Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1160/14/RSz
z 9 lutego 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 listopada 2014 r. (data wpływu 20 listopada 2014 r.), uzupełnionym pismem z 3 lutego 2015 r. znak: … (data wpływu 6 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji projektu p.n. „ ...”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 3 lutego 2015 r. znak: … (data wpływu 6 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji projektu p.n. „ ...”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. „…”.

Projekt polegać będzie na modernizacji serwerowni, zakupie serwerów oraz oprogramowania, które umożliwi dostęp pacjentów do zgromadzonych danych zawartych w ich dokumentacji medycznej (historia choroby, wyniki badań, karta informacyjna) oraz dokonywania zdalnej rejestracji (miejsca na liście oczekujących i weryfikacji dostępności specjalistów w jednostce). W/w system będzie się składał zarówno z oprogramowania umożliwiającego dostęp do danych oraz wymianę informacji, jak i urządzeń, za pomocą których te dane będą udostępniane, zabezpieczane i gromadzone, archiwizowane i przechowywane.

Korzystanie z systemu dla wszystkich jego użytkowników będzie bezpłatne.

Realizując powyższy projekt Wnioskodawca zrealizuje ciążący na nim obowiązek udostępniania dokumentacji medycznej pacjentom, jak również poprawi własną organizację pracy związaną z obsługą pacjentów w zakresie ich rejestracji, odpowiednim informowaniu o miejscu w kolejce, udzielaniu innych istotnych dla pacjenta informacji, wymaganych odrębnymi przepisami prawnymi (m.in. Ustawa o działalności leczniczej, Ustawa o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta, itd.).

Wnioskodawca poniesie w ramach projektu wydatki na zakup środków trwałych (serwery, komputery, systemy bezpieczeństwa technicznego i monitoringu środowiskowego), wartości niematerialnych i prawnych (oprogramowania, licencje) oraz koszty związane z promocją projektu (koszty informowania społeczeństwa o przedmiocie projektu, jego celach i możliwościach).

Planowany okres realizacji projektu to I - II kwartał 2015 roku.

Przedmiot projektu w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywany do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług i co kwartał składa deklaracje VAT-7K.

Ponad 99% przychodów Wnioskodawcy pochodzi ze świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT.

W uzupełnieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Szpital Miejski w P. prowadzony jest w ramach działalności Wnioskodawcy. Zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu są udokumentowane fakturami VAT, na których Wnioskodawca jest wskazany jako nabywca.
  2. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu p.n. „ ... będą służyły wyłącznie czynnościom związanym z ochroną zdrowia, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym z 3 lutego 2015r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji projektu p.n. „ ...”?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym z 3 lutego 2015 r.).


Wnioskodawcy nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących realizowane zakupy w ramach realizacji projektu p.n. „ ...”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Należy wyjaśnić, że w przypadkach, gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, tj. zwolnione od tego podatku i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub zwolnionych z VAT, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Wyjaśnić tutaj należy, że przytoczone wyżej uregulowania art. 90 znajdują zastosowanie do odliczania podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług wykorzystywanych równocześnie do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych z podatku wyłącznie w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie podatku naliczonego, tj. dokonanie jego bezpośredniej alokacji do czynności opodatkowanych i do czynności zwolnionych z VAT.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. „ ...”. Szpital Miejski w P. prowadzony jest w ramach działalności Wnioskodawcy. Projekt polegać będzie na modernizacji serwerowni, zakupie serwerów oraz oprogramowania, które umożliwi dostęp pacjentów do zgromadzonych danych zawartych w ich dokumentacji medycznej (historia choroby, wyniki badań, karta informacyjna) oraz dokonywania zdalnej rejestracji (miejsca na liście oczekujących i weryfikacji dostępności specjalistów w jednostce). W/w system będzie się składał zarówno z oprogramowania umożliwiającego dostęp do danych oraz wymianę informacji, jak i urządzeń, za pomocą których te dane będą udostępniane, zabezpieczane i gromadzone, archiwizowane i przechowywane. Korzystanie z systemu dla wszystkich jego użytkowników będzie bezpłatne. Realizując powyższy projekt Wnioskodawca zrealizuje ciążący na nim obowiązek udostępniania dokumentacji medycznej pacjentom, jak również poprawi własną organizację pracy związaną z obsługą pacjentów w zakresie ich rejestracji, odpowiednim informowaniu o miejscu w kolejce, udzielaniu innych istotnych dla pacjenta informacji, wymaganych odrębnymi przepisami prawnymi (m.in. Ustawa o działalności leczniczej, Ustawa o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta, itd.). Wnioskodawca poniesie w ramach projektu wydatki na zakup środków trwałych (serwery, komputery, systemy bezpieczeństwa technicznego i monitoringu środowiskowego), wartości niematerialnych i prawnych (oprogramowania, licencje) oraz koszty związane z promocją projektu (koszty informowania społeczeństwa o przedmiocie projektu, jego celach i możliwościach). Planowany okres realizacji projektu to I - II kwartał 2015 roku. Przedmiot projektu w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywany do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu są udokumentowane fakturami VAT, na których Wnioskodawca jest wskazany jako nabywca. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu p.n. „ ... będą służyły wyłącznie czynnościom związanym z ochroną zdrowia, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

Jak już nadmieniono wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek realizowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, bowiem jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą służyły wyłącznie czynnościom związanym z ochroną zdrowia, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu pn. „ ...”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących realizowane zakupy w ramach realizacji projektu p.n. „ ...”, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności wykorzystania zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych) udzielona odpowiedź traci swą ważność.

Wskazać ponadto należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy.

Przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie ochrony zdrowia, bowiem nie było to przedmiotem wniosku, powyższe przyjęto jedynie informacyjnie jako element zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj