Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/17/MCA/11/PK-1557/2010
z 28 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/17/MCA/11/PK-1557/2010
Data
2012.06.28



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
konkursy
media
płatnik
podatek dochodowy od osób fizycznych


Istota interpretacji
obowiązki płatnika



Wniosek ORD-IN 553 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), Minister Finansów w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 24 marca 2010 r. Nr ILPB1/415-1397/09-4/AG wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu przedmiotową interpretację uznając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2009 r. (data wpływu 24 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 25 lutego 2010 r. znak ILPP3/443-195/09-2/TK, ILPB1/415-1397/09-2/AG na podstawie art. 169 § 1 ww. ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 1 marca 2010 r., a w dniu 11 marca 2010 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 8 marca 2010 r.).


We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje organizację konkursu, którego będzie również fundatorem. Konkurs podzielony jest na sześć edycji. W każdej edycji Wnioskodawca wskaże dwa zmienne pytania testowe oraz jedno niezmienne pytanie otwarte, na które odpowiedzi będą udzielać uczestnicy konkursu. Podczas każdej edycji uczestnicy dokonują zgłoszenia poprzez stronę internetową, udzielając odpowiedzi na dwa pytania testowe oraz na pytanie otwarte, przy czym udzielenie odpowiedzi na pytanie otwarte będzie polegało na wskazaniu przez uczestników konkursu określonej aplikacji, w której będzie można zastosować produkt Wnioskodawcy.

Po zakończeniu poszczególnych edycji konkursu, Wnioskodawca wyłoni zwycięzców spośród wszystkich uczestników, którzy udzielili poprawnych i prawidłowo przesłanych odpowiedzi na zadane pytania konkursowe w danej edycji konkursu. Powołana w tym celu komisja konkursowa dokona oceny przedstawionych przez uczestników danego etapu konkursu odpowiedzi na zadane dwa pytania testowe i jedno pytanie otwarte wyłaniając zwycięzców danej edycji konkursu. Komisja konkursowa dokona wyboru trzech najciekawszych i najbardziej oryginalnych odpowiedzi na zadane pytanie otwarte, udzielonych przez uczestników. Trzy osoby, które zdaniem komisji przedstawią najlepsze odpowiedzi wygrają nagrody rzeczowe (odtwarzacze MP3).

Wnioskodawca podał, iż analizując treść projektu Regulaminu konkursu, wydaje się, że nie występuje w nim element przypadkowości. Wygrana jest bowiem uzależniona od podjęcia określonych działań oraz umiejętności uczestników. Wszystkie czynniki warunkujące otrzymanie nagrody zależą zatem od podjęcia odpowiednich działań przez uczestnika i są pod jego kontrolą.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy na organizatorze konkursu (Wnioskodawcy) spoczywa obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych rzeczowych, które zostaną wydane zwycięzcom...

Zdaniem Wnioskodawcy wobec faktu, iż jedynymi nagrodami w konkursie są odtwarzacze MP3, których jednostkowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, uzasadnia to zwolnienie ewentualnego zwycięzcy z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od przyznanej nagrody, na podstawie art. 21 ust. 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego za prawidłowe.

Powyższe stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej podjął w oparciu o przytoczone brzmienie art. 9 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, słownikową definicję „środków masowego przekazu” oraz definicję prasy w rozumieniu ustawy Prawo prasowe.


Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, stwierdzam co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej „ustawą”.

Należy zauważyć, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z powadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Niewątpliwie we współczesnych czasach nie sposób kwestionować Internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam fakt ogłoszenia konkursu lub gry w Internecie. Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika „i” w wyrażeniu „organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu”. Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki, ewentualnie są konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Stąd, w przypadku konkursów innych niż z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie ogłoszenia o konkursie w Internecie bądź też udzielanie odpowiedzi na pytania konkursowe poprzez stronę internetową, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zwolnienie od podatku wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu były środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego organizatorem konkursów jest Wnioskodawca, który nie jest instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu. Wnioskodawca wykorzystuje jedynie współczesne narzędzie komunikowania się (jakim jest Internet) do udzielania odpowiedzi na pytania konkursowe oraz do wskazania przez uczestnika konkursu określonej aplikacji, w której będzie można zastosować produkt Wnioskodawcy (organizatora konkursu).

W konsekwencji, tego rodzaju konkursów nie można zaliczyć do konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Nie są one organizowane (współorganizowane) przez środek masowego przekazu, jak również z przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wynika, aby były konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Tym samym, do wygranych uzyskanych w tym konkursie nie ma zastosowania zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości). Wygrane te podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych (w tym Wnioskodawca), są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (PIT-8AR).

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 marca 2010 r. Nr ILPB1/415-1397/09-4/AG, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość polegającą na uznaniu, że na Wnioskodawcy – organizatorze konkursu emitowanego (ogłaszanego) w środkach masowego przekazu nie ciąży obowiązek poboru podatku dochodowego od osób fizycznych.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj