Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/130/KDJ/11/PK-1188
z 30 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/130/KDJ/11/PK-1188
Data
2012.05.30



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
dotacja
nauczyciel akademicki
pomoc bezzwrotna
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych



Wniosek ORD-IN 650 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2009 r. Nr ILPB2/415-807/09-3/ES, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 12 sierpnia 2009 r., uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Dnia 4 listopada 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając – na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 12 sierpnia 2009 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zatrudniony w Polsce na Uniwersytecie jako lektor języka duńskiego. Z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie na zasadzie umowy o pracę. Oprócz powyższego wynagrodzenia podatnik otrzymuje od Zarządu Uniwersytetów i Nieruchomości podlegającego Ministerstwu Nauki, Technologii i Rozwoju Królestwa Danii dofinansowanie (dotację). Dofinansowanie (dotacja) to wynika ze zorganizowanego w Danii systemu lektoratu, którego celem jest propagowanie znajomości języka duńskiego za granicą. Aktualnie rząd Danii poprzez podległe mu Ministerstwo Nauki, Technologii i Rozwoju wspiera nauczanie języka duńskiego na ok. 30 zagranicznych uniwersytetach, w tym na Uniwersytecie. Podstawy prawne tego dofinansowania (dotacji) wynikają z Rozporządzenia o Systemie Lektoratu wydanego przez duńskie Ministerstwo Nauki, Technologii i Rozwoju. W § 3 tego rozporządzenia zawarto stwierdzenie, że „Ministerstwo przyznaje dofinansowanie osobiste duńskim lektorom oddelegowanym na uniwersytety, które zawarły umowę z Ministerstwem o współfinansowaniu.” Załącznik do rozporządzenia określa wysokość dofinansowania dla lektorów języka duńskiego w poszczególnych krajach. Dla lektora uczącego języka duńskiego w Polsce wysokość dofinansowania wynosi za 2008 r. 226.064 koron duńskich. Owo dofinansowanie wypłacane jest z dołu w ratach miesięcznych. Wnioskodawca otrzymuje je na swoje konto w duńskim banku.

Ponadto Wnioskodawca zauważył, iż Duńska Agencja Majątku i Uniwersytetów zawarła opisaną wyżej umowę z Uniwersytetem. W umowie tej (umowa o prowadzenie zajęć w języku duńskim dla Uniwersytetu) uregulowano organizację zajęć w języku duńskim w Katedrze Skandynawistyki Uniwersytetu. W umowie znalazł się zapis, że oprócz wynagrodzenia otrzymywanego od Uniwersytetu – „Agencja będzie dotować wykładowcę zgodnie z przepisami duńskimi”.

Wnioskodawca zamieszkuje na stałe w Polsce, podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Używanie dla środków pieniężnych otrzymywanych z zagranicy określenia dotacje lub dofinansowanie wynika z rozbieżności w tłumaczeniu oryginalnych dokumentów. Zdaniem podatnika rozbieżność ta dla przedmiotowej sprawy jest bez znaczenia.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:


Czy przedstawione powyżej dochody otrzymywane przez Wnioskodawcę z zagranicy są wolne od podatku dochodowego...

W ocenie Wnioskodawcy, otrzymywane przez niego środki są wolne od podatku dochodowego, a to z uwagi na fakt, że spełniają one wszystkie nałożone przez ustawodawcę warunki zakreślone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca stwierdził, iż z gramatycznej wykładni przedmiotowego przepisu, popartej bogatym orzecznictwem sądów administracyjnych, wynika, że aby dochody na jego podstawie były wolne od podatku dochodowego konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków: pochodzenia owych dochodów od wymienionych w ustawie podmiotów oraz fakt bezpośredniego realizowania przez podatnika programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony stan faktyczny powyższe warunki spełnia. Po pierwsze, przedmiotowe dochody pochodzą od rządu państwa obcego (dokładniej od rządu Królestwa Danii) i zostały przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji państwa obcego wyrażonego w Rozporządzeniu o Systemie Lektoratu. Po drugie, podatnik bezpośrednio realizuje cel programu, czyli propaguje znajomość języka duńskiego poza granicami Danii (w przedmiotowej sprawie – w Polsce) poprzez prowadzenie zajęć z tego języka na Uniwersytecie.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy otrzymywane przez niego od rządu duńskiego dochody są wolne od podatku dochodowego.

Dyrektor Izby Skarbowej, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznał za prawidłowe i swoje stanowisko uzasadnił w następujący sposób.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z wniosku wynika, że Zainteresowany podlegający w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, jest zatrudniony na Uniwersytecie w Polsce jako lektor języka duńskiego. Oprócz wynagrodzenia, uzyskiwanego od tegoż Uniwersytetu, otrzymuje od Rządu Królestwa Danii dofinansowanie (dotację), które jest przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji zawartej z tym państwem, w związku z bezpośrednią realizacją programu polegającego na propagowaniu języka duńskiego.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w przedmiotowej sprawie beneficjentem jest Wnioskodawca realizujący bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w postaci dofinansowania (dotacji) od rządu państwa obcego. W konsekwencji, Dyrektor Izby Skarbowej podzielił pogląd wyrażony przez Wnioskodawcę, iż spełnione zostały niezbędne warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do zastosowania tego zwolnienia do przedmiotowych dochodów (dofinansowania) w postaci bezzwrotnej pomocy otrzymywane przez Zainteresowanego z zagranicy są wolne od podatku dochodowego.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Niezgodne z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, jest stanowisko, że otrzymywane przez Wnioskodawcę – lektora języka duńskiego środki (dofinansowanie osobiste) od Zarządu Uniwersytetów i Nieruchomości podlegającemu Ministerstwu Nauki, Technologii i Rozwoju Królestwa Danii, objęte są zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie tego przepisu ustawy.


Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zatem, aby skorzystać z powyższego zwolnienia od podatku niezbędne jest łączne spełnienie wymienionych w tym przepisie warunków. Dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenie ma okoliczność, aby beneficjentem pomocy była Polska.

Jak wynika z wniosku, rząd Królestwa Danii finansuje system lektoratu, którego celem jest propagowanie znajomości języka duńskiego za granicą. Wnioskodawca, uczestniczy w tym systemie jako lektor języka duńskiego na Uniwersytecie, oddelegowany przez Ministerstwo Nauki, Technologii i Rozwoju Królestwa Danii i w związku z tym, oprócz wynagrodzenia za pracę od Uniwersytetu, otrzymuje od duńskiej instytucji osobiste dofinansowanie, w wysokości określonej w przepisach prawa duńskiego, na rachunek bankowy w duńskim banku.

Środki te nie są zatem przeznaczone jako bezzwrotna zagraniczna pomoc dla Polski. Wnioskodawca, cytując duńskie przepisy, sam określił je we wniosku jako „osobiste dofinansowanie”, które otrzymują duńscy lektorzy oddelegowani na zagraniczne uniwersytety, w tym na Uniwersytet.

W konsekwencji, wbrew twierdzeniu zarówno Wnioskodawcy jak i Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, omawiane dochody otrzymywane przez Wnioskodawcę z Danii, nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 12 sierpnia 2009 r., uzupełnionym pismem z dnia 2 listopada 2009 r., należy uznać za nieprawidłowe.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 4 listopada 2009 r. Nr ILPB2/415-807/09-3/ES, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2009 r.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj