Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-489/14/JP
z 10 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 czerwca 2014 r. (data wpływu do Biura – 10 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania na rzecz osób fizycznych usługi wybudowania przyłącza kanalizacyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania na rzecz osób fizycznych usługi wybudowania przyłącza kanalizacyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – ... Sp. z o.o., w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej świadczy usługi związane z rozprowadzaniem wody oraz oczyszczaniem ścieków w Gminie. Zarówno usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, jak i odprowadzania ścieków zaliczane są do zadań własnych Gminy.

W ramach realizowanej działalności i na jej potrzeby, Spółka zawarła z mieszkańcami umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego. Przedmiotowa umowa obejmuje: zobowiązanie Spółki do wyłonienia bezpośredniego wykonawcy robót budowlanych (w trybie przetargu nieograniczonego) i zawarcia z nim umowy na opracowanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane, wykonanie nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi, wykonania pomiarów geodezyjnych powykonawczych, dokonania odbioru robót, rozliczenie z wykonawcą z tytułu wykonania robót, wykonanie innych czynności wynikających z umowy o roboty budowlane, w szczególności czynności, które zmierzają do ochrony interesów mieszkańca, tj. inwestora.

Świadczenie ma charakter kompleksowy i jego celem jest nie tyle fizyczne wybudowanie podłączenia (jako takiego), ale podłączenie danej nieruchomości do sieci kanalizacyjnej Spółki celem zmniejszenia zagrożeń ekologicznych i sanitarnych. Przekłada się to na poprawę stanu wód powierzchniowych i podziemnych, co jest nadrzędnym celem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), realizowanym przez zapewnienie dofinansowania przedsięwzięć mających na celu wypełnienie wymogów Dyrektywy 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz.U. z 2006 r., Nr 123, poz. 858, z późn. zm.) realizację budowy podłączenia w granicy nieruchomości zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci. Przedsiębiorstwo natomiast zobowiązane jest do wykonania podłączeń od sieci do granicy nieruchomości. W konsekwencji podłączenia od sieci kanalizacyjnej wybudowane do granicy nieruchomości mieszkańca stanowią własność Spółki, która wprowadzi sieć do ewidencji środków trwałych.

Podłączenie na nieruchomości/posesji mieszkańca wybudowane w ramach takiej umowy stanowi własność właściciela przyłączonej nieruchomości (inwestora). Integralnym elementem umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego jest zobowiązanie mieszkańca (inwestora), że w terminie do 14 dni od dnia dokonania odbioru końcowego robót budowlanych związanych z wykonaniem podłączenia kanalizacyjnego dokona zawarcia z Wnioskodawcą odrębnej umowy – o odprowadzanie ścieków.

W związku z uruchomionym programem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na dofinansowanie podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego, Wnioskodawca dnia 10 lutego 2014 r. zawarł umowę nr xxx o dofinansowanie w formie dotacji oraz dnia 10 lutego 2014 r. umowę nr yyy o dofinansowanie w formie pożyczki. Na podstawie powyżej wskazanych umów Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie ze środków krajowych NFOŚiGW na budowę podłączeń dla Spółki (w części od sieci kanalizacyjnej do granicy nieruchomości mieszkańca ) oraz dla mieszkańca (od granicy nieruchomości mieszkańca do ściany budynku). Dofinansowanie ma postać dotacji w wysokości 228.735,00 zł (do 45% kosztów kwalifikowanych) i preferencyjnej pożyczki (do 45% kosztów kwalifikowanych) nie podlegającej umorzeniu.

Wedle zasad NFOŚiGW w zakresie przyznawania dofinansowania beneficjentem programu (stroną umowy o finansowanie przedsięwzięcia) mogą być jednostki samorządu terytorialnego i ich związki lub podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Beneficjentem nie może zatem zostać mieszkaniec (inwestor), pomimo faktu, że jest rzeczywistym adresatem wsparcia finansowego, tj. beneficjentem końcowym, gdyż wybudowanie przyłączy umożliwia mu odprowadzanie ścieków.

Wysokość dofinansowania w postaci dotacji jak również pożyczki kalkulowana jest na podstawie faktycznie poniesionych wydatków z tytułu realizacji przedsięwzięć.

Do wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją inwestycji należą:

  • wydatki na dokumentację projektową,
  • wydatki na budowę podłączeń,
  • koszty usług niezbędnych do realizacji inwestycji, w szczególności: koszty nadzoru inwestorskiego, odbiorów technicznych, obsługi geodezyjnej, badań hydrogeologicznych.

Wydatki, które można uznać za kwalifikowane wyszczególnione są w informacji o programie, opublikowanej na stronie internetowej NFOŚiGW i dotyczą między innymi:

  1. Dostawy i zakupu urządzeń. Przez urządzenia należy rozumieć wszystkie te elementy, które decydują o efekcie ekologicznym zakładanym w dofinansowywanym przedsięwzięciu,
  2. Przygotowania terenu.
  3. Robót ziemnych i budowlano-montażowych.

Wydatki niekwalifikowane na podstawie informacji o programie opublikowanej na stronie internetowej NFOŚiGW, to są wszystkie koszty inne niż kwalifikowane, które się pojawią w trakcie przedsięwzięcia, np. koszty finansowe, wynagrodzenia pracowników prowadzących projekt, koszty korespondencji, promocji, materiały biurowe, opłaty administracyjne, itp.

Wsparcie w formie dotacji realizowane jest jako dopłata do ceny konkretnych świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz mieszkańców miasta. Wskazują na to wyjaśnienia na stronie internetowej NFOŚiGW, według których w ramach programu finansowane będzie wykonanie podłączeń budynków do kanalizacji sanitarnej w systemie kanalizacji grawitacyjnej, ciśnieniowej, podciśnieniowej. Stosownie do treści umowy o dofinansowanie w formie dotacji/pożyczki naliczony podatek od towarów i usług jest kosztem przedsięwzięcia pod warunkiem, że zgodnie z odrębnymi przepisami, beneficjentowi nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia oraz pod warunkiem, że naliczony został w związku z kosztami określonymi w harmonogramie rzeczowo-finansowym.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy w związku z uzyskaniem przez Spółkę dofinansowania w wysokości 45% kosztów kwalifikowanych w formie dotacji z NFOŚiGW w celu wybudowania przyłączy na nieruchomości/posesji mieszkańca stanowiących własność właściciela przyłączonej nieruchomości, Spółka obowiązana jest wystawić właścicielowi nieruchomości PIT-8C w wysokości odpowiadającej dotowanej części usługi?

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule, a w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 w/w ustawy). Wnioskodawca zauważył, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł jest każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do okoliczności faktycznych sprawy, Wnioskodawca – Spółka zawiera z mieszkańcami umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego. W tym celu Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie ze środków krajowych NFOŚiGW na budowę podłączeń dla mieszkańców (od granicy nieruchomości mieszkańca do ściany budynku) w postaci dotacji w wysokości 228.735,00 zł (do 45% kosztów kwalifikowanych) i w postaci preferencyjnej pożyczki (do 45% kosztów kwalifikowanych) nie podlegającej umorzeniu. W przedmiotowej sprawie dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzyma Spółka, a nie bezpośrednio mieszkańcy, gdyż beneficjentem programu mogą być jednostki samorządu terytorialnego i ich związki lub podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego.

W opinii Wnioskodawcy w takiej sytuacji, skoro osoba fizyczna nie otrzyma środków finansowych z NFOŚiGW, to tym samym otrzyma od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania części kosztów usługi związanej z budową przyłączy kanalizacyjnych. Otrzymane przez uczestników programu częściowo nieodpłatne świadczenie wykonania przyłączy będzie stanowić dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu. Gdyby bowiem indywidualni mieszkańcy nie byli uczestnikami programu ponosiliby pełną kwotę odpłatności za przyłączenie do sieci. Dofinansowanie poszczególnym mieszkańcom usługi związanej z budową przyłączy kanalizacyjnych dokonane ze środków pochodzących z dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania, gdyż w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w katalogu zwolnień brak jest przepisu, na podstawie którego opisane we wniosku świadczenie można byłoby zwolnić z opodatkowania.

Uwzględniając powyższe Wnioskodawca na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązany jest sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Dlatego też, Spółka obowiązana jest wystawić właścicielowi nieruchomości PIT-8C, w której zostanie ujęta wartość usługi w wysokości odpowiadającej dotowanej części tej usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest tylko i wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania na rzecz osób fizycznych usługi wybudowania przyłącza kanalizacyjnego.

W pozostałym zakresie wniosku zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła.

Z kolei, zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Należy podkreślić, że użyte w konstrukcji art. 20 ust. 1 ww. ustawy sformułowanie „w szczególności”, świadczy o przykładowym katalogu przychodów z innych źródeł. Oznacza to, że przychodami z innych źródeł są także inne przychody, nie wymienione wprost w tym przepisie.

Tym samym uznaje się, że katalog ten nie jest katalogiem zamkniętym. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej świadczy usługi związane z rozprowadzaniem wody oraz oczyszczaniem ścieków w Gminie. Zarówno usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, jak i odprowadzania ścieków zaliczane są do zadań własnych Gminy. W ramach realizowanej działalności i na jej potrzeby, Spółka zawarła z mieszkańcami umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego. Świadczenie ma charakter kompleksowy i jego celem jest podłączenie danej nieruchomości do sieci kanalizacyjnej Spółki celem zmniejszenia zagrożeń ekologicznych i sanitarnych.

Zgodnie z art. 15 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków realizację budowy podłączenia w granicy nieruchomości zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci. Przedsiębiorstwo natomiast zobowiązane jest do wykonania podłączeń od sieci do granicy nieruchomości. Podłączenie na nieruchomości/posesji mieszkańca wybudowane w ramach takiej umowy stanowi własność właściciela przyłączonej nieruchomości (inwestora). Integralnym elementem umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego jest zobowiązanie mieszkańca (inwestora), że w terminie do 14 dni od dnia dokonania odbioru końcowego robót budowlanych związanych z wykonaniem podłączenia kanalizacyjnego dokona zawarcia z Wnioskodawcą odrębnej umowy – o odprowadzanie ścieków.

W związku z uruchomionym programem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na dofinansowanie podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego, Wnioskodawca zawarł umowy o dofinansowanie w formie dotacji oraz w formie pożyczki. Na podstawie powyżej wskazanych umów Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie ze środków krajowych NFOŚiGW na budowę podłączeń dla Spółki (w części od sieci kanalizacyjnej do granicy nieruchomości mieszkańca ) oraz dla mieszkańca (od granicy nieruchomości mieszkańca do ściany budynku). Dofinansowanie ma postać dotacji w wysokości 228.735,00 zł (do 45% kosztów kwalifikowanych) i preferencyjnej pożyczki (do 45% kosztów kwalifikowanych) nie podlegającej umorzeniu.

Stroną umowy o finansowanie przedsięwzięcia, tj. beneficjentem programu (zgodnie z zasadami przyjętymi przez NFOŚiGW w zakresie przyznawania dofinansowania) mogą być jednostki samorządu terytorialnego i ich związki lub podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Beneficjentem nie może zostać mieszkaniec (inwestor), pomimo faktu, że jest rzeczywistym adresatem wsparcia finansowego, tj. beneficjentem końcowym.

Wysokość dofinansowania w postaci dotacji jak również pożyczki kalkulowana jest na podstawie faktycznie poniesionych wydatków z tytułu realizacji przedsięwzięć.

Wsparcie w formie dotacji realizowane jest jako dopłata do ceny konkretnych świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz mieszkańców miasta.

Mając na uwadze powyżej przedstawione okoliczności zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wartość usługi w postaci wybudowania przyłącza kanalizacyjnego wykonanej przez Wnioskodawcę (w ramach zadań własnych Gminy) w trybie odpowiednich przepisów, stanowi – dla osób je otrzymujących – określonego rodzaju świadczenie, które charakteryzuje się tym, że jego beneficjent na pozyskanie tego świadczenia nie pomniejsza zasobów swojego majątku, czy to w postaci zmniejszenia aktywów majątku albo też niepowiększenia pasywów tego majątku.

W świetle przywołanych przepisów art. 9 ust. 1, art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy przyjąć, że do przychodów podatnika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość otrzymanych świadczeń w naturze oraz innych świadczeń nieodpłatnych.

Jednocześnie należy wskazać, że ustawodawca w cytowanej ustawie nie zawarł definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia” dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego, w zakresie pojęcia „nieodpłatnego świadczenia” należy zastosować definicję wynikającą z utrwalonego w tej mierze orzecznictwa, która została zawarta w szczególności w uchwale NSA z 16 października 2006 r. sygn. akt II FPS 1/06, w której wskazano, że termin ten ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym i w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nieodpłatnym świadczeniem jest każde zdarzenie prawne i zjawisko gospodarcze, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Przysporzenie to może polegać na zwiększeniu majątku (aktywów) bądź uniknięciu jego pomniejszenia (zaoszczędzenie wydatków).

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ww. ustawy).

W tym miejscu należy odwołać się do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2006 r., Nr 123, poz. 858, z późn. zm.). Według postanowień powołanych przepisów przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obwiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1. Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, użyte w ustawie określenie oznacza: przyłącze kanalizacyjne – odcinek przewodu łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną, za pierwszą studzienką, licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku do granicy nieruchomości gruntowej.

Powyżej przedstawione przepisy jednoznacznie wskazują, że podłączenie do istniejącej sieci kanalizacyjnej osoba ubiegająca się o podłączenie zapewnia na własny koszt. Ustawa określa też jak należy rozumieć i uznawać, które urządzenia i w jakich granicach, stanowią przyłącze kanalizacyjne.

Oznacza to, że generalnie osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci kanalizacyjnej ponosi z tego tytułu określone wydatki. Zatem jej zasoby majątkowe – z racji wybudowania przyłącza kanalizacyjnego do jej nieruchomości – podlegają uszczupleniu.

Natomiast w sytuacji, gdy koszty budowy przyłącza kanalizacyjnego są ponoszone przez inny podmiot (w omawianej sytuacji przez Wnioskodawcę) z jego zasobów własnych, czy też z zasobów pozyskanych na rzecz Wnioskodawcy z innych źródeł, to osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci otrzymuje świadczenie, które nie wymaga od niej zapłaty, tj. – jak wskazano powyżej – otrzymuje ona nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei podmiot zabezpieczający wykonanie i finansujący usługę wybudowania przyłącza kanalizacyjnego oraz zawierający odpowiednią umowę w tym zakresie – staje się zobowiązanym do sporządzenia informacji PIT-8C od wartości świadczeń przekazanych beneficjentom usługi wybudowania przyłącza.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów , od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W świetle powyższych ustaleń należy wskazać, że skoro Wnioskodawca ponosi częściowo koszty wykonania przyłącza kanalizacyjnego, podczas gdy jest to prawnym obowiązkiem osoby ubiegającej się o przyłączenie jej nieruchomości do sieci, a jednocześnie z treści zawartej umowy wynika, że wybudowane urządzenia przyłączeniowe są własnością osoby ubiegającej się o przyłączenie – to beneficjent tej usługi otrzymuje w tej części nieodpłatne świadczenie, którego wartość Wnioskodawca jest obowiązany wykazać w informacji PIT-8C, zgodnie z powyżej cytowanymi przepisami.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj