Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-696/12/HD
z 29 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-696/12/HD
Data
2012.08.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
karta podatkowa
konserwacja zabytków
skutki podatkowe
usługi konserwatorskie
utrata prawa
zatrudnianie (zatrudnienie)


Istota interpretacji
Czy zawierając umowę o praktykach absolwenckich Wnioskodawca utraci prawo rozliczania dochodu z jednoosobowej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej?



Wniosek ORD-IN 788 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Od czerwca 2009 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza sklasyfikowana jest według PKD pod nr 92.52.B – ochrona zabytków PKD 91.037 (w 2009 r.) i działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych (w 2012 r.).

Wnioskodawca wykonuje prace przy zabytkach ruchomych, przy obiektach wpisanych do rejestru zabytków (obiekty chronione prawem). Każdorazowo Wnioskodawca musi uzyskać zezwolenie na wykonanie prac w Urzędzie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, po wcześniejszym złożeniu wniosku wraz z autorskim programem prac do realizacji. Wszelkie prace przebiegają według programu zatwierdzonego w Urzędzie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Od 1 stycznia 2012 r. konserwacja dzieł sztuki została opodatkowana podatkiem od towarów i usług w stawce 23%. Obecnie Wnioskodawca korzysta z dostępnego limitu zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla wartości sprzedaży do kwoty 150.000 zł, jednak szacuje, że za kilka miesięcy przekroczy tę kwotę i będzie zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Obecnie Wnioskodawca rozważa zawarcie umowy o praktykach absolwenckich – jako podmiot przyjmujący na praktykę – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zawierając umowę o praktykach absolwenckich Wnioskodawca utraci prawo rozliczania dochodu z jednoosobowej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej...


Zdaniem Wnioskodawcy, może zawierać umowy o praktykach absolwenckich bez utraty możliwości rozliczania dochodu z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Swoje stanowisko uzasadnia tym, że w ustawie regulującej kwestię stosowania karty podatkowej, czyli ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), nie ma zapisów mówiących o wykluczeniu z możliwości rozliczania dochodu w formie karty podatkowej w związku z zawarciem umowy absolwenckiej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Z załącznika nr 3 do ustawy wynika, że zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową w zakresie konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych (poz. 69) przy zatrudnieniu nie przekraczającym 3 pracowników.

Szczegółowy zakres usług konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych, uprawniających do skorzystania z opodatkowania przychodów w formie karty podatkowej, określa załącznik nr 4 do ww. ustawy – „Charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej”. Zgodnie z poz. 69 tego załącznika, w zakresie konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych mieści się: wykonywanie prac konserwatorskich i napraw wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, np.: obrazy, ramy, rzeźby, meble, przedmioty muzealne, broń, zbroje, zegary, tkaniny, stroje. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi.


Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:


  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Z art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. b) ww. ustawy wynika, że przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się osób zatrudnionych w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami o nauce zawodu lub przyuczaniu do wykonywania określonej pracy – w okresie nauki zawodu lub przyuczania oraz nie więcej niż trzech osób zatrudnionych w okresie pierwszych dwunastu miesięcy po złożeniu przez nie egzaminu; na równi z osobami zatrudnionymi w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy traktuje się uczniów szkół średnich oraz studentów, zatrudnionych w okresie wakacji letnich i zimowych.

Zasady odbywania praktyki absolwenckiej, zwanej „praktyką”, określa ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (t. jedn. Dz. U. z 2009 Nr 127, poz. 1052). Jednocześnie art. 1 ust. 2 tej ustawy wskazuje, że praktyka ma na celu ułatwienie absolwentom uzyskiwania doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy.

Artykuł 2 ust. 1 ustawy o praktykach absolwenckich stanowi, że osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, zwane dalej „podmiotem przyjmującym na praktykę”, może przyjmować na praktykę osobę, która ukończyła co najmniej gimnazjum i w dniu rozpoczęcia praktyki nie ukończyła 30. roku życia, zwaną dalej „praktykantem”. Praktyka może być odbywana odpłatnie lub nieodpłatnie (art. 3 ust. 1 ustawy).

Z art. 5 ust. 1, 4 i 5 ustawy o praktykach absolwenckich wynika, że praktykę odbywa się na podstawie pisemnej umowy o praktykę absolwencką, zwanej dalej „umową”, zawieranej pomiędzy praktykantem a podmiotem przyjmującym na praktykę. Umowa nie może być zawarta na okres dłuższy niż 3 miesiące. Zawarcie kolejnej umowy pomiędzy praktykantem a tym samym podmiotem przyjmującym na praktykę jest możliwe tylko na łączny okres, o którym mowa w ust. 4.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie konserwacji i napraw przedmiotów artystycznych i zabytkowych, opłacając zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej. Wnioskodawca rozważa zawarcie umowy o praktykach absolwenckich – jako podmiot przyjmujący na praktykę – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich.

Wobec powyższego, na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujące regulacje prawne stwierdzić należy, że osoba przyjęta na praktyki absolwenckie nie będzie wliczana do limitu zatrudnienia przewidzianego dla działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę, co oznacza, że podpisanie takiej umowy pozostaje bez znaczenia dla oceny spełnienia warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej, wymienionych w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie ma też wpływu na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej (nie spowoduje wzrostu stawki karty podatkowej). Osoba przyjęta na praktyki absolwenckie nie będzie również traktowana jako osoba, o której mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, której zatrudnienie powodowałoby wyłączenie z opodatkowania w tej formie.

Reasumując powyższe, zawarcie przez Wnioskodawcę umowy o praktykach absolwenckich w warunkach określonych przepisami ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich – nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej – przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj