Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1539/11/AL
z 13 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1539/11/AL
Data
2012.02.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
obrót
opodatkowanie


Istota interpretacji
Określenie kwoty obrotu podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011r. (data wpływu 12 października 2011r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 stycznia 2012r. (data wpływu 16 stycznia 2012r.) oraz z dnia 6 lutego 2012r. (data wpływu 9 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia kwoty obrotu podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia kwoty obrotu podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 stycznia 2012r. (data wpływu 16 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 grudnia 2011r. znak: IBPP1/443-1539/11/AL oraz pismem dnia 6 lutego 2012r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 stycznia 2012r. znak: IBPP1/443-1539/11/AL.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca pracuje nad serwisem ogłoszeń internetowych. Wyróżnikiem nowej platformy, którą Wnioskodawca konstruuje będzie fakt, że serwis będzie prawdopodobnie jedynym w Polsce serwisem ogłoszeniowym, w którym aż 50% ponoszonych przez klienta symbolicznych kosztów za dodawanie ogłoszeń, jest przekazywane bezpośrednio na wyselekcjonowane przez Wnioskodawcę i ostatecznie wybrane przez klienta cele. W ten sposób klient wspólnie z Wnioskodawcą uczestniczy w pomocy domom dziecka, bezdomnym, ciężko chorym dzieciom, schroniskom dla zwierząt, itd.

Spółka nie pośredniczy w transakcjach. Finalizacja, płatność za wszystkie inne szczegóły oferty są uzgadniane wyłącznie pomiędzy Kupującym i Sprzedającym, pomiędzy Ogłoszeniodawcą a Ogłoszeniobiorcą. Wnioskodawca pobiera jedynie opłatę za umieszczenie ogłoszenia.

Mechanizm w płatnościach za ogłoszenie przedstawia się następująco: Klient po wybraniu spośród wielu opcji ma do zapłacenia, jako opłatę za umieszczenie ogłoszenia np. 20 zł. po akceptacji, zostaje poproszony o wybranie fundacji, której będzie chciał przekazać 50% z ww. 20 zł. Po dokonaniu wyboru następuje natychmiastowe podzielenie kwoty za ogłoszenie na pół – 10 zł jest bezpośrednio przekierowana na konto wybranej fundacji. Natomiast drugie 10 zł (50% opłaty), jest przekazywane na konto firmowe Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 stycznia 2012r., na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Jak dokładnie będzie skonstruowana umowa pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem o zamieszczenie ogłoszenia... Czy z umowy zawartej przez Wnioskodawcę z osobą chcącą zamieścić ogłoszenie w serwisie ogłoszeniowym Wnioskodawcy, będzie wynikało, iż opłatą za umieszczenie ogłoszenia będzie kwota 20zł...” Wnioskodawca wskazał, iż cyt.:

„Za zamieszczenie ogłoszeń w serwisie Wnioskodawcy jest całkowicie bezpłatne. Jedyne opłaty jakie Wnioskodawca będzie pobierać od Ogłoszeniodawcy to będą kwoty za opcje ogłoszeń np. za wyróżnienie. Ceny opłat za wyróżnienie są różne ze względu na to w jakiej kategorii jest ogłoszenie. Przykłady: X, Y, Z, W

Kategoria X:

KategoriaWyróżnienieWyróżnienieWyróżnienie
x dniy dniz dni
AAA(…) zł(…) zł(…) zł
BBB(…) zł(…) zł(…) zł
CCC(…) zł(…) zł(…) zł


Kwota za wybór danej opcji w kategorii może być różna.

Może to być 6,90 zł i w tym wypadku 3,45 zł byłoby przekazywane na fundację, którą wybierze sobie klient, a 3,45 zł (druga połowa z 6,90 zł) przesyłana by była na konto Wnioskodawcy. Analogicznie dla 32,90 zł -16,45 zł dla fundacji i 16,45 dla Wnioskodawcy. Analogicznie dla 10,90 zł – 5,45 zł dla fundacji i 5,45 zł dla Wnioskodawcy.

Na pytanie zawarte przez tut. organ w wezwaniu cyt.: „Co oznacza sformułowanie, iż „po akceptacji klient zostaje poproszony o wybranie fundacji”... Po akceptacji czego Klient dokonuje wyboru tej fundacji...” Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „Klient umieszczający ogłoszenie nic nie płaci za dodanie ogłoszenia w serwisie Wnioskodawcy. Natomiast wybierając np. wyróżnienie w kategorii zapłaci daną kwotę za to wyróżnienie. I tak np. wybierając kwotę w kategorii Motoryzacja dla samochodów osobowych, wyróżnienie na pierwszej stronie przez 15 dni jest tutaj kwota 20,90 zł. W tym miejscu klient dokonuje akceptacji wyboru ceny za 15 dni wyróżnienia na pierwszej stronie. W tym miejscu pokazuje mu się kwota 20,90 zł i zostaje poinformowany w tym miejscu, że 50% tej kwoty (czyli 10,45 zł) zostanie przekazane na konto Wnioskodawcy, natomiast drugie 50% kwoty zostanie przekazane bezpośrednio na konto fundacji, którą wybiera. Będzie miał do wyboru 5 fundacji. Po kliknięciu na jedną z nich i akceptacji kwota 20,90 zł dzieli się z automatu na dwie równe połówki i jedno 10,45 zł zostaje przelane na konto Wnioskodawcy natomiast drugie 10,45 zł bezpośrednio na konto fundacji którą wybrał klient.

W tym miejscu gdzie dokonywany jest wybór fundacji klient dający ogłoszenie może zrezygnować z wyboru fundacji i cała kwota 20,90 zł zostanie przelana na konto Wnioskodawcy.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt. : „Co oznacza sformułowanie, iż cyt. „Klient po wybraniu spośród wielu opcji ma do zapłacenia, jako opłatę za umieszczenie ogłoszenia np. 20zł.” o jakie opcje Wnioskodawcy chodzi...” Wnioskodawca wskazał, iż „Opcja ta to opcja za wyróżnienie ogłoszenia na stronie. Każde wyróżnienie ma inną kwotę w zależności od wyboru kategorii w jakiej zamieszcza ogłoszenie. Poza wyróżnianiem ogłoszeń będą wprowadzane nowe opcje płatne, z tym że w każdym przypadku podział pieniędzy będzie taki jak w powyższych przykładach, tzn. przy wyborze fundacji 50% kwoty wpływa bezpośrednio na rachunek tej fundacji, a pozostałe 50% wpływa bezpośrednio na rachunek Wnioskodawcy.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy Klient będzie dokonywał wpłaty pełnej kwoty 20 zł na konto Wnioskodawcy, a dopiero po jej otrzymaniu Wnioskodawca dokonana przekazania 50% tej kwoty (10zł) na konto wybranej Fundacji...” Wnioskodawca wskazał, iż cyt.:„ Kwota za wyróżnienie nie będzie wpływać na konto Wnioskodawcy, tylko z automatu będzie się dzielić na pół podczas dodawania ogłoszenia przez ogłoszeniodawcę. Tylko połowa tej kwoty np. z 20 zł, czyli 10 zł wpłynie na konto Wnioskodawcy a drugie 10 zł wpłynie na konto fundacji. Może wpłynąć cała kwota za opcję na konto Wnioskodawcy, jeżeli Ogłoszeniodawca zrezygnuje z wyboru fundacji W tej wyjątkowej sytuacji, w której Ogłoszeniodawca zrezygnuje z wyboru fundacji, cała kwota za wybraną przez ogłoszeniodawcę opcję wpłynie na rachunek Wnioskodawcy.

Graficzny mechanizm płacenia za opcje ogłoszenia (wyróżnienie, pozycjonowanie ogłoszenia) w serwisie Wnioskodawcy dla przykładowej kwoty 50 zł.

50 zł

#8595;

Wybór fundacji wg preferencji klienta

#8595;

50 : 2 = 25 zł

#8595;

25 zł
Konto wybranej przez klienta fundacji
25 zł
Konto Wnioskodawcy


W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 stycznia 2012r., na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Dlaczego klient będzie miał do wyboru tylko 5 fundacji, na które mógłby przekazać połowę kwoty należnej za wyróżnienie ogłoszenia...” Wnioskodawca wskazał cyt.: „Wnioskodawca wybiera 5 konkretnych fundacji, na konto których może być przekazywana kwota w wysokości 30% – 50% ceny za opcję ogłoszenia jakim jest np. wyróżnienie. Jest to dlatego pięć fundacji, ponieważ większa ich ilość spowodowała by utrudnienia w szybkości dodawania ogłoszenia. Powodowałoby to, że ogłoszeniodawca musiałby się długo zastanawiać, którą organizację wybrać. Nasz serwis cechuje prostota, minimalizm i łatwość dodawania ogłoszeń. W przyszłości planowane jest zwiększenie ilości proponowanych fundacji.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Jakie relacje łączą Wnioskodawcę z tymi pięcioma fundacjami... Na jakiej podstawie tych właśnie pięć fundacji zostało/zostanie wybranych celem wspomożenia środkami finansowymi (w wysokości 50% kwoty za wyróżnienie ogłoszenia)...” Wnioskodawca wskazał cyt.: „Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca wie, że chce mieć tych fundacji 5 sztuk. Jednakże jeżeli pojawią się kolejne fundacje chcące z Wnioskodawcą podjąć współpracę, nic nie stoi na przeszkodzie. Wnioskodawca wybiera kilka różnych organizacji, jednakże nie są one stałe i mogą się zmieniać. Może ich być 3 lub 5 lub nawet 10, nie jest to stała określona ilość. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca wie, że będą to następujące fundacje: M. N, O, P.

Wnioskodawcę nie łączą żadne relacje z wymienionymi organizacjami. Zostały wybrane losowo. Każda z wymienionych ma inny zakres działania (pomaganie dzieciom chorym na raka, bezdomni, pomaganie zwierzętom, domy dziecka).

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy pomiędzy Wnioskodawcą a fundacjami są/będą zawarte umowy (ustalenia) pisemne lub ustne regulujące sposób przekazywania dla nich środków pieniężnych, to jest 50% kwoty należnej za wyróżnienie ogłoszenia...” Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „Wnioskodawca poczynił ustne ustalenia z wybranymi fundacjami w zakresie pomocy finansowej. Nie zostały zawarte żadne umowy pisemne i Wnioskodawca nie będzie ich zawierać. Fundacje, które zostały wybrane, którym Wnioskodawca będzie przelewać 30-50% ceny za opcje, działają w zakresie pomocy domom dziecka, ciężko chorym dzieciom, bezdomnym, schroniskom dla zwierząt. Pieniądze na fundacje będą przelewane na podstawie ustnych ustaleń i nie będą z tego tytułu zawarte żadne umowy z tymi fundacjami.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy z tytułu przekazywania wybranej przez klienta fundacji, kwoty stanowiącej 50% kwoty za wyróżnienie ogłoszenia, Wnioskodawca otrzyma jakiekolwiek korzyści ze strony określonej fundacji... Jeżeli tak, to w jakiej formie...” Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „Fundacje w zamian za niesioną pomoc umieszczą na zasadzie dobrowolności jedynie logo serwisu internetowego Wnioskodawcy na swojej stronie internetowej jako partnera fundacji, organizacji wspierającej działanie.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Jak działa wskazany przez Wnioskodawcę mechanizm zapłaty za świadczone usługi... Czy dokonywanie zapłaty jest możliwe wyłącznie drogą elektroniczną w momencie składania zlecenia, czy też w inny sposób (jaki)...” Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „Środki pieniężne będą przekazywane tylko drogą elektroniczną. Polegać to będzie na tym, że klient będzie miał do wyboru płatne opcje np. wyróżnienie swojego ogłoszenia oraz 5 proponowanych przez Wnioskodawcę fundacji, spośród których klient może wybrać tylko jedną. Po dobrowolnym wyborze przez klienta płatnej opcji np. wyróżnienie ogłoszenia, a następnie dobrowolnym wyborze przez klienta jednej z proponowanych fundacji, w następnym etapie klient zostanie przekierowany do firmy pośredniczącej w płatnościach tj. transferaj.pl i za pośrednictwem tej strony dokona zapłaty. Pieniądze klienta zostaną przelane do transeruj.pl, a następnie firma ta będzie dokonywać podziału pieniędzy i przelewać ustaloną wcześniej z Wnioskodawcą stałą procentowo wartość 30-50% z opcji za wyróżnienie ogłoszenia na konto wybranej przez ogłoszeniodawcę fundacji, natomiast drugą część będą przelewać na konto Wnioskodawcy. Klient zawsze będzie wiedział jaki procent tej kwoty oddaje na fundację.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy klienta Wnioskodawcy łączy z fundacjami jakakolwiek umowa, jeśli tak to jaka i czy fundacja miałaby prawo dochodzić bezpośrednio od klienta Wnioskodawcy na drodze cywilnoprawnej niezapłaconej na jej rzecz kwoty...” Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „Klienta Wnioskodawcy nie łączy z fundacjami jakakolwiek umowa. Jednocześnie Wnioskodawca nie ma prawa dochodzenia na drodze cywilnej kwoty niezapłaconej fundacji. W przypadku kiedy klient po wyborze płatnej opcji za ogłoszenie i wyborze fundacji nie dokona zapłaty za opcje ogłoszenia wówczas jego ogłoszenie zostanie wprowadzone do serwisu, ale bez wybranych opcji płatnych (samo dodawanie ogłoszeń do serwisu bez opcji jest bezpłatne), a co za tym idzie nie będzie żadnych wpłat ani dla Wnioskodawcy ani dla fundacji.”

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota 10 czy kwota 20 złotych jest obrotem, podlegającym opodatkowaniu w podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy obrotem podlegającym opodatkowaniu w podatku od towarów i usług jest jedynie kwota 10 zł.

Jest tak ponieważ zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Natomiast kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Skoro zatem połowa kwoty wpłacanej przez klienta nie jest należna Wnioskodawcy, bowiem dyspozycją klienta jest wpłata na konto fundacji i Wnioskodawca pełni jedynie rolę techniczną umożliwiającą przekazanie tej kwoty, kwota ta nie jest należna Wnioskodawcy, ergo nie stanowi obrotu.

Również w tym przypadku połowa kwoty wpłaconej przez klienta nie jest należna Wnioskodawcy bowiem dyspozycją klienta jest wpłata na konto fundacji, zatem i tu jako kwota nienależna Wnioskodawcy kwota ta nie stanowi obrotu Wnioskodawcy. Zatem nie może ona wchodzić do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższego przepisu wynika, że obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca oferuje swoim klientom usługę wyróżniania ogłoszeń, za którą klient jest zobowiązany uiścić cenę wskazaną w cenniku ustalonym przez Wnioskodawcę. Skoro zatem kwotą należną od nabywcy jest zawsze ta właśnie cena, niezależnie od tego czy nabywca wybiera opcję płatności ze wsparciem fundacji czy opcję płatności bez wsparcia fundacji, to tę kwotę należy uznać za obrót w rozumieniu ustawy o VAT.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym to Wnioskodawca podjął współpracę z fundacjami i wszelkie uzgodnienia co do wsparcia finansowego tych podmiotów poczynił Wnioskodawca a nie jego klienci. Ponadto fundacje za niesioną przez Wnioskodawcę pomoc umieszczają logo Wnioskodawcy na swojej stronie internetowej jako partnera fundacji, organizacji wspierającej działanie. Wprawdzie czynią to, jak podaje Wnioskodawca, na zasadzie dobrowolności, jednakże potwierdza to tezę, że to Wnioskodawca je wspiera, dzieląc się niejako swoim obrotem, stosując takie a nie inne rozwiązania techniczne. To Wnioskodawca uzgadnia z firmą pośredniczącą w płatnościach jaka wartość z opcji za wyróżnienie (tj. za świadczoną usługę) przelać na konto fundacji.

Ponadto w przedmiotowej sprawie klient nie ma swobody wyboru co do wysokości kwoty jaka zostanie przekazana na rzecz fundacji, nie ma też swobody wyboru co do kręgu podmiotów, na rzecz których przekazana zostanie określona kwota. Te elementy są niejako „z góry” narzucone przez Wnioskodawcę.

Podsumowując tut. organ uważa, iż obrotem u Wnioskodawcy jest cała kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Cena za wyróżnienie ogłoszenia stanowi bowiem kwotę jaką winien zapłacić Wnioskodawcy klient za zamieszczenie wyróżnionego ogłoszenia.

Kwota ta stanowi faktyczną cenę na jaką umówiły się strony tj. ogłoszeniodawca i przyjmujący zlecenie zamieszczenia wyróżnienia – Wnioskodawca.

Jak sam wskazał Wnioskodawca klient może, lecz nie musi, wybrać fundację, na konto której przekazane zostanie 30% – 50% kwoty za wyróżnienie ogłoszenia. Zdaniem tut. organu bez względu na to czy klient wybierze opcję z przekazaniem, czy też nie 30% – 50% kwoty za wyróżnienie fundacji, zawsze ceną na jaką umówiły się strony transakcji tj. zlecający wyróżnienie ogłoszenia i Wnioskodawca będzie 100% kwoty za wyróżnienie.

W ocenie tut. organu to wolą Wnioskodawcy jest chęć wsparcia konkretnych fundacji częścią swojego obrotu.

Zatem w przyjętym przez Wnioskodawcę teoretycznym przykładzie liczbowym obrotem będzie kwota 20zł, a nie 10zł.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego tut. organ uznaje stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj