Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1648/11/LSz
z 27 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1648/11/LSz
Data
2012.02.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura
konkursy
nagrody
nagrody w konkursach
odliczenie podatku
przekazanie nieodpłatne
upominki


Istota interpretacji
Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania upominków dla sponsorów i ich dokumentowania. Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu związanych z realizacją Festiwalu (innych niż dotyczących zakupu nagród i upominków) w sytuacji, gdy ww. zakupy służą działalności opodatkowanej oraz działalności statutowej.
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup nagród dla laureatów dyktand i konkursu oraz upominków dla zaproszonych gości i sponsorów, w sytuacji gdy z załączonych do faktur wykazów możliwe jest ustalenie jaka była wartość przekazanych nagród oraz jaka była wartość upominków.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011r. (data wpływu do tut. Biura 8 listopada 2011r.), uzupełnionego pismem z dnia 6 lutego 2012r. (data wpływu 10 lutego 2012r.) oraz pismem z dnia 16 lutego 2012r. (data wpływu 20 lutego 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu związanych z realizacją Festiwalu (innych niż dotyczących zakupu nagród i upominków) w sytuacji, gdy ww. zakupy służą działalności opodatkowanej oraz działalności statutowej – jest prawidłowe,
  • prawa do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup nagród dla laureatów dyktand i konkursu oraz upominków dla zaproszonych gości i sponsorów, w sytuacji gdy z załączonych do faktur wykazów możliwe jest ustalenie jaka była wartość przekazanych nagród oraz jaka była wartość upominków – jest prawidłowe,
  • opodatkowania nieodpłatnego przekazania upominków dla sponsorów i ich dokumentowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT oraz opodatkowania czynności wykonywanych w związku z organizowaniem Ogólnopolskiego Festiwalu Języków.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2012r. (data wpływu 10 lutego 2012r.) oraz pismem z dnia 16 lutego 2012r. (data wpływu 20 lutego 2012r.), będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-1648/11/LSz z dnia 27 stycznia 2012r. oraz z dnia 14 lutego 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uniwersytet jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczelnia prowadzi działalność statutową niepodlegającą ustawie o VAT, działalność dydaktyczną, która korzysta ze zwolnienia z podatku VAT oraz wykonuje czynności opodatkowane. Proporcja wyliczona zgodnie z zasadami zawartymi w art. 90 ustawy o VAT, na podstawie obrotu osiągniętego w 2010r., wynosi 9%.

Zgodnie z art. 13 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym do podstawowych zadań Uczelni należy między innymi kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

We wrześniu bieżącego roku na Uniwersytecie został przeprowadzony Ogólnopolski Festiwal Języków Obcych, który obejmował:

  • dyktando językowe (angielski, niemiecki, rosyjski, francuski, włoski, hiszpański) dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjum i ponadgimnazjalnych oraz studentów,
  • konferencję dla dyrektorów szkół i placówek kulturalno-oświatowych oraz nauczycieli,
  • warsztaty językowe i prezentacje środków multimedialnych,
  • animację laserową,
  • warsztaty dla młodzieży, lekcje pokazowe – prezentacje metod nauczania języków obcych, zajęcia interdyscyplinarne,
  • program artystyczny.

W ramach Festiwalu został zorganizowany również konkurs „… sportowcy, zwyczajni ludzie” dla szkół podstawowych, gimnazjum, ponadgimnazjalnych polegający na wykonaniu przez ucznia lub grupę uczniów wielojęzycznego albumu prezentującego sławnych sportowców danego kraju.

Konkurs miał na celu:

  • propagowanie umiejętności językowych i wiedzy o kulturze krajów danego obszaru językowego,
  • posługiwanie się językiem obcym jako narzędziem zdobywania wiedzy,
  • wzbogacenie umiejętności w zakresie słownictwa z dziedziny kultury krajów danego obszaru językowego.

W związku z realizacją Festiwalu Uniwersytet poniósł koszty:

  • ogłoszeń prasowych i radiowych,
  • reklamy w telewizji,
  • druku plakatów, dyplomów, zaproszeń itp.
  • pokazu laserowego,
  • cateringu,
  • wynagrodzeń z tytułu umów o dzieło,
  • zakupu nagród dla laureatów dyktand i konkursu.

Koszty te pokryte zostały w dużej części ze środków pozyskanych od sponsorów. W umowach zawieranych ze sponsorami Uniwersytet zobowiązywał się do:

  • zamieszczenia logotypu Sponsora we wszystkich materiałach informacyjno-promocyjnych: banery, foldery, ulotki informacyjne, zaproszenia, listy gratulacyjne, dyplomy oraz na stronie internetowej Uniwersytetu,
  • zamieszczenia logotypu Sponsora w reklamie: prasowej, radiowej, telewizyjnej, planszowej, internetowej,
  • zamieszczenia informacji o Sponsorze w okolicznościowych wydawnictwach Uniwersytetu.

Ponadto prowadzący odczytał listę wszystkich sponsorów w trakcie głównej imprezy.

Z tytułu świadczonych usług reklamy Uniwersytet wystawił sponsorom faktury ze stawką 23% VAT.

Trzy spośród podpisanych umów sponsorskich miały charakter barterowy. W zamian za świadczone usługi promocyjne firmy te przekazały nagrody na Festiwal. Dział Finansowo-Księgowy Uniwersytetu otrzymał faktury dokumentujące zakup nagród wraz z wykazem wydanych rzeczy. Okazało się, iż nie wszystkie wydane rzeczy stanowiły nagrody dla laureatów konkursu i dyktand. Oprócz nagród przekazano upominki dla członków jury, zaproszonych gości (m.in. z Kuratorium Oświaty, Pałacu Młodzieży) oraz sponsorów. Załączony do faktur wykaz umożliwia ustalenie jaka była wartość przekazanych nagród oraz jaka była wartość upominków. Przekazane nagrody i upominki nie stanowiły prezentów o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że Uniwersytet, jako publiczna uczelnia wyższa działa w oparciu o ustawę z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 165 poz. 1365 ze zm.).

Festiwal Języków Obcych był dużym przedsięwzięciem o charakterze edukacyjnym, a jego organizacja na Uniwersytecie związana była z realizacją zadań statutowych, niepodlegających opodatkowaniu – kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Koszty związane z realizacją Festiwalu zostały pokryte w dużej części ze środków pozyskanych od sponsorów. Tym samym w trakcie Festiwalu wykonywane były również czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług związane z realizacją zobowiązań wynikających z zawartych umów ze sponsorami – usługi promocji i reklamy.

Laureaci konkursu i dyktand otrzymali nagrody i dyplomy – wyróżnienie za osiągnięte wyniki dla najlepszych uczestników Festiwalu jako zdarzenia o charakterze edukacyjnym. Wśród nagród znalazły się:

  • drukarki,
  • portfele,
  • teczki,
  • kosmetyczki,
  • wizytowniki,
  • zestawy skórzane,
  • wózki SESEL, MAURITIUS,
  • zegary,
  • podstawki do pióra,
  • bilety na basen.

Nagrody często przekazywane były w zestawach, np: kosmetyczka + zegar + podstawka do pióra + 2 bilety jednogodzinne na basen.

Oprócz nagród przekazano upominki dla członków jury, zaproszonych gości oraz sponsorów:

  • zestawy skórzane,
  • portfele,
  • zegary,
  • teczki,
  • kosmetyczkę.

Wręczenie upominków miało na celu promocję Uniwersytetu oraz wydarzenia, jakim jest Ogólnopolski Festiwal Języków Obcych. W ten sposób Uczelnia chciała również zachęcić do udziału i współpracy podczas przyszłych edycji Festiwalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Uniwersytetowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu związanych z realizacją Ogólnopolskiego Festiwalu Języków Obcych (innych niż dotyczących zakupu nagród i upominków)...
  2. Czy Uniwersytetowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup nagród dla laureatów dyktand i konkursu oraz upominków dla zaproszonych gości i sponsorów...
  3. Czy przekazanie nagród oraz upominków w ramach Festiwalu podlega opodatkowaniu i udokumentowaniu fakturą wewnętrzną...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Stosownie do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zorganizowany na Uniwersytecie Ogólnopolski Festiwal Języków Obcych związany był zarówno z wykonywaniem przez Uniwersytet zadań statutowych (przedsięwzięcie o charakterze edukacyjnym), jak i czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. realizacją zobowiązań wynikających z umów zawartych ze sponsorami. Z uwagi na brak możliwości jednoznacznego wyodrębnienia kwot podatku VAT związanych z wykonywaniem w ramach Festiwalu czynności opodatkowanych, zdaniem Wnioskodawcy przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu związanych z realizacją Festiwalu, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Ad. 2.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT podatnik, który dokonuje zakupu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jest obowiązany do określenia kwot podatku naliczonego związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zasada proporcjonalnego odliczania podatku VAT, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy, ma zastosowanie dopiero w przypadku, gdy podatnik nie ma możliwości wyodrębnienia kwot, o których mowa powyżej. W ocenie Wnioskodawcy nagrody dla laureatów dyktand oraz konkursu, zorganizowanych w ramach działalności statutowej Uczelni, nie miały związku z działalnością opodatkowaną. Nagrody stanowiły wyróżnienie za osiągnięte wyniki dla najlepszych uczestników Festiwalu jako zdarzenia o charakterze edukacyjnym. Tym samym Uczelni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących ich zakup. Zdaniem Wnioskodawcy forma zapłaty określona na fakturze dokumentującej nabycie nagród (barter lub przelew) nie ma wpływu na określenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Fakt, iż część nagród została przekazana Uczelni na podstawie umów barterowych – w zamian za usługi promocyjne – nie wpływa automatycznie na powstanie związku otrzymanych na ich podstawie towarów z działalnością opodatkowaną. Reklama sponsorów miała miejsce w trakcie Festiwalu.

Nagrody same w sobie nie służyły działaniom promocyjnym na rzecz sponsorów.

Podobnie w przypadku upominków dla zaproszonych gości oraz członków jury Uczelni, w ocenie Wnioskodawcy, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Upominki te służyły jedynie stworzeniu pozytywnego wizerunku Uniwersytetu jako jednostki dydaktycznej.

Natomiast upominki dla sponsorów, zdaniem Uczelni, były związane działalnością opodatkowaną – służyły utrwaleniu kontaktów z firmami, które mogą być potencjalnymi sponsorami przedsięwzięć organizowanych w przyszłości przez Uczelnię.

Wobec powyższego Uniwersytet miał prawo do odliczenia podatku VAT tylko od tej części towarów, które zostały wydane jako upominki dla sponsorów.

Ad. 3

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie towarów jest zrównane z odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W ocenie Wnioskodawcy, Uczelni przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego tylko o kwoty podatku zawarte w cenie towarów przekazanych nieodpłatnie sponsorom Festiwalu. W przypadku towarów stanowiących nagrody dla laureatów dyktand oraz konkursu oraz upominków dla członków jury i zaproszonych gości prawo do odliczenia nie przysługiwało. Tym samym, w myśl powołanych zapisów ustawy, Uniwersytet powinien opodatkować i udokumentować fakturą wewnętrzną jedynie upominki, które zostały wręczone sponsorom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu związanych z realizacją Festiwalu (innych niż dotyczących zakupu nagród i upominków) w sytuacji, gdy ww. zakupy służą działalności opodatkowanej oraz działalności statutowej – za prawidłowe,
  • prawa do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup nagród dla laureatów dyktand i konkursu oraz upominków dla zaproszonych gości i sponsorów, w sytuacji gdy z załączonych do faktur wykazów możliwe jest ustalenie jaka była wartość przekazanych nagród oraz jaka była wartość upominków – za prawidłowe,
  • opodatkowania nieodpłatnego przekazania upominków dla sponsorów i ich dokumentowania za prawidłowe.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w Dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl natomiast art. 86 ust. 8 pkt 2 ww. tej ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 (przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek).

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podatnika, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podatnika obrotów. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Jednocześnie realizacja tego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i art. 90 ustawy o VAT oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy). Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia określonych przesłanek negatywnych.

Przepis art. 88 ustawy o VAT określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. W szczególności należy wskazać, że zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT obniżenia lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ponadto w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powyższych uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, wyklucza natomiast możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 cyt. ustawy.

W art. 90 ust. 4 cyt. ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy o VAT).

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500zł – podatnik ma prawo uznać, ze proporcja ta wynosi 100%
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%

Na podstawie ww. art. 90 ust. 1 ustawy o VAT występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (Uniwersytet) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Uniwersytet prowadzi działalność statutową niepodlegającą ustawie o VAT, działalność dydaktyczną, która korzysta ze zwolnienia z podatku VAT oraz wykonuje czynności opodatkowane. Proporcja wyliczona zgodnie z zasadami zawartymi w art. 90 ustawy o VAT, na podstawie obrotu osiągniętego w 2010r., wynosi 9%.

We wrześniu bieżącego roku na Uniwersytecie został przeprowadzony Ogólnopolski Festiwal Języków Obcych, który obejmował:

  • dyktando językowe (angielski, niemiecki, rosyjski, francuski, włoski, hiszpański) dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjum i ponadgimnazjalnych oraz studentów,
  • konferencję dla dyrektorów szkół i placówek kulturalno-oświatowych oraz nauczycieli,
  • warsztaty językowe i prezentacje środków multimedialnych,
  • animację laserową,
  • warsztaty dla młodzieży, lekcje pokazowe – prezentacje metod nauczania języków obcych, zajęcia interdyscyplinarne,
  • program artystyczny.

Festiwal był dużym przedsięwzięciem o charakterze edukacyjnym, a jego organizacja związana była z realizacją zadań statutowych, niepodlegających opodatkowaniu – kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

W związku z realizacją Festiwalu Uniwersytet poniósł koszty: ogłoszeń prasowych i radiowych, reklamy w telewizji, druku plakatów, dyplomów, zaproszeń itp. pokazu laserowego, cateringu, wynagrodzeń z tytułu umów o dzieło, zakupu nagród dla laureatów dyktand i konkursu. Koszty związane z realizacją Festiwalu zostały pokryte w dużej części ze środków pozyskanych od sponsorów. Tym samym w trakcie Festiwalu wykonywane były również czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług związane z realizacją zobowiązań wynikających z zawartych umów ze sponsorami – usługi promocji i reklamy.

W umowach zawieranych ze sponsorami Uniwersytet zobowiązywał się do:

  • zamieszczenia logotypu Sponsora we wszystkich materiałach informacyjno-promocyjnych: banery, foldery, ulotki informacyjne, zaproszenia, listy gratulacyjne, dyplomy oraz na stronie internetowej Uniwersytetu,
  • zamieszczenia logotypu Sponsora w reklamie: prasowej, radiowej, telewizyjnej, planszowej, internetowej,
  • zamieszczenia informacji o Sponsorze w okolicznościowych wydawnictwach Uniwersytetu.

W ramach Festiwalu został zorganizowany również konkurs „…. sportowcy, zwyczajni ludzie” dla szkół podstawowych, gimnazjum, ponadgimnazjalnych polegający na wykonaniu przez ucznia lub grupę uczniów wielojęzycznego albumu prezentującego sławnych sportowców danego kraju.

Konkurs miał na celu:

  • propagowanie umiejętności językowych i wiedzy o kulturze krajów danego obszaru językowego,
  • posługiwanie się językiem obcym jako narzędziem zdobywania wiedzy,
  • wzbogacenie umiejętności w zakresie słownictwa z dziedziny kultury krajów danego obszaru językowego.

Ponadto prowadzący odczytał listę wszystkich sponsorów w trakcie głównej imprezy.

Z tytułu świadczonych usług reklamy Uniwersytet wystawił sponsorom faktury ze stawką 23% VAT.

Trzy spośród podpisanych umów sponsorskich miały charakter barterowy. W zamian za świadczone usługi promocyjne firmy te przekazały nagrody na Festiwal. Dział Finansowo-Księgowy Uniwersytetu otrzymał faktury dokumentujące zakup nagród wraz z wykazem wydanych rzeczy. Okazało się, iż nie wszystkie wydane rzeczy stanowiły nagrody dla laureatów konkursu i dyktand. Oprócz nagród przekazano upominki dla członków jury, zaproszonych gości oraz sponsorów. Załączony do faktur wykaz umożliwia ustalenie jaka była wartość przekazanych nagród oraz jaka była wartość upominków.

Laureaci konkursu i dyktand otrzymali nagrody i dyplomy – wyróżnienie za osiągnięte wyniki dla najlepszych uczestników Festiwalu jako zdarzenia o charakterze edukacyjnym. Wśród nagród znalazły się: drukarki, portfele, teczki kosmetyczki, wizytowniki, zestawy skórzane, wózki SESEL, MAURITIUS, zegary, podstawki do pióra, bilety na basen.

Oprócz nagród przekazano upominki dla członków jury, zaproszonych gości oraz sponsorów: zestawy skórzane, portfele, zegary, teczki, kosmetyczkę.

Wręczenie upominków miało na celu promocję Uniwersytetu oraz wydarzenia, jakim jest Ogólnopolski Festiwal Języków Obcych. W ten sposób Uczelnia chciała również zachęcić do udziału i współpracy podczas przyszłych edycji Festiwalu.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu związanych z realizacją Festiwalu (innych niż dotyczących zakupu nagród i upominków) w sytuacji, gdy ww. zakupy służą działalności opodatkowanej i działalności statutowej i Wnioskodawca nie ma możliwości ich przyporządkowania do konkretnego rodzaju prowadzonej działalności opodatkowanej a także wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup nagród dla laureatów dyktand i konkursu oraz upominków dla zaproszonych gości i sponsorów, w sytuacji, gdy z załączonych do faktur wykazów możliwe jest ustalenie jaka była wartość przekazanych nagród oraz jaka była wartość upominków.

W odniesieniu do powyższego stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca dokonał zakupów związanych zarówno z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadań statutowych (przedsięwzięcie o charakterze edukacyjnym, a działalność edukacyjna jest co do zasady zwolniona od podatku) jak i czynnościami opodatkowanymi (usługi reklamowe świadczone na rzecz sponsorów i jednocześnie nie jest możliwe ich konkretne przyporządkowanie do danego rodzaju działalności, odliczenia należy dokonać zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawcy przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu związanych z realizacją Festiwalu (innych niż dotyczących zakupu nagród i upominków), zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT z uwagi na brak możliwości jednoznacznego wyodrębnienia kwot podatku VAT związanych z wykonywaniem w ramach Festiwalu czynności opodatkowanych, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku VAT tylko od tej części towarów, które zostały wydane jako upominki dla sponsorów, natomiast nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup nagród dla laureatów dyktand oraz konkursu zorganizowanego w ramach działalności statutowej Uczelni oraz upominków dla zaproszonych gości oraz członków jury, które nie miały związku z działalnością opodatkowaną, należało uznać za prawidłowe, pod warunkiem, że Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować zakupy do każdego rodzaju działalności.

Jednocześnie należy zauważyć, że sposób rozliczenia nabytych przez sponsorów nagród w zamian za świadczone przez Wnioskodawcę usługi promocyjne na podstawie umów barterowych nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT.

Przepisy podatkowe nie zawierają jakichkolwiek ograniczeń, co do formy zapłaty. Wynagrodzenie (zapłata) nie musi nastąpić w formie świadczenia pieniężnego. Może to być również świadczenie rzeczowe. Taki sposób rozliczania wzajemnych należności nie stanowi naruszenia dyspozycji zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. 2007r. Nr 155 poz. 1095 ze zm.), który zastrzega jedynie, że bezpośrednie przepływy pieniężne powinny odbywać się w formie bezgotówkowej. Inne sposoby wykonania zobowiązań skutkujące zapłatą nie zostały wyłączone. Jeżeli w obrocie gospodarczym następuje zamiana towaru na towar, towaru na usługę, a także zamiana usługi na usługę wtedy występują transakcje barterowe. Barter w polskim prawie uważa się za jeden z rodzajów umowy zamiany.

Prawną istotę umowy zamiany regulują przepisy prawa cywilnego, a zwłaszcza art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). W rozumieniu Kodeksu cywilnego umowa zamiany jest umową konsensualną, wzajemną i zobowiązującą, a art. 603 k.c. stanowi, że przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie do przeniesienia własności innej rzeczy. Natomiast z treści art. 604 k.c. wynika, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Podstawowym założeniem i istotą umów barteru jest brak konieczności ponoszenia dodatkowych świadczeń, a to, czy strony umówią się na wymianę towaru za towar, usługi za usługę czy też towaru za usługę nie ma istotnego znaczenia. Celem umów barterowych jest niedokonywanie dodatkowych rozliczeń pieniężnych pomiędzy kontrahentami, a w konsekwencji maksymalne uproszczenie obrotu gospodarczego, w tym oczywiście rozliczeń podatkowych.

Dla potrzeb podatku od towarów i usług wielokrotne dostawy towarów lub świadczenie usług w ramach umowy barterowej podlegają opodatkowaniu jako czynności faktycznie dokonane (dokonana dostawa towarów i świadczenie usługi). Czynności te zgodnie z ogólnymi zasadami winny być udokumentowane fakturami VAT.

Odnośnie kwestii opodatkowania przekazanych nagród oraz upominków w ramach Festiwalu oraz sposobu ich dokumentowania, należy wskazać, że zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towar należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przepis art. 7 ust. 4 ustawy definiuje prezenty o małej wartości o których mowa w ust. 3, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z wniosku wynika, że Uczelnia w ramach działalności statutowej zorganizowała Festiwal Języków Obcych, w ramach którego zorganizowany został również konkurs.

Laureaci otrzymali nagrody i dyplomy – wyróżnienie za osiągnięte wyniki dla najlepszych uczestników Festiwalu jako zdarzenia o charakterze edukacyjnym. Wśród nagród znalazły się: drukarki, portfele, teczki, kosmetyczki, wizytowniki, zestawy skórzane, wózki SESEL, MAURITIUS, zegary, podstawki do pióra, bilety na basen.

Oprócz nagród przekazano upominki dla członków jury, zaproszonych gości oraz sponsorów: zestawy skórzane, portfele, zegary, teczki, kosmetyczkę.

Przekazane nagrody i upominki nie stanowiły prezentów o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT.

Koszty zakupu nagród i upominków pokryte zostały w dużej części ze środków pozyskanych od sponsorów. W umowach zawieranych ze sponsorami Uniwersytet zobowiązywał się do:

  • zamieszczenia logotypu Sponsora we wszystkich materiałach informacyjno-promocyjnych: banery, foldery, ulotki informacyjne, zaproszenia, listy gratulacyjne, dyplomy oraz na stronie internetowej Uniwersytetu,
  • zamieszczenia logotypu Sponsora w reklamie: prasowej, radiowej, telewizyjnej, planszowej, internetowej,
  • zamieszczenia informacji o Sponsorze w okolicznościowych wydawnictwach Uniwersytetu.

Ponadto prowadzący odczytał listę wszystkich sponsorów w trakcie głównej imprezy.

Z tytułu świadczonych usług reklamy Uniwersytet wystawił sponsorom faktury ze stawką 23% VAT.

Trzy spośród podpisanych umów sponsorskich miały charakter barterowy. W zamian za świadczone usługi promocyjne firmy te przekazały nagrody na Festiwal. Dział Finansowo-Księgowy Uniwersytetu otrzymał faktury dokumentujące zakup nagród wraz z wykazem wydanych rzeczy. Oprócz nagród przekazano upominki dla członków jury, zaproszonych gości oraz sponsorów. Załączony do faktur wykaz umożliwia ustalenie jaka była wartość przekazanych nagród oraz jaka była wartość upominków.

Jak wskazano wyżej towary nabywane w ramach Festiwalu z przeznaczeniem na nagrody dla laureatów konkursu i dyktand nie służyły czynnościom opodatkowanym tak jak upominki dla członków jury, zaproszonych gości. Natomiast upominki dla sponsorów służyły czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca podał, że służyły utrwaleniu kontaktów z firmami, które mogą być potencjalnymi sponsorami przedsięwzięć organizowanych przez Wnioskodawcę.

Należy wskazać, iż dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

  • podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz
  • podatnikowi przysługiwało, w całości lub części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Generalnie więc opodatkowaniu podatkiem VAT podlega każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

A zatem przekazanie upominków dla sponsorów (niebędących drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi, prezentami o małej wartości ani próbkami), w przypadku, gdy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przekazanie ww. upominków, stanowiące czynności o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy – wymaga, stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy, wystawienia faktury wewnętrznej. Nieodpłatne przekazanie towarów może być dokumentowane przez Wnioskodawcę zbiorczą fakturą wewnętrzną, wystawianą na koniec okresu rozliczeniowego.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie upominków dla sponsorów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i udokumentowaniu fakturą wewnętrzną.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca powinien opodatkować i udokumentować fakturą wewnętrzną jedynie upominki, które zostały wręczone sponsorom należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj