Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-668/14-2/MC
z 11 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko — przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy otrzymane w wyniku likwidacji jednostki zależnej maszyny stanowią przychód u wnioskodawcy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy otrzymane maszyny w wyniku likwidacji jednostki zależnej stanowią przychód u wnioskodawcy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Sp. z o.o. zwane dalej wnioskodawcą, jest większościowym udziałowcem (posiada 96,5% udziałów w kapitale zakładowym w jednostce zależnej P sp. z o.o., która została postawiona w stan likwidacji, (uchwała Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 29.11.2013r o postawieniu spółki w stan likwidacji). Wnioskodawca posiada udziały nieprzerwanie od ponad dwóch lat. Po zaspokojeniu wierzycieli z likwidowanego przedsiębiorstwa pozostał majątek (maszyny), który zostanie przekazany do wnioskodawcy jako właściciela udziałów. Maszyny te będą wykorzystywane przez wnioskodawcę w działalności gospodarczej. Przy nabyciu towarów (maszyn) przez jednostkę zależną P. Sp. z o.o. podlegających przekazaniu w następstwie likwidacji, przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotowe nabycie będzie związane ze sprzedażą opodatkowaną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy otrzymane maszyny w wyniku likwidacji jednostki zależnej, stanowią przychód u wnioskodawcy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy otrzymane maszyny w wyniku likwidacji jednostki zależnej wraz z fakturą dają podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Niniejsza interpretacja została wydana w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i jest odpowiedzią na pytanie nr 1.


Zdaniem Wnioskodawcy, przejęcie majątku po likwidowanym przedsiębiorstwie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a jednocześnie podlega zwolnieniu zgodnie z 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 10 ust 1 pkt 3 „dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych (...), jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także: (...) wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki".

Zgodnie z art. 12 ust 4. pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się między innymi wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia. W przedstawionym stanie faktycznym regulacja ta miałaby istotne znaczenie, tylko wtedy gdy nie zaistniałyby okoliczności uprawniające do zwolnienia, wynikającego z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opisanego szczegółowo w dalszej części.

Podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Dochód ten na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym o osób prawnych może podlegać warunkowo zwolnieniu - „Zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt, 1;
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

W przypadku wnioskodawcy, spełnione są łącznie warunki przedstawione powyżej, zatem istnieją przesłanki do zastosowania zwolnienia uzyskanego dochodu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj