Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-74/14-5/BJ
z 13 stycznia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn.zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn.zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2014 r. (data wpływu 21 października 2014r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 grudnia 2014 r. (data wpływu 31 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zużycia energii elektrycznej w przypadku uzyskania przez Wnioskodawcę koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2014r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  1. braku prawa do zwolnienia wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej oraz
  2. opodatkowania zużycia energii elektrycznej w przypadku uzyskania przez Wnioskodawcę koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej.

Tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez określenie odrębnie dla każdego pytania liczby stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych, doprecyzowanie opisu sprawy oraz przeformułowanie pytania. Wniosek został uzupełniony w ustawowym terminie.

Niniejsza interpretacja indywidualna została wydana w zakresie określonym w ww. punkcie 2, to jest w zakresie opodatkowania zużycia energii elektrycznej w przypadku uzyskania przez Wnioskodawcę koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej.

W zakresie określonym w ww. punkcie 1, to jest w zakresie braku prawa do zwolnienia wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka prowadzi działalność związaną ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków. W Zakładzie Oczyszczalni Ścieków jednym z produktów ubocznych w wyniku procesu fermentacji metanowej osadów ściekowych powstaje biogaz (kod CN 2711 29 00). Wytworzony biogaz zagospodarowany jest w sposób tradycyjny tzn. biogaz jest spalany w układzie kogeneracyjnym (CHP - Combined Heat and Power), w celu skojarzonej produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Głównymi elementami składowymi instalacji kogeneracji są: silnik spalinowy na paliwo gazowe, generator prądu, system wymienników ciepła oraz układ automatyki i sterowania. Energia elektryczna wytwarzana jest przez prądnicę agregatową, która jest napędzana silnikiem spalinowym. Wytworzona energia jest wprowadzana do sieci energetycznej oczyszczalni i wykorzystywana na potrzeby własne do napędu urządzeń pracujących w Zakładzie Oczyszczalni. Wytwarzanie i wykorzystanie energii elektrycznej z biogazu powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną z sieci zewnętrznej. Ciepło natomiast pochodzi od procesów spalania w silniku. Ciepło to jest odzyskiwane poprzez wymienniki ciepła, włączone w układ chłodzenia oraz w układ wydechowy silnika. W dalszym etapie energia cieplna przekazywana jest gorącej wodzie, która staje się jej nośnikiem i jest dalej wykorzystywana w głównej mierze na podgrzewanie osadu w komorach fermentacyjnych.

Pozostała cześć służy do ogrzewania pomieszczeń oczyszczalni i podgrzewania wody użytkowej, jako źródło ciepła w układzie centralnego ogrzewania. Proces ten realizowany jest w okresie kwiecień - wrzesień, natomiast w okresie zimowym (październik - marzec) oczyszczalnia ścieków notuje ujemny bilans cieplny i brakującą różnicę ciepła uzupełnia się spalając gaz ziemny w kotłach gazowych.

W przypadku całkowitego zaniku energii elektrycznej dostarczanej z zewnątrz na obu liniach zasilania i braku biogazu zakłada się zasilanie kogeneratorów gazem ziemnym. Należy założyć, że mogą to być sytuacje jednostkowe, wyjątkowe i awaryjne.

Energia wyprodukowana z biogazu jest wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne Zakładu Oczyszczalni Ścieków w zakresie częściowego pokrycia zapotrzebowania na energię elektryczną
i ciepło.

Spółka posiada umowę z dostawcą energii elektrycznej na dostawę energii elektrycznej do poszczególnych Zakładów, w których prowadzona jest działalność gospodarcza oraz umowę na dostawę gazu ziemnego do Zakładu Oczyszczalni Ścieków.

Energia elektryczna wyprodukowana z kogeneratorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą służących do przesyłania energii elektrycznej i jest zużywana na potrzeby własne Spółki. Ilość wyprodukowanej energii pokrywa od 40 do 60% zapotrzebowania na energię elektryczną zużywaną w Zakładzie Oczyszczalni Ścieków.

Ilość ta uzależniona jest od ilości wyprodukowanego biogazu, która wynosi od 2000 do 3000 m3/dobę. Wielkość ta zależna jest od temperatury zewnętrznej otoczenia oraz jakości ścieków doprowadzanych do oczyszczalni.

Ponadto Spółka wystąpiła do Urzędu Regulacji Energetyki o przyznanie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii w kogeneracji, w elektrowni biogazowej o łącznej mocy zainstalowanej generatorów 0,380 MW (2 x 0,190 MW).

W uzupełnieniu wniosku wskazano:

Ad. 1

Pytanie nr 1 dotyczy jednego stanu faktycznego i jednego zdarzenia przyszłego.

Pytanie nr 2 dotyczy jednego zdarzenia przyszłego.

Ad. 2.

Spółka w dniu 30.12.2014 r. uiściła opłatę za drugie zdarzenie opisane w pytaniu nr 1 w części G.69 wniosku ORD-IN na konto bankowe Izby Skarbowej w … w kwocie 40 zł. Potwierdzenie dokonania opłaty w załączeniu. Łącznie wniesione opłaty wynoszą 120 zł i stanowią iloczyn kwoty 40 zł i 3 zaistniałych zdarzeń ( 2 zdarzeń faktycznych i 1 zdarzenia przyszłego).

Ad. 3. Doprecyzowanie opisu:

  1. Spółka całość zakupionej energii elektrycznej zużywa i będzie zużywać tylko na potrzeby własne prowadzonej działalności gospodarczej.
  2. Spółka nie dokonuje i nie będzie dokonywać odsprzedaży zakupionej energii elektrycznej.

Ad.4. Wskazanie przedmiotu opodatkowania:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym objętym zakresem pytaniem nr 2 wykazanego w części G.69 wniosku ORD-IN przez podmiot posiadający koncesję zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 jest zużycie energii elektrycznej na potrzeby własne prowadzonej działalności gospodarczej zakupionej z zewnątrz na podstawie zawartej umowy z dostawcą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie oznaczone numerem 2, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy Spółka w przypadku uzyskania koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii w kogeneracji, w elektrowni biogazowej o łącznej mocy zainstalowanej generatorów 0,380 MW (2x0,190 MW) o przyznanie której wystąpiła do Urzędu Regulacji Energetyki, będzie podatnikiem podatku akcyzowego od zużycia energii elektrycznej na potrzeby własne prowadzonej działalności gospodarczej zakupionej od dostawcy zewnętrznego?

Zdaniem Wnioskodawcy, po uzyskaniu z URE koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej, Spółka będzie podatnikiem podatku akcyzowego od energii elektrycznej zakupionej od dostawcy energii.

Spółka po uzyskaniu koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w kogeneracji nie będzie nabywcą końcowym zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy, w zakresie nabywanej energii elektrycznej do końca terminu ważności tej koncesji.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy, nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.), z wyłączeniem:

  1. spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 48, poz. 284, Nr 81, poz. 530 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 94, poz. 551 i Nr 106, poz. 622) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
  2. towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622),
  3. giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
  4. spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka po uzyskaniu koncesji na wytwarzanie energii będzie podatnikiem podatku akcyzowego na podstawie art. 9 ust.1 pkt 3 ustawy, zobowiązanym do rozliczania i uiszczania należnego podatku akcyzowego z tytułu zużycia energii elektrycznej, zarówno zakupionej od dostawcy energii, jak i wytworzonej w Zakładzie Oczyszczalni Ścieków. Natomiast zakup całej energii elektrycznej przez Spółkę powinien odbywać się po cenach niezawierających podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” (Dz. U. z 2014 r., poz. 752 z późn.zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych pod pozycją nr 33 z kodem CN 2716 00 00 znajduje się energia elektryczna.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Nabywcą końcowym w myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy jest podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 oraz z 2013 r. poz. 984 i 1238), z wyłączeniem:

  1. spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 197) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
  2. towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94),
  3. giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
  4. spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

  1. z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
  3. z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
  4. z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy, wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Zatem w przypadku energii elektrycznej co do zasady, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  • zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy - sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  • zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy - zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  • zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy - zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne oraz zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający ww. koncesji, który wyprodukował tę energię.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W załączniku nr 1 do ustawy, pod pozycją 28 z kodem CN 2711 znajduje się - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Według Nomenklatury Scalonej kodem CN 2711 29 00 są objęte - węglowodory w stanie gazowym, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wył. gazu ziemnego).

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy finalny nabywca gazowy - to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy, stawka akcyzy wynosi dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Z powyższych przepisów wynika, że zasadą jest opodatkowanie wyrobów energetycznych, w tym również wyrobu gazowego o nazwie biogaz kod CN 2711 29 00. Tym niemniej ustawodawca przewidział przedmiotowe i podmiotowe zwolnienia w przypadku obrotu wyrobami gazowymi oraz w przypadku ich użycia.

Zgodnie z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

  1. w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub
  2. na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.

Stosownie do art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że jednym z produktów ubocznych działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest biogaz (kod CN 2711 29 00), który jest spalany w układzie kogeneracyjnym w celu skojarzonej produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Wytworzona energia elektryczna jest wprowadzana do sieci energetycznej oczyszczalni i wykorzystywana na potrzeby własne do napędu urządzeń pracujących w Zakładzie Oczyszczalni. Ciepło natomiast pochodzi od procesów spalania w silniku. Ciepło to jest odzyskiwane poprzez wymienniki ciepła, włączone w układ chłodzenia oraz w układ wydechowy silnika. W dalszym etapie energia cieplna przekazywana jest gorącej wodzie, która staje się jej nośnikiem i jest dalej wykorzystywana w głównej mierze na podgrzewanie osadu w komorach fermentacyjnych. Pozostała cześć służy do ogrzewania pomieszczeń oczyszczalni i podgrzewania wody użytkowej, jako źródło ciepła w układzie centralnego ogrzewania.

Energia wyprodukowana z biogazu jest wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne Zakładu Oczyszczalni Ścieków w zakresie częściowego pokrycia zapotrzebowania na energię elektryczną

i ciepło. Spółka posiada umowę z dostawcą energii elektrycznej na dostawę energii elektrycznej do poszczególnych Zakładów, w których prowadzona jest działalność gospodarcza oraz umowę na dostawę gazu ziemnego do Zakładu Oczyszczalni Ścieków.

Energia elektryczna wyprodukowana z kogeneratorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą służących do przesyłania energii elektrycznej i jest zużywana na potrzeby własne Spółki.

Ponadto Spółka wystąpiła do Urzędu Regulacji Energetyki o przyznanie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii w kogeneracji, w elektrowni biogazowej o łącznej mocy zainstalowanej generatorów 0,380 MW (2 x 0,190 MW).

Spółka całość zakupionej energii elektrycznej zużywa i będzie zużywać tylko na potrzeby własne prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka nie dokonuje i nie będzie dokonywać odsprzedaży zakupionej energii elektrycznej.

Spółka w opisie sprawy wskazała, iż wystąpiła do Urzędu Regulacji Energetyki o przyznanie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii w kogeneracji, w elektrowni biogazowej o łącznej mocy zainstalowanej generatorów 0,380 MW (2 x 0,190 MW).

Z chwilą uzyskania z Urzędu Regulacji Energetyki koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej, Spółka nie będzie nabywcą końcowym w myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy, gdyż zgodnie z ww. przepisem, nabywcą końcowym jest podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Jak wynika z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2. Zatem w przypadku podmiotu posiadającego ww. koncesję, przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy jest zużycie energii elektrycznej; przy czym dotyczy to zarówno zużycia energii elektrycznej zakupionej od dostawcy zewnętrznego, jak i zużycia energii elektrycznej wytworzonej przez podmiot.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz okoliczności wskazane we wniosku należy stwierdzić, że Spółka w przypadku uzyskania koncesji z Urzędu Regulacji Energetyki na wytwarzanie energii elektrycznej, będzie podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu zużycia na potrzeby własne w ramach prowadzonej działalności gospodarczej energii elektrycznej zakupionej od dostawcy zewnętrznego.

Należy jednocześnie wskazać, że Spółka po uzyskania koncesji z Urzędu Regulacji Energetyki na wytwarzanie energii elektrycznej, będzie również podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu zużycia energii elektrycznej wytworzonej w Zakładzie Oczyszczalni Ścieków Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Inne kwestie przedstawione w opisanym zaistniałym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj