Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/9/MCA/11/PK-65
z 28 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/9/MCA/11/PK-65
Data
2012.06.28



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
spółki
strona internetowa
wygrana


Istota interpretacji
opodatkowanie wygranych w konkursie ogłoszonym na stronach internetowych



Wniosek ORD-IN 316 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), Minister Finansów w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2009 r. Nr IPPB1/415-123/09-2/MT wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zmienia z urzędu przedmiotową interpretację stwierdzając, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w konkursie ogłoszonym na stronach internetowych, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lutego 2009 r. Wnioskodawca złożył ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wygranych w konkursach ogłaszanych na stronach internetowych o wartości nieprzekraczającej 760 zł.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się głównie produkcją telewizyjną oraz organizowaniem różnego rodzaju imprez i przedsięwzięć medialnych związanych z muzyką i skierowanych do młodzieży. Spółka prowadzi również kilka ogólnodostępnych stron internetowych pod następującymi adresami: www.x.pl, www.x.pl, www.x.pl, www.x.p1, www.x.pl oraz www.x.tv.

Wszystkie powyższe strony internetowe związane są z poszczególnymi programami telewizyjnymi nadawanymi przez spółki powiązane kapitałowo z Wnioskodawcą i są mniej więcej tematycznie związane z tymi programami, tj. podawana tam jest ramówka i opisy programów, czasem informacje o prezenterach danych programów lub teledyski albo całe odcinki programów, które użytkownicy strony mogą ściągać na swoje komputery, pojawią się tam również aktualne informacje o imprezach i wydarzeniach muzycznych lub kulturalnych. Strony te zawierają również ciekawe artykuły, fora, czaty, dają też możliwość założenia sobie przez uczestnika poczty elektronicznej, część z nich prowadzi listy przebojów albo umożliwia uczestnikom przesyłanie swoich własnych materiałów lub granie w różnego rodzaju gry albo ściąganie dzwonów, tapet itp. produktów na komputer albo na telefony komórkowe. Wnioskodawca obsługuje również ogólnodostępną stronę internetową pod adresem www.x.tv, na której głównie udostępniane są teledyski, filmy i programy emitowane w programach telewizyjnych spółek powiązanych kapitałowo z Wnioskodawcą.

Należy podkreślić, że powyższe strony internetowe należące do Wnioskodawcy lub obsługiwane przez Wnioskodawcę (zwane dalej: stronami internetowymi) są dość popularne, głównie wśród młodych osób, a przede wszystkim są one ogólnodostępne. Jedynie aby skorzystać z pewnych usług świadczonych za pośrednictwem danej strony, np. aby móc umieszczać na niej swoje zdjęcia albo wziąć udział w czacie, należy się zalogować, jednak zalogować na stronie może się każda osoba (na niektórych ze stron wprowadzony jest wymóg ukończenia 13 lat).

Wnioskodawca organizuje też szereg konkursów skierowanych do widzów programów telewizyjnych nadawanych przez spółki powiązane kapitałowo z Wnioskodawcą oraz do użytkowników stron internetowych. Część z tych konkursów ogłaszana jest tylko w Internecie (czyli nie jest ogłaszana w telewizji) za pośrednictwem jednej lub ewentualnie kilku stron internetowych. Za każdym razem na stronie internetowej umieszczany jest regulamin konkursu, zasady uczestnictwa oraz wszelkie inne informacje niezbędne do wzięcia udziału w konkursie, bardzo często umieszcza się tam również wizerunek nagród, rankingi graczy lub listę zwycięzców.

Jednorazowa wartość nagród jest różna w zależności od danego konkursu, jednak z reguły jednorazowa wartość nagród nie będzie przekraczała kwoty 760 zł brutto.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy nagrody o jednorazowej wartości nie większej niż 760 zł, uzyskiwane w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli konkursy te będą organizowane i emitowane (ogłaszane) za pośrednictwem stron internetowych...

Zdaniem Wnioskodawcy na gruncie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzającego zwolnienie przedmiotowe obejmujące wartość wygranych (w granicach limitu 760 zł) w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu, Internet, a w szczególności opisane powyżej strony internetowe należy zaliczyć do środków masowego przekazu. Tak więc nagrody o wartości nie przekraczającej 760 zł, w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez Wnioskodawcę za pośrednictwem strony lub stron internetowych są zwolnione od podatku dochodowego od wygranej, na podstawie powyższego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązujący system prawny nie definiuje pojęcia „środków masowego przekazu”, tym bardziej nie są one zdefiniowane w prawie podatkowym. Z tego względu tłumacząc to pojęcie należy odwołać się do definicji zaczerpniętych z języka powszechnego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Powyższe stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej podjął w oparciu o przytoczone brzmienie art. 9 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, słownikową definicję „środków masowego przekazu” oraz definicję prasy w rozumieniu ustawy Prawo prasowe.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, stwierdzam, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej „ustawą”.

Należy zauważyć, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z powadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Niewątpliwie we współczesnych czasach nie sposób kwestionować Internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam fakt ogłoszenia konkursu lub gry w Internecie (na stronach internetowych). Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika „i” w wyrażeniu „organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu”. Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki. Stąd, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie ogłoszenia o konkursie w Internecie (np. na stronach internetowych należących do Wnioskodawcy lub obsługiwanych przez Wnioskodawcę), nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zwolnienia od podatku wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu były środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, organizatorem konkursów jest Wnioskodawca, czyli Spółka która - co prawda zajmuje się produkcją telewizyjną i organizowaniem różnego rodzaju imprez i przedsięwzięć medialnych związanych z muzyką i skierowanych do młodzieży - jednakże środkiem masowego przekazu nie jest. Wnioskodawca wykorzystuje jedynie współczesne narzędzie komunikowania się (jakim jest Internet) do zamieszczenia ogłoszenia o konkursach skierowanych do widzów programów telewizyjnych nadawanych przez podmioty powiązane kapitałowo z Wnioskodawcą. Informację o konkursach ogłasza za pośrednictwem jednej lub ewentualnie kilku stron internetowych należących do Wnioskodawcy lub przez niego administrowanych.

W konsekwencji, tego rodzaju konkursów nie można zaliczyć do konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Nie są one organizowane (współorganizowane) przez środek masowego przekazu, jak również z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby były konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Tym samym, do wygranych uzyskanych w tym konkursie nie ma zastosowania zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości). Wygrane te podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. Nr IPPB1/415-123/09-2/MT, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość polegającą na zaliczeniu wygranych przyznanych w konkursach organizowanych i emitowanych na powszechnie dostępnych stronach, do wygranych w konkursie organizowanym i ogłaszanym przez środki masowego przekazu o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj