Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-625/14/AP
z 9 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 23 maja 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 27 maja 2014 r.), uzupełnionym 13 i 19 sierpnia 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 6 sierpnia 2014 r. Znak: IBPBI/1/415-624/14/AP, IBPBI/1/415-625/14/AP, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 13 i 19 sierpnia 2014 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 18 marca 2014 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej. Jest to dwuosobowa spółka cywilna. W momencie rejestracji tej działalności Wnioskodawczyni wybrała ryczałt, jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym uzyskiwanych przychodów. W kwietniu 2014 r. urząd skarbowy poinformował Wnioskodawczynię, że cały zakres prowadzonej przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej (wg PKD, winno być PKWiU) zgłoszony do ewidencji działalności gospodarczej, uniemożliwia opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdyż te rodzaje działalności wymienione zostały w Załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z powyższym 29 kwietnia 2014 r. Wnioskodawczyni zawiadomiła właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zaprowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów i poinformowała o wyborze opodatkowania według liniowej stawki 19%. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej został osiągnięty 5 maja 2014 r. Do dnia poprzedzającego dzień uzyskania pierwszego przychodu Wnioskodawczyni poniosła szereg wydatków, które zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spełniają wszelkie warunki, aby stanowiły one koszty uzyskania przychodów (są to wydatki poniesione w celu osiągniecia przychodów, w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów). Nie są to koszty wymienione w art. 23 ww. ustawy.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 12 sierpnia 2014 r. wskazano, m.in. że:

  • przeważającym zakresem prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej są roboty związane z budową dróg i autostrad (PKD 42.11.Z). Pozostałym zakresem tej działalności są:
    • roboty związane z budową mostów i tuneli (PKD 42.13.Z),
    • roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych (PKD 42.21.Z),
    • roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej (PKD 42.91.Z),
    • roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 42.99.Z),
  • w momencie rejestracji działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie złożyła oświadczenia o wyborze formy opodatkowania dochodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym bezpośrednio do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Przyjęcie oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę tej formy opodatkowania nastąpiło w oparciu o przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2014 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawczyni mogła wybrać opodatkowanie dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym?

(pytania oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na fakt, że nie rozpoczęła opodatkowania swoich przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym nie na skutek własnej decyzji tylko z mocy przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, to zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 30c mogła złożyć nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu, czyli nie później niż 5 maja 2014 r. Wnioskodawczyni takie oświadczenie złożyła 29 kwietnia, a więc ten warunek został spełniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy. W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4 (m.in. wymienionej w załączniku nr 2 do ustawy), traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Przy czym, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy, użyte w ustawie określenie podatek dochodowy na ogólnych zasadach oznacza podatek dochodowy od osób fizycznych, opłacany przy zastosowaniu podstawy obliczania podatku, o której mowa w art. 26 ustawy o podatku dochodowym, i skali, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym,

Ponadto w myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy, w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika m.in., że 18 marca 2014 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej. W momencie rejestracji tej działalności Wnioskodawczyni wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jako formę opodatkowania dochodów z tej działalności. W kwietniu 2014 r. urząd skarbowy poinformował Wnioskodawczynię, że cały zakres usług świadczonych w ramach prowadzonej przez nią w formie spółki cywilnej pozarolniczej działalności gospodarczej zgłoszony do ewidencji działalności gospodarczej uniemożliwia opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdyż usługi te wymienione zostały w Załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z powyższym, w dniu 29 kwietnia 2014 r. Wnioskodawczyni zawiadomiła naczelnika urzędu skarbowego o zaprowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów i poinformowała o wyborze opodatkowania według 19% stawki liniowej. Pierwszy przychód z tej działalności Wnioskodawczyni osiągnęła 5 maja 2014 r.

Mając powyższe na względzie zauważyć należy, że skoro:

  • Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego,
  • nie uzyskała przychodu powodującego utratę prawa do opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (co obligowałoby ją do stosowania „zasad ogólnych”, jako formy opodatkowania tej działalności,
  • przed uzyskaniem pierwszego przychodu dokonała zmiany pierwotnie wybranej formy opodatkowania,

stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni nie tyle utraciła prawo do opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, lecz w istocie prawa do korzystania z tej formy (z uwagi na przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej) w ogóle nie miała.


Z całą zatem pewnością Wnioskodawczyni winna być opodatkowana na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozważyć jednak należy, czy w zaistniałej sytuacji Wnioskodawczyni mogła skutecznie dokonać wyboru szczególnej, a przewidzianej w tej ustawie formy opodatkowania, jaką jest „podatek liniowy”.

W tym też zakresie, zauważyć należy, że zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ww. ustawy).

Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku (art. 30c ust. 1 ww. ustawy). Z kolei art. 30c ust. 6 tej ustawy stanowi, że dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych w sposób określony w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30b i 30e.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej (tzw. zasady ogólne). Wymieniona forma opodatkowania obowiązuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego. Wyboru formy opodatkowania dokonuje się do 20 stycznia roku podatkowego, a w przypadku podatników rozpoczynających prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, co do zasady, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Zatem, w przypadku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, skutecznego wyboru formy opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej można dokonać najpóźniej w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Do tej też daty możliwa jest zmiana wcześniej wybranej formy opodatkowania. Późniejsza zmiana (zmiana dokonana po tym terminie) nie wywołuje skutków prawnych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawczyni:

  • w trakcie roku podatkowego rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej,
  • jak już wskazano nie mogła korzystać z opodatkowania tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym,
  • a przed uzyskaniem pierwszego przychodu z tej działalności dokonała wyboru podatku liniowego, jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej,

to może uzyskane z tej działalności w 2014 r. dochody opodatkować „podatkiem liniowym”.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie zauważyć należy, że dokonując oceny stanowiska Wnioskodawczyni przedstawionego we wniosku przez pryzmat zadanego pytania (oznaczonego we wniosku Nr 2), przedmiotem niniejszej interpretacji była kwestia dot. możliwości opodatkowania dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (czyli tzw. podatkiem liniowym). Tym samym nie była przedmiotem interpretacji ocena, czy zakres prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej podlega wyłączeniu z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Nadmienić także należy, że w pozostałym zakresie będącym przedmiotem wniosku tj. w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj