Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/10/MCA/11/PK-94
z 3 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/10/MCA/11/PK-94
Data
2012.07.03



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
internet
konkursy
nagrody
nagrody w konkursach
przychód
strona internetowa
środki masowego przekazu
wygrana
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
opodatkowanie wygranych w konkursach ogłaszanych na stronach internetowych



Wniosek ORD-IN 326 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), Minister Finansów w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 13 października 2009 r. Nr IPPB1/415-551/09-4/ES wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zmienia z urzędu przedmiotową interpretację uznając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) i uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w konkursach ogłaszanych na stronach internetowych, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 lipca 2009 r. Wnioskodawca złożył ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wygranych (nagród) o wartości nieprzekraczającej 760 zł w konkursach ogłaszanych na stronach internetowych.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na prowadzeniu serwisu internetowego pod domeną www.x.pl, skierowanego do młodzieży. Jest to rodzaj interaktywnej gry komputerowej.

Serwis pozwala na zalogowanie się a następnie wykupienie puli kredytowej na rozmowę z wirtualną dziewczyną i zdobywanie punktów. Im więcej punktów zdobywa gracz, tym ma większe szanse na zdobycie nagrody w ogłoszonym konkursie.

Celem wprowadzenia konkursu jest zwiększenie sprzedaży dla firmy Wnioskodawcy, traktowane jako sprzedaż premiowa.

Na stronach internetowych umieszczony jest regulamin, zasady uczestnictwa oraz wiele innych informacji niezbędnych do wzięcia udziału w konkursie. Dodatkowo umieszczony jest wizerunek nagród, ranking graczy oraz lista zwycięzców.

Jednorazowa wartość nagród jest różna w zależności od uzyskanych punktów w konkursie i wynosi od 30 zł do ponad 760 zł. Firma dokonuje odliczenia naliczonego VAT związanego z nabyciem towarów, które następnie są przekazywane w formie nagrody w ramach konkursów.

Nagrody do 760 zł nie są opodatkowane, a wyższe podlegają opodatkowaniu 10% ryczałtowym podatkiem dochodowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w świetle przepisów art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne przekazanie przez firmę towarów, należących do niej na cele związane z tym przedsiębiorstwem (w ramach sprzedaży premiowej, nagród, wygranych w konkursach), nie podlega opodatkowaniu VAT, nawet jeśli wcześniej podatek przy zakupie nagród został odliczony...
  2. Czy nagrody o jednorazowej wartości nie większej niż 760 zł, uzyskiwane przez grających w organizowanych przez firmę konkursach, które wspierają sprzedaż (sprzedaż premiowa), mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli konkursy te są organizowane i ogłaszane za pośrednictwem stron internetowych...

Przedmiotem interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 października 2009 r. Nr IPPB1/415-551/09-4/ES jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie drugie). W zakresie podatku od towarów i usług została udzielona odrębna interpretacja indywidualna.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca zajął stanowisko, iż na gruncie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzającego zwolnienie przedmiotowe obejmujące wartość wygranych w konkursach ogłaszanych przez środki masowego przekazu (Internet), a także nagród związanych ze sprzedażą premiową, przekazywane przez firmę nagrody są zwolnione od podatku dochodowego do kwoty 760 zł, na podstawie powyższego przepisu (art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe. Powyższe stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej podjął w oparciu o przytoczone brzmienie art. 9 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, słownikową definicję „środków masowego przekazu” oraz definicję prasy w rozumieniu ustawy Prawo prasowe.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, stwierdzam, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego we wniosku stanu faktycznego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej „ustawą”.

Należy zauważyć, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z powadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Niewątpliwie we współczesnych czasach nie sposób kwestionować Internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam fakt ogłoszenia konkursu lub gry w Internecie. Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika „i” w wyrażeniu „organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu”. Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki. Stąd, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. ogłoszenie konkursu (gry) na stronach internetowych, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zwolnienie od podatku wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie ma zastosowanie tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu są środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, organizatorem konkursu nie jest instytucja zaliczana do środków masowego przekazu. Organizatorem konkursu jest Wnioskodawca, który jedynie regulamin konkursu, zasady uczestnictwa oraz inne informacje niezbędne do wzięcia udziału w konkursie, umieścił w prowadzonych przez siebie (w ramach działalności gospodarczej) serwisie internetowym skierowanym do młodzieży.

W konsekwencji, tego rodzaju konkurs nie może być zaliczony do konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Nie są one organizowane (współorganizowane) przez środek masowego przekazu, jak również z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby były konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Tym samym, do wygranych uzyskanych w tym konkursie nie ma zastosowania zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości). Wygrane te podlegają w całości opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

W związku z uznaniem stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 13 października 2009 r. Nr IPPB1/415-551/09-4/ES, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość polegającą na zaliczeniu wygranych w konkursie zorganizowanym przez Wnioskodawcę, do wygranych w konkursie organizowanym i ogłaszanym przez środki masowego przekazu o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Ponadto za nieprawidłowe należy uznać stwierdzenie zawarte ww. interpretacji indywidualnej, że „Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru i odprowadzenia - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika - podatku dochodowego od całej wartości nagrody (wygranej) oraz złożenia formularza PIT-8AR.”. Może ono bowiem sugerować, iż 10% podatek, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, Wnioskodawca – w przypadku zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy – pobiera od nadwyżki ponad kwotę 760 zł, co nie znajduje potwierdzenia w przepisach ustawy. W sytuacji bowiem, gdy do wygranych (nagród) wymienionych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy nie ma zastosowania zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (w tym również gdy jednorazowa wartość wygranej przekracza 760 zł), zryczałtowany podatek pobierany jest nie od części wygranej (nadwyżki) lecz od całości.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj