowanego przez ich uczestników obecnie stanowiska pracy bądź też w ramach stanowiska, które będą chcieli objąć w przyszłości. Wszystkie szkolenia dostosowane są do indywidualnych potrzeb ich uczestników.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy stwierdzić należy, iż spełniona została pierwsza przesłanka tj. usługi realizowane w ramach ww. szkoleń są usługami kształcenia zawodowego tychże osób, bowiem służą nabyciu nowych kwalifikacji w ramach wykonywanego lub planowanego zawodu lub też służą podwyższeniu posiadanych już kwalifikacji i umiejętności w danym zawodzie.

Jak wynika z wniosku wszystkie usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są w 100% finansowane ze środków publicznych. Środki pochodzą przeważnie w 85% ze środków europejskich – 85%, a w 15% z dotacji celowej z budżetu krajowego.

Aby usługi szkoleniowe realizowane przez Wnioskodawcę mogły korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT musi być spełniona druga przesłanka dotycząca finansowania tychże szkoleń w 100% ze środków publicznych.

W tym miejscu podkreślić należy, iż zapis „finansowana w całości ze środków publicznych” nie odnosi się do podmiotów dysponujących środkami, lecz rzeczywistego w kontekście ekonomicznym, źródła finansowania środkami, które nie zostały uzyskane przez podmiot jako przychód z działalności gospodarczej.

Z wniosku wynika, że Firma „X”, będąca zleceniodawcą dla Wnioskodawcy otrzymuje dofinansowanie na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach Projektu Firma „X” realizuje szkolenia, a środki na realizację tychże szkoleń pochodzą w 85% ze środków europejskich – 85%, a w 15% z dotacji celowej z budżetu krajowego. Projekt zakłada możliwość realizowania szkoleń przy udziale podwykonawców, w tej sytuacji Firma „X” zleca Wnioskodawcy jako podwykonawcy przeprowadzenie określonego szkolenia.

Zgodnie z umową Wnioskodawca jako Zleceniobiorca wystawia Firmie „X”, otrzymującej dofinansowanie faktury, VAT za wykonane usługi szkoleniowe realizowane w ramach Projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z tą umową Zleceniodawca – Firma „X” jest zobowiązana do zapłaty wynagrodzenia za wykonaną usługę z otrzymanego dofinansowania na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie usługi szkoleniowe świadczone przez niego jako zleceniobiorcę w ramach realizacji projektów są w całości finansowane ze środków publicznych.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe, w sytuacji finansowania ich w całości ze środków publicznych, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż realizowane przez niego usługi szkoleniowe, wyszczególnione we wniosku korzystają ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, uznać należy za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT realizowanych jako podwykonawca usług szkoleniowych bowiem Wnioskodawca ww. przepis wskazał jako będący przedmiotem interpretacji indywidualnej, jak również w zakresie tego przepisu sformułował pytanie oraz własne stanowisko w sprawie.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że środki, którymi Wykonawcy (Zleceniodawcy) płacą Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w realizowanych przez te podmioty projektach właśnie na nabycie danego rodzaju usług szkoleniowych, a wystawione przez Wnioskodawcę faktury stanowią dla Zleceniodawców dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez nich projektu.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj