Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1100/14/RSz
z 15 grudnia 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 października 2014 r. (data wpływu 3 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania „ …” w ramach Działania 421 „Wdrażanie Projektów Współpracy” objętego PROW na lata 2007-2013 – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 listopada 2014r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania „ …” w ramach Działania 421 „Wdrażanie Projektów Współpracy” objętego PROW na lata 2007-2013.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „P.” (dalej: Wnioskodawca lub Stowarzyszenie) jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora społecznego, gospodarczego i publicznego. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, działającym jako Lokalna Grupa Działania (LGD), w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. Działania LGD ukierunkowane są na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizację ludności wiejskiej oraz realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „P.” w partnerstwie z LGD „E.”, Stowarzyszenia LGD „D.”, LGD „G.”, LGD „Z.”, oraz LGD Z.M. złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach Działania 421 „Wdrażanie Projektów Współpracy” objętego PROW na lata 2007-2013 na zadanie pt. „…”. Celem ogólnym projektu współpracy jest zachowanie i waloryzacja dziedzictwa kulturowego. Wnioskodawca jest jednym z Partnerów projektu współpracy.
W związku z realizacją projektu pn. „ …” Wnioskodawca poniósł wydatki na zakup towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, które zostały wystawione na Wnioskodawcę.
Do wykonanych zadań związanych z realizacją projektu należał przyjazd uczestników Projektu na teren LGD „Z.”, gdzie zwiedzano Dom Pracy Twórczej w R.. Odbyło się również wspólne gotowanie potraw na „…”, który odbył się podczas pikniku „ ..” w dniu 23 czerwca 2013 r. w Puszczy M.. Była to impreza bezpłatna, ogólnodostępna o charakterze międzypowiatowym, polegająca na prezentacji lokalnych inicjatyw społecznych, połączona z atrakcjami dla dzieci i dorosłych, występami, warsztatami artystycznymi i wystawami prac. Ponadto w ramach projektu zostanie opracowana wspólna ulotka/broszura promującą projekt i współpracę Lokalnych Grup Działania. Broszura będzie rozpowszechniana nieodpłatnie i nie przyniesie dochodu Wnioskodawcy.
W ramach realizacji operacji na Stowarzyszenie zostały wystawione faktury przez podatników będących płatnikami VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Wszystkie faktury dokumentujące koszty poniesione w związku z realizacją zadania zostaną przedłożone do refundacji w Samorządzie Województwa wraz z wnioskiem o płatność. Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o płatność jest indywidualna interpretacja w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „P.” nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7. Realizacja operacji nie przyniosła dochodu Wnioskodawcy. Towary i usługi nabyte w związku z realizacja projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Projekt realizowany był w okresie od czerwca 2013 r. do października 2014 roku.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania „ …” w ramach Działania 421 „Wdrażanie Projektów Współpracy” objętego PROW na lata 2007-2013?
Stanowisko Wnioskodawcy.
Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania „ …” w ramach Działania 421 „Wdrażanie Projektów Współpracy” objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.
W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
W myśl art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje – co do zasady – wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, działającym jako Lokalna Grupa Działania (LGD), w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „P.” w partnerstwie z LGD „E.”, Stowarzyszenia LGD „D.”, LGD „G.”, LGD „Z.C.”, oraz LGD Z.M. złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach Działania 421 „Wdrażanie Projektów Współpracy” objętego PROW na lata 2007-2013 na zadanie pt. „…”. Celem ogólnym projektu współpracy jest zachowanie i waloryzacja dziedzictwa kulturowego. Wnioskodawca jest jednym z Partnerów projektu współpracy.
W związku z realizacją projektu pn. „ …” Wnioskodawca poniósł wydatki na zakup towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, które zostały wystawione na Wnioskodawcę.
Do wykonanych zadań związanych z realizacją projektu należał przyjazd uczestników Projektu na teren LGD „Z.”, gdzie zwiedzano Dom Pracy Twórczej w R.. Odbyło się również wspólne gotowanie potraw na „…”, który odbył się podczas pikniku „ …” w dniu 23 czerwca 2013 r. w Puszczy M.. Była to impreza bezpłatna, ogólnodostępna o charakterze międzypowiatowym, polegająca na prezentacji lokalnych inicjatyw społecznych, połączona z atrakcjami dla dzieci i dorosłych, występami, warsztatami artystycznymi i wystawami prac. Ponadto w ramach projektu zostanie opracowana wspólna ulotka/broszura promującą projekt i współpracę Lokalnych Grup Działania. Broszura będzie rozpowszechniana nieodpłatnie i nie przyniesie dochodu Wnioskodawcy.
W ramach realizacji operacji na Stowarzyszenie zostały wystawione faktury przez podatników będących płatnikami VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Wszystkie faktury dokumentujące koszty poniesione w związku z realizacją zadania zostaną przedłożone do refundacji w Samorządzie Województwa wraz z wnioskiem o płatność. Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o płatność jest indywidualna interpretacja w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „P.” nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7. Realizacja operacji nie przyniosła dochodu Wnioskodawcy. Towary i usługi nabyte w związku z realizacja projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Projekt realizowany był w okresie od czerwca 2013 r. do października 2014 roku.
Jak wskazano już wcześniej, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT-7.
Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, a zakupy dokonane w związku z realizacją ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawcy, który nie jest zarejestrowany, jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT-7, nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania „…” w ramach Działania 421 „Wdrażanie Projektów Współpracy” objętego PROW na lata 2007-2013.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, a w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.